Eurobike 2016 / Trendy, novinky, fotoreport #1
Další ročník veletrhu Eurobike máme úspěšně za sebou, i když brány výstaviště v německém Friedrichshafenu zůstávají otevřené po celý pátek a sobotu (2. – 3. 9. 2016) a to převážně pro širokou veřejnost. Letos jsme přitom byli účastníky jubilejního 25. ročníku, přičemž v mém případě se jednalo o jedenáctou návštěvu v řadě!
To už je pořádné číslo a poměrně dost zkušeností na to, aby člověk porovnával jaké to bylo dnes, včera a předevčírem. A musím říct, že tentokrát to bylo jiné, zvláštní a v mnohém nové…
Nebudu tady naříkat nad tím, jak nás ochranka v noci po příjezdu vyhnala z parkoviště, kde jsme „ilegálně“ kempovali poslední roky, spíš jsem byl překvapen, jak se mění celý koncept a kam to celé směřuje. Není žádným tajemstvím, že o veletrhy obecně je rok od roku menší a menší zájem – zejména z pohledu obchodníků – a výstaviště se proto musí více a více zaměřovat na koncové zákazníky, což bylo zjevné i zde.
Po mnoha letech, kdy bylo vše plus mínus stejné a člověk se mohl takřka spolehnout, že drtivou většinu velkých a významných stánků najde přesně tam kde před deseti lety, zcela nehybné bylo kupříkladu Shimano, došlo letos k zásadní reorganizaci. Jen poměrně málo stánků zůstalo tam, kde byly loni či předloni. Zbytek udělal veliké „škatule, škatule hejbejte se!“
Proč?
Vystavovatelé se totiž rozhodli, že rozdělí výstavu na dvě části. První dva dny pro obchodníky budou otevřené všechny haly, na pátek a sobotu, určenou primárně pro veřejnost, nechají přístupné pouze haly řady B (B1-B5) a „Áčka“ kompletně zavřou (A1-A7). Dost razantní krok, ale nikdo si na to z vystavovatelů vlastně nestěžoval…
Smysl to má v tom, že se z Eurobiku pomaličku stává místo výstavy festival. Skoro se totiž zrušil klasický Demo Day, pro novináře byl uspořádán již druhý ročník Eurobike Media Days na konci června a nyní se může jezdit a testovat po celou dobu výstavy. Vnější část pavilonů řady B proto byla obsypána desítkami stánků firem schovaných uvnitř, které zde nabízely možnost svezení na svých nejnovějších kolech. A že jich tu byly mraky!
Svézt se bylo možné po pumptracku, po asfaltu či v lese. I když je zdejší krajinný profil dost placatý. A lidí, kteří tuto možnost aktivně využívali, bylo skutečně hodně. Jen mě dost děsilo, jak se po úzkých a lidmi přetékajících koridorech proháněli sem a tam natěšení piloti na elektrokolech, navíc až nebezpečně často v civilu a bez helmy! Proč zde někdo nepůjčoval také helmy a nevrazil jednu každému, kdo vyjížděl ven z areálu?!
Eurobike 2016 – trendy
Co se týká uceleného pohledu na vývoj cyklistiky jako takové, kterou nám Eurobike takřka vždy nabízel, už jen díky vysoké koncentraci značek a cyklistických oborů na jednom místě, byl letošní signál poměrně zřejmý. Je to pochopitelně do značné míry ovlivněno lokalitou „bohatého Německa“, ale hlavní trend je nepřehlédnutelný – elektrika!
Elektrické je dnes skoro vše, skateboardy, koloběžky a především kola. Městská, cestovní, turistická, ale čím dál víc i horská a z nemalé části plně odpružená. A když už se řeší spojení elektrika a MTB, hodně často do hry vstupují i širší pláště a kola parametru 27,5+, což je ale logické a očekávatelné.
Co se zdá být pohřbeno, nebo spíš pomalu zapomínáno, jsou fatbiky, které zde k vidění byly, ale jen po jednotlivých kusech. Trh se zjevně nasytil! Naopak po desítkách jsou všude přítomné plusbiky, mnoho trailových hardtailů 27,5+, ale také řada fullů a „měňavců“ uzpůsobených pro snadnou transformaci z 27,5+ na 29“! Co mě třeba lehce překvapilo bylo Yeti SB+…
Každý má vše…
Posledním z výrazných fenoménů letošního ročníku, kterého bych se chtěl dotknout, je neskutečně živelné bobtnání nabídky jednotlivých, i tradičních a dobře do trhu zasazených značek. Najednou jako by měl každý vše. Jako by bylo tak snadné navrhnout dobrou helmu, rukavice, tretry, oblečení, batohy… Jakoby dnes stačilo vymyslet atraktivní design a o zbytek už se postará chytrý software!
Pamatuju si dobře jak tato vlna startovala, jak jsme žasli nad tím, že se kupříkladu Mavic najednou zbláznil a už mu nestačila kola a ráfky, ale začal vyrábět i vlastní pláště, poté tretry, helmy, oblečení… A takto je tomu dnes na každém rohu Eurobiku. Proč se třeba tradiční výrobce helem Giro pustil před časem do výroby treter (dvoje mám doma a mám je rád), rukavic, brýlí a dnes i oblečení?
Všechno vypadá dobře a dobře funguje, navíc když si člověk koupí celý komplet, tak mu to krásně ladí, což je pro mnohé zjevně hodně důležité. Nějak se mi z toho všeho ztrácí přehled a začínám se v tom množství produktů utápět. Ale možná už jsem v cyklistice profesně moc dlouho, už stárnu a začínají u mě sílit pocity, že vše, co se dělalo dříve bylo lepší, mělo hlubší duši a bylo to správné a ryzí! Jako s hudbou mého mládí, k níž se člověk rád vrací…
Třeba 661 má nově i takovéto helmy…
(Ne)bojím se novinek
Vážně nevím čím to je. Zajímavých technických novinek se nebojím. Elektrokola mě svým způsobem fascinují a zajímají, jen jich nesmí být moc a nesmí se to stáčet do situace, že člověk na kole bez motoru bude brzy v lese za exota! Baví mě nové věci jako sada SRAM Eagle 1×12 nebo jedničkové řazení obecně. Fascinuje mě již roky převodovka Pinion. Líbí se mi třeba, jak „zase SRAM“ vyřešil svou elektriku na silnici bez drátů s jednoduchým ovládáním i nastavením, o kotoučích na silnici nemluvě (to je dle mého nutnost!). Jsem rád za širší ráfky a širší gumy, ale tak do rozměru 30-32 mm (ráfek vnitřní šíře) a řekněme 2,4-2,5“ (plášť).
Líbí se mi myšlenka helem se sundavací bradou, kterou má vedle tradičních značek dnes už taky kdekdo (třeba Limar nebo Leatt). Beru jako samozřejmost, ba jako nutnost teleskopickou sedlovku, najednou ale žasnu, že ji má každý a každý svoji (např. Merida). Jak je tohle možné, když stále panuje přesvědčení, že jsou na trhu zhruba dvě až tři skutečně spolehlivá řešení? Tak zkrátka uvidíme, kam nás ten vývoj další roky zavane a budeme se snažit držet se alespoň na větru a nestát úplně v průvanu, abychom nebyli odfouknuti stranou a nezůstali zasekaní v muzeu cyklistiky 😀
Převodovka Pinion C1.12 na Ghostu Rocket X. To musím zkusit!!!
Fotogalerie #Eurobike2016 nr. 1
Drtivou většinu novinek, které byly k vidění na Eurobiku 2016, již znáte. Proto vám budeme postupně servírovat hlavně obrazový materiál doplněný základními, a snad pro jednou stručnými popisky. Dnes malá startovní ochutnávka…
ROCKY MOUNTAIN
První, na co jsem narazil, byl Rocky Mountain SLAYER (představení), u kterého mi trochu vadí, že naživo nevypadá až tak brutálně jako jeho předchůdce. Dnes už žádné hrany a hrubé sváry, karbon vše zjemňuje! Stále je to ale krásné kolo, na kterém bych se chtěl brzy svézt…
Rocky Mountain Element je další velkou novinkou, na které jsem se již svezl (představení + jízdní dojmy)
Rocky Mountain Reaper je parádní stroj pro mladé jezdce, který lze snadno přestavět z 24″ na 26″. Technika, včetně systému Ride-9, je převzatá od dospělých modelů Rocky Mountain (více v Pondělní videonáloži #34_2016)
MARIN
U Marinu nás zaujala jednak „pivní stěna“, kterou jsme chtěli v noci vybílit, ale nakonec jsme podlehli slušnému vychování, jednak krásné ocelové trailbiky na kolech 27,5+. Ocelového Marina jsem si chtěl před mnoha lety sám koupit, ale byl drahý a proto jsem tehdy skončil u Sfinxu 😉
GIANT
Pár postřehů z prvního průletu okolo stánku Giant. Elektrický Full-E+ a potom dámská ultimátní enduro hračka Giant Hail na 160 mm (představení). Jen mi stále vrtá hlavou, kdo bude holkám ladit ty Foxové tlumiče X2?
HAIBIKE
Fatbiků bylo letos na Eurobiku poskrovnu, jeden elektrický se ale našel na stánku Haibike…
CANNONDALE
Rovněž první „cesta okolo“ a novinka Cannondale Moterra, na které jsme již jezdili (představení + jízdní dojmy).
FOX
Nové vidlice Fox 32 SC vypadají naživo zajímavě, už jsem ale slyšel, že se zúžené spodní nohy po utažení osy na některých nábojích lehce hroutí a praskají…
Jinak vcelku zajímavá je nová páčka dálkového ovládání lockoutu…
Sedlovku Fox Transfer jsme také již vyzkoušeli na Ghostu FRAMR. Praktická je pestrá škála zdvihů (100, 125, 150 mm), dva průměry (30,9 a 31,6 mm), stejně jako různé vedení (rámem, po rámu) či dvě páčky pro různé způsoby montáže.
Super pružina a kroutítka X2. Kolik lidí si s tím bude chtít dát tu práci?
Černá je stále „IN“, ale Foxky s černýma nohama se mi vážně vůbec nelíbí… Zlatá, zlatá Kashima! Černá lesklá s černou matnou… No nevím!
Nejvíc se mi ale u Foxu stejně líbilo toto víčko na představec 😀
MARZOCCHI
Pokud vám náhodou uniklo, kdo odkoupil krachující cyklistickou divizi Marzocchi, pak pro vás máme malou nápovědu (Marzocchi majetkem Foxu). Zajímavé je zařazení sedlovky Transfer také pod logo Marzocchi, ale proč ne? Uvidíme, jak bude italský hřebec prospívat v područí amerického lišáka?
RACE FACE
Není velkým tajemstvím, že sedlovky Race Face Turbine používají techniku 9point8. Tak možná i takto vznikají mnohé nové produkty… Páčky jsou ale originální a hezky barevné!
BROSE
Silný německý výrobce elektromotorů (do mnoha hybridních aut) se stále silněji prosazuje i v cyklistice a jeho motory jsou k vidění u řady značek. Specialized, Rotwild, Scott a řada dalších.
PROPAIN
Značku Propain vlastně pořádně neznám, na její kola ale narážím čím dál častěji a musím uznat, že nevypadají vůbec zle.
POLE & HUCK NORRIS
Pole je poměrně zajímavá finská značka, která se snaží postupně prosadit i uvnitř starého kontinentu. Jedním z jejích nápadů je tzv. Huck Norris, vložka do bezdušového pláště, která vymezí prostor mezi běhounem a patkou a má za úkol předejít procvaknutí boku pláště o běhoun. Více na www.hucknorris.com
MRP
Značka MRP se už druhým třetím rokem snaží prosadit vlastní vidlice. Novinkou je AM/Enduro model Ribbon, který ze všeho nejvíce zaujme jakoby obráceně konstruovaným můstkem s vybráním z přední strany. Jasně, je to super cesta jak se odlišit, ale že by to bylo hezké?! Asi bych se těžko a dlouho zbavoval pocitu, že mám obráceně nasazený Manitou Mattoc 🙁
ALCHEMIST
Tento karbonový ráfek vyhrál ve své kategorii cenu Eurobike Awards 2016. Je lehoučký, o tom žádná, ale zajímalo by mě, co to udělá po průjezdu bahnem…
FESTKA & LAUF
Pevné a přesto odpružené planžetové vidlice Lauf začínaly jako taková exotická legrácka vídaná pravidelně zde na Eurobiku a dnes už mají vlastní neskromný stánek. Jedním z kol, na němž byla tato vidlice vystavena, je česká Festka. Prý je to poměrně příjemné a funkční řešení!
STOLL
Další z premiantů Eurobike Awards 2016. Tento rám je vlastně dost jednoduchý, má ale svoje kouzlo a přitahuje pravidelně pohledy kolemjdoucích. A loukotě? To už je jen takový bonus co váží méně jak 1200 g/pár*. (*díky aktivnímu čtenáři za upřesnění)
PIVOT
Pivot Firebird je strojem pro ostřílené borce, mašinou, která zvládne prakticky vše od endura přes FR až po lehčí DH. A navíc je to krásný kus techniky…
Pivot Switchblade je zase jedním z typických zástupců „měňavců“ schopných pobrat kola 27,5+ i 29″ a nositelem standardu Super Boost +. Mimochodem Switchblade se jmenuje i staro-nová helma Giro!
SANTA CRUZ
Novinky Santa Cruz už celkem známe (Hightower – jízda / Tallboy), proto pojďme kouknout i jinam. Třeba na enduro klasiku Nomad CC.
Na co se možná trochu zapomíná je skutečnost, že Santa Cruz dělá stále i hliníkové rámy u mnoha svých modelů, už jsem ale viděl i hezčí hliníkové stroje od Santa Cruz.
Toto je už jen taková perlička… V10
CANYON
Jedním z velkých taháků na stánku Canyon byl model Sender CF (představení), který vypadá naživo skutečně úctyhodně!
A zde je osobní stroj Fabiena Barela, na němž zkouší různá nastavení, testuje a ladí tento stroj, aby byl ještě, ještě lepší!
Canyon Sender ještě jednou. Projekt Dic/connect je řešení, kdy stiskem páčky odpojíte volnoběžku kazety a jedete jakoby bez řetězu, aby mohlo odpružení lépe a volněji pracovat. Zatím je to jen koncept, ale pro jezdce světového poháru v DH by to mohlo být zajímavé řešení. Když se dá svěťák vyhrát i bez řetězu!
Již dříve jsme si ukazovali Canyon Exceed CF SL, levnější variantu XC hardtailu Exceed CF SLX, která je jen o fous těžší, ale o poznání levnější.
Malé doplnění ke Canyonu. Také silniční stroje budou nově ve verzi SL, levnější sourozenci SLX, k tomu jak rychlostní Ultimate, tak vytrvalostní modely Endurance budou nabízeny ve verzi s/bez kotoučů (s ráfkovými brzdami).
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)PRONGHORN
Jen taková zajímavost, jak také může vypadat uchycení tlumiče…
BOLD
„Tučná“ kola švýcarské značky Bold jsou jednou z menších firem, která se stále silněji hlásí o slovo. Jejich karbonové fully využívají unikátního řešení s tlumičem usazeným uvnitř rámu. Důvod je asi jasný, ne? Aby se to dalo hůře ladit 😀 Kompaktní vzhled je vážně zajímavý, nad to si představte, že je myšleno i na dostatečné proudění vzduchu uvnitř rámu, aby se tlumič při vysoké zátěži dostatečně chladil.
e*thirteen
Luxusní frézovanou kazetu s velkým rozsahem převodů nemusíte hledat jen u SRAMu, v nabídce je také několik variant od značky e*thirteen. Kupříkladu 48 zubů na 11rychlostní kazetě je celkem fajn, ne?
SMITH
Koroyd je revoluční materiál s konstrukcí podobnou včelí plástvi, který značka Smith používá ve svých helmách na lyže a nějaký čas i v cyklistice. Vedle trailové helmy Forefront je nově v nabídce i tato sportovní Overtake, nebo vzhledově více konvenční Route s technologií MIPS.
SALSA
27,5+ je skoro všude, 29+ jen někde. VELKOU novinkou je třeba Salsa Woodsmoke se zajímavě řešenou zadní stavbou. Někde se to místo pro zadní kolo najít musí!
Whisky Parts je samo o sobě super jméno!
Poměrně lákavě vyhlíží také full Salsa Peny Rustler na kolech 27,5+ se systémem Split Pivot.
X-Fusion
Jednou z řady nových teleskopických sedlovek – určitě jsem nenašel všechny – je i X-Fusion Manic. Zdvih 125 mm, 610 g, najdou se i lákavější parametry.
Vidlice X-Fusion vypadají vážně dobře, dobře prý i fungují, škoda, že na ně člověk jen tak někde nenarazí.
SANTA CRUZ & STEVE PEAT
Jedno z řady originálních kol viděných na Eurobiku 2016. Majitelem tohoto je Steve Peat a co mě baví je strakatá pružina na tlumiči 😀
CANE CREEK
Cane Creek si přichystal celou řadu novinek. Nové je rafinované dálkové ovládání systému Climb Switch, které nezná pouze polohy „On“ a „Off“, nýbrž funguje jako šoupátko s plynulým nastavením. Chytré, bude to i praktické?
Hodně se o něm mluvilo a už je tady – Cane Creek DB Inline Coil s páčkou Climb Switch. Nápad zajímavý, ale osobně bych bral radši vzduch s reservoárem, který bude podobně těžký. Ale možná jsem jen zatvrzelý zpátečník!
To už se mi více líbí další novinka Cane Creec C-Quent, malý vzduchový tlumič s technologií DB Inline s jednoduchým nastavením odskoku a Climb Switch páčkou. Pro sportovní kola jako dělaný!
Budu se opakovat, ale černá s černou se mi ani zde moc nelíbí. Tady je to alespoň lesklá s lesklou a ne lesklá s matnou jako u Foxu…
No a malý pohled do nitra DB Inline a Double Barrel.