GHOST 2015 – novinky na příští rok
Ani bych neřekl, že je to téměř rok od doby, kdy jsme v rámci 20-letého výročí značky Ghost byli pozváni do její mateřské továrny a vývojového centra, kde se rovněž odehrála prezentace novinek 2014. Loni jsme cestu hledali pomocí navigace, letos jsme do Waldsassenu jeli čistě po paměti. Vždyť leží necelých 10 km od Chebu!
Hlavním tahákem loňské prezentace byl jednoznačně trailový či all-mountain stroj Ghost Riot, který v průběhu jediného roku své existence posbíral po světových výstavách a jiných akcích celou řádku ocenění. Naše očekávání směrem ke kolekci Ghost 2015 tak bylo více než jasné – Ghost Riot s hliníkovým rámem! Avšak ouha… Riot na hlíně se nekoná! To jsme si ostatně popsali a vysvětlili již koncem minulého týdne – GHOST Riot LT (2015). Ona svým způsobem nenastala žádná jiná revoluční změna v nabídce této německo-české značky (řada ze zaměstnanců výroby i marketingu jsou Češi), spíše se jen potvrdily a dále rozvíjely trendy načrtnuté již minulý rok. Nebo ne?
Nejdřív jsem si říkal, že meziročních proměn v nabídce Ghostu 2015 ani moc není, avšak hlubší studium nového katalogu a porovnání s nabídkou roku 2014 ukazuje, že se překopala, přejmenovala a přerozdělila skoro celá nabídka…
Součástí prezentace bylo i něco málo ježdění, kdy nám hned v úvodu pár borců ukázalo, jak se sjíždí kolmá stěna v lomu…
Vezmeme to středem!
Není žádným překvapením, že největší důraz byl, je a nějaký čas ještě bude kladen na střední kola – tedy průměr 27,5“ alias 650B. Na tomto, chcete-li kompromisním průměru stojí jak vlajková loď MTB sekce Ghost Riot, tak i celá řada dalších plně odpružených i pevných pánských i dámských modelů. Ale nezapomíná se ani na sekci 29er, nebo-li velkých obručí. I zde se několik modelových řad posunulo o další vývojový krok kupředu.
Společná vyjížďka pak vedla příjemným lesním okruhem, nahoru po štěrku, dolů lesem po kořenech
Ivan Mládek – Zkratky
Zahledíte-li se do katalogu Ghost 2015, možná vás zarazí celá řada zkratek. Vrcholem by mohl být takový Ghost Riot LT 10 LC, který měl ještě v loni v názvu zkratečku AMR, ale to už sem netahejme.
Pro vysvětlení:
LT = Long Travel (vyšší zdvih proti základní verzi)
LC = Lightweight Carbon (v podstatě jiný název pro současné exkluzivní modely řady Lector)
E:i = E:i Shock (fully s elektronicky řízeným tlumičem RockShox)
FS = Full Suspension (celoodpružená verze)
PRO = Professional (vyspělejší, lehčí hliníkové rámy)
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)
Společné bikování korunovalo blbnutí na lokální 4X trati za účasti Mistra Světa Tomáše Slavíka (Datla)
AMR žije, AMR končí…
Ghost Riot 2015 v klasické verzi LC (dříve Lector) a v rozšířené zdvihové podobě LT jsme si představili koncem minulého týdne v samostatném článku (Ghost Riot LT – představení) a testovali před pár měsíci (test Ghost AMR Riot Lector 7), dnes tedy můžeme začít jiným modelem z řady LT (Long Travel) – AMR LT (29“). Pozor, ÁeMeRka v roce 2015 startují čistě na velkých kolech, proto se nedivte, že se číslovka, udávající průměr kol v názvu, již neobjevuje. Dostupné přitom budou dvě samostatné řady, zmíněné AMR LT se zdvihy 130/120 mm, což by měl být takový všestranný sportovní trail-bike na velkých obručích, který dostane jak hliníkový, tak i karbonový kabátek (LC).
GHOST AMR LT 3
Druhou možnost představuje jeho původní předobraz, Ghost AMR (29“), kterýžto vyjede do světa pouze na karbonu, doplněném o hliníkovou zadní stavbu se zdvihy 110(100)/100 mm (P/Z). Dostupné budou v tomto provedení dva standardní modely AMR 7 LC a AMR 10 LC, plus jeden s elektronicky řízeným tlumičem E:i Shock.
GHOST AMR 10 LC E:i
Nezůstal kámen na…
Tím jsme skoro skončili u klasických, dnes známých modelů a pokračujeme novými jmény. Tedy vyjma Ghostu Cagua, což je naše oblíbené hard-core enduro (test Ghost Cagua 6550 2014) na 27,5“ kolech, kde se nic extra nezměnilo (tedy krom barev, geometrie a výrazného snížení hmotnosti, tak jako skoro u všech meziročně migrujících modelů) – vepředu Fox 34 na 160 mm, vzadu X-Fusion či Fox se 155 mm kroku, převody 2×10 nebo 1×11, hliníkový rám – zkrátka co měnit, když to funguje.
Kam zmizelo AMR 650B?
Už jsem zmínil, že řada AMR si ponechala pouze velká kola. „Malé AMR“ proto mizí z nabídky a místo něj nastupuje rapper KATO (shodou okolností přezdívka textaře a rappera skupiny Chaozz a Prago Union), jak jinak než na kolech průměru 27,5“. Hovoříme tedy primárně o modelech KATO FS, které nahrazují současnou řadu AMR 650B a tuto sekci výrazně rozšiřují. Z dvou modelů roku 2014 je najednou šest plus opět jedna verze s inteligentním tlumičem E:i Shock.
Rám se lehce změnil, nejen co se barev týká, ale také konstrukčně. Koncepce ale zůstala zachována, stejně jako zdvihy 130/120 mm. Cenový rozptyl této řady přitom bude nanejvýš široký, jelikož pojme kola postavená na sadě Shimano Alivio, až po luxusní verze na kompletním XT. Vše na hliníkovém rámu, karbon je vyhrazen čistě Riotu.
GHOST Kato FS 8
Kato a jeho parťáci
Plně odpružený Kato dostane navíc i své pevné dvojče, tedy řečeno hezky česky – hardtail trail-bike. Kola s hliníkovým rámem, trailovou geometrií, koly 650B a 120mm zdvihem vidlice. Tím to ale nekončí! Sestrou pánského „Kata“ je dámské Lanao FS s v zásadě stejnými parametry, jakými disponuje Kato FS (zdvihy 130/120 mm, 27,5“ kola, tři modely od Shimana Alivio po XT). Lanao bude existovat i v pevné variantě, opět na středních kolech, avšak s vidlicí se zdvihem „pouhých“ 100 mm. U dámských kol to zřejmě stačí.
GHOST Kato Pro 8
Než se do toho úplně zamotáme, pak doplňme, že pevné Lanao i Kato budou mít své pevné top modely vybaveny vyspělejším, lehčím a tužším rámem, který poznáte podle přídomku PRO.
GHOST Lanao 4
Zaměřeno (hodně) na ženy (alespoň v druhém odstavci…)
Další část kolekce GHOST 2015 vezměme víceméně heslovitě, tedy podle řazení v katalogu. Začněme se základním Lady pevňákem Sona na 26“ kolech, na které navazuje již probíraný pánský HT univerzál Kato. Nabídka pokračuje pevnými 29“ sportovně univerzálními stroji pro muže s modelovým označením Tacana. Snad se neseknu, když řeknu, že jde o pokračovatele řady SE 29. Na ně navazuje klasická a dobře známá řada HTX, čistě na 29“ kolech, čistě s karbonovým rámem.
GHOST Tacana 7
Když opět přeskočíme na dámskou řadu, pak zde máme dostupné pevňáky Lawu (26“), následované již zmiňovanými stroji Lanao a Lanao Pro (27,5“ – stále jen hliník) a potom obdobu pánského HTX, která nese název Nila (27,5“, karbonový rám). Dámy si tak užijí mnohem větší příděl středních kol a nebudou nuceny sedlat pro ně často až příliš velká kola průměru 29“.
GHOST Lanao FS 2
GHOST Nila 5 LC
To by bylo vše? Vlastně ani ne!
Ano, tímto jsme téměř vyčerpali celou skladbu MTB kol Ghost 2015, tedy vyjma sjezďáků (stroze označených DH), FR strojů Northshore a „Slavíkových“ fourcross speciálů The Hood – dvě pevné specifikace, jeden model řady PRO a jeden 4X full!
A pak bychom mohli pokračovat světem cestovních kol, rozplývat se nad zbrusu novou silničkou Nivolet LC, prohlédnout si dětská kola a nakonec žasnout údivem nad neskutečně pestrou nabídkou elektrokol s motory Bosch nejnovější generace. Ta zahrnují například i karbonová sportovní kola TERU, či jejich plně odpružené verze – Teru FS (29“, 130/120 mm) či Teru FS LT (27,5“, 150/140 mm)! Takové kolo si snad budeme muset jednou půjčit!!!
GHOST Teru FS 7
E:i Shock v novém
Jestliže se to doposud (rok 2014) modely s chytrým tlumičem E:i Shock v nabídce Ghostu jen hemžilo, s výhledem na sezonu příští těchto verzí poněkud ubyde. Nezmizely ale zcela a ani to neznamená, že by vývoj tohoto řešení ustrnul na „mrtvém bodě“. Naopak, E:i Shock se poněkud proměnil. Dostal novou, menší a elegantnější baterii bajonetového vzezření, která se montuje na rám vedle (pod/na místo) košíku pro lahev. Inovované bylo rovněž ovládání, kdy z kol mizí původní computer a objevuje se nenápadná krabička na boku představce.
GHOST E:i Shock – tlumič + nová baterie
Novou verzi ovládání chytrého odpružení E:i Shock jsme zkoušeli jen nanečisto na parkovišti. Vše se ovládá nanejvýš jednoduše jediným tlačítkem a nastavený režim se kontroluje prostřednictvím barevné diody. Pokud jsem to vše správně pochopil: když svítí zelená, je zapnut automatický mód, blikající zelená značí plně otevřený režim, žlutá je střední komprese a červená zavřeno. Prosté jako facka!
GHOST E:i Shock – řídící centrum
Jaký píšeš letopočet?
Tím bych celou záležitost pro dnešek uzavřel, těšit se můžeme na první testy modelů 2015, které v podobě testovacích vzorků začnou přicházet snad poměrně brzy. Ležáky 2014 tedy necháváme pomalu za sebou a začínáme se soustředit na „mladé víno“ sezony 2015.
Foto: Štěpán Hájíček & GHOST