SRAM NX – dostupná sada 1x (novinka 2017)

SRAM NX - TechNewsNo konečně, chtělo by se zvolat! Konečně SRAM pochopil o co tu jde a o co dost možná přichází, když drží cenu svých komponentů systému 1x™ stále relativně vysoko. Hlavně kazety, které je navíc třeba montovat na ořechy typu XD. Nová sada NX (novinka pro rok 2017) by ale toto vše mohla změnit!

Než začnu s bližším popisem jednotlivých prvků nové sady, dovolte mi malé zamyšlení nad cenovou politikou a hierarchií produktů SRAM. Vrcholné „jedničkové“ třídy jasně postupují v pořadí XX1, X01 a X1 (do toho stále existuje XX a X0). K těmto loni přibyla sada GX, která svým způsobem zastupuje sadu X9 (stále v nabídce včetně X7 a X5). Co je ale nejzajímavější, pak se řazení GX nabízí v sestavě 1×11, 2×11 ale i jako dostupnější varianta 2×10. Kam tedy zařadit sadu SRAM NX? Zřejmě někam mezi GX 1×11 a GX 2×10.

Protože jednopřevodník je dnes zákon!
Alespoň u SRAMu! Shimano to vidí výrazně jinak a tvrdošíjně hájí pozice systému 2x (10 a hlavně 11) i u vrcholných sad XTR a XT. Jsem docela zvědavý, co s tím udělá trh, protože ze zkušenosti vím, že už jen 2×10 připadá řadě lidem zvyklým na 3×9 a 3×10 jako nedostatečné???

SRAM NX 1x11 - TechNews

Je zde vůbec něco nového?

Ano i ne, jelikož skoro vše, co je použito v sadě SRAM NX, již vlastně známe ze starších rodin řazení SRAM 1x. V principu tak jde o přístup a o skutečnost, že SRAM svou jedenáctku opět posunul dál, tedy níž a tím pádem blíž běžné bikové populaci. Třeba se tím podaří zvrátit v roce 2017 opět na svou vlastní stranu bitvu SRAM vs. Shimano, co se sad montovaných na nová kola týká. Shimano totiž nasadilo těžké zbraně v podobě přesmykače Side Swing a výrazně nižších velkoobchodních cen. SRAM NX by ale mohl zabodovat právě díky systému 1×11, po němž mnozí jezdci již dlouho touží!

Přehlídka známých děl

Sada NX je proto přehlídkou všech doposud používaných technologií SRAMu, díky čemuž nabízí krásně poskládanou a komplexní sestavu, kterou si může každý sestavit dle svého, nebo těmito dostupnějšími díly nahradit dosluhující kousky z dražších rodin. Krom jiného je sada SRAM NX další z těch, jejichž součástí je i řazení otočnou rukojetí GripShift, které kupříkladu chybí u X1.

SRAM NX 1x11 - TechNews

Jinak je to ale klasika…

Kované kliky pro jednopřevodník X-Sync kompatibilní snad se všemi používanými středy (BB30/PF30-68/73 mm, GXP 100 mm/PF GXP 121 mm a GXP/PF GXP 68/73 mm) vybavené hliníkovými převodníky velikosti 28 až 40 zubů v krocích po dvou zubech (hmotnost 680 – 780 gramů). Dále je zde přehazovačka využívající horizontálního paralelogramu X-Horizon (zabraňuje z principu nechtěnému řazení – tzv. Ghost shifting) s horní kladkou o 12 zubech (Narrow/Wide), která zvládne kazety do velikosti 42 zubů (hmotnost 322 g).

SRAM NX 1x11 - TechNewsSRAM NX 1x11 - TechNews

Dále zde máme jedenáctkové jednostranné řazení NX se systémem X-Actuation pro přesné a konzistentní řazení napříč celou kazetou (142 g), či zmíněný GripShift nové generace, jenž využívá všechny konstrukční vymoženosti vyšších verzí (indexace SPEED METAL™, kuličková ložiska ROLLING THUNDER™ a technologie lock-on gripů JAWS™). O řetězu PC-1110 snad nemá cenu mluvit, jelikož na něm není nic až tak mimořádného, co bychom doposud neznali, jako třeba spojka PowerLock®. Příjemná je samozřejmě jeho kompatibilita s dražšími sadami.

SRAM NX 1x11 - TechNews SRAM NX 1x11 - TechNews

A teď to přijde!

Technologicky, ale hlavně věcně a prakticky nejzajímavějším prvkem nové sady je nesporně kazeta PG-1130, která nabízí 11 rychlostí a rozsah 11-42 zubů. Těm nejbystřejším to již určitě došlo! Ano, už není třeba ořechu typu XD, ale zcela obyčejného s drážkami a můžete mít jedenáctku SRAM na svém kole!

Tohle myslím nakopne hodně lidí, aby upgradovali na 1×11, zejména těch, kteří nechtěli měnit svá kola jen kvůli ořechu. Jediným praktickým ústupkem je posun nejmenšího pastorku z 10 zubů na 11, ale to se dá přežít. Ještě klika, že k našim kolům Spank Oozy dorazily ořechy oba, takže klidně můžu původní kazetu X01 zahodit a koupit NX 11-42 (538 g). Pro doplnění odstupňování 11, 13, 15, 17, 19, 22, 25, 28, 32, 36, 42 zubů.

SRAM_MTB_NX1_Cassette_PG1130_Side_M

Extrémisti by naopak mohli utéct ke konkurenci, jelikož značka e*thirteen představila před časem modulární kazetu s maximálním možným rozsahem 9-44 zubů!

A to je vše přátelé!

Skoro mě to láká napsat do SRAMu a požádat o jednu sadu NX na dlouhodobý test, abychom měli co dát na RB IQ 575, které si nechá jeden z kolegů poté, co vyměníme rám za RB Bandit 675! Hmmmm?

A ceny?

Lidové, co říkáte? Ono to při přepočtu nevypadá až tak růžově, ale víme, co s tím dokáže během chvíle udělat trh… Jeden ze čtenářů na facebooku se již vyjádřil, že by celá sada mohla vyjít na cca 9 000 Kč. Každopádně zde jsou oficiální mezinárodní ceny jednotlivých dílů jak přišly od SRAMu.

SRAM NX – oficiální ceny dílů
Kliky SRAM NX: 120 Eur
Přehazovačka SRAM NX: 76 Eur
Řazení SRAM NX Trigger: 28 Eur
Řazení SRAM NX GripShift: 35 Eur
Řetěz SRAM NX (PC-1110): 14 Eur
Kazeta SRAM NX (PG-1130): 89 Eur

Více informací o nové sadě na webu
www.sram.com

reklama

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • jaja01

    „Jediným praktickým ústupkem je posun nejmenšího pastorku z 10 zubů na 11, ale to se dá přežít.“ A to je prave pro me konkretne o nicem, protoze jedine, co mi na mem levnem 1×10 reseni (zalozenem na kazete sunrace 11-42z v kombinaci s oval prevodnikem 34z) vadi, je prilis lehky nejtezsi prevod … takze pro me ma vyznam 11sp kazeta zacinajici na 10z, ne na 11z a „jemneji“ odstupnovana

    • Souhlas, ale fór je v tom klasickém ořechu, což se SRAMem zatím nešlo. To že to dělá Sunrace už nějaký čas o tom žádná…

      • jaja01

        souhlas 🙂

    • Kamil Holub

      Každému vyhovuje něco jiného, to je jasné, samozřejmě… Ale mě vždycky baví ty diskuze. Plné nespokojených. 😀 Já jezdím 32/11-42, a všichni mi říkají, jak můžu jezdit tak těžký nejlehčí převod. (I Štěpán tady byl rád za 30z převodník… 😉 ). A Tobě zase vadí 34/11, moc lehký na těžký… 😀 😀

      Já kupříkladu na svém kole se 42z adaptérem a na své užití souhlasím s poláky AbsoluteBlack:“If you don’t know which option would be better for you, then just go for a ride and observe which of these two sprockets (11 & 17) you will miss less. Study shows, around 90% of mtb riders do not use 11T sprocket in terrain.“ a uvažuju o tom, že po 3 letech to letos zkusím jinak. Vyhodím 11ku a nechám jemněji odstupňovanou 13-42 kazetu. 11z pastorek mi vyloženě chyběl na 2 šlapavých RZtách na MTB Trilogy, kde šlo o čas. Ale jinak? Když je 32/11 moc lehký, tak prostě přestanu šlapat. Ve svých 35 letech, už se nepotřebuju na tripu nikam honit.. 😉 🙂 😀

    • Kamil Holub

      BTW,ted si uvedomuju svoji chybu v informacich… Sunrace CSMX9, 11sp. kazeta 10-42 na normalni orech. Takze netreba ustupku. Otazkou je, to funguje?

      • jaja01

        jak sam rikas, kazdemu vyhovuje neco jineho, ja bych obcas potreboval neco tezsiho, nez je 34/11, ale v nejakem poradnem prdaku uz by mi 36/42 nestacilo a nevyjel bych ho (zatim jsem nenarazil na kopec, ktery bych na 34/42 nedal), proto mam to, co mam. bylo by pro me reseni 11sp, 10-42z, jenze to bych musel vymenit xt hazku a razeni (cca 3.200,-), aby umely 11sp a jeste tu sunrace 11sp 10-42 kazetu, o ktere pises v diskusich, ale nikde jsem ji nevidel … takze si jen tak frfnam po diskusich, ze bych to chtel, ale 😀

        a dale mas pravdu, ze se nemusis nikam honit a prestanes slapat … to ja taky, kdyz jedu sam, jenze kdyz jedu s mladejma chrtama, co maji 2×10, 3×10 a z kopce do toho dupou, tezsi prevod mi chybi

        • Kamil Holub

          Na chrty mám jiného bajka. Oceláka se 115mm Revelationem, 3×9, 44/11 nejtěžší… Tam můžeš dupat z kopce jak se Ti zlíbí.

          Jinak tady souhlasím se Shimanem. 1xcokoliv není vhodné pro každého, ne na každé kolo a ne do všech podmínek.

          • Kamil Holub

            To je ale MX8 s rozsahem 11-42 Štěpáne. MX9 má mít 10-42, ale viděl jsem jí zatím jenom v katalogu.

            BTW, „doporučená MOC za sadu NX v nejlevnější konfiguraci je stanovena na 8.450,- Kč“

          • Tak to soráč, já koukám spíš na maximální počet zubů 42, který je pro mě osobně důležitější než 10/11 z.

            Já totiž nesdílím názor jaja01. 32/42 je pro mě stále docela těžké (respekt!), 30/42 je rozumnější a pokud bych měl hovořil o převodu s kterým „vyjedu všechno“ pak jsem osobně na 28/42. Takže je to zase o osobním přístupu, návycích atd. Ostatně krása 1×11 je v tom, že lze převodníky celkem snadno měnit a tak si upravit rozsah podle sebe. Jina

  • Kamil Holub

    No, ale stejně se kluci probrali 2 roky po Sunrace… 11sp. kazeta 11-42 na běžný ořech se dá normálně koupit už dnes. Za cca 1.900,- Kč.

    • F12

      No a hlavne ta vaha. To uz je dost. Od serie sem mel X01 kazetu. Pak dat GX mi nevadilo. Ale tohle uz je tezitko jak prase. A dneska xd orech taky neni zadnej unikat. Dela ho kazdej kdo dela naby. Myslim ze GX se vyplati vic a je lehci nez XT a ne o moc drazsi