UVEX Quatro Pro – dlouhodobý test

UVEX Quatro Pro Letos (2014) od základu nový model helmy Uvex Quatro, který nepřekvapivě cílí především na zájmy enduristů, respektive všech „skutečně terénních jezdců“, se vyjímal na mojí hlavě celý letošní rok a pevně věřím, že mě bude zdobit a chránit (což je vlastně větší priorita) i řadu dalších let.

Ano, UVEX Quatro Pro není zrovna „levný škopek“, hned zkraje ale musím dát za pravdu všem, kdož mi tvrdili, že „Uvexky jsou na skoro celý život.“ Pokud bych měl v úvodu shrnout neduhy či nedostatky, které se vážou k této helmě s ohledem na její celoroční použití, pak musím říct: „Nic mě nenapadá!“ Tedy neříkám, že nemá absolutně žádné slabiny, spíš jsem chtěl jen zdůraznit, že po poctivé jedné sezoně nevykazuje tato helma žádné známky výraznějšího opotřebení, nedostatečné funkce či snad poškození.

Sedne i na můj květák

Pojďme si to ale shrnout hezky jedno po druhém. V úvodním článku – Uvex Quatro Pro (představení) – jsem se zmiňoval, že nastavit tuto helmu na vaši konkrétní hlavičku může a nemusí být snadné. Sám vlastním „květák“ ne zrovna symetrických tvarů, a proto mi ne každá helma sedne. S Uvexem Quatro to ale bylo jiné. Již od prvního vyzkoušení jsem věděl, že si budeme navzájem dobrými přáteli, jelikož její obvodový stahovací pásek náležící k systému IAS 3D si hravě poradí i s nestandardními proporcemi lebky.

Dýně, nebo kokos?

Jinak řečeno, jsou helmy, které sedí spíše lidem s protáhlou hlavou a helmy, které více sedí na kulaté dýně. A pak je ještě třetí skupina, kam patří právě UVEX, totiž helmy, jež se snadno přizpůsobí téměř jakékoliv lebce. I té mojí! Aby však bylo spojení dokonalé, musel jsem si pohrát s výškou stahovací čelenky, přesněji s výškou stahovacího mechanizmu, což je jedna z výhod systému IAS 3D. Nastavení zde přitom neprobíhá ve dvou nebo ve třech krocích s potřebou „násilného přepíchnutí“ jak je tomu u druhé helmy, která mi letos dělá společnost (Bell Stoker 2014). Zde se změna letové hladiny realizuje v osmi krocích pomocí efektních jezdců se značně širokým rozsahem.

reklama

UVEX Quatro Pro

Drážka od kleští

Když už jsme u tohoto tématu, tak musím zmínit jeden z mála nedostatků, které jsem při dlouhodobém používaní odhalil. Ač je upínací mechanizmus posuvný nahoru a dolů, tak když si jej dám tak, aby sedl mojí lebce a opřel se správě o drážku na mém temeni (nejspíš památka na porodnické kleště), je kolečko nastavení obvodu poněkud utopeno pod helmou. Není to nic tragického, bez rukavic kolečko snadno nahmátnu a dotáhnu či povolím dle aktuální potřeby, s dlouhoprstými rukavicemi, obzvláště se silnějšími, ale s tímto úkonem občas lehce bojuji.

„Nečum“ do země!

Naštěstí mě ale nic nenutí upínací sílu za jízdy opakovaně měnit nebo kontrolovat, to jen v případě, že se rozhodnu usadit si na hlavu kameru Drift Ghost S. K helmě jsem totiž dostal originální držáček na příslušenství, který je poměrně šikovný. Vepředu se zahákne o hranu ventilačního obvodu, vzadu se pak zajistí gumovou páskou. Pak drží vskutku pevně a jistě. Jediný problém je, že když jsem na tento držák natvrdo nalepil destičku od Driftu, nemám už pak možnost její výškové korekce a kamera kouká více do země než by musela.

Vše má své řešení

To je ale vlastně problém Driftu. Goučko či jiné kamery na kloubu toto omezení trápit nemusí. A někdo už mi dokonce psal, že i na Drift má podobný kloub, který právě s helmou Uvex Quatro používá. Já to každopádně dělám tak, že jsem původní upínací destičku nechal doma a na helmu dozadu připevňuji původní destičku DRIFT s upínáním na suchý zip. Díky velkým a pravidelným větracím otvorům je její instalace hračkou, kamera krásně drží a sklon je ideální.

UVEX Quatro Pro

Poznávací znamení…

Velikým obloukem jsem se dostal k druhému většímu nešvaru této helmy, který bych uvedl výrazem: „Něco za něco.“ Vlastně to není doslovný nešvar, spíš jen logický důsledek. Zkrátka, zejména když si dám na hlavu kameru, tak si stáhnu pásek okolo hlavy o dost víc než normálně. Díky tomu mi helma, potažmo kamera, dokonale a jistě sedí na hlavě. Snad nejlépe jak mi kdy seděla, bez větších výkyvů, vibrací atd. Stinnou stránkou tohoto efektu je, že mám pak obvodovou čelenku dost výrazně obtisknutou na čele.

Jak jsem již naznačil, za běžných okolností s tímto nemám problém – síla utažení se i u poměrně štíhlé čelenky dostatečně rozloží. Pokud ale moji hlavu zatíží kamera a já sáhnu po větší síle stažení, stopy jsou více než patrné.

Už žádné cucfleky pod bradou

Snad jsme již probrali všechna negativa, proto bych rád zase vynesl jeden trumf, kterým helma UVEX Quatro Pro disponuje. Tím je systém upínání pod bradou Monomatic. Jasně, není to žádná revoluční novinka, každopádně Uvex Quatro je první helmou s takovýmto řešením, kterou mám dlouhodobě na hlavě. A nemůžu si stěžovat. Až mě napadá, proč se ještě dělají klasické přezky pod bradou? Systém upínání s rohatkou má přece tolik výhod!

1) snad se ani nemůže stát, že byste se skřípli při jeho zavírání
2) po ruce máte možnost pásek pod bradou jedním stiskem povolit a utáhnout – hodí se v parných letních dnech a na závodech, kde chcete, aby helma byla po omezenou dobu erzety na 100% utažená a na přejezdech zase volnější
3) líbí se mi také polstrování celého mechanizmu, které je jednoduše superkomfortní

UVEX Quatro Pro

Lapač hmyzu

Popisovat výhody síťky proti hmyzu snad nemá cenu, to dojde každému. Dobrý pocit také vzbuzuje perfektní provedení a precizní německé zpracování, stejně jako technologie double in-mold (polykarbonátová skořepina seshora i zespodu). Také bych rád vyzdvihl kvality moderního polstrování. U Uvexu Quatro Pro totiž nenajdete klasické polštářky s polystyrenovou pěnou, ale jejich moderní obdobu nazvanou Vent pad.

Jak praví katalog

„Vent pad – Materiál vysoké kvality s vylisovanými drážkami skvěle odvádí pot. Je měkký a pohodlný při styku s pokožkou vaší hlavy. Rychleschnoucí, snímatelné a pratelné vycpávky se speciální antibakteriální úpravou.“ Jak bych vám to více přiblížil? Nové výstelky jsou natolik příjemné, jako když vyměníte tlusté bavlněné triko za lehoučký a vysoce funkční dres. Ostatně materiál, z něhož jsou vyrobeny skutečně připomíná „dresovinu“. Nebo jde snad o identický materiál?!

Moje zkušenost zní, že ani po celé sezóně, kdy jsem je pral nanejvýš za deště, mě na čele nikterak nesvědí, netlačí ani nekoušou. A že jsem toho do nich propotil víc než dost. Zároveň se nejedná o žádnou gumu, ale materiál, který je skutečně funkční, pohlcuje tedy pot a odvádí jej od vaší pokožky.

UVEX Quatro Pro

Přimáčkne tě k zemi

Jednu z posledních zmínek bych rád věnoval aerodynamickému křidélku na horní zadní hraně helmy – spoileru. Proč je tam? Aby stabilizoval vaši hlavu při vyšších rychlostech! Nenechte se mýlit, je to v zásadě jen a pouze kosmetický doplněk. Když jsem přitom onehdy na někom viděl tu samou helmu, jen levnější model Quatro, říkal jsem si, co je to za model, až mi došlo, že je to stejná helma jako mám na hlavně avšak bez spoileru.

Bohužel však ve chvíli, kdy jsem řešil možnost jeho demontáže jsem narazil na problém – spoiler je totiž zřejmě napevno přilepen. No a vzhledem k tomu, že bych jej nechtěl jednou pro vždy ulomit, či zanechat na helmě nevzhledné otvory, tak jsem ho tam jednoduše nechal. Vždyť čemu vadí?

Štítek nahoru, dolů!

Štítek jakožto nezbytná součást MTB helmy. Dle mého v tomto případě tak akorát velký, rozhodně nebrání ve výhledu a jelikož je k helmě připojen dvojicí kovových šroubků, drží jistě na svém místě a navrch lze jeho výšku nastavovat v úctyhodném rozsahu. V zásadě jej lze zvednout tak vysoko, až se pod něj vejdou velké DH brýle, pokud to využijete… Šroubky se přitom nepovolují, štítek se nekroutí jak to občas dělá kšilt u Bell Super, zkrátka do puntíku plní svou funkci.

UVEX quatro pro

Uvex Quatro Pro – závěr

Je jasné, že při doporučené maloobchodní ceně 3 299 Kč nebude UVEX Quatro Pro žádným prodejním tahákem, na druhé straně mu ale nelze, po celosezónním nasazení, prakticky nic zásadního vytknout. Osobně se přesvědčuji dnes a denně, že heslo „jednou Uvex, na vždy Uvex“ není přehnaně okřídlené. Svoje Quatro jsem v průběhu roku rozhodně nešetřil, pravda občas jsem jej střídal s Bellkou Stoker, i tak byl ale Uvex v takřka permanentním nasazení (na mojí hlavě).

Problémy po celé jedné sezóně žádné, konstrukční nedostatky takřka žádné, komfort vysoký, možnosti přizpůsobení téměř nekonečné, výstelky zdá se času- a potu-vzdorné, takže co víc si přát? Nižší cenu! To byste zase nedostali takovou kvalitu. Uvex sice není tak „super a trendy“ jako Bell Super nebo TLD, ale prostě drží a viditelně i vydrží. Navíc bych málem zapomněl zmínit, že i krásně větrá, skoro tak dobře jako běžné XC helmy, což se třeba o Stokeru úplně říct nedá.

Technické údaje:
Cena: 3 299 Kč
Hmotnost: 335 g (vel S-L, 56-61 cm, včetně štítku atd.)
Velikosti: (53-57 cm, 56-61 cm)
Barvy: dark silver/red mat, cyan/pink mat, green/lemon mat
Více informací: www.uvex-cycling.cz

Uvex Quatro Pro v nabídce obchodu
www.koloshop.cz

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Znánky opotřebení po jedné sezoně
Komfort
– dokonalé usazení
– bezproblémové přizpůsobení tvaru lebky
– výškově nastavitelný mechanizmus upínání
– systém zavírání pod bradou s možností regulace
– polstrování pod bradou
– velice dobrá úroveň ventilace
Pevný a pevně usazený štítek s velkým rozsahem výškového nastavení
Síťka proti hmyzu
Protiskluzové prvky u stahovacího mechanizmu
Pogumované kolečko upínání
Snadné nastavení upínací síly
Sexy spoiler (záleží na vkusu)
Řada barevných provedení
Velký rozsah nastavení (S-L, 56-61 cm)
Pouze dvě velikosti
Sexy spoiler (záleží na vkusu)
Kolečko upínání je v mém případě až příliš utopené pod helmou
Cena! Ta ale odráží kvalitu použitých materiálů a předpokládanou dlouhou životnost
Prakticky nula!
Polstrování je po vyprání jako nové
Štítky drží na svém místě
Samolepky drží na svém místě
Žádné viditelné oděrky jako důkaz nešetrného zacházení či střetu s nízko visící větví apod.

(Foto: Štěpán Hájíček)
*fotky jsou provizorní, použil jsem ty, které jsem nafotil v rámci představení této helmy. Do konce týdne by měly být doplněny aktuální fotografie…

UVEX Quatro Pro

UVEX Quatro Pro

UVEX Quatro Pro

VIDĚLI JSTE V TESTECH

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/představení
GHOST ASX 7500 / Kato FS – test/představení

Canyon Spectral AL 7.0 - TEST
Canyon Spectral AL 7.0

Lapierre Spicy 327 - TEST
Lapierre Spicy 327

CANYON Nerve Al 9.0 - TEST
Canyon Nerve Al 9.0

CANYON Strive CF - test
Praktické představení Canyon Strive CF

AUTHOR Epoque 2.0 - TEST
Author Epoque

BnR Trip - Okolo Sazavy (s Ghostem Riot)
GHOST Riot Lector 7

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Kvetak

    ten kvetak si vyprosuju!!!
    …no dobre, no… 🙂

  • Luma

    Presne jak pises“Uvex je navzdy“ Mel jsem Bell,dvakrat Giro,ale Uvex je co se tyce zpracovani nej.Momentalne mam XP CC

  • Ondra

    Rád bych se podělil o pár zkušeností s helmou,
    co se týče nevýhod tak jsem jednu objevil, helmu vozím s upínacím mechanizmem spuštěným úplně dolů. Vtéto pozici je hodně „ven z helmy“ a když sem helmu položil a zkroutil se, samozřejmě se pak zase na hlavě srovnal ale plast v ohybech už zesvětlal a proto si ji nedovolím například vozit na batohu, možná by nepraskl ale moc bych tomu nedával. Krom této jediné chybky je naprosto skvělá a souhlasím se vším co bylo psáno (hlavně přeska je vážně super), štítek je více než z kvalitního plastu, při pádu jsem s ním vyryl pěkné korýtko do hlíny, zachránil obličej a přežil bez újmy. Předtím mě ani nenapadlo že může štítek sloužit i jako ochranný prvekD např. flux má oproti tomuto štítek z papíru a o uchycení se ani nebavím.
    PS: spoiler se mi podařilo urazit větví, nepraskl jen se nahoře vycvaknul z helmy, přilepený nebyl.

  • Kubo

    Tak som si aj ja kúpil Uvex Quatro v celkom fajn cene 80€ a sadla mi teda výborne. V teréne som ju ešte nestihol vyskúšať ale už sa ma to teším. Predtým som mal tiež Uvexku a vydržala teda dosť dlho..už som sám chcel nejakú inú – nechtiac som ju nakoniec praskol pri odkladaní. 😉

  • Jindrich Klaus

    Mám UVEX QUATRO PRO cca rok . Po půl roce se mi začalo rozpadat čelní
    potítko a to jezdím tak dvakrát za týden ….! U helmy za 3500 trochu
    tristní !!!!! Zimu jsem odjezdil v čepici bez potítka …takže stav na
    foto je po půl roce!!!!!! Rozhodně to nevidím tak optimisticky jako výše
    popsaná recenze. Zajímalo by mne, jestli recenzent to přední potítko
    taky někdy sundal a vyždímal nebo ten pot nechal hezky zaschnout! Budu
    reklamovat ….ale jen pro formu jsem zkoušel to potítko sehnat ….
    neuspěl jsem. Pokud máte někdo podobnou zkušenost a dokázal jste potítko
    sehnat, dejte, prosím , vědět. Vzhledem ke kvalitě potítka ….a
    výstelka pod bradou nemá k rozpadu daleko (a tu jsem nesundaval)
    ,považuji helmu za hodně mizerný nákup. Prodejci pravděpodobně
    předpokládají, že si tam namotám kus hadru?

  • Pingback: Velký test světel Knog Blinder Arc & Blinder Road | Svět Cyklistiky | Cycling World()

  • Pingback: Cratoni AllSet – praktické představení | Svět Cyklistiky | Cycling World()