PELLS Raw 3 – První výstřel a hned do černého! (TEST)
Jak to asi dopadá, když se jeden vrhne do něčeho zcela nového, nevyzkoušeného? Do něčeho, s čím sám nemá předchozí zkušenosti? Někdy se podobná akce vydaří na „první dobrou“, už jen pokud jsou zdroje, z nichž lze čerpat inspiraci, jindy je potřeba i roky vychytávat mouchy. Proč to říkám? Jelikož PELLS s rokem 2023 vůbec poprvé vstoupil na „gravel scénu“! Jak to dopadlo? Více než… Čtěte radši dál!
S koly domácí a vlastně poměrně tradiční značky Pells mám již své zkušenosti. Jak z dob dávno minulých, tak i ze sezón nedávno uzavřených. Ostatně stačí se podívat na výčet testů kol Pells za poslední sezóny a budete mít jasno. Ostatně (č. 2) podobný úvod, mám ten pocit, píšu u Pellsu skoro pokaždé. Pardón 😎!
Takže k věci… Kolik těch testů vážně bylo?
Za rok 2022 jsme testovali 2 stroje Pells (Razzer Evo Elite / Duke Elite), tedy dva XC hardtaily – jeden dostupný hliníkový, druhý prémiový karbonový. K nim se letos přidal ještě celoodpružený trail-bike Pells Tarpan TR 1. Abychom přitom završili dohodu z posledních let (min. 2 testy/rok), přidáváme nyní hodnocení prvního gravel-biku ze stáje Pells, modelu RAW 3.
Očekávání cenově střízlivá
O modelu Pells Raw přitom na webu BikeAndRide.cz neslyšíte (nečtete) poprvé. Zmíněn byl poprvé před více jak rokem (9/2022), když se představovala inovovaná a značně rozšířená kolekce 2023. Podruhé jsem o tomto kole psal zkraje letošního listopadu, tehdy jsem vám nabídl své prvotní dojmy. Bonusem pak byly 3 Shorty na YT.
Co mě na tomto kole hned v úvodu „fascinuje“ je skutečnost, že se Pells „nenutil“ do stavby žádných „hogo-fogo“ ultra karbonových šperků, ale šel na to, takříkajíc, od lesa. Nebo spíše od běžného smrtelníka, běžného zákazníka. Proto postavil své vůbec první štěrkolety na hliníkovém rámu s vlastní plně karbonovou vidlicí, doplnil je cenově rozumnou, zároveň funkčně uspokojivou výbavou, což celé korunoval vesměs příznivou cenovou politikou.
Konkrétně tak lze vybírat ze vstupní (testované) varianty Pells RAW 3 (řazení Microshift 1×10), ze střední třídy Pells RAW 2 (Shimano GRX 2×10) a poté i z „vrcholné verze“ Pells RAW 1 (Shimano GRX 1×12). Cenově, ať je naše informace kompletní, se bavíme o částkách 31 990 Kč (Raw 3) / 46 990 Kč (Raw 2) / 56 990 Kč (Raw 1).
Řídítka bych okamžitě zahodil, ale jinak…
Chcete hned na začátek znát odpověď na otázku z úvodu? Nebo alespoň její obecné směřování? Tak jo! Pells Raw je kolo, které se může směle postavit vedle mnoha jiných, výrazně zkušenějších strojů gravel-bikového světa a nemá se prakticky za co stydět. Ano, už jen v Shortech jsem dost „hořekoval“ nad řídítky Pells, která mají fakt hodně divný tvar. Už jen na pohled, při úchopu to není o moc lepší. Jenže…
Řídítka na gravelu sice nevyměníte tak lehko jako na MTB, ale zase tak velký a nedosažitelný úkol to také není. Člověk si alespoň vybere model, šířku a tvar jaký mu vyhovuje, doplní třeba svou oblíbenou omotávku s dostatečným tlumením a pak budou jeho dlaně v jistotě a pohodlí, jaké si zaslouží. A zbytek? Ten je prostě parádní, nebo minimálně naprosto uspokojivý. Alespoň při této ceně!
Nebojte, tady můj test nekončí!
Lekli jste se, že to pro dnešek posledním uvedeným konstatováním celé uzavřu? Nebojte, to bych nebyl já… Vždyť už asi víte a dobře znáte, jak dlouhé „elaboráty“ s oblibou sepisuju. Proto pojďme zpět na začátek, třeba k tradičnímu hodnocení posedu.
Zde jsem vlastně neměl příliš potřebu sahat do „výchozího nastavení“ (budu se držet na uzdě a zkusím více nenadávat na řídítka). Nechal jsem na kole původní 100 mm dlouhý představec, jen jsem si lehce upravil kontaktní body a… Jo, vyměnil jsem sedlo.
Ono vlastně původní „sedátko“ Selle Italia Model X (tady někdo opisuje od Elona Muska, ne?) nebylo vůbec špatné, jak jsem zjistil, když jsem na něm v závěru strávil pár desítek kilometrů při přípravě jezdeckých fotek. Jenže zvyk je někdy dost zatuhlá železná košile, proto jsem sáhl do šuplíku pro osvědčenou klasiku Fabric Scope.
Krom jiného také proto, že se na něj dala o dost snáze upevnit moje aktuální podsedlová brašnička Blackburn Grid Small Seat Bag Black Reflective. (*Kdo ty dlouhé názvy vymýšlí, proboha!)
Původní sedlo Selle Italia totiž nemá klasické ližiny, nebo alespoň ne po celé délce. Vzadu jsou totiž jen taková očka, kudy by se pásky brašničky sice protáhnout daly, ale nějak se mi to nezdálo jako nejlepší možné řešení, proto vyhrála „staro-školská“ varianta Fabric.
Zatížena na dlouhodobé… Vztahy!
Když se ještě vrátím k samotnému posedu, pak v tomto směru jsem se setkal s pozicí, která měla obecně lehce sportovnější charakter. Tedy posed spíše lehce delší a nižší, nešlo rozhodně ale o nic „šíleného“. Naopak se mi moje pozice za řídítky (drž se, chlape, drž se) v celkovém souhrnu dost líbila (až na ta říd…).
Celkově jsem měl pocit, že jak právě pozicí jezdce, tak třeba i obutím Continental a dalšími detaily měl celý koncept blíže sportovnějšímu pojetí štěrkoletí zábavy než nějaké vysloveně dobrodružné nátuře. Ale ono hodně záleží na tom, jak k danému kolu přistupujete, jak si jej případně upravíte k obrazu svému. Myslím si proto, že s celkově jinými (širšími) řídítky a hrubšími plášti většího objemu by se rozhodně dalo vyrazit i na cesty více divoké až „uskákané“.
Ostatně geometrie a ovládání mi přišly také velice příjemné a vyvážené s pocitem, že toto kolo může zvládnout mnohé. Ano, rychlé pláště, užší řídítka a další detaily rozhodně více nahrávaly svižnějšímu pohybu po rovnějším a pevnějším podkladu, ale ani těch pár náročnějších a nejednou slušně rozbahněných až rozvodněných míst… Ani tam se Pells RAW 3 vysloveně neztrácel! Alespoň co mu drobné špunty na pláštích Continental Terra Speed stačily.
Vyšší tlak znamená (logicky) vyšší rychlost!
Když už jsme u rychlosti, potažmo u výkonnosti, pak se opět dostáváme do další oblasti, kdy je potřeba toto kolo, vzhledem k jeho vůbec prvnímu ročníku na scéně, a také vzhledem k jeho velice příznivé ceně, jednoznačně pochválit.
Když to vezmu přes společný praktický zážitek. Jeden víkend jsem si střihl delší rovinatý trip z Prahy do Berouna a dále do Nižboru, kde jsem měl sraz s (MTB) kamarádem a kde byl v plánu také oběd v Zastávce Nižbor. Cestu zpět jsme si částečně usnadnili vlakem (Beroun-Radotín) i tak jsem za ten den natočil dobře 80 km a moje kolo mě za celý den nikterak nes… Že mě hodně bavilo a nijak neobtěžovalo, jsem chtěl říct.
Jak už jsem se toho párkrát dotknul. Obuty zde byly, snad až nečekaně, prémiové pláště Continental Terra Speed, tedy rychlejší „sestry“ mých osobních gravel pryží Continental Terra Trail, na které dodnes nedám dopustit. Oproti Terra Trail je Speed verze svým vzorkem viditelně nižší a také celkově lehčí, snad i s lehce jinou „Chilli“ směsí. Pálivý Valivý odpor je, při patřičném tlaku, skoro…? Skoro nulový! Chtělo by se říct. Věřili byte tomu?
Continental Terra Speed 700x40c
Už jen „moje osobní“ Conti Terra Traily jedou moc hezky, Terra Speed vedle nich pak vysloveně letí! Člověk by si přitom myslel, že tato lehkost a rychlost bude vykoupena horší přilnavostí, ale… Pokud je vezmete do podmínek, pro něž byly určeny a navrženy, pak bude vše v pořádku. Vy pak možná budete jen nevěřícně kroutit hlavou, jak dobře to může držet, přestože to tak hezky jede. Že by kouzlo směsi BlackChili? Těžko říct! Jistě v tom bude vícero faktorů dohromady.
Maličko stinnou stránkou může být fakt, že při tlaku, který odpovídal spíše rychlostnímu stylu jízdy, nebyly tlumící vlastnosti kol, plášťů ani rámu kdovíjak oslnivé. Netvrdím, že je Pells RAW vyslovený kostitřas, to snad jen za situace, kdy jeho „Contíky“ zbytečně přefoukáte. Tak rozumně s tlaky!
Řazení Microshift AdventX 1×10
Když už jsme jednou nakousli téma komponentové výbavy, pojďme u něj ještě chvíli zůstat. Podstatnou součástí každého kola, tohoto Pellsu RAW 3 při dané výbavě snad ještě víc, je sada pohonu, řazení. Tu, v našem dnešním případě, zastupuje sada Microshift Advent X, kterou za poslední dobu najdete v různých podobách (především) na MTB kolech dostupnějších, juniorských a tak podobně.
Já sám se přitom sotva kdy naživo „srazil“ s verzí určenou pro gravel-biky, kterážto využívá svůj vlastní koncept brzdových a řadících pák. Mám-li být upřímný, pak tvarem, úchopem a jistotou držení nejsou tyto páky vůbec špatné, avšak při porovnání jejich ergonomie s pákami Shimano GRX… V lecčem zaostávají. Nejsou rozhodně tvarově špatné, jen jsou takové užší a členitější, než právě značně rozšířené (a dražší) Shimano GRX.
Co mě ale naopak velice mile překvapilo, byly samotné změny převodů, k nimž Microshift využívá dvě samostatné a pro přehlednost různě vystouplé páčky. Jejich chod je přitom až úchvatně mechanicky přesný a ostrý.
První dojmy vás možná trochu překvapí, ale dle mého si na toto řazení lze velice rychle zvyknout a užívat si následně nanejvýš přesné, rychlé a jisté „cvakání“ na pákách. Stejně jako podobně dobře reagující řazení. Tady musím hluboce smeknout, jelikož poměr cena/výkon je skutečně mimořádný.
Pro zajímavost. Když jsem nedávno, po delší pauze, vyskočil do sedla vlastního gravelu Norco Search XR, kde mám sadu Shimano GRX 2×11, tak se mi páky na jedné straně držely podstatně lépe, samotné řazení mi ale vůči Microshiftu připadalo vlastně dost mdlé a nevýrazné. Ale to je obvykle otázka zvyku, každopádně na ostré pozice a výraznou zpětnou vazbu Microshiftu se zvyká velice snadno.
Proč bychom to nezbrzdili, když nám pánbůh Tektro dá…
Ještě jedna zastávka u komponentové výbavy, snad až lehce netradiční, by se našla. Jeden kamarád při letmé obhlídce Pellsu například říkal: „Jasně, tak mechanické disky Tektro by šly hned pryč…“ Proč? Za mě měly tyto brzdy vlastně dost příjemný projev a obvykle i dostatečný výkon. Ani pocit na páce nebyl zásadně jiný ve srovnání s běžně rozšířenou hydraulikou.
Neříkám, že zde rozdíly nejsou, ale rozhodně nejsou zásadní či propastné, abyste museli mechanická Tektra hnedle sundávat. Já byl (i) z brzd vlastně dost mile překvapený, snad už jen proto, že fungovaly jistě, přesně a dostatečně čitelně. Rozhodně jsem nemusel hledat a učit se specifické styly zacházení s nimi, jen jsem jezdil, užíval si a brzdil tak, jak jsem z zvyklý z jiných kol na Shimanu nebo SRAMu.
Pells RAW 3 – závěr
Mám-li to celé dostatečně smysluplně shrnout, pak začnu opět velkou obecnou pochvalou, kterou si tento, vůbec první gravel počin od Pellsu, rozhodně zaslouží. Uspokojen a místy dokonce ohromen jsem byl skutečně „dospělým“ stylem ovládání, vyváženým posedem, velice dobře volenou výbavou, alespoň s přihlédnutím k celkové pořizovací ceně 31 990 Kč.
V konečném součtu se mi rozhodně líbí už jen rám sám o sobě. Čistě po stránce vzhledu a osobního vkusu by mě asi nevíce lákal výrazný, dle katalogu metalicky oranžový, dle mého vnímání barev spíše měděný model Pells Raw 2. Ale ani „šedivá“, za mě zas spíše stříbrná varianta u modelů Raw 3 a Raw 1, není rozhodně od věci. Sám jsem párkrát zapochyboval, zda se dívám na rám ocelový, nebo je skutečně hliníkový? Už jen to mě vlastně bavilo.
Vedle toho patří palec nahoru za použití „Full Carbon“ vidlice, která vypadá dobře a dokáže i sama za sebe něco málo utlumit. Velkým pozitivním překvapením pro mě bylo řazení Microshift Advent X! Jak bych tvaru pák dal, řekněme 70 %, tak za chod, projev a zpětnou vazbu řazení jsem ochoten jít snad až na 95 %! Smrtelně vážně!
Co by možná mohlo někomu vadit, jsou větší skoky mezi jednotlivými převody, ale to lze vnímat jako přijatelnou daň za více než slušný rozsah konceptu 1×10 (11-48 zubů). Navíc nadělit si třeba pod stromeček kazetu s trochu jiným odstupňováním už může každý sám.
Jako svěží jarní vánek nad čerstvě rozkvetlou loukou…
Konečně, nikoliv naposled, bych rád zmínil lehkost, rychlost a takovou zajímavě z mojí strany vnímanou samozřejmost, jistotu, suverenitu. Jako by to nebyl první „výstřel do ticha“, ale již Xtý pokračovatel úspěšné rodové linie. Klobouk dolů!
Na úplný závěr zmíním ještě jednou pláště Continental Terra Speed, které si to rozhodně zaslouží, už jen za svou „prémiovou prémiovost“, ale hlavně za rychlost, solidní tlumení a přijatelný záběr. Ostatně celý Pells Raw 3 je až nečekaně rychlý, svižný a dost mu vlastně sedí delší švihy s patřičně sportovním tempem.
Jinak řečeno, pokud hledáte vhodný gravel bike do začátku a nechcete za něj utrácet horentní sumy, pak můžu s klidným svědomím doporučit právě Pells Raw 3! Jen co nejdříve zahoďte a ve vysoké peci roztavte jeho řídítka, nebo vezměte flexu a udělejte z nich třeba netradiční šperky, pak dojdou „konečně“ skutečné morální hodnoty a patřičného využití 🤣.
Text a foto: Štěpán Hájíček
Pells RAW 3 – základní údaje
Cena: 31 990 Kč
Hmotnost: 10,7 kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 440/100 mm
Rám/vidlice: PELLS Raw Triple Butted Alloy/PELLS Raw Full Carbon
Více informací: www.pells.eu