GHOST ASX 7500 / Kato FS – test/představení

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/představeníJe tomu více než rok co Ghost představil zásadně vylepšenou a omlazenou řadu plně odpružených, sportovně univerzálních strojů ASX, které se okamžitě staly jedněmi z nejdostupnějších a zároveň nejžádanějších fullů na středních kolech aktuálního ročníku. Tenhle model, přesněji jeho jméno, letos končí, avšak celý příběh pokračuje dál.

Po strojích Ghost ASX se totiž poměrně rychle zaprášilo, zvolejme tedy sborem: „Král je mrtev, ať žije král!“ V našem případě?: „ASX je historie, ať žije Kato FS!“ Pro doplnění a upřesnění hned zkraje musím říct, že dnes nepůjde o klasický podrobný test, ale spíše o praktické představení této střední modelové řady Ghostu, kdy stroje řady ASX pokračují právě v podobě modelů Kato FS.

Zpět na začátek pohádky

ASX se vyprofilovalo jako dostupnější varianta oblíbených a často oceňovaných strojů AMR, jejichž vrcholem je aktuálně model Riot (test Ghost Riot Lector 9). Klasické AMR, které původně existovalo jako lehký sportovní full, ale nabízelo se později také v podobě všestranného trail-biku, sice nemizí z nabídky tak jako ASX, je ale nutné přiznat, že se vyprofilovalo spíše do podoby sportovního a sportovně-rekreačního stroje na velkých kolech.

Výjimkou, v kolekci 2015, přitom nejsou ani modely s vyšším zdvihem (LT = Long Travel), které nabízí kola průměru 29“ a zdvihy 130/120 mm (P/Z). Více o modelové řadě Ghost 2015 v podrobném představení a reportáži z prezentace v sídle firmy.

Když se ale vrátíme k tématu, pak opět narážíme na pokračovatele řady ASX – modely Kato FS, což jsou kola na středním průměru se zdvihem 130/120 mm (P/Z), jež do jisté míry nahrazují jak řadu ASX, tak i původní „malé“ AMR (rozuměj AMR 26“).

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení

reklama

Najdi deset rozdílů

Pokud byste vedle sebe postavili Ghost ASX (2014) a Ghost Kato FS (2015), pak na první pohled, kromě laku a výbavy, mnoho rozdílů nenajdete, a to byl vlastně i záměr. Co ale není vidět, je pokrok, který se zde meziročně odehrál a nese jméno „metoda konečných prvků.“ Ve zkratce jde o to, že se vezme finální rám, tedy jeho počítačová maketa, vloží se do speciálního programu, který jej zatíží všemi známými silami a nakonec z toho vypadne barevný graf, kde je krásně vidět, na kterých místech by se hodilo přidat trochu „masa“ a kde je ho naopak zbytečně mnoho.

Druhý případ je u Ghostů mnohem častější. Například i díky této metodě je horní rameno Ghostu Riot natolik titěrné, přitom však bez diskuzí pevné a odolné. Stejnou revizí prošla celá řada modelů Ghost 2015, především střední a vyšší třídy, včetně například mého oblíbeného „kladiva na čarodějnice“ Ghostu Cagua – test Ghost Cagua 6550 (2014). Výsledkem jsou lehčí rámy, aniž by se „přísná dieta“ podepsala na jejich pevnosti či odolnosti.

Jak jezdí ASX?

Ghost ASX je (nebo bych měl psát spíš bylo), univerzálem každým coulem. Je to ve své podstatě kolo plné kompromisů, otázkou ale zůstává, zda to je špatně nebo dobře? Pro ty, jež hledají něco výstředního, zásadní model, pokrokovou geometrii nebo výjimečně odladěné odpružení, tohle kolo není. Na něm by si nic nenašli. Ale pro běžného smrtelníka, který chce mít jedno kolo víceméně na vše, je ASX, potažmo Kato FS, splněný sen.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení
Plasticky tvarované horní rameno klame tělem – tváří se jakoby bylo vyrobeno z jednoho kusu, avšak pravdou je, že je spojeno ze dvou symetrických dílů.

Každý chce Ferrari a všichni kupují Škodu

To máte podobné jako s auty. Ano, můžete si pořídit Ferrari nebo „jen“ Infiniti, Lexus, Subaru, Jeep popřípadě jiné „z šedi vystupující auto“, většina lidí ale prostě vezme Škodovku! Proč? Protože to auto znáte, víte, že funguje, umí, co potřebujete a opravit jí umí každý druhý mechoš co má v dílně hever. Nic proti Škodovce, jsem patriot (ne jen AGang), takže bych české auto rád, ale nakonec stejně vždy skončím u Japonců!

To jsem ale zase slušně odbočil, nebo vlastně ani ne. Už chápete, kam tím mířím? Jsou kola, o kterých se dají popsat stohy papíru, alespoň toho virtuálního, a stejně nemáte pocit, že jste řekli vše. A pak jsou kola jako je Ghost ASX, která jednoduše fungují. Ale abych vás neokrádal…

Posed

Když začneme jako obvykle u posedu, pak narazíme na první „pozitivní kompromis“. Nic extra dlouhého, extra vzpřímeného, jen tak nějak hezky odladěná a komfortní poloha jezdce za řídítky je tím, co vás přivítá, jakmile vyskočíte do sedla ASX. Hezky se na něm šlape, snadno se řídí = funguje!

Ovládání

Podobný scénář se odehraje, i když se zaměříme na ovládání, které opět neutíká do žádného extrému. Dle posledních trendů nepostrádá patřičnou porci stability, a přestože se jeho hlava sklání pod poměrně uvolněným úhlem 68°, je jeho řízení rovněž příkladně poslušné. Zkrátka kam ho namíříte, tam jede.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení
Klasické provedení – čtyři čepy, nezávislé zavěšení, tlumič Fox CTD s rozšířenou komorou napevno spojen s rámem. Jediné co mě trochu dráždí, jsou „hvězdičky“ (torx) různé velikosti na všech čepech zadní stavby.

Odpružení

Už se skoro začínám opakovat, ale ono to v tomto případě jinak snad ani nejde. Vepředu i vzadu u této verze spolehlivě pracují jednotky Fox, vidlice Float 32 a tlumič stejného jména. Obě přitom se systémem CTD pro snadný výběr optimálního jízdního režimu. Kdo mě znáte, asi tušíte, co jsem udělal: obě páčky hned na začátku přepnul na Descend (plně otevřeno) a pak si jich už nevšímal. Ani to nebylo potřeba! Tedy jen možnost zavřít vidlici se občas hodí, když stoupáte delší čas po asfaltu či zpevněné cestě a chcete si jízdou ve stoje na chvíli protáhnout nohy či ulevit pozadí.

Klasické vychování

Jinak je zadek krásně poslušný, klidný a dobře vychovaný co se efektivity při šlapání týká. Odpružení je zde naladěno na poměrně stabilní začátek, díky němuž je vážně zbytečné přepínat tlumič na Trail či Climb. Ale samozřejmě vám v tom nikdo bránit nebude. Pozitivní hodnocení rovněž směřuje na vnímavost zadní stavby na drobné nerovnosti a zejména pak na aktivní výpomoc s přítlakem zadního kola v rozbitých výjezdech. Tohle zkrátka nezávislé systémy, jako je tento čtyřčep na Ghostu, umí na jedničku.

Na druhou stranu ale od zadní partie nečekejte bůhví jaké zázraky. „Zadek“ je odladěn spíše do sportovna, což sice neznamená, že by z vás vyklepal všechny kosti v těle, ale ani vás nebude hýčkat jako babiččina nadýchaná péřová duchna. Zkrátka zase jeden „rozumný kompromis“, který ale ve výsledku uspokojí velké procento bikující populace, jelikož se alespoň „neutopí ve zdvizích“.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení
„V souladu s bezpečnostními předpisy EN 74766“

KOMPONENTY

Již v úvodu jsem předestíral, že to dnes vezmeme trochu stručněji než obvykle, proto je již nyní čas na hodnocení komponentů. Začal bych u vidlice Fox, která nejvíce promlouvá do jízdních vlastností celku. I když, co o ní mám vlastně psát? Na svých 130 mm zdvihu je solidně tuhá, nehoupe se „již při pohledu na pedály“, přitom poměrně slušně a ochotně zobe valnou většinu terénních nástrah. Staré Foxky s otevřenou olejovou lázní bývaly aktivnější, ale to je zkrátka minulost a po „nešťastném“ ročníku 2013 se Fox zase vrací zpět na vrchol a nabízí funkci, jakou byste u této třídy komponentů očekávali.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení
Vidlice Fox Float CTD 32 pochází „pouze“ ze základní řady Evolution, avšak svou disciplinovanou funkcí to nedávala nikterak najevo.

Pohon

Na první pohled působí systém řazení 3×10 na dnešní poměry poněkud muzeálně, ale jedním dechem musím dodat, že prostě funguje. Ano, 2×10 je o něco efektivnější, rychlejší a více trendy, ale na kolo určené pro široké masy se „trojplacka“ prostě hodí. Šíří jejího rozsahu převodů ji totiž málo co nahradí. Jinak kompletní sadu Shimano XT nelze hodnotit jinak, než „FUNGUJE!“

Brzdy a pláště

Sada Shimano XT přesahuje od pohonu i do oblasti brzd a o těchto kotvách lze říct to samé co o řazení. Na trhu dnes najdete jen málo jiných příkladů takto odolných a spolehlivých brzd, které vás „snad“ nikdy nezklamou. Pláště Schwalbe Rocket Ron jsou pak rovněž osvědčenou klasikou a jakýmsi etalonem lehké a rychlé gumy, která drží na většině druhů povrchu a k charakteru tohoto kola se hodí víc než dobře. Snad jen pozor na ostré kamení, Schwalbe často trpí na „říznutý bok“.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení
Klíčový čep na zadní stavbě „pod osou“ (tzv. Horst-Link), díky němuž je odpružení nezávislé na pohonu a práci brzdy. Zadní brzda (Shimano XT) je s ohledem na použití většího disku (180 mm) upevněna přes adaptér.

GHOST ASX 7500 – závěr

Co byste chtěli radši? Výstřední mašinu, kterou bude půlka lidí vynášet do nebe a druhá půlka zatracovat? Nebo stroj, který sice „neurazí ani nenadchne“, ale bude vám bez řečí sloužit dlouhé roky? Ghost ASX a jeho pokračovatel Kato FS jsou tak trochu tím druhým případem, i když je ale třeba dodat, že právě svou všestranností tahle kola dokáží nadchnout. S tímto kolem možná nebudete první na kopci ani první pod kopcem, ale možná také ano! Co na tom záleží? Hlavně, když se hezky svezete a každá jízda vás bude bavit. Pokud se navíc shodí sedlovka dolů, lze na Ghostu ASX i poměrně slušně řádit, takže se ptám: „Jsou vážně všechny kompromisy zlo?“

Pohled zespodu odhalí průchozí osu, důležitý prvek pro tuhost této partie, v místě napojení vzpěr zadní stavby a horního ramene.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení

Více o kolech Ghost 2014/2015 na webu
www.ghost-bikes.com
Ceny si ověřte na e-shopu
www.mojekolo.cz
MojeKolo

Hodnocení (0-5*)
Faktor zábavy * * * * *
Ovládání * * * * *
Zadní stavba (celek) * * * *
Efektivita odpruž. * * * * *
Citlivost * * * *
Aktivita * * * *

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Všestrannost
– vyvážený posed nebránící šlapání a neomezující při ovládání
– stabilní, přitom stále dostatečně komfortní odpružení
– dostatečně stabilní i poslušné řízení
Luxusní výbava – kompletní Shimano XT + Fox
Příjemný uhlazený vzhled
Hezky jede
U kola této třídy a zaměření mě vlastně nic nenapadá. Pozor na pláště Schwalbe, ať je neříznete z boku, jinak stačí mazat řetěz a dobře se bavit. Nanejvýš poladit kokpit delšími řídítky nebo třeba přidat rohy, ale to je otázka vkusu… Na našem webu nejčastěji testujeme trailové až enduro stroje, tohle je ale jiná písnička. Ghost ASX je velice příjemný univerzál, který vás doveze všude, kam jen budete chtít. Nečekejte od něj zázraky, jen spolehlivou a jistou funkci. Tohle kolo je taková cesta rozumu pro bikery „střední třídy“. Bez urážky. Spokojených potenciálních uživatelů může být mnoho. Klidně bych ho koupil své ženě, v dámské verzi samozřejmě, kdyby už jedno kolo doma neměla.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení

GHOST ASX 7500 / Kato FS 8
Ghost ASX 7500 (2014) Ghost Kato FS 8 (2015)
Rám ASX 650B Alloy DB Kato FS 27,5 Alloy
Zdvihy – přední/zadní 130/120 mm 130/120 mm
Vidlice Fox Float CTD 32 Evolution, 9 mm Fox Float CTD Performance 32, QR15
Tlumič Fox Float CTD XV Fox Float CTD XV
Řazení Shimano XT SL (3×10) Shimano XT SL (3×10)
Přehazovačka Shimano XT 10s Shimano XT Shadow Plus 10s
Kliky Shimano XT (42-32-24 zubů) Shimano XT (40-30-22 zubů)
Pláště Schwalbe Rocket Ron 27,5×2,25″ Schwalbe Nobby Nic 27,5×2,25″
Kola Shimano XT/Ryde Taurus 21 Race Face Turbine – zapletený set
Řídítka/Představec Ghost Low riser light (700 mm) Ghost Low riser light (700 mm)
Brzdy Shimano XT(disky 180 mm) Shimano XT(disky 180 mm)
Hmotnost 13,55 kg (vel. L/19″/48 cm, bez pedálů) 12,7 – udávaná hmotnost
Délka posedu 52 cm (špička sedla – osa řídítek) neměřeno (shodná geometrie)
Cena 45 999 Kč (doprodej na MojeKolo.cz) 66 999 Kč (aktuální cena z MojeKolo.cz)

Ghost-ASX-7500-geometrie

Foto: Štěpán Hájíček

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/představení

Ghost-ASX-7500-03

Ghost-ASX-7500-04

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky