SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TESTStumpjumper FSR od Specialized má za sebou dlouhou a bohatou historii. Legenda, která kdysi začínala jako sportovní full, postupem času šplhá po žebříčku zdvihového spektra stále výš a výš. Nejnovější provedení (2016) opět o něco povyrostlo a zhrublo, proto se pojďme společně přesvědčit, kam až se tento legendární model za dlouhé roky své existence posunul.

Když jsem se teď v rychlosti zanořil do hlubin internetu, našel jsem informaci, že první kolo se jménem Specialized Stumpjumper spatřilo světlo světa v roce 1981, nikde se mi ale nepodařilo dohledat, kdy si odbyl premiéru první plně odpružený Stumpjumper FSR! Poradíte mi, páni pamětníci a internetoví šťouralové? Díky!

(Ne)máš na výběr!

Není to ale jen zdvih, co se u této letité řady mění, mnoho se změnilo i na postu průměru kol. Stumpjumper FSR si dlouhá léta vystačil s 26“ koly a „větším změnám“ se docela dlouho bránil. Pak ale přišel zlom, kdy se značka Specialized nadchla pro parametr 29“, jenž se záhy objevil i u Stumpjumperů, aby se zde brzy stal de facto jedinou volitelnou alternativou.

Uplynulo pár let a vše se začalo opět měnit. Silnému tlaku trhu, který se „zbláznil“ do středního průměru, odolával Specialized a s ním i rodina Stumpjumperů dost dlouho. Před rokem to ale prasklo a na svět se dostaly první Stumpjumpery FSR 650b. Specialized totiž nerad používá označení 27,5“, které je poněkud zavádějící a neodpovídá tak úplně realitě. To je nesporný fakt a ať si o této politice označování myslíme co chceme, parametr 650b je po technické stránce mnohem přesnějším vyjádřením průměru kol, než značně zkreslené pojmenování 27,5“, které je ale zase obecně rozšířené a tak nějak zdomácnělé…

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST

První výstřel na slepo!

První šestsetpadesátka Stumpjumper FSR se… Jak to říct slušně? Úplně nepovedla! Proto se vývojáři ve Specialized hodně snažili, aby tento nedostatek napravili, výsledkem čehož je zbrusu nový Stumpjumper FSR, který je již dnes nabízen jak s koly parametru 29“, tak i na středním průměru 650b, ať si zákazník vybere, co mu více sedí.

Stumpjumper FSR 2016 si přitom může zapsat do kroniky značky Specialized i další podstatný milník, tedy další navýšení zdvihu. Jestli se nepletu, poslední Stumpjumper FSR 26“ skončil na 140 mm a aktuální devětadvacítka nabízí 140/135 mm zdvihu (P/Z). Model 2016 650b jde ale ještě o kousek dál, kdy vepředu i vzadu figuruje hodnota 150 mm. Rozdíl 10 mm se možná zdá být zanedbatelný, ale zanedbatelný rozhodně není. Nejde totiž ani tak o tuto faktickou hodnotu, jako spíše o nový směr, kterým se tento klasický model vydává.

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
Znáte na Brdech kopec jménem Kamenná a dávno opuštěné Lomy Řevnice? Moc hezké místo!

Král roste, přichází náhradníci

Nový Stumpjumper FSR by měl být kolem na traily. Tak tomu bylo vlastně i doposud. Nyní se ale zdá, že se tento pojem poněkud předefinoval, jelikož Stump míří na traily nikoliv umetené, ale výrazně technické a fyzicky náročné. Do jisté míry se tak vzdává své sportovní univerzality, což si ale může hravě dovolit, jelikož jeho prapůvodní místo vystřídaly postupem času hned dva modely (Epic a Camber).

Když Stumpjumper FSR poprvé odskočil zdvihově sportovní rovině na 90-100 mm, nastal čas pro nový model, dobře známý Specialized Epic, který na svých 100 mm zůstal dodnes, či se později smrsknul na 95 mm. Každopádně s dalším rozšiřováním zdvihu Stumpa se v nabídce opět vytvořila mezera, kterou před časem vyplnil sportovně trailový Camber. Dnes tedy může Stumpjumper FSR směle mířit výš a dál, až skoro zespodu atakuje pozice jiné klasické ikony značky Specialized, modelu Enduro!

Francouzská spojka
Ono to ale není nic tak zvláštního, jelikož mě hned napadá jeden podobný případ. Vezměte si takový Lapierre a jeho modely Zesty a Spicy. Zesty si pamatuju jako velice zábavný a univerzální trailbike na 140 mm (v době 26“ kol) a Spicy stejné generace jako „bestii“ na 160 mm. A dnes? Spicy zůstala víceméně na svém, jen dostala střední kola, Zesty se ale na ni dotáhla zespodu díky zdvihu 150 mm. Přitom to ale nejsou dvě skoro stejná kola. Jejich zdvih je sice téměř identický, rozdílné je ale zpracování rámu, naladění odpružení, geometrie atd. To samé přitom platí i pro dvojici Enduro a Stumpjumper FSR.

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
Závěs FSR v plné kráse. Tlumič je dnes uchycen přes pomocnou vidličku, jinak se na tomto řešení za skoro dvacet let jeho existence nic zásadního nezměnilo!

Co teď přijde!

Takto obšírný úvod zde není samoúčelně, snažil jsem se vás totiž připravit na to, co přijde, když usednete do sedla nejnovějšího Stumpjumperu FSR 650b. Devětadvacítku pro rok 2016 jistě také ještě vyzkoušíme. Vše může zahájit již prvotní obhlídka kola, při níž zaujmou hrubé pláště (Butcher Control/Purgatory) v rozměru 27,5×2,3“ nasazené na extra širokých ráfcích Traverse (29 mm vnitřní šíře). Přidejte výrazně zvednutá řídítka, od pohledu krátký posed, celkově agresivní tvary, vidlici RockShox Pike u většiny modelů a je vám jasno, že tahle potvůrka se nebude chtít jen tak poflakovat v lese za barákem (pokud nebydlíte na horách), ale naopak bude chtít ochutnat prach, kamení a bláto pořádných kopců.

První pohled neklame, protože to, co jsme si výše načrtli, v praxi jasně dokazuje reálný posed. Ten je výrazně krátký a vzpřímený, a to i s představcem v nejnižší možné pozici. Specialized řídítka sice zdobí trendy šrafování, jejich výrazně lomený tvar se ale zdá být jako vyšitý ze „staré školy“. Dnes se nosí „low riser“. Když se ale nad tento fakt povznesete, zjistíte, že se 750 mm široká rodla hezky drží a že svým tvarem vhodně podtrhují celkový charakter a projev tohoto biku.

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
Blok materiálu okolo středu je skutečně masivní! Jak by také ne, vždyť je to kritické místo z pohledu tuhosti celého stroje při šlapání!

Psát cesťáky? Nesmysl!

Pominu-li na chvíli fakt, že Stumpjumper FSR 650b ve verzi Carbon Expert v kontrastu ke svému vzhledu neskutečně dobře jede, musím se vyjádřit v tom smyslu, že z pohledu ovládání zde již žádné zásadní sportovně univerzální vlohy nemá smysl hledat. Jsem zvědavý na devětadvacítku, každopádně Stump 27,5“ je krásně trailově hravý, krásně stabilní a hodně sebevědomý, i když dojde na těžší technické sekce.

Na běžném klikatém lesním trailu můžete narazit na skutečnost, že je jeho řízení hozeno celkem dost „do endura“, proto může být v určitých rychlých a utažených zatáčkách trochu delší a pomalejší, pokud jej do oblouku nezlomíte včas, nebo lépe řečeno krapet s předstihem. Já osobně mám takový projev rád a nevadí mi prohánět se na takovémto kole po běžných stezkách, je mi ale jasné, že by řada lidí nad tímto ohrnula nos s konstatováním, že je řízení už moc tupé. „Řízení v medu,“ jak občas říká Kuba Duba.

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
O kousek vedle na Kamenné. Tou dobou tam žádné borůvky ještě nebyly 😉

Je a není!

V průběhu testování jsem se Stumpem zažil několik zajímavých a dosti rozličných situací. Na trailech v lese za barákem jsem hravě sjel i ta nejtěžší místa a ta lehčí proletěl „s prstem v nose“. Pak jsem si vyrazil o kus dál do krapet větších kopců a byl zaskočen tím, že se mi právě v sedle Stumpjumperu podařilo bez zastávky, ba dokonce bez zaváhání sjet i novou spodní část jedné tradiční a oblíbené trialové skalky (Modřanská rokle).

Jasně, byla dobrá konstelace, hezky se mi jelo, ale hodně pomohlo i samotné kolo, za jehož řídítky jsem se v první části cítil zřejmě až tak jistý, že jsem v klíčovém bodě nezaváhal, neslezl a nezačal přemýšlet nad dalším postupem, jen jsem to vyslal stoupou, kterou jsem si již mnohokrát dopředu virtuálně projel, či po jednotlivých sekcích postupně sešoupal.

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
Vnitřní šíře 29 mm… To už je slušný ráfek!

Pak jsem našel limity!

Jistota v technickém až trialovém sjezdu byla hodně dána krátkou stavbou, slušně položenou vidlicí, ale třeba také hrubými plášti s velkou základnou širokých ráfků. Vše má ale svoje limity. Kupříkladu právě pláště Specialized Butcher Control (vepředu) mě při první jízdě málem vytrestaly na mokré skalce, při jedné z následujících jízd jsem zase pochopil, že jim úplně dobře nedělá ani suchý a sypký povrch. To jsem zas jednou zkoušel pokořit Oběšence na Točné, ale nebylo to ono. Drolilo se to, klouzalo to, byla to už trochu hrana.

Tady jsem také pochopil, že Stumpjumper FSR 650b, jak působí na pohled i v ruce drsně a neohroženě, prostě není novým menším endurem, nebo alespoň ne tak doslova. Týden na to jsem si to samé potvrdil na ještě větších svazích. Ve skutečně náročném enduro terénu. Zde sice nebyl Stump vysloveně marný, to bych mu hodně křivdil, bylo ale znát, že když se cesta zlomila prudce dolů a bylo třeba citlivě manévrovat, nebyl si až tak kamenně jistý jako na trailech, které jsou možná rozbité, nejsou ale až tak strmé a hlavně mají větší flow. Nestává se mi až tak často, že narazím na faktické hranice nějakého kola, tady jsem to ale cítil docela jasně a vlastně to bylo dobře.

Stumpjumper FSR je totiž kolem, které ví kam patří a ve své oblasti dokáže jezdci nabídnout maximum jízdního komfortu, stability, jistoty či trakce. Budete-li ho tlačit kousek za hranu, necukne, ale dá vám jasně najevo lehčí nervozitou, že tady je to hlavně na vás, že vás kolo podrží, ale jen do určité míry. Jak ale říkám, je to vlastně dobře, jinak bychom mohli z nabídky Specialized rovnou vyškrtnout model Enduro a to bych já, majitel „historického“ kusu z roku 2004, obrečel jako první!!!

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
Nářadí ukryté v hlavě. Přesněji kompaktní nýtovač obsahující dokonce jednu univerzální rychlospojku!

Škrtání se nekoná!

Takhle je to ale v pořádku a každé kolo má své místo, což jsem si mimo jiné potvrdil, když jsem na Enduru 650b Comp objel letošní Enduro Race Morávka a byl rád za pořádnou „sbíječku“. Každopádně pojďme se vrátit k technice a to k další zajímavé části, k tématu odpružení. Zde se nám opět potvrdí, co jsme několikrát zmínili výše. Stumpjumper FSR 2016 cílí na náročné trailové ježdění po všech stránkách. I proto se zbavil rozšíření tlumiče „Brain“, i proto byl jeho nový konvenční tlumič Fox speciálně odladěn a na jeho těle najdete hlášku „Trail“.

Trail = vysoká aktivita

Přesně tak. Lidé ve Specialized společně s těmi ve Foxu se toho nebáli a zadní odpružení nového Stumpjumperu vyladili na vysoce aktivní mód. Už jen když vyskočíte do sedla, pocítíte, jak se zadek pod vámi hezky aktivně houpe. Za jízdy se přitom tento pocit rozhodně nevytrácí, spíše naopak. Tedy vyjma odezvy na šlapání, když nohami točíte hezky do kruhu. Zadek, podobně jako RockShox Pike vepředu, s velkou chutí zobe již nejmenší kamínky, bez řečí polyká kořeny a kameny a s radostí a ochotou se vydává do hlubin svého kroku.

Jako vždy záleží na nastavení. Při průběžném ladění jsem se jednou dostal do stavu, že jsem měl menší sag, odhadem okolo 25%, pak byl zadek stabilnější a klidnější. Už to ale nebylo tak hezky aktivní v terénu. Proto jsem se vrátil někam na 30-35%, kdy to v létalo nahoru a dolů jako po másle. Je to ale hodně o zvyku, jelikož až takto výrazná aktivita zadní stavy může jednoho překvapit. Pokud ale máte takovýto projev rádi, budete v sedmém nebi, což byl i můj případ.

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
Kdo by chtěl, může detailně ladit účinek ProPedal (kompresního tlumení) ve střední poloze Trail. Vzhledem k vysoké aktivitě zadní stavby toho jistě mnozí rádi využijí. 

Pozor, na botu se ti lepí žvýkačka!

Aby jste to ale špatně nepochopili, zadní partie Stumpjumperu, tedy závěs FSR, není žádná vodou nasáklá houba, co by se hned zmáčkla na doraz nebo otravná žvýkačka, která se vám přilepila na podrážku bot. Nejnovější generace čtyřčepového zavěšení této klasické koncepce je totiž na svém konci přiměřeně progresivní, abyste si neťukali o doraz na každém druhém skočku nebo kameni. Paradoxně těsně k dorazu jsem se dostal až když jsem si vzal těžký batoh s foťákem a vyrazil kus bez dofouknutí tlumiče, tedy se sagem okolo 40%!

Tak nebo tak, zadek je spíše divočejší a opět lze narazit na jeho hranice. Na běžně rozbitém trailu žehlí krásně. Při rychlém průletu po rozbité stezce je to opět pohádka, ale ve spodní úvrati přírodních houpaček, na odrazu hodně vytažených skoků a podobně nejspíš narazíte na fakt, že se někdy až nepříjemně rychle zhoupne a vy na chvíli ztratíte pocit plné kontroly nad svým strojem. Ale jak jsem říkal, Stump prostě není kolem do takových extrémů, případně vyžaduje jezdce, kteří takový projev i na těžkých enduro trailech zvládnou.

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
Bytelná konstrukce vidličky přenášející pohyb zadní stavby na tlumič je trochu na efekt, hubenější by rozhodně stačila, jako celek z dálky to ale vypadá dobře!

S jazykem na vestě

Zatím jsme hovořili jen o cestách po rovině a z kopce dolů, ono to ale není se Stumpem špatné ani cestou nahoru. Už z kraje testu jsem zmínil, jak tento bike krásně jede a to platí na rovině i v kopcích. Jasně, je to karbon s hmotností 12,45 kg, ale není to jen o váze. Když totiž budete vzorně šlapat do kruhu a nebudete se na sedle mrskat, pofrčí to, že se nestačíte divit. Pokud vás trochu rozhodí divočejší projev zadní stavby, pak radím cvaknout tlumič na Trail a tak ho třeba i nechat, protože se s ním dá v tomto nastavení jezdit nahoru i dolů. Občas se jen můžete rozmazlit extra komfortem režimu Descend.

Zpět ale k věci! Odezva na pedálech, pokud kolo nerozvlníte svým pozadím, je skutečně nádherně jistá. Až člověk žasne, s jakou chutí to startuje kupředu, když je zadek tak živý. A to tam není Brain! Výjezdy proto můžou být další prémiovou disciplínou tohoto kola. I přes kratší rámovou stavbu je Stumpjumper ve výjezdech krásně stabilní, nezvedá se a vaši snahu naopak podpoří. Jednak pomohou pevné a jisté pláště (Purgatory vzadu) s velkým záběrem i díky širokým ráfkům (už to nebudu opakovat, doufám), ale také zadní zavěšení. Systém FSR a jemu podobné vždy ve výjezdech krásně fungovaly a to samé platí i zde!

Důkazem místo slibů může být několik obávaných míst a technických výjezdů, které jsem celkem hravě zdolal a to včetně sekcí, které nedávám úplně pokaždé. Třeba Maturitu na Točné! A to jsem ani neměl k dispozici tak lehké převody, jak mám v oblibě, jelikož zde figurovalo řazení SRAM 1×11. Vždy stačilo vlastně jen zatnout zuby, nadechnout se, opřít se do pedálů, vzpomenout si na poučku „když už nemůžeš, zkus ještě třikrát otočit klikama“ a bylo to doma. Prostě luxus!

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
Šrafování je moderním designovým prvkem, průhyb nahoru (dle katalogu 25 mm) je ale tak trochu ze „staré školy“. V praxi to ale funguje, řídítka mají příjemný tvar a šíře 750 mm se zdá být úplně akorát.

KOMPONENTY

Zatím jsem se skoro nezmínil o vidlici RockShox Pike RC. Co bych ale o ní psal, když se ví, jak krásně chodí. Ani na Stumpu nedošlo k žádné výjimce, jelikož předek dělal čest svému jménu a dobře si rozuměl s vysoce aktivním projevem zadní stavby. Stejně tak jsem tentokrát neměl pocit, že by se vidlice zbytečně nořila, jelikož se asi, když šlo do tuhého, dříve propadl zadek než předek.

Také řazení SRAM X1 ve skladbě 1×11 nepotřebuje žádné velkolepé komentáře, protože funguje luxusně, přesně, jistě a pohotově. Řetěz na jediném převodníku krásně drží, nic nerachtá a jednotlivé převody padají jako by je tam sázel sám Michael Schumacher!

O pláštích Specialized Butcher Control a Purgatory jsem se již párkrát zmínil, co tedy dodat. Butcher vozíme i na redakčním RB IQ 575, proto vím, co od něj čekat. Na hlíně a všude tam, kde se může jeho pevný a ostrý vzorek dostatečně zakousnout drží jako židovská víra, a to jak v rovném směru, tak i v zatáčkách nebo na odkloněném svahu. Moc mu ale nesedí mokré slizké kameny a kořeny, zřejmě vinou tvrdší směsi, stejně jako přeschlý sypký povrch. Zato ale hezky jedou a to jak v terénu, tak i na asfaltu.

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
Přední plášť Specialized Butcher Control, 2Bliss Ready 27,5×2.3″ se do Piku vejde tak akorát. Slušně jede, na hlíně hezky drží, do prachu nebo na slizké kořeny a skalky to ale není úplně ono… Na redakční kolo proto okamžitě půjde Maxxis High Roller II 27,5×2,4″

Brzdy Shimano XT

Další položka, co netřeba dlouze opisovat. Už i já jim přicházím na chuť a musím uznat, že jsou pevné, jisté a spolehlivé. Jejich páka by mohla být širší, ale to je problém mých spíše větších „lopat místo rukou“.

Sedlovka Specialized Command Post IRcc

Trošku se až divím, proč Specialized tak moc lpí na tom, že si bude dělat vlastní teleskopické sedlovky. Berme to ale jako fakt, stejně jako je tomu u vidlic Lefty na kolech Cannondale. Na Stumpu je přitom nová generace sedlovky Command Post IRcc, která má své klady i zápory.

Velkým plusem je páčka na řídítkách nahrazující u řazení 1×11 páčku přesmykače. Tak krásně po ruce jsem snad ještě ovládání sedlovky neměl. Stinnou stránkou je funkce, i když jak se to vezme. Sedlovka je primárně mechanická, proto nečekejte plynulé nastavení výšky, ale několik předdefinovaných poloh. U nejnovější varianty nejsou jen tři základní, navíc je zde několik jemnějších stupňů v horní třetině, což se hodí.

Pravdou je, že to v sedlovce občas zvláštně cvaká, někdy je třeba se zadkem posunout kousek nahoru a dolů, aby to správně zapadlo, po chvilce cviku to ale běhá slušně. Dost drasticky vypadá rychlé a ničím nebrzděné roztahování bez zatížení, takový malý cyklistický katapult jako u Astonu Martin DB5 Jamese Bonda. Ale ani to není vlastně tak strašné. Když zadkem jen trochu kontrolujete pohyb sedla, už to tolik nestřílí. A hlavně, velkou výhodou tohoto řešení je rychlost jeho funkce. Když si zvyknete na to, jak Command Post „střílí“, bude se vám zdát, že Reverb, KindShock a další jsou neskuteční šneci!!!

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
Malý cyklistický katapult. Ovládání sedlovky Command Post je trochu o zvyku, pravdou je, že páčka dálkového řízení je prostě skvělá, a když si na projev tohoto dílu zvyknete, budete si užívat, jak rychle běhá nahoru i dolů! 

Praktické poznámky

Z technických poznámek mě napadá jedna záležitost a to je „díra v rámu“, tedy SWAT otvor. Ostatně SWAT výbavy je zde víc. Nýtovač ve víčku představce a multiklíč u předního oka tlumiče. Ona díra v rámu, jen na karbonových modelech, je primárně určena k převozu duše a další výbavy, což může být praktické. Do rámu se dá ale nacpat i svačina, ať již špekáčky nebo třeba bageta.

Primárně bych ale toto místo volil jako praktické odkládací místo právě pro duši, lepení a montpáky. S nýtovačem a multiklíčem v rámu vám pak na kratší vyjížďky stačí už jen lahev s vodou, košík zde je a snad ještě pumpička do kapsy, mobil a klíče a můžete pro jednou nechat batoh doma! Vlastně proč ne, já sice bez batohu a dvou litrů vody na zádech nedám ani ránu (i běhat chodím s lahví) ale jednou možná přijmu i tuto cestu…

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST
„Díra v rámu“, alias Specialized SWAT otvor, kam se krásně vejde duše a další výbava. V originál setu se s kole dodává přepážka, aby věci uložené v rámu nezapadly až někam ke středu, ale také textilní vak na duši, montpáky atd.

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – závěr

To je zas jednou pořádný a sáhodlouhý román, jak to mám ale zestručnit, když je toho tolik, co se o tomto kole dá říct a napsat. Pokud vše shrnu do pár vět, pak je jasné, že se Specializedu podařilo napravit svou pověst na poli 650b a dokázat světu, že umí postavit funkční a zábavné kolo i na středním průměru. Druhou rovinou je posun Stumpjumperu jako takového vstříc drsnějšímu terénu, pro nějž je připraven jak po stránce kratšího posedu a stabilnější geometrie, tak i vysoce výkonného a aktivně nastaveného odpružení. Přitom všem ale toto kolo zná své místo a zařazení, dokáže včas upozornit kde jsou jeho hranice a nemá proto tendenci agresivně kanibalizovat na svém už jen o fous vyšším bratru Specializedu Enduro.

Více o tomto kole najdete na webu
www.specialized.com
Logo-specialized
Cena: 164 999 Kč
Hmotnost: 12,45 kg

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Komfort a aktivita odpružení na obou frontách
Stabilní a jisté řízení, které nepostrádá jiskru
Lehký a pevný karbonový rám
S ohledem na vzhled a zařazení až překvapivě lehká jízda
SWAT „díra v rámu“ – praktické odkládací místo pro uložení duše a další výbavy
Široké ráfky zaručující vyšší stabilitu plášťů v zatáčkách
Kvalitní osazení (SRAM X1) a výkonné brzdy (Shimano XT)
Páčka ovládání teleskopické sedlovky v místě levého řazení
Když si na ni zvyknete, tak i teleskopická sedlovka Specialized – zejména kvůli rychlosti a pohotovosti její akce
Systém Autosag pro snadné nastavení výchozího tlaku v tlumiči
Někdo bude skuhrat nad tím, že Stumpjumper již není až tak jezdivým kolem jak býval
Někoho může trápit příliš aktivní zadek bez Brainu, stačí ale sáhnout na páčku CTD na tlumiči Fox, přepnout třeba na Trail a hned je to lepší
„Střílející“ sedlovka může být pro někoho nepřekonatelný problém
Pláště Specialized dobře drží na hlíně, dobře jednou, nejsou ale z nejodolnějších a hlavně jim moc nesedí mokré kořeny a výrazně sypký povrch
Ještě před rokem by to bylo zcela jinak a Stumpjumpera FSR bych doporučoval výletníkům a pohodovým trailovým jezdcům. Dnes ale cílí Stump spíše na jezdce, kterým nejvíce sedí trailové řádění v lese bez ambicí po rekordním čase ať již cestou nahoru nebo dolů. Může být také vhodnou zbraní pro enduro nadšence, kteří si vystačí z jednoduššími závody a traily. Chcete-li něco víc jezdivého, zaměřte se na nový Camber, chcete-li drsnější motorku, pátrejte mezi stroji Enduro. Jste-li přesně uprostřed a chcete-li jedno vyvážené kolo tak nějak na vše, vítejte mezi modely Stumpjumper FSR.

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b (2016)
Rám FACT 9m carbon, Trail 650b Geometry, M5 alloy zadní stavba
Vidlice RockShox Pike RC 27.5, 160 mm Solo Air, 15 mm Maxle
Tlumič Fox Float Factory CTD (197×47,6 mm)
Zdvihy P/Z 150/150 mm
Řazení SRAM X1 (1×11)
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X1
Kliky SRAM S-2000 carbon, PF30 (30 zubů)
Pláště Specialized Butcher Control/Purgatory Control (P/Z) 27,5×2,3″
Náboje/Ráfky Roval Traverse, 15/20 mm | Roval Traverse 650b, 29 mm vnitřní šíře
Řídítka Specialized, 7050 alloy, 8° backsweep, 6° upsweep, 25 mm rise, šířka 750 mm
Představec Specialized XC, 3D forged alloy, 4-bolt, 6° rise
Brzdy Shimano XT IceTech (disky 160-200 mm podle velikosti rámu)
Hmotnost 12,45 kg (vel. M/17″ cm, bez pedálů)
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) 52 cm
Tlaky – odpružení (jezdec 85 kg, včetně výbavy) Vidlice/tlumič – 75/200 psi
Cena 164 999 Kč – www.specialized.com

SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – geometrie
SPECIALIZED Stumpjumper FSR Expert 650b – TEST

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Michal Tihlařík

    Jestli jsem pátral dobře, tak první Stump FSR se objevil jako jakási studie v r. 1994, pak chvíli nic, a v roce 1997 byl model Ground Control FSR, předchůdce novodobýho Stumpa, kterej pak přišel v roce 1999 a je tu až doteď. Ale třeba se někdo projeví jako větší Herlok Šolmes a najde ještě přesnější informace :). Každopádně na stránkách Specialized v archivu je až rok 2002 a novější, a všude už Stumpjumper je…

  • eisman

    Je to tak. „Dnešní“ vzhled byl v roce 1999, stump full už v roce 1994

  • F12

    Recenze super. Jsem zvedav jak dopadne recenze endura. Jasny je v nizsi vybave ale ostrilenej borec to urcite dokaze porovnat. Me snad do budoucna ac spesl nemusim uchvati enduro 29 jako allarounder s kterym se nebudu bat na endurozavody.

    • No recenze Endura 650b bude stručnější protože jsem neměl příležitost svézt se na něm na svých lokálních trailech. Absolvovali jsme sice spolu Enduro Race Malá Morávka, což byl silný zážitek, ale člověk na závodech řeší trochu jiné věci než jak detailně kolo pracuje. Něco ale vyplodím 😉

  • Jakub

    Pěkně kolečko. Musel jsem se po usmát nad konstatováním „vystřelovací sedlovka“ 2 roky zpět, když jsem si v Koutech na enduro půjčil stumpjumpera sw mne na černé sjezdovce v nejprudší pasáží poslala sedlovka 2x přes řídítka. Asi špatně nastavená páčka. Kazd když to člověk nečeká je to pěkný katapult 🙂

  • PetrB

    Jinak ten Butcher by měl mit smes 50a, takže by to měl byt držák.

    • Jestli tomu správně rozumím, tak Butcher a další MTB pláště Specialized existují ve verzi Control, což je řekněme běžná směs, která se mi za mokra a na kořenech úplně neosvědčila, pak je ale k dispozici verze Grid, jenž by měla být „větší držák“. Tedy více adheze, ne delší životnost…

      • Nebo je to celé úplně jinak:
        Úspěch plášťů Butcher ve sjezdařských disciplínách nás potěšil, a tak jsme tento výjimečný vzorek použili pro plášť do terénu all-mountain. Bezdušové pláště Butcher GRID vynikají i v nejdrsnějším terénu rychle jedoucím vzorkem uprostřed a dokonale tvarovanými okraji pro záběr v zatáčkách. Zjistíte také že náš povrch GRID dramaticky zlepšuje odolnost vůči proříznutí (o 23% oproti povrchu Control) a tuhost boční stěny.
        Povrch: Další svrchní vrstva pro výjimečnou trvanlivost, zvýšená tuhost bočních stěn pro stabilitu. Navíc o 23% vylepšená odolnost vůči proražení oproti modelu Control.
        http://www.specialized.com/cz/cs/ftb/mtb-tires/all-mountain-tires/butcher-grid-2bliss-ready

        • Ondra

          Ahoj, blíž k těm plášťům – taky budu kupovat Maxxis a rozhoduji se pro kombinaci DHF a DHR II nebo HR II a DHR II – nemáš, prosím, s těmito kombinacemi nějaké bližší zkušenosti? Jezdím asi něco jako „agressive trail“ nebo jak se tomu dneska říká :).
          Díky

          • Ahoj, takhle moc jsem to nikdy nekombinoval. Poslední rok jsme jezdili HR II 2,3″ vpředu i vzadu, případně jezdivější Specialized Butcher Control vzadu, než jsme ho třikrát řízly. Teď mám připravený Maxxis HR II 27,5×2,4″ na obě kola + až se doplní sklad tak snad dorazí Shorty která půjde na předek pro horší část roku a tvrdší ježdění.

      • PetrB

        Control 50a, Grid 70a/42a + konstrukční a váhové rozdíly.

      • PetrB

        Jeste jinak, směs nejde napříč modely, kazdy model ma svoji specifikaci. Control verze sjednocuje zejmena kostru a odolnost pláště. Jinak třeba Trailstar od Schwalbe ma 55a/65a. Spesl Butcher ma všude 50a. Pokud ti nesedne, tak spise diky vzorku, jinak směs je měkčí nez u Trailstaru. Je to ale srovnani jen s Butcherem. Ostatní pláště to maji jinak. Vse dostupné na webu.

        • Díky za analýzu, bude asi vážně tím vzorkem. Je pravda že ty figury jsou poměrně velké a krásně drží na hlíně, ale asi tam není dost hran na to, aby to bylo až tak dobré na šutrech, kořenech atd. Ale co, základ je to dobrý, gumy něco vydrží, pak s stejně koupíš nové 😉

  • Jiří Jiří

    Zdravím, chtěl jsem se zeptat v čem se liší SJ 650b fsr a SJ 6fattie fsr? Jsou to pouze pneumatiky a širší korunka?

    • Ahoj, tak jednoduché to není. Stumpjumper FSR existuje buď ve verzi 650b, v modelovém roce 2017 se k nám už snad ani nevozí 😟 Druhou variantou je Stumpjumper FSR 29″/6Fattie. Takže tlustý Stumpjumper je vlastně převlečená devětadvacíka. Respektive díky Boost nábojům lze použít kola 29″ nebo 27,5×2,8 – 3,0″.