GT Force Carbon Expert – TEST

GT Force Carbon Expert - testKdo má rád kola značky GT, jistě poskočil radostí, když tato značka loni představila kompletně novou podobu modelů Sensor a Force, což byla po letech konzistentní podoby těchto řad jednoznačně vítaná změna. Zdvihově menšího Sensora jsme testovali již loni koncem sezóny, na jeho svalnatějšího brášku GT Force jsme museli čekat až do jara.

Path Link je vertikálně umístěné rameno, v němž je usazen střed. Hlavní nosnou součástí přitom není vidlice (dole), ale vzpěry (nahoře) – rozhodující pro funkci zadní stavby je proto vysoko umístěný horní čep.

GT Force Carbon Expert - test

Masivní nohy zadní stavby byly náležitě ošetřeny proti otlučení řetězem, jeho klepání o rám ale bylo i přes stabilizační systém Shadow Plus stále patrné.

GT Force Carbon Expert - test

Hubené nohy vidlice RockShox Revelation (černá prý zeštíhluje) a k nim v kontrastu obrovské pláště Continental Trail King 2,4“.

GT Force Carbon Expert - test

Ono čekání se ale rozhodně vyplatilo, jelikož jak poznamenal Kuba po prvním svezení: „To je něco! Myslím, že mám nového koně na titul moje osobní kolo snů!!!“ A když mi pak GT Force po několika dnech vracel, měl už ve věci jasno: „Nešlo by zařídit, abych byl první na listině zájemců o tohohle tesťáka, až se bude koncem sezony rozprodávat testovací flotila?“

Stejný, přesto jiný

Když lehce odbočím – nedávno jsem psal o znovuoživeném modelu GT Sanction a při té příležitosti mě něco napadlo. Před pár lety stál Force a Sanction na prakticky totožném základu, nepletu-li se, pak to bylo shodně se 150 mm zdvihu na zadním kole, přičemž Force měl vidlici se 140 a Sanction se 160 mm kroku. Bylo až překvapivé, že jeden rám zvládl obě tyto polohy, ale jak je to dnes? Neopakuje se situace jen o patro níž?

Ano i ne

Rámy GT Force a Sensor jsou sice vzhledově a konstrukčně dosti podobné, najdou se zde „drobné“ odlišnosti jako je posilující vzpěra v přední části rámu GT Force, stejné ale rozhodně nejsou. A to se ani nebavíme o tom, že Force zatím stojí jen na karbonu, zatímco Sensor dělí hliník a karbon zhruba půl na půl. K čemu jsem se chtěl dostat je to, že pokud máte zkušenost s GT Sensor 275, pak poznáte rozdíl mezi ním a Forcem po prvních pár metrech za řidítky statnějšího bratra. A že se nejedná o identická kola, vám dokonale potvrdí první pořádný sjezd.

Když bydlíš na horách…

Nyní jste snad již pochopili, že Force nebude žádná obyčejná hračka pro večerní plácání se po lese za barákem, pokud tam tedy nemáte nakopané trailsy a skoky, případně pokud nebydlíte na úpatí či snad v srdci hor (pak vám trochu závidím). GT Force je neohrožená mašina, která miluje skutečné výzvy. Tomu odpovídá skoro vše počínaje posedem, přes geometrii až po vybavení (no, tady pár věcí úplně nesedí…).

Ředitel Motyka & Krumpáč Co.

Začneme tradičně posedem připomínajícím pohodu v koženém ředitelském křesle. No, to by ale musel být ředitel digger (kopáč) a v ruce by namísto propisky svíral násadu od krumpáče. Pardon, nějak jsem se nechal unést alegorií… Jde o to, že posed na GT Force je skutečně komfortní a jistý, což dokonale podtrhují řidítka šířky 780 mm!

Jde to i nahoru?

Force Expert Carbon ale není žádný FR traktor, na kterém by se nedalo jezdit jinak než z kopce dolů. I nahoru to totiž zvládá vcelku obstojně, přitom má ale sakra daleko k charakteru většiny trail-biků. A vlastně je i o dost jiný (kratší) než jeho předchůdce. Nyní již není pochyb o tom, kam toto kolo patří. Na hory! Minimálně pokud mu ponecháte původní obutí Continental Trail King 27,5×2,4“.

Velké, větší, největší

Tyto pláště samy o sobě udělají velký dojem (už jen hmotností cca 1 Kg/1 ks), navíc nasazené na širokých ráfcích WTB ST i23 TCS 650b. Na asfaltu moc nejedou, na hlíně se trápí výrazně méně, nejlépe se ale cítí v těžkém terénu. Zde celek podpoří nejen vysokou mírou jistoty a neutuchajícího záběru, ale také výraznou porcí komfortu. Píšu to hlavně proto, že jsem nelenil a pro srovnání obul na GT Force lehké a rychlé Maxxis Ardent Race, které kolo slušně proměnily.

Snědl jsem mámu, snědl jsem tátu…

S Continentaly bylo GT Force v terénu jako nenasytný otesánek, který se jen třese, aby mohl spolykat víc a víc kamení, kořenů a jiných neřestí lesa. Při svých cestách po Brdech jsem v průběhu kamenitých sjezdů, na všenorském DH a na sypkých drolivých trailech pod vrcholem Kámen doslova vřískal blahem. Pláště, odpružení, geometrie a vlastně i počasí – vše mi hrálo do karet.

GT Force Carbon Expert - test

reklama

Stabilizovat pohyb zadní stavby se může na přesunech po asfaltu hodit, laborovat ale s jemným nastavením CTD (3+3 polohy) je zde vážně zbytečné.

GT Force Carbon Expert - test

„Ušetříme jeden šroub a posílíme tuhost spoje.“ Tak nejspíš zněla úvaha Shimana při zavádění nového standardu uchycení přehazovačky „na přímo“ (direct mount).

GT Force Carbon Expert - test

Z levé strany je na čepu ramene Path Link nenápadná měrka sagu, která přijde vhod, jelikož je pístnice tlumiče skryta uvnitř rámu.

GT Force Carbon Expert - test

Narostou ti křídla

Ony neskutečně macaté pláště daly kolu a jeho odpružení křídla! A že není nezajetý RockShox Revelation zrovna citlivý? Toho si ani nemáte šanci všimnout. Naopak v těžkých sjezdech máte pocit, že vám někdo přidal něco zdvihu vpředu i vzadu. Zmíněné Maxxisy Ardent Race ale ledacos odhalily a vrátily mě částečně z oblaků na zem.

Mizí pod rukama

Jednak jsem byl opět lehce rozpačitý z vidlice RS Revelation, která byla sice krásně aktivní a nakonec i slušně vnímavá, ale její zdvih ve strmých sjezdech a pod brzděním sakra rychle mizel. Jak z toho ven? Odpověď je prostá. RockShox zřejmě extra lineární krok aplikuje proto, abyste si mohli vidlici naladit dle vlastního vkusu. Stačí totiž použít inzerty Bottomless Token (video s vysvětlením jak funguje Bottomless Token), vložit je do vzduchové komory a upravit míru progrese dle osobních preferencí. Použít můžete jeden až tři Tokeny (viz křivky na obrázku).

Zaklínadlo jménem Path Link

Nové zavěšení Path Link je takovým kouzelným systémem, který navazuje na původní iDrive a historické RTS. Díky integraci středu do ramene Path Link je GT Force příkladě efektivní kdykoliv se opřete do pedálů. Přitom tak po usednutí do sedla vůbec nepůsobí. Zadek je naopak měkký a poměrně citlivý na pohyby jezdce. Proto se jistě řada neznabohů neudrží a sáhne na páčku CTD na tlumiči Fox a přepne ji na Trail nebo nedej bože Climb!

Nechte si ty berličky

Naštěstí pro ně samotné je tlumič posazen dost nízko, proto i když to vypadá, že je páčka krásně přístupná, sklonit se až k ní není za jízdy taková hračka, jak se může na první pohled zdát. Proto vás to snad donutí nechat tlumič otevřený, neskákat na sedle a pořádně šlapat do kruhu. Pak mi jistě dáte za pravdu, že se dá jezdit i bez pomoci těchto berliček.

Prvotní osmělení

Efektivita na 150mm kole je fajn, ale k čemu by byla, kdyby to nepérovalo? Nebojte, GT Force Carbon Expert pruží a pruží krásně, i když je jeho projev v lecčems specifický. Už u Sensoru jsem psal, že to někdy jakoby chvíli trvalo, než se zadek zcela probral. S megaobjemnými Contíky si toho nejspíš ani nevšimnete, ale na užších pláštích ano. Občas se prostě dostaví určité zaváhání při prvotním střetu s překážkou. Tím ale jakoby se zadní závěs aktivoval a pak to létá jedna dvě.

Pro upřesnění

Path Link od GT je specificky konfigurovaný jednočep s vysoko umístěným bodem otáčení, což je ideální pro trajektorii zadní osy a zpracování překážek. Zadní kolo „uhýbá“ překážkám nahoru a dozadu. Jedním z míst, kde to poznáte a oceníte, jsou technické výjezdy, kde zadek krásně kopíruje terén a náramně pomáhá s trakcí zadního kola. Přitom je odezva na pedálech stále jistá a stabilní. Jak by ne, když je střed součástí zadní stavby.

Důchodce skáče do peřinky

Stejně dobře ale funguje i ve sjezdech, kde mu nejvíce vyhovují náročné pasáže. Tam totiž ukáže nejvíc. Problém nemá ani s lety do výšek a dálek. Díky jisté opoře se s ním odrazíte z rychlosti chůze důchodce na přechodu, dopad je pak stejně jistý, navíc i komfortní – „jako do peřinky“. Problém nemá Path Link ani se zpracováním velkých nárazů. I zde je jistý a zdravě sebevědomý. Jen není jeho projev až tak přímočarý, jako u jiných víceprvkových systémů. Když si na něj ale zvyknete, budete mu vyčítat nanejvýš určité omezení funkce při silnějším stisku zadní brzdy.

Kapitáne, střemhlav dolů!

Pokud vám ale GT Force sedne, pak budete nejspíš zbožňovat také projev jeho řízení, na který bych při svém popisu skoro zapomněl. Zde je situace poměrně prostá. Stabilita je králem, který určuje i rozložení těžiště, nacházející se kousek za ideálním středem. To vám dá obrovskou jistotu a pocit neohroženosti v každém sjezdu. Čím strmější klesání, tím lépe pro GT Force i pro jeho pilota.

GT Force Carbon Expert - test

Italské brzdy Formula TS1 nebyly špatné, jen se obvykle moc nechytaly na první stisk. Při druhém zmáčknutí už ale ze sebe dokázaly vymáčknout náležitý výkon.

GT Force Carbon Expert - test

Spodní čep na rameni Path Link je dosti na ráně! Avšak zde, ani u GT Sensor, se nám nestalo, že bychom jej otřeli o kámen nebo v něm vrzalo, praskalo apod.

GT Force Carbon Expert - test

Vedení lanek v oblasti středu působí dost šíleně. Vše je funkční a solidně utěsněné, ale skládat to od nuly bych nechtěl!

GT Force Carbon Expert - test

Ta drobná šedivá věc vedle pláště je standardně montovaný blatníček, který chrání tlumič před masivním útokem nečistot.

GT Force Carbon Expert - test

Nemotorná obluda? Ani náhodou!

Z výše uvedeného by mohlo vzejít podezření, že bude GT Force Carbon Expert sice stabilní, zato však nemotorou obludou. Tak tomu rozhodně není! Ano, ke zlomení Force do ostřejší zatáčky je třeba výraznější podnět řidítky a navrch i celým tělem (těžištěm), když se do toho ale opřete, zjistíte, že vás celé kolo poslouchá na slovo. Ostřejším zákrutám se Force možná trochu brání, když už je ale jednou v náklonu, seká oblouk s jistotou sekery Fiskars.

Ještě bych zmínil, že je potřeba hlídat si také předo-zadní polohu těžiště, konkrétně se trochu sklonit a zatížit v průběhu zatáčky přední kolo. Pak si budete moci plně vychutnat jistotu záběru ostrých zubů plášťů Continental, i když spoleh byl na suchu i na výrazně rychlejší a méně ostré Maxxisy Ardent Race.

KOMPONENTY

O vidlici i pláštích již bylo řečeno mnohé a zmínil jsem i široké ráfky WTB, které jim slouží coby náležitě jistá opora. Trochu zvláštní mi připadá osazení tohoto kola třemi převodníky, tedy systémem 3×10. V dnešní době, kdy je 2×10 základem a 1×11 snem mnoha z nás, působí „trojplacka“ jako slušné retro. Korunu tomu nasazuje fakt, že se systém 3×10 nachází na všech třech modelech GT Force!

3×10 – proč? Proč ne!

Musím se ale přiznat, že i když mě ty tři převodníky občas štvaly, za malého kašpárka jsem byl nejednou sakra vděčný. Zejména při boji s dlouhými a strmými výjezdy. On by něco podobného zvládl i dobře odstupňovaný systém 2×10 jako byl na Rocky Mountain Instict, ale klasika nakonec také funguje. Ve výsledku jde jen o zvyk. Nebo prostě časem vyměníte prostřední převodník za trochu větší, místo velkého dáte rockring a bude vyřešeno!

Formula T1S

Z dalšího vybavení bych rád zmínil brzdy Formula T1S (nacházející se zhruba uprostřed produktové nabídky značky Formula), které nejsou špatné ani slabé, ale mají své mouchy. Tedy hlavně jednu masařku! Tvar páky mi celkem sedl a nevadil mi ani jejich ostřejší nástup. Problém byl v tom, že onen silnější skus přichází s určitým zpožděním.

Na první zmáčknutí se obvykle brzda lehce propadla, byla měkká, napodruhé už ale takřka vždy pořádně zabrala a ukázala, co umí. Podobný problém, avšak ve větším měřítku, jsem měl loni koncem sezony s Formulami na stroji Specialized Camber Evo 29, zde se ale jednalo o první nevydařenou sérii základní řady C1, která se posléze měnila. Jak je tomu u brzd řady T1 na GT nevím. Možná by ale stačilo poctivé odvzdušnění.

Poznámky z praxe

U GT Sensor jsem si toho nevšiml, jelikož jeho hliníkový rám byl hubenější než macatý karbon na GT Force. Mohutné jsou zejména trubky zadní stavby, proto nenechávají příliš prostoru pro řetěz. GT Force jsem tak dostal s omotanou vidlicí i horní vzpěrou, což pomohlo, aby se neotloukal uhlíkový rám. Nezabránilo se ale klepání řetězu do jedné či druhé části zadní stavby. A to i přesto, že jsem měl zapnutou stabilizaci řetězu na přehazovačce Shimano XT Shadow Plus.

S jednopřevodníkem a menším napínákem na zadní vidlici by to snad bylo lepší, na druhou stranu donedávna bylo klepání řetězu o zadní stavbu průvodním zvukem každého biku, jen dnes jsme již zmlsaní tichým provozem moderních pohonných soustav.

GT Force Carbon Expert – závěr

Pokud se snad někdo bál, že bude nový GT Force pro svou podobnost s modelem Sensor příliš „měkký“, pak mohu jeho obavy jedním mávnutím rozehnat. Pakliže starší Force byl pro mnohé nemastný neslaný, jeho poslední generace je dokonale okořeněná, kdy ve směsi exotických bylin nechybí ani přísada indického chilli. Obzvláště se standardně obutými plášti Continental Trail King je GT Force neohroženým lesním bojovníkem milujícím strmé svahy a hrubé skály. Pokud mu však nasadíte méně zabijácky vzorek, sveze vás komfortně i po běžných trailech, nebude vás trápit na občasných přesunech, s chutí vás vyveze na každý vrchol a cestou dolů vás přitom ani tak nebude v ničem omezovat.

Více o tomto a dalších modelech GT Force najdete na nově designovaných stránkách www.gtbicycles.cz

Hodnocení (0-5*)
Faktor zábavy * * * * *
Ovládání * * * * *
Zadní stavba (celek) * * * *
Efektivita odpruž. * * * * *
Citlivost * * * *
Aktivita * * * *

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Stabilita – pocit neohroženosti
Jistota v náročném terénu a v rámci strmých sjezdů
Stále dostatečná lehkost řízení
Jistota v zatáčkách, když se do toho správně položíte
Efektivita zadního odpružení
Vyvážený a jistý projev odpružení
Komfort na „velkých“ pláštích
Jistý posed – komfort a velký nadhled při ovládání
Jasná opora na pedálech při záběru nebo odrazu ke skoku
Pohodlné a jisté dopady
Vidlice je hodně aktivní a nebylo by od věci ji stabilizovat pomocí inzertu Bottomless Token
Tři převodníky jsou na dnešní dobu až moc
Chybí montážní body ISCG
Řetěz klepe o zadní stavbu
Brzdy Formula T1S bývají na první stisk celkem měkké
Spleť ovládacích kabelů u středu – nechtěl bych to měnit najednou!
GT Force Carbon Expert není kolem pro žádné troškaře, nejen co se ceny týká, ale také s ohledem na jeho schopnosti a celkový charakter. Tohle je pravé horské kolo, které se na běžných trailech v lese za barákem bude celkem nudit. Můžete mu dát lehké kecky a běhat s ním po lesoparku, lépe mu ale sedí pohorky a krosna na zádech. Force je kolem pro ty, kdož rádi objevují krásy přírody a nebojí se velkých výzev. Pro ty, kdo se rádi odlepí od země a svobodně plachtí divočinou. A také pro všechny, kteří si umí jízdu terénem a rychlost mezi stromy po kořenech, kamenech či hlíně náležitě vychutnat.

GT Force Carbon Expert - test

GT Force Carbon Expert (2014) – Závist alias Vykopávky from BikeAndRide.cz on Vimeo.

GT Force Carbon Expert 2014
Rám FOC Ultra Carbon, A.O.S. Suspension System
Zdvihy – přední/zadní 150/150 mm
Vidlice RockShox Revelation RL, Solo Air 27,5
Tlumič Fox Float CTD BV
Řazení Shimano SLX, 3×10
Přehazovačka/Přesmykač Shimano XT Shadow Plus/Shimano SLX
Kliky Shimano SLX (40/30/22 zubů)
Pláště Continental Trail King, ProTection, Folding Bead (27.5×2.4″)
Náboje/Ráfky All Terra Tall Flange Alloy/WTB ST i23 TCS 650b, 32H
Řidítka Kore Mega AL7050 TB (760 mm)
Brzdy Formula T1S (disky 180 mm)
Hmotnost 13,9 kg (vel. M/18″, bez pedálů)
Cena 109 999 Kč

GT Force Carbon Expert - geometrie

Kde se testovalo?

GT Force si s námi užil docela dost cestování v rámci testování. Vytáhli jsme jej do brdských lesů, ale také mezi pískovcové skály Českého ráje. Podrobnosti o jednotlivých výletech včetně map a GPX dat najdete v příslušných článcích:

GT Force Carbon Expert – první dojmy
BnR Trip – Český ráj (drábské světničky)
Cesky raj - Drabske svetnicky

Foto: Štěpán Hájíček / Jakub Douda (fotoJD.cz)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky

One thought on “GT Force Carbon Expert – TEST

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>