GHOST ASX 7500 / Kato FS – test/představení

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/představeníJe tomu více než rok co Ghost představil zásadně vylepšenou a omlazenou řadu plně odpružených, sportovně univerzálních strojů ASX, které se okamžitě staly jedněmi z nejdostupnějších a zároveň nejžádanějších fullů na středních kolech aktuálního ročníku. Tenhle model, přesněji jeho jméno, letos končí, avšak celý příběh pokračuje dál.

Po strojích Ghost ASX se totiž poměrně rychle zaprášilo, zvolejme tedy sborem: „Král je mrtev, ať žije král!“ V našem případě?: „ASX je historie, ať žije Kato FS!“ Pro doplnění a upřesnění hned zkraje musím říct, že dnes nepůjde o klasický podrobný test, ale spíše o praktické představení této střední modelové řady Ghostu, kdy stroje řady ASX pokračují právě v podobě modelů Kato FS.

Zpět na začátek pohádky

ASX se vyprofilovalo jako dostupnější varianta oblíbených a často oceňovaných strojů AMR, jejichž vrcholem je aktuálně model Riot (test Ghost Riot Lector 9). Klasické AMR, které původně existovalo jako lehký sportovní full, ale nabízelo se později také v podobě všestranného trail-biku, sice nemizí z nabídky tak jako ASX, je ale nutné přiznat, že se vyprofilovalo spíše do podoby sportovního a sportovně-rekreačního stroje na velkých kolech.

Výjimkou, v kolekci 2015, přitom nejsou ani modely s vyšším zdvihem (LT = Long Travel), které nabízí kola průměru 29“ a zdvihy 130/120 mm (P/Z). Více o modelové řadě Ghost 2015 v podrobném představení a reportáži z prezentace v sídle firmy.

Když se ale vrátíme k tématu, pak opět narážíme na pokračovatele řady ASX – modely Kato FS, což jsou kola na středním průměru se zdvihem 130/120 mm (P/Z), jež do jisté míry nahrazují jak řadu ASX, tak i původní „malé“ AMR (rozuměj AMR 26“).

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení

reklama

Najdi deset rozdílů

Pokud byste vedle sebe postavili Ghost ASX (2014) a Ghost Kato FS (2015), pak na první pohled, kromě laku a výbavy, mnoho rozdílů nenajdete, a to byl vlastně i záměr. Co ale není vidět, je pokrok, který se zde meziročně odehrál a nese jméno „metoda konečných prvků.“ Ve zkratce jde o to, že se vezme finální rám, tedy jeho počítačová maketa, vloží se do speciálního programu, který jej zatíží všemi známými silami a nakonec z toho vypadne barevný graf, kde je krásně vidět, na kterých místech by se hodilo přidat trochu „masa“ a kde je ho naopak zbytečně mnoho.

Druhý případ je u Ghostů mnohem častější. Například i díky této metodě je horní rameno Ghostu Riot natolik titěrné, přitom však bez diskuzí pevné a odolné. Stejnou revizí prošla celá řada modelů Ghost 2015, především střední a vyšší třídy, včetně například mého oblíbeného „kladiva na čarodějnice“ Ghostu Cagua – test Ghost Cagua 6550 (2014). Výsledkem jsou lehčí rámy, aniž by se „přísná dieta“ podepsala na jejich pevnosti či odolnosti.

Jak jezdí ASX?

Ghost ASX je (nebo bych měl psát spíš bylo), univerzálem každým coulem. Je to ve své podstatě kolo plné kompromisů, otázkou ale zůstává, zda to je špatně nebo dobře? Pro ty, jež hledají něco výstředního, zásadní model, pokrokovou geometrii nebo výjimečně odladěné odpružení, tohle kolo není. Na něm by si nic nenašli. Ale pro běžného smrtelníka, který chce mít jedno kolo víceméně na vše, je ASX, potažmo Kato FS, splněný sen.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení
Plasticky tvarované horní rameno klame tělem – tváří se jakoby bylo vyrobeno z jednoho kusu, avšak pravdou je, že je spojeno ze dvou symetrických dílů.

Každý chce Ferrari a všichni kupují Škodu

To máte podobné jako s auty. Ano, můžete si pořídit Ferrari nebo „jen“ Infiniti, Lexus, Subaru, Jeep popřípadě jiné „z šedi vystupující auto“, většina lidí ale prostě vezme Škodovku! Proč? Protože to auto znáte, víte, že funguje, umí, co potřebujete a opravit jí umí každý druhý mechoš co má v dílně hever. Nic proti Škodovce, jsem patriot (ne jen AGang), takže bych české auto rád, ale nakonec stejně vždy skončím u Japonců!

To jsem ale zase slušně odbočil, nebo vlastně ani ne. Už chápete, kam tím mířím? Jsou kola, o kterých se dají popsat stohy papíru, alespoň toho virtuálního, a stejně nemáte pocit, že jste řekli vše. A pak jsou kola jako je Ghost ASX, která jednoduše fungují. Ale abych vás neokrádal…

Posed

Když začneme jako obvykle u posedu, pak narazíme na první „pozitivní kompromis“. Nic extra dlouhého, extra vzpřímeného, jen tak nějak hezky odladěná a komfortní poloha jezdce za řídítky je tím, co vás přivítá, jakmile vyskočíte do sedla ASX. Hezky se na něm šlape, snadno se řídí = funguje!

Ovládání

Podobný scénář se odehraje, i když se zaměříme na ovládání, které opět neutíká do žádného extrému. Dle posledních trendů nepostrádá patřičnou porci stability, a přestože se jeho hlava sklání pod poměrně uvolněným úhlem 68°, je jeho řízení rovněž příkladně poslušné. Zkrátka kam ho namíříte, tam jede.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení
Klasické provedení – čtyři čepy, nezávislé zavěšení, tlumič Fox CTD s rozšířenou komorou napevno spojen s rámem. Jediné co mě trochu dráždí, jsou „hvězdičky“ (torx) různé velikosti na všech čepech zadní stavby.

Odpružení

Už se skoro začínám opakovat, ale ono to v tomto případě jinak snad ani nejde. Vepředu i vzadu u této verze spolehlivě pracují jednotky Fox, vidlice Float 32 a tlumič stejného jména. Obě přitom se systémem CTD pro snadný výběr optimálního jízdního režimu. Kdo mě znáte, asi tušíte, co jsem udělal: obě páčky hned na začátku přepnul na Descend (plně otevřeno) a pak si jich už nevšímal. Ani to nebylo potřeba! Tedy jen možnost zavřít vidlici se občas hodí, když stoupáte delší čas po asfaltu či zpevněné cestě a chcete si jízdou ve stoje na chvíli protáhnout nohy či ulevit pozadí.

Klasické vychování

Jinak je zadek krásně poslušný, klidný a dobře vychovaný co se efektivity při šlapání týká. Odpružení je zde naladěno na poměrně stabilní začátek, díky němuž je vážně zbytečné přepínat tlumič na Trail či Climb. Ale samozřejmě vám v tom nikdo bránit nebude. Pozitivní hodnocení rovněž směřuje na vnímavost zadní stavby na drobné nerovnosti a zejména pak na aktivní výpomoc s přítlakem zadního kola v rozbitých výjezdech. Tohle zkrátka nezávislé systémy, jako je tento čtyřčep na Ghostu, umí na jedničku.

Na druhou stranu ale od zadní partie nečekejte bůhví jaké zázraky. „Zadek“ je odladěn spíše do sportovna, což sice neznamená, že by z vás vyklepal všechny kosti v těle, ale ani vás nebude hýčkat jako babiččina nadýchaná péřová duchna. Zkrátka zase jeden „rozumný kompromis“, který ale ve výsledku uspokojí velké procento bikující populace, jelikož se alespoň „neutopí ve zdvizích“.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení
„V souladu s bezpečnostními předpisy EN 74766“

KOMPONENTY

Již v úvodu jsem předestíral, že to dnes vezmeme trochu stručněji než obvykle, proto je již nyní čas na hodnocení komponentů. Začal bych u vidlice Fox, která nejvíce promlouvá do jízdních vlastností celku. I když, co o ní mám vlastně psát? Na svých 130 mm zdvihu je solidně tuhá, nehoupe se „již při pohledu na pedály“, přitom poměrně slušně a ochotně zobe valnou většinu terénních nástrah. Staré Foxky s otevřenou olejovou lázní bývaly aktivnější, ale to je zkrátka minulost a po „nešťastném“ ročníku 2013 se Fox zase vrací zpět na vrchol a nabízí funkci, jakou byste u této třídy komponentů očekávali.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení
Vidlice Fox Float CTD 32 pochází „pouze“ ze základní řady Evolution, avšak svou disciplinovanou funkcí to nedávala nikterak najevo.

Pohon

Na první pohled působí systém řazení 3×10 na dnešní poměry poněkud muzeálně, ale jedním dechem musím dodat, že prostě funguje. Ano, 2×10 je o něco efektivnější, rychlejší a více trendy, ale na kolo určené pro široké masy se „trojplacka“ prostě hodí. Šíří jejího rozsahu převodů ji totiž málo co nahradí. Jinak kompletní sadu Shimano XT nelze hodnotit jinak, než „FUNGUJE!“

Brzdy a pláště

Sada Shimano XT přesahuje od pohonu i do oblasti brzd a o těchto kotvách lze říct to samé co o řazení. Na trhu dnes najdete jen málo jiných příkladů takto odolných a spolehlivých brzd, které vás „snad“ nikdy nezklamou. Pláště Schwalbe Rocket Ron jsou pak rovněž osvědčenou klasikou a jakýmsi etalonem lehké a rychlé gumy, která drží na většině druhů povrchu a k charakteru tohoto kola se hodí víc než dobře. Snad jen pozor na ostré kamení, Schwalbe často trpí na „říznutý bok“.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení
Klíčový čep na zadní stavbě „pod osou“ (tzv. Horst-Link), díky němuž je odpružení nezávislé na pohonu a práci brzdy. Zadní brzda (Shimano XT) je s ohledem na použití většího disku (180 mm) upevněna přes adaptér.

GHOST ASX 7500 – závěr

Co byste chtěli radši? Výstřední mašinu, kterou bude půlka lidí vynášet do nebe a druhá půlka zatracovat? Nebo stroj, který sice „neurazí ani nenadchne“, ale bude vám bez řečí sloužit dlouhé roky? Ghost ASX a jeho pokračovatel Kato FS jsou tak trochu tím druhým případem, i když je ale třeba dodat, že právě svou všestranností tahle kola dokáží nadchnout. S tímto kolem možná nebudete první na kopci ani první pod kopcem, ale možná také ano! Co na tom záleží? Hlavně, když se hezky svezete a každá jízda vás bude bavit. Pokud se navíc shodí sedlovka dolů, lze na Ghostu ASX i poměrně slušně řádit, takže se ptám: „Jsou vážně všechny kompromisy zlo?“

Pohled zespodu odhalí průchozí osu, důležitý prvek pro tuhost této partie, v místě napojení vzpěr zadní stavby a horního ramene.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení

Více o kolech Ghost 2014/2015 na webu
www.ghost-bikes.com
Ceny si ověřte na e-shopu
www.mojekolo.cz
MojeKolo

Hodnocení (0-5*)
Faktor zábavy * * * * *
Ovládání * * * * *
Zadní stavba (celek) * * * *
Efektivita odpruž. * * * * *
Citlivost * * * *
Aktivita * * * *

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Všestrannost
– vyvážený posed nebránící šlapání a neomezující při ovládání
– stabilní, přitom stále dostatečně komfortní odpružení
– dostatečně stabilní i poslušné řízení
Luxusní výbava – kompletní Shimano XT + Fox
Příjemný uhlazený vzhled
Hezky jede
U kola této třídy a zaměření mě vlastně nic nenapadá. Pozor na pláště Schwalbe, ať je neříznete z boku, jinak stačí mazat řetěz a dobře se bavit. Nanejvýš poladit kokpit delšími řídítky nebo třeba přidat rohy, ale to je otázka vkusu… Na našem webu nejčastěji testujeme trailové až enduro stroje, tohle je ale jiná písnička. Ghost ASX je velice příjemný univerzál, který vás doveze všude, kam jen budete chtít. Nečekejte od něj zázraky, jen spolehlivou a jistou funkci. Tohle kolo je taková cesta rozumu pro bikery „střední třídy“. Bez urážky. Spokojených potenciálních uživatelů může být mnoho. Klidně bych ho koupil své ženě, v dámské verzi samozřejmě, kdyby už jedno kolo doma neměla.

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/pøedstavení

GHOST ASX 7500 / Kato FS 8
Ghost ASX 7500 (2014) Ghost Kato FS 8 (2015)
Rám ASX 650B Alloy DB Kato FS 27,5 Alloy
Zdvihy – přední/zadní 130/120 mm 130/120 mm
Vidlice Fox Float CTD 32 Evolution, 9 mm Fox Float CTD Performance 32, QR15
Tlumič Fox Float CTD XV Fox Float CTD XV
Řazení Shimano XT SL (3×10) Shimano XT SL (3×10)
Přehazovačka Shimano XT 10s Shimano XT Shadow Plus 10s
Kliky Shimano XT (42-32-24 zubů) Shimano XT (40-30-22 zubů)
Pláště Schwalbe Rocket Ron 27,5×2,25″ Schwalbe Nobby Nic 27,5×2,25″
Kola Shimano XT/Ryde Taurus 21 Race Face Turbine – zapletený set
Řídítka/Představec Ghost Low riser light (700 mm) Ghost Low riser light (700 mm)
Brzdy Shimano XT(disky 180 mm) Shimano XT(disky 180 mm)
Hmotnost 13,55 kg (vel. L/19″/48 cm, bez pedálů) 12,7 – udávaná hmotnost
Délka posedu 52 cm (špička sedla – osa řídítek) neměřeno (shodná geometrie)
Cena 45 999 Kč (doprodej na MojeKolo.cz) 66 999 Kč (aktuální cena z MojeKolo.cz)

Ghost-ASX-7500-geometrie

Foto: Štěpán Hájíček

GHOST ASX 7500 / Kato FS - test/představení

Ghost-ASX-7500-03

Ghost-ASX-7500-04

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Míraa

    Divím se, že se výrobci stůj co stůj snaží cpát na kola vidlice z řady Evolution. Ikdyž vlastně se ani nedivím, pokud to zákazníci chtějí. To jen dokládá můj B-F názor, že většina běžných spotřebitelů vůbec neví, jak má pružení/tlumení fungovat a nedokážou tak objektivně zhodnotit, zda to funguje dobře nebo špatně.

    Jsem si jistý, že mohl výrobce použít třeba Epicona a ušetřené peníze vrazit do lepších výpletů nebo teleskopu. Zákazník by tak sice nedostal COOL vidlici, ale za to fungovala při nejhorším stejně dobře, za to by měl do budoucna snazší a levnější údržbu.

    • Míraa

      Příště si to po sobě přečtu 🙂

      • tihlous

        Dneska jsem někde zahlídl zajímavou, a asi i pravdivou myšlenku, že lidi slepě věří tomu, co vidí na obalu (zboží). Takže v samošce bez rozmyslu kupujou krásně zabalenej hnůj, co by nežral ani pes, a na kole preferujou šajs s liščím ocasem ve znaku. Co naděláme…

  • Kamil

    🙂 Kolo na XTčku s Foxem vždycky prodáš…

    Kolo na Deorečku s Reverbem Stealth a luxusníma zapletenýma bezdušákama bude hnít na krámě.

    Tak to prostě je.

    Mě se všichni vždycky koukají na kolo s ohrnutým nosem, protože jsem si jej stavěl podle svých požadavků. Proč tam máš jenom Deorečko, DX tlumič a Durolux vidli??? Vždyť děláš s koly a mohl sis sehnat něco lepšího… Nechci děkuji, mám svůj bajk takový, jaký jsem si vysnil a postavil. Ghost AMR Square… 🙂

  • Kaspy

    Ono ne každý je expert na vše už od začátku. Evoluce poznání – kupuju kolo podle a) přehazovačky, b) značky vidlice a c) koupim rám a postavím si sám a nejsem závislý co mi tam výrobce dá. A ano, mám Evo, cca 4000 tis, po 700 km reklamace vidle i tlumaku, svého Trance X jsem chtěl s FOXem, protože jsem si myslel, že je to top co může člověk mít. A ouha – smula, pouceni, vymena a vse zatim slape jak ma, ted ma kazdej Pike a taky bych uz po nem sahl. Ale při štěstí co mám bych byl jedinej člověk, kterýmu by se rozsypal… Člověk se furt učí 😉

    • Pike je extratřída co se funkce týká, ale už jsem slyšel také storky jak chytl po půl sezoně vakl atd. Ono není vše zlato co se třpytí… Ale když je v „top shapu“ jak by řekl Fikejz, tak je to zatím číslo 1. Suntour Auron je za ty prachy úžasný, Pike je ale pořád ještě o kus dál… Charger Damper a Rapid Recovery nejsou jen „marketingové kecy.“

      PS: víte o tom, že Fox do nové 36 použil patronu, která (ne)nápadně připomíná měch RS Charger Damper.. Ani se tím nikde nechlubí…

      • maximus

        Kamarad zrovna ten „vakl“ ma. Resp. jeho jaksi cvaka u krku. U nekterych se to stavalo. V pohode to reklamuji. U me zatim bez nejmensiho problemu. Jenze je taky pravda, ze ja nejezdim takovej hardcore co on. Tam by asi nevydrzela zadna vidle. Ale to je proste dneska se vsim. Vzdycky se najde nejaky kus spatny. Zrovna jsem koupil skvelej vodotesnej telefon a uz je na reklamaci. Uplne tak vodotesnej nebyl. 🙂

  • Brutus

    No nevím, mě fungují FOXiny čím dál líp. První VAN 36, potom 3x Talas 32 z toho 1 mizerný, 2 tak průměr, teď 4. Talas 32 Performance – chodí luxusně, menší odtrh než můj první VAN.

    • Kamil

      Talas 32 140mm byl strašný, Talas 36 160mm příšerný, 36 Vanka R chodila luxusně…

      Ale jde hlavně o cenu. Duroluxka s měnitelným zdvihem, klidně i vytuněná od Milana stojí pořád ani ne polovinu toho co Lišák a pracuje epesně.

      Kdežto Pike??? Aktuálně brutal cena, ikdyž za výborný chod vidlice.

      • maximus

        No ja tedy Pile zrovna mam, stal me 16,5 a nepovazuju o za brutal cenu ani v nejmensim. Kam se celej fox sere za touhle vidli. Brutal cena je za foxe a jeho 25k vidle.

        • Kamil

          Jo, 150mm RCčko se za 16,5tis. dá sehnat. RCT3 bývá tak o 15% dražší. Ale pro mě je to brutal cena. Mám postavenýho celýho bajka za 34tis. Nedám 16,5 za vidli…!

          Když porovnáš srovnatelnou vidlici, tak 160mm Fox 36 Float RC2 s Kashimou koupíš za 17,5 tis. A to by ti spousta lidí řekla, že je to lepší vidlice.

          Nejdražší vidli, kterou jsem kdy kupoval – teď ji jezdí partnerka – byla 29″ Reba RL DualAir za 7.890,- Přes 10tis. nejsem ochotný zaplatit. 😉

          • maximus

            Ja teda koupil 150mm rct3 za 16,6 na bike-components.de s postou zdarma. Fox s kasickou jsem kdysi kupoval za 25 a to byl model 2011. Ostatni pokud vim, jsou porad pres 20. Ale ani nahodou ta vidle neni lepsi nez Pike. Jednak je mnohem tezsi, celkem dost tupa a nikdy se mi ji nepodarilo odladit tak abych byl spokojenej.

          • Kamil

            Pike udává 1,86kg s 265mm dlouhým sloupkem Tapered – ale nikde není zmínka o Maxle ose.
            Foxina s Kashimou 1,95kg s Tapered sloupkem neznámé délky, ale with Axle included.

            Takže bych neřekl „mnohem“ težší.

            17,8 je cena za 2014 vidlici Fox.

            A odladění je samozřejmě každého věc. Může vyhovovat, nemusí. Tady bych si rozhodně nedovolil obhajovat Fox, že to jsou nejúžasnější vidlice na světě. Nejsou.

      • Nejlepší ze všech, když pominu své milované historické Manitoučka Black a Nixon s pořádným pérem vevnitř, byla Foxka Vanila 36 s otevřenou lázní a systémem RC2. Tak skvěle nastavitelná vidlice, s tak jemných chodem, stabilní na konci, citlivá na začátku, která se dala odladit i tak, že se při brzdění nenořila o půlku zdvihu, to byla pecka!

        Ale jak říká Petr Heiník (RB): „Teď jsou z toho Piku všichni mimo, protože si už asi nepamatují, jak chodily vidlice s pružinou a otevřenou lázní před pěti-deseti lety. Teď už se to snaží jen dohnat…Ale to je furt – šetříme gramy atd.“ 😀

        • Kamil

          140mm Nixona 2006 jsem měl na Garym Fisherovi Fat Possum. Ta chodila jak máslíčko. Ale 30mm nohy a hlavně klasický rychloupínák, to bylo zlo. Normálně jsem tu vidlici za 3 roky ježdění ohnul do vrtule.

          Pak na toho bajka šel 150mm Stance. To už nebyla taková lahůdka jako Nixon, ale pořád luxus. Stále 30mm nohy, ale alespoň pevná 20mm Hex osa.

          Sjel jsem na tom i loňský Mountain of Hell, kluci z Dolekopu na mě čuměli jako na exota a dokonce jsem skončil v lepší půlce startovního pole.

          Letos na jaře po 3 zlomenině několikrát svařované zadní kyvky (ta byla podruhé svařená už na Hellu) jsem Fishera poslal na pravdu Boží a postavil si Ghosta.

  • meris

    Nemáte chybu v tabulce s osazením? „RB IQ 575 – individuální stavba“

  • maximus

    Mi nejde nejak odpovedet. Ale myslis tu co maji na spoke.cz model 2013 160mm a vazi 2100? To je jedina co jsem nasel. Vsechny ostatni jsem nasel pres 20k. Po zarezani mi cca 300g prijde jako velkej rozdil. Tenhel model 2013 byl asi nejhorsi. Hrozne se potapi pri brzdeni a eliminace toho vždycky stala citlivost. Mam fox rad, ale hodne si nechali ujet vlak. Hlavne u 34rky. Dve sezony se crcmali s nastavenim pro uzivatele, misto aby inovovali. Oni to zase dozenou tou novou 36tkou. Jen chci rict, ze za ty prachy proste nemuzou piku konkurovat. Vykon tam je a i kdyz to neni pero, tak je to skvela vidle, snadno udrzovatelna. Potesila me navic pumpicka a komplet sada na servis v baleni. Taky velky plus pro RS.