Pivot Switchblade & Super Boost Plus – Tech News

Pivot Switchblade - Tech NewsMinulý pátek mi v mailu přistála jedna horká novinka, nebo spíš novinky dvě. Značka Pivot představila nové enduro s velkými/tlustými koly (29/27,5+), které je postaveno na novém standardu Super Boost Plus 157, který vlastně novým standardem ani není, jen nově využívá a jinak definuje zažité rozměry.

Pivot Switchblade – velký a hrubý, nebo menší a širší?

Vezměme to ale hezky popořadě a začněme strojem Pivot Switchblade, který by měl navázat na úspěchy modelu Pivot Mach 6, avšak v trochu jiné kategorii, či spíše v té samé, jen zcela jinak nakreslené. Pivot Switchblade je strojem, který je navržen pro možnost nasazení velkých kol (29“), stejně tak i středně velkých a středně tlustých (27,5+), což se pomalu ale jistě začíná stávat nepřehlédnutelným trendem.

Podobnosti průměru kol standardu 27,5+ a 29“ využívá kupříkladu český Author Patriot AM, čistým měňavcem je Santa Cruz Hightower (představení / náš test), stejný koncept využívá jeho zdvihově menší bráška Santa Cruz Tallboy, trochu jinou cestu volí Ibis Mojo 3 (kombinace kol 27,5“ a 27,5+), čisté plusko s vyšším zdvihem je Rocky Mountain Pipeline a určitě bychom našli i celou řadu dalších podobných strojů. Pivot Switchblade by tak nemusel nikoho příliš překvapit, opět se zde ale nachází pár specialit, které stojí za zmínku, k nimž se hnedka dostaneme.

Pivot Switchblade - Tech NewsPivot Switchblade 29″

Vezme-li se to obecně, je Pivot Switchblade strojem, který disponuje zadním zdvihem 135 mm, přičemž vepředu pojme vidlice s krokem 150 mm, a dovoleno je nasadit i 160mm kousky. Ostatně pojďme si jeho základní vlastnosti shrnout v bodech:

  • Kompatibilní s koly 27,5+ a 29“
  • Maximální rozměr plášťů: 27,5×3,25“ / 29×2,5“
  • Specifikace 27,5+ vybavena ráfky šíře 40 mm DT Swiss nebo Reynolds a plášti Maxxis Rekon 27,5×2,8“
  • Specifikace 29“ vybavena ráfky šíře 25 mm DT Swiss a plášti Maxxis High Roller II 29×2,3”
  • Moderní nízká a dlouhá geometrie Pivot
  • Ultra krátká zadní stavba – 428 mm
  • Možnost nasadit přesmykač (demontovatelný držák E-Type)
  • Zadní odpružení DW-link (135 mm)
  • Navrženo pro vidlice s délkou kroku 150 mm, lze použít i 160 mm
  • Pivot Cable Port system – vnitřní vedení kabeláže, příprava pro řazení Shimano Di2
  • Hmotnost rámu 2900 g (vel. M s tlumičem)

Pivot Switchblade - Tech NewsPivot Switchblade 27,5+

Zvedni hlavu!

Tolik obecný popis, nyní k oněm specialitám. Tou první je možnost měnit spodní misku hlavového složení a takto měnit výšku hlavy, tedy i středu a rovněž upravit i základní úhly. To vše jako prostředek pro přizpůsobení kola jednomu či druhému rozměru obutí. Nulové hlavové složení je určeno pro 29“ kola, která jsou o krapet vyšší. Druhou možnost představuje 17 mm vysoká vložka hlavového složení, která je primárně určena pro kola parametru 27,5+ a jež bude přibalena ke každému kolu.

Tyto možnosti lze přitom kombinovat. Nechat nižší střed a ostřejší úhly pro 27,5+, nebo naopak kolo více stabilizovat a posunout střed výš (17 mm vložka) při nasazení kol rozměru 29“.

Více o tomto kole na webu
www.pivotcycles.com

Super BOOST Plus 157 - Tech NewsPivot Switchblade - Tech News

reklama

Super Boost Plus 157 – nový standard co není nový standard!

Druhou specialitu představuje již v úvodu zmíněný nový standard, který ani novým standardem není, pouze se jinou formou využívá dnes již existujících rozměrů, tedy konkrétně zadních DH nábojů s osou 157×12 mm a příslušných klik. Tedy takto to prezentuje Pivot, názor si udělejte sami.

Don’t call it a “NEW STANDARD”, říká Pivot

Vtip je v principu zcela stejný jako u standardu BOOST. Tedy roztažení patek zadního kola, posunutí řetězové linky dále od podélné osy a takto vytvoření ještě více místa pro pneumatiku, přesmykač atd. Díky tomuto řešení bylo možné u Pivotu Switchblade zkrátit zadní stavbu na hodnotu 428 mm a přitom zachovat dostatek místa pro pláště velikosti až 29×2,5“ či 27,5×3,25“!

Super BOOST Plus 157 - Tech News

Jak to vše funguje?

Je to jednoduché, prostě se vzal existující DH standard zadních nábojů (157×12 mm), roztáhly se jejich příruby, aby byly dráty skloněné pod co nejmenším úhlem a kolo bylo maximálně pevné, trochu se posunul převodník na klikách a bylo hotovo. V principu lze u stroje Pivot Switchblade použít stávající komponenty, běžný zadní náboj s osou 157×12 mm a kliky příslušného DH standardu.

Co se týká středů a klik, zde se také nic radikálního nemění, respektive není potřeba předělávat rám, jelikož lze použít střed typu PressFit 92 mm nebo běžný závitový střed s šířkou domečku 73 mm. Teoreticky by neměl být problém použít klasické DH kliky ze současné nabídky, které bude potřeba lehce podložit, nejspíš se ale nedostanete na požadovanou hodnotu Q-faktoru nebo budete trochu bojovat s řetězovou linkou. Více na nákresu…

Super BOOST Plus 157 - Tech News

Pivot v tom není sám!!!

Značka Pivot si rozhodně nevymyslela něco, co by se snažila prosadit pouze sama za sebe. Co se týká klik, má nová sestava Super Boost Plus 157 podporu ze strany značky Race Face, u nábojů se pak k této hře přidávají taková jména jako je Industry Nine, DT Swiss, Reynolds, něco si kutí i sám Pivot a kompatibilní náboje najdete i v sadě SRAM X0.

Co se týká klik, pak Pivot doporučuje použít tyto kombinace:

  • Pro pohon 1x: Standardní kliky Race Face Aeffect SL s obráceným převodníkem Cinch, případně kliky Race Face Turbine se stejnou úpravou (otočit převodník Cinch směrem ven)
  • Pro pohon 2x: Upravené kliky Race Face Aeffect SL s Boost pavoukem a převodníky 34/24 zubů s prodlouženou osou
  • Pro pohon 2x nebo 1x: Kliky Race Face NEXT SL s upravenou výměnnou osou, což by měla být brzy standardní možnost těchto klik
  • Několik dalších výrobců již pracuje na plně kompatibilních klikách, které by měly být již brzdy k dispozici…

Super BOOST Plus 157 - Tech News

Kam až tohle půjde?

Tímto bodem snad můžeme dnešní prezentaci uzavřít a vše završit malým zamyšlením na téma „Je toto vůbec potřeba?“ Pokud přijmeme za fakt, že jsou plně odpružené stroje s vyšším zdvihem na kolech standardu 27,5+ nebo 29“ nevyhnutelnou hudbou blízké budoucnosti, pak asi proč ne? Přestože s příchodem rozměru 27,5 Plus mnozí hovořili o velkém přínosu zejména pro levnější pevné trailové stroje, opak se zdá být pravdou. Velké „haló“ je poslední dobou totiž spíše okolo drsných plně odpružených plusek.

Že by si výrobci dělali místo pro invazi elektrikou poháněných kol s tlustými plášti, jak je tomu kupříkladu v případě Specialized Turbo Levo FSR? Těžko říct, křišťálovou kouli nemáme, stroj času také ne a pod ruce vývojářů nahlížíme jen občas uzoučkou klíčovou dírkou. Otázka je, zda z tohoto trendu může něco vytěžit běžný biker? Kupříkladu Cannondale sice jde sou vlastní cestou asymetrického usazení zadního kola (Ai), kterou ale implementuje do běžně dostupných a obecně používaných strojů (Cannondale F-Si a Cannondale Scalpel-Si) klasického parametru 29“, což se zdá rozumné.

Pivot Switchblade - Tech News

Bludný kořen…

Nápad s rozšířením zadního náboje s cílem posílit tuhost zadního kola a umožnit ještě více zkrátit zadní stavbu mi sám o sobě dává nemalý smysl a třeba bude jednou BOOST a Super Boost Plus 157 cela běžným rozměrem i u nejčastěji používaných trailových a enduro kol a nebudeme se tomu nikterak divit. Nebo se nás vývojáři a marketingoví pracovníci pokusí ještě jednou přesvědčit, že 29“, nyní s ještě širší gumou, je ideálem nejen pro XC, ale i pro technické ježdění, neřku-li enduro?

Už dřív jsem tuto myšlenku sežvýkal a poté odmítl a přesvědčený o tomto směru nejsem dodnes a mám trochu pocit, jakoby vývojáři a „trendmakeři“ zakopli o bludný kořen…  Osobně stále věřím tomu, že ve zdvihové kategorii 150+ mají větší smysl klasická kola 27,5“ než 29“, ať už jsou obuty do čehokoliv. Ostatně Pivot, i třeba Santa Cruz nebo Rocky Mountain na stroji Pipeline jasně ukazují, kde jsou rozumné hranice zdvihu 29/27,5 plus, tedy na nějakých 135 mm kroku zadní stavby, kterým asistuje vidlice se 150 mm kroku.

Jezdil jsem již na několika z těchto kol, je to velká sranda, ale… Je to vážně nutné? Na pár místech člověk takové kolo užije a vychutná si jeho jistotu, stabilitu a ohromnou prostupnost, ale jsou to spíše jen střípky z jednotlivých vyjížděk a rozhodně ne pravidlo, které by platilo do domu k domu. Pokud nebydlíte ve Whistleru apod. Ještě musím osobně vyzkoušet novou vlnu 29“ a vyšších zdvihů a pak se uvidí. Alespoň si tedy zkusím znovu zformovat názor na tuto kategorii ve světle nových událostí, nových rozměrů a nových modelů!

Foto: Pivotcycles

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Roman

    Vykopáváme zakopané a zakopáváme to co jsme vymysleli.

    • Taky si říkám, kde (zda) se tohle někdy zastaví… 😉