GT Helion – představení + první dojmy
Minulý týden jsme se na prezentaci společnosti Aspire, dovozce kol Cannondale, GT a dalších značek, měli možnost svézt jak na zbrusu novém XC hardtailu Cannondale F-Si, tak i na další zajímavé novince určené pro rok 2015 – nezávodním XC fullu GT Helion.
Značka GT donedávna poněkud podřimovala na vavřínech, avšak radikální nástup středních kol ji probudil takovým stylem, jako kdyby vám u hlavy zatroubil odjíždějící zaoceánský parník, do kterého jste měli nastoupit. GT své odbavení na lodi zvané 27,5“ naštěstí stihlo, nespokojilo se ale pouze s rolí řadového cestujícího, nýbrž se dere až do kapitánské kajuty, kde se pere s dalšími výsadními staviteli kol o nastolení ideálního kurzu.
Řečeno trochu méně alegoricky
GT se zkrátka rozhodlo vsadit vše na parametr 650B, díky čemuž se výlučně na středních kolech točí současné trailové až enduro modely GT Sensor a GT Force, připravuje se znovuvzkříšení drsného endura Sanction, střední kola se prodrala až do světa DH (GT Fury 650B není kachnou, ale realitou – o něm ale až příště) a v neposlední řadě tu máme zbrusu nový přírůstek v podobě „nezávodního“ XC fullu Helion.
Proč si komplikovat život počty
Helion by měl být svým způsobem návratem ke kořenům, nebo také doplněním modelové řady poté, co sportovně univerzální GT Sensor ve své poslední evoluční podobně na středních kolech poněkud poposkočil blíže světu náročnějšího trailového ježdění. GT Helion tedy vyjede do světa výlučně na kolech průměrů 27,5“ (proč si komplikovat život, výběr a zásobování mixováním různě velkých kol) se zdvihy 110 mm nad oběma koly.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Omalovánka i Picasso
Zatímco si letos Sensor a Force tak trochu rozdělily koláč cenového spektra, když byl Sensor zástupcem dostupnější řady na hliníkovém rámu, Force pak vrcholem nabídky čistě na karbonu, Helion má v plánu se v tomto směru neomezovat. Dostupný proto bude napřesrok jak na hlíně, tak i na uhlí (hliník a karbon), a to s výbavou začínající na úrovni Shimano Alivio a končící v luxusních vodách Shimano XTR – dokonce v kombinaci 1×11.
Na čem to stojí?
GT Helion se nesnaží rozpoutat žádnou technologickou revoluci, proto jednoduše staví na základech, které položili již několikrát zmínění starší sourozenci GT Sensor a GT Force. Základem i zde bude zadní stavba PathLink, kterážto nepřímo navazuje na klasické řešení GT iDrive. I zde je využito základního principu jednočepového zavěšení s vysoko umístěným bodem otáčení (hlavním nosným prvkem není vidlice, ale jsou jím vzpěry), vidlice pak slouží pouze coby táhlo přenášející pohyb zadní osy na rameno PathLink, které v sobě nese střed a na druhé straně tlačí na tlumič.
GT a jeho rameno Path Link s nenápadnou číslovkou 110 hovořící o velikosti zdvihu
Teoretické přednosti se nabízí samy
Kvalitní zpracování nárazů vzhledem k ideální trajektorii zadní osy (osa putuje nahoru a dozadu), vysoká efektivita (střed součástí zadní stavby) a perfektní ovládání s ohledem na nízko položené těžiště. Inovované byly i takové detaily jako jsou šrouby jednotlivých čepů, které jsou větší, pevnější, jsou součástí osy samotné, a proto jsou ve výsledku i lehčí.
Drobný ukazatel sagu, viditelný i ze sedla, výrazně usnadňuje výchozí nastavení tlumiče
GT Helion – starý (ne)známý
Kola značky GT mám jednoduše rád a obvykle se proto cítím jako doma, ať si sednu na jakýkoliv model této značky. Stejné platilo a platí i pro zbrusu nový Helion, kdy jej stačilo podrobit základnímu seřízení a už se frčelo na technické sekce pohárového XC okruhu v Novém Městě na Moravě a na zdejší nově vznikající stezky. Prakticky ihned po uchopení řidítek jsem měl pocit, že si s tímto kolem tykám už nějaký ten pátek. Příjemně neutrální posed s lehce sportovním nádechem, džítýčkovsky vyvážené řízení, jasná odezva na šlapání a nemalý komfort na obou frontách.
Tlumič je „již tradičně“ ukryt v tunelu uvnitř rámu. Novinkou je vedení k jeho dálkovému ovládání.
Není divu…
Ani jsem se příliš nežinýroval a již po prvním osahání kola a zdejšího terénu, jsem zkoušel projet Rock’n’Roll a další kamenité supertechnické sekce. Šlo to, jen mě trochu omezovalo, že vzhledem k sedlové trubce lámající se v její spodní třetině směrem dopředu, nebylo možné zasunout sedlo příliš hluboko do rámu. Ale OK, tohle je přeci „nezávodní“ XC stroj, nikoliv „odlehčený“ trail-bike. I když ony se ty rozdíly pomalu smývají.
Potřebuje flow!
Pokoušení morálky, pilotních schopností, rovnováhy a konečně i zdraví na kamenitých sekcích bylo fajn, chvíli nás to zabavilo, Helion si ale žádal něco jiného – chtěl zkrátka trochu flow! A na zdejších, ne zcela dokončených stezkách jsem mu jej dopřál myslím dostatečně. Tam mi teprve začal vyjevovat svou pravou tvář. Všechno jakoby zapadalo do sebe. Do kopců to hezky odsýpalo, aniž bych se musel starat o sice celkem elegantní, avšak poměrně ztěžka se pohybující páčku Fox, která díky prapodivnému hranatému rozbočovači zvládá obsluhovat kroutítka CTD na vidlici i tlumiči. Ano, na spurty se to celkem hodí, ale jinak…
Ovládací páčka Fox je celkem elegantní a funkční, o hranatém rozbočovači to říct na 100% nelze…
Přišlapávej, přišlapávej!
Z kopce to na Helionu také moc pěkně jelo. Občasné přišlapávání bylo nanejvýš efektivní, aktivně pracující vidlice i tlumič se staraly o plynulost a komfort, střední kola se bez protestů roztáčela a navíc i zatáčela. Ovládání ostatně bude jistě jednou z hlavních zbraní nového Helionu. Takovým potvrzením nových trendů, kdy se XC kola více přibližují svým trailovým kolegům, nikoliv naopak, jak tomu bývalo před lety.
Jako Baťa cvičky
GT Helion je krásně, tak akorát stabilní a poslušně drží směr, jaký mu určíte. Přitom se nikdy nenechá dlouho pobízet k tomu, aby se ohnul tu na jednu tu na druhou stranu a sekal obloučky jako Baťa cvičky. Na zvlněné a zkroucené cestě, které se ne zrovna ideálně daří dosáhnout předobrazu Singltreku pod Smrkem, ale i tak skýtá poměrně dost jízdní zábavy, to zkrátka bylo naprosto ideální. Podobně, jako jsem si zhruba před rokem chrochtal blahem se Sensorem na Rychlebském Super Flow, jsem si zde užíval každou zatáčku a každou terénní vlku, kterých by zde mohlo být o poznání víc.
Jediný převodník a vodítko řetězu jsou evidentně novým stylem pro závodní i nezávodní XC
GT Helion – máme se na co těšit
V Novém Městě jsem měl možnost vozit se na hliníkovém Helionu na Foxu a s řazením Shimano XT, v ruce a před objektivem jsem měl i karbonový Helion. Už se nemůžu dočkat, až se tohle kolo v podobě testovacího vzorku dostane na delší dobu do naší redakce a my jej budeme moct potrápit na svých lokálních trailech. Myslím si, že do pražských MTB podmínek dokonale zapadne – rychlé kolo, které proletí městem jako střela, jenž je zároveň natolik schopné a hravé, že si s ním naplno užijete každou zatáčku, každou skalku a další a další lesní radůstky.
Nechci ho přechválit dřív, než se vůbec dostane do prodeje, ale myslím si, že tohle by mohl být skutečně vydařený kousek vhodný pro mnoho domácích bikerů, kteří ke svému životu nepotřebují nutně obrovské pláště a bezedné zdvihy.
Takto vypadá v Novém Městě zkoušený GT Helion Expert
*Naše řádění se odehrálo v sedle GT Helion Expert na hliníkovém rámu, který šel ale z ruky do ruky, proto jsou v tomto článku použity fotky GT Helion Carbon Pro (druhý nejvyšší model)
Více informací o novém GT Helion již nyní na webu www.gtbicycles.cz
Foto: Štěpán Hájíček