GIRO Feature MIPS – dlouhodobý test
Abych nebyl „nudný“ a nefotil se jen s jednou a tou samou helmou, mám ve svém království hned několik „škopků“, které v průběhu roku střídám podle nálady, situace, podmínek, barevnosti kola atd. Jednou z „enduro helem“ co jsem letos hojně používal je i Giro Feature s technologií MIPS®, na níž se nyní podíváme hezky zblízka.
Katalog Giro v první řadě hlásá, že helma Feature spadá do kategorie „trailriding“. To je na jednu stranu pravda, na straně druhé bych ji osobně viděl, i díky dlouhodobým zkušenostem s ní, spíše v kategorii enduro, jak je to dnes módní a trendy. Předběhnu-li na chvíli popis a hodnocení, tak musím konstatovat, že vzhledem k jejímu vzhledu, extra bytelnému dojmu a nijak extrémnímu odvětrání, bych si ji na běžné „trailování“ v průběhu klasické sezóny nejspíš nevzal.
Naopak jsem si ji rád „oblékal“ pokaždé, když jsem vyrážel někam na hory na drsnější stezky a neměl jsem v plánu tahat se s integrálkou. Případně jsem ji vozil jako tréninkovou helmu na enduro starty, abych ji v den závodu vyměnil za „moto-helmu s bradou“. Vždy ale záleží na tom, co od své helmy očekáváte, na co jste zvyklí a co si představujete pod pojmem „trailriding“. On totiž trailriding okolo Prahy je úplně něco jiného než trailriding třeba v Kruškách.
Test Specialized Stumpjumper FSR Expert 650b
Skateový škopek
Lidé pracující pro značku Giro se nikterak netají tím, že helmu Feature konstruovali z části podle BMX/FR/freestyle kokosu Giro Section, přičemž její streetový vzhled uzpůsobili více stylu „lesních jezdců“, doplnili polohovatelný štítek uchycený pomocí kovových šroubů, přidali pár ventilačních otvorů a bylo víceméně hotovo.
Výsledkem je helma, která má moderní kulatý, uzavřený profil s náležitě protaženou týlní částí a na dnešní styl a vkus enduro jezdců vlastně jen decentní štítek. Z hlediska konstrukce se jedná o klasickou skořepinu vyplněnou pěnovým polystyrenem, spojení typu In-Mold. Uvnitř najdeme rovněž vcelku klasické polstrování využívající materiál Coolmax®, které koresponduje s vnějším vzhledem helmy a proto pokrývá poměrně velkou část hlavy. Jsou zde tedy jak drobné proužky, tak i velké polstrované plochy, zejména na spáncích a na temeni.
Polohu hledat nemusíš
Efektivním prvkem jsou lehoučké pásky Slimline, které nejsou taženy samostatně od helmy k upínací přezce, nýbrž tvoří oblouk okolo ucha, pod jehož úrovní je k této dvojici našit jeden pásek směřující pod bradu. Toto řešení je, jako obvykle, otázkou vkusu, mně osobně se ale líbí a nemám s ním nejmenší problém. Dokonce bych řekl, že je takto více místa pro uši, a ty moje nejsou zrovna nejmenší a k hlavě vysloveně připlácnuté. Navrch se tímto zbavíte mnohdy nekonečného a otravného hledání ideální polohy spojujících přezek pod ušima.
Samotné zapínání pod bradou je řešeno zcela klasicky jednou plastovou přezkou, která jednoduše funguje. Malým bonusem může být i zde použití jediného pásku (z každé strany) pod bradou, kdy alespoň nemusíte při utahování či povolování „honit“ sem a tam dvojici placatých hadů a celé se to snažit vyladit ve vyrovnanou symfonii.
Od upínání pod bradou pojďme ke stahování okolo hlavy, kde figuruje víceméně klasická čelenka s ovládacím kolečkem vzadu na týlním dílu. V katalogu najdete pojmenování In-Form, osobně snad dodám tolik, že se jedná o adaptaci řešení používaného u „sesterské“ značky Bell. Skoro stejné kolečko mám i na svém starším Bellu Stoker.
Mechanizmus sám o sobě je poměrně velký, spíše větší je i masivně pogumované a výrazně zubaté kolečko, které z něj zespodu vystupuje. Přístup k němu je proto bezproblémový, i když je celý mechanizmus skrytý uvnitř helmy. To je totiž další možnost individuálního přizpůsobení. Týlní část se stahovacím mechanizmem je možné posouvat nahoru a dolů, přesněji usadit do jedné z pěti připravených poloh.
Nelekejte se, když to křupne!
Vážně! První pokus o vycvaknutí a nacvaknutí týlní části vyžaduje dost síly a zvuk, který pak uslyšíte, nezní vůbec důvěryhodně. To je ale jen proto, aby to celé drželo. Chce to trochu citu, dobře velkou týlní část uchopit a vycvaknout. Nacvaknout zpět pak už jde snáze.
Poslední z vnějších rysů je již párkrát letmo zmíněný štítek. Z boku jej k helmě pojí dva velké kovové šrouby, aby pevně a jistě držel na svém místě. Uprostřed na čele, pod samotným štítkem, se nachází další šroubek, tentokrát větší a zalitý v plastu, aby se dal snadno ovládat rukou. Tento prvek slouží k fixaci štítku ve zvolené výšce.
Jeho rozsah, respektive rozsah možného výškového nastavení, ale není nikterak veliký, odhadem kolem 1,5 cm (posun v místě šroubu). V praxi ale bohatě stačí. Osobně jsem k tomuto bodu přistupoval jednoduše – štítek zcela nahoru, zafixovat a už nesahat. Je to dáno tvarem mojí lebky, kdy mi helmy sedí, alespoň pocitově, více v čele, proto vozím štítky vždy spíše výše.
Trochu mě překvapuje, že se v katalogu píše o kompatibilitě s velkými DH/MX brýlemi. Při plně zvednutém štítku by asi po něj lehce opřít šly, ale nebylo by to úplně ono. Na druhou stranu si myslím, že doba kombinace XC/enduro kokosů a velkých moto brýlí je spíše již za námi. Dnes si každý vezme k takové helmě klasické sportovní brýle, případně si nasadí rovnou integrálku a velké okuláre. Takže tento fakt bych neviděl jako žádnou zásadní nevýhodu.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)A má to i MIPS®
Jistě, námi testovaná helma je vybavena technologií pro absorpci rotačních sil při nárazu na překážku, tzv. MIPS® (Multi-Directional Impact Protection Systém) – viz samostatný článek. Fakticky je to tedy druhá helma s MIPS®, kterou letos vozíme (viz. Představení Bell Super 2R MIPS®). U modelu Giro Feature se to těžko hodnotí, jelikož nemáme porovnání s modelem bez MIPS®, ale u verze Bell Super je znát, že „rotační absorpční“ skořepina MIPS® lehce mění vnitřní tvar helmy. S MIPSem je vnitřek pocitově více kulatý a třeba Jirka Zvolský (Zvolouš), který letos vozí právě Bell Super 2R MIPS®, si lehce pozměněný tvar chválí.
I mně vlastně helma s MIPS® sedí více, jelikož starší klasické Girovky jsem obvykle na svou kulatou škebli těžko nasazoval. Ani Feature není pro můj tvar lebky úplně ideální, Giro vždy více sedělo jedincům s protáhlejší lebkou než s čistě kulatou, při troše snahy ji ale na své hlavičce rozumně zabydlím.
Jak to tam vlastně drží?
O tom, co MIPS® je a co dokáže, se zde rozepisovat snad ani nemusím – koukněte na samostatné představení MIPS® – a pojďme si doplnit ještě pár praktických postřehů. Ona tenká plastová skořepina je spojena s tělem helmy pomocí několika pružných, řekl bych silikonových čepů (na modelu Feature jsou tři). Ty jsou na jedné straně nastřeleny do těla helmy, na straně druhé jsou pouze zacvaknuty v čiré skořepině.
To tedy znamená, že lze celou MIPS® skořepinu vyndat, ale také, že není od věci občas zkontrolovat její usazení, zda správně drží na svém místě, aby plnila správě své poslání. Stalo se mi to jen jednou, ale stalo se, že když někdo zkoumal moji helmu a hrál si se skořepinou MIPS®, nechtěně jeden čep vyhákl a já se pak divil, „že to nějak divně sedí na hlavě“. A asi bych se dost divil, kdyby to pak při pádu nezafungovalo!
Musí to sedět!
Součástí celého systému MIPS® jsou také textilní pásky, či spíše plošky nebo polštářky nalepené na několika místech uvnitř helmy, po nichž celá vnitřní skořepina klouže. I na tato místa se stojí za to občas podívat, zda se skořepina někde nezasekla o případnou hranku a zda se hýbe volně do všech směrů. I zde se mi něco podobného stalo, skořepina se lehce vyhnula do strany, kousla se a já se pak divil, proč „mě to divně tlačí do čela.“
To jsou vše ale jen drobnosti, které během prvních pár týdnů používání nejspíš sami odhalíte a když si pak na helmu zvyknete, poznáte již při nasazení, že je něco jinak. Poté stačí skořepinu MIPS® zlehka narovnat nebo uvolněný čep správně usadit na jeho místo a jede se dál.
Na hlavě
Jak jsem psal již v úvodu… Helmy Giro jsou obecně tvarované spíše pro ploché a protáhlé lebky, proto jsem si zprvu myslel, že se kamarádit příliš nebudeme. Podařilo se mi to ale vyřešit tím, že jsem boční výstelky sedící na spáncích uvolnil (běžně jsou fixované na stahovací čelence), posunul kousek dovnitř helmy (stále bez problému drží na suchých zipech), a tak jsem uvolnil zvýšený tlak z boku mé kulaté hlavy.
Co se mi hodně líbí je již při prvním nasazení pocit vysokého bezpečí. Možná je to jen placebo, ale rozhodně pozitivní. Helma sama o sobě „něco“ váží, přesně 350 g ve velikosti M s obvodem 55-59 cm, včetně štítku, což není úplně málo. Na poměry v dané třídě to ale není vysloveně přestřelené. Pro srovnání Bell Stoker mi na váze ukázal 315 g, Uvex Quatro Pro 325 g. Co jsem chtěl ale spíše vyzvednout je pocit bytelnosti, pozitivní dojem z více uzavřené skořepiny a taky solidní hloubka, kdy máte pocit, že se vaše hlava vejde do helmy skoro celá.
Příjemné je rovněž polstrování, kdy se jeho plochou rozhodně nešetřilo, proto by vás helma neměla nikde tlačit, alespoň pokud dobře sedne k vaší lebce, a proto také nebudete mít pocit, že byste měli na hlavně zbytečné závaží. Je to vážně něco jiného, než když si dáte na hlavu otevřenou a maximálně děravou XC skořápku. Víc to asi nemá cenu popisovat, nejlepší bude si to osobně zkusit a třeba někde v obchodě porovnat pocit z Giro Feature a k tomu třeba z maximálně děravého Giro Fathom.
Test Specialized S-Works Camber 29
Vyhřívání zapnuto
Pocit vysoké ochrany a nemalého bezpečí vaší hlavy uvnitř této helmy, pevně věřím že to není klamný pocit (záměrně narážet do pevných překážek jsem ale vlastní hlavou raději nezkoušel), s sebou nese bohužel i určité negativní rysy. Již při letmém pohledu na Giro Feature vás nejspíš napadne, že to s jejím odvětráním nebude zrovna slavné. A budete mít pravdu.
Plný vršek a relativně malé větrací otvory se sice snaží, oproti lehčím a více děravým přilbám je rozdíl v zahřívání hlavy ale jasně patrný. Abych tuto kritiku zase hned trochu zmírnil, musím dodat, že pokud se pohybujete, jinak než rychlostí chůze ve výjezdu, fungují ventilační otvory a vnitřní kanálky poměrně účinně. Problém, či spíše horko, se dostavuje až ve chvílích, kdy na čelní část helmy nepůsobí proud vzduchu a vevnitř se kumuluje teplo. Jednoduše když stoupáte do prudšího kopce.
Občas je třeba smeknout…
Takové podmínky Giro Feature moc dobře neodvětrá, takže nejednou došlo i na to, že jsem v delším výjezdu mimo silnice helmu na chvíli sundal. Tento nedostatek je logicky o to výraznější, čím vyšší je venkovní teplota. Ale zapotit se pořádně může člověk i v chladnějších částech roku. Na druhou stranu záleží na tom, na co jste byli doposud zvyklí.
Pokud na Giro Feature přesedláte z klasického FR/Freestyle kyblíku typu Giro Section, nebo z integrálky jako je Giro Cipher, pak bude mít pocit „průvanu v hlavě“. Naopak při stěhování lebky z XC či běžných all-mountain modelů se asi nezbavíte pocitu přílišné kumulace tepla. A jde také o to, jak moc zimomřiví jste. Já sám často vozím i při teplotách kolem nuly pod helmou jen tenký šátek, zatímco mnozí jezdci kolem mě již oblékají Goretexové čapky s fleecem. Takže klasika, sto lidí, sto názorů.
Nemusí pršet, i tak to kape
Budu-li ještě chvíli zlý, nebo alespoň přísný na Giro Feature, budu muset zmínit ještě jednu specifickou vlastnost spojenou s pocením hlavy pod její ochranou. Oproti mnoha jiným helmám má totiž model Feature další specifickou vlastnost v tom, že výstelky na čele nejsou formovány do podoby horizontální čelenky, ale jsou zde, vysloveně v přední části, dva vertikální proužky. To má na jedné straně blahodárný přínos v podobně trochu lepší ventilace, tedy proudění vzduchu okolo čela, na straně druhé zde vyvstává problém se zadržováním potu.
Přestože jsem tvorem spíše chladnokrevným, obvykle nemívám problém s tím, že by mi stékal pot do čela a to ani v létě. Skoro vždy jej stačí pohltit výstelky na čele. U Giro Feature ale není žádný obvodový pás, který by řeku potu přehradil, proto se mi s touto helmou stávalo – v mnohem větší míře něž kdy jindy – že mi slaný a štiplavý pot stékal až k očím. Vyřešit by se to pochopitelně dalo čelenkou s funkčního materiálu, s ní bych ale svou hlavu již do této helmy já osobně nenasoukal.
Opět ale neříkám, že to je nepřekonatelné zlo. Někteří se potí a „tečou“ i bez helmy, takže je to nerozhází, ostatní si prostě pot s čela otřou rukavicí a je to. Nebo je to alespoň donutí trochu zvolnit a šetřit síly pro sjezd! A zcela poslední poznámka k tomuto tématu související rovněž se skořepinou MIPS® – právě její odkrytí na pár místech, díky podélným páskům polstrování, je tím, co může někdy lehce řezat do čela, zejména když je skořepina sama o sobě špatně usazená. Skoro to vypadá jako záměrně konstruovaný varovný systém.
Cíl na dohled
Zdá se, že jsme probrali snad již vše podstatné, dodejme tedy ještě pár technikálií. Například velikosti, které existují jen dvě díky konstrukci Super Fit™. Na výběr proto máte variantu M (55–59 cm) nebo L (59–63 cm), což by mělo uspokojit většinu makoviček. Jak jsem ale zmínil, hodně záleží na tvaru lebky. Výběr helmy tak nelze řídit jen podle vzhledu, technologií, ceny, pověsti atd., ale především podle toho, jak vám která sedne, podobně jako boty nebo sedlo…
GIRO Featrure MIPS – závěr
Již v úvodu jsem se přiznal k tomu, že jsem si Giro Feature během celoročního používání dost oblíbil. Vzhledem k tomu, že mám spíše „teplejší hlavu“ jsem ji přes léto, zcela upřímně, skoro nevytáhl. Zejména když padal jeden teplotní rekord za druhým! Kdykoliv ale bylo na pořadu dne více techniky a méně šlapání, případně výhled častějšího tlačení než cíleného dupání ve snaze dosáhnout vytouženého vrcholového bodu, byla helma Giro Feature mým oblíbeným společníkem. S ní na hlavě a s chrániči Leatt na loktech a kolenech jsem se cítil vždy krásně bezpečně a celkově vlastně i lépe než s integrálkou, kterou vlastně vozím jen proto, že musím!*
Jasně, jsou zde i stinné stránky v podobně o něco vyšší hmotnosti, která, jak jsme si dokázali výše, zas tak moc neutíká proti standardu dané třídy, nebo třeba vyšší míry kumulace tepla v táhlých výjezdech. A opomenout bohužel nemůžu ani výraznější stékání potu do tváře. Nic z toho ale není nepřekonatelným problémem, proto Giro Feature za ten pocit jistoty dle mého stojí. Respektive přesně tohle si musí rozmyslet každý sám. Už to říkám minimálně podruhé: „Zkuste si Giro Feature nasadit na hlavu a uvidíte, jestli vás osloví nebo nikoliv.“ Pro mě je to bez diskuzí aktuálně volba č. 1 pro nezávodní enduro dovádění na „velkých kopcích“.
www.progresscycle.cz
Cenu, barvy a dostupnost si ověřte v e-shopu
www.eshop.progresscycle.cz
Cena: 2 199/2 799 Kč (bez/s MIPS)
Hmotnost (zjištěná): 350 g (vel M, včetně štítku)
Velikosti: Super Fit™ M (55–59 cm), L (59–63 cm)
Líbí se… | Dalo by se zlepšit… | Pro koho? |
Příjemně hluboký tvar, který plně obejme vaši hlavu Pocit vysoké bytelnosti celé helmy – vysoká míra bezpečí Poctivě protažená zadní část pro maximální ochranu týlu Snadno dosažitelné a dobře ovladatelné kolečko upínacího mechanizmu Systém stahování se snadno ovládá jednou rukou a to i v rukavicích Technologie MIPS® pro vyšší míru ochrany hlavy, tedy zejména mozku, při nárazech pod úhlem Možnost volby provedení s a nebo bez MIPS® (rozdíl 600 Kč) Pevný štítek se systémem snadné a jisté fixace – nekroutí se, nepadá Efektivně sešité pásky okolo uší a jediný pásek pod bradou – snadné nastavení Možnost seřízení výšky týlní části s upínacím mechanizmem (5 kroků) Překvapivě slušná ventilace vždy, když se pohybujete dostatečnou rychlostí Příjemné polstrování na velké ploše |
O něco vyšší hmotnost jako daň vysoké bezpečnosti Méně větracích otvorů = vyšší míra bezpečí, ale také horší ventilace Vyšší kumulace tepla při pomalém pohybu (stoupání/chůze) Častější stékání potu do čela díky podélným výstelkám na čele Tvarově sedí spíše jedincům s protaženou lebkou (nejedná se o klasický nedostatek, spíše o charakteristický rys) Potřeba čas od času zkontrolovat správné usazení skořepiny MIPS®, v případě pootočení nebo uvolnění jednoho z čepů jsem obvykle zaznamenal rozdíl ve správném usazení helmy na hlavě |
Vezměme to z druhé strany! Giro Feature rozhodně není helmou pro XC či maratonské švihaře, kteří by se v ní již v prvním kopci jednoznačně upekli zaživa. Neřekl bych ani, že se jedná o ideální trailový model pro jezdce pohybující se vyšším tempem ve spíše lehčím terénu. Vzhledem k její bytelné konstrukci, menšímu množství ventilačních otvorů, hloubce a jistotě usazení se jedná o helmu vhodnou pro poctivé enduro a další technické disciplíny, kde není třeba použít integrální přilbu. Pocit jistoty a bezpečí s touto helmou na hlavě je skutečně vysoký, proto ji lze doporučit všem, kteří se pohybují v horách. Ostatně v chladnějším prostředí hor se také potlačí skutečnost slabší ventilace a možná budete naopak rádi, že vám není, i bez šátku pod helmou, zima na hlavu. |
Foto: Štěpán Hájíček