reklama

reklama

Pells RAZZER Evo Elite Copper | Nadšený již od pohledu (test)

Domácí značka Pells by pro většinu z nás neměla být ničím neznámým, jelikož existuje již od roku 1991! Ač tedy její vlastní kola začala vznikat, jako ucelená kolekce, až v roce 2002. Od té doby se její nabídka postupně proměňuje, přičemž dnes nabízí poměrně širokou škálu kol od zcela základních po špičkové závodní stroje.

Ostatně závodní a rychlostní geny, či vášeň pro vrcholový sport, byly se značkou Pells úzce spjaty již od jejích počátků. Vše začalo u jednotlivých dílů určených (nejen) pro závodní kola, poměrně brzy se objevila fascinace karbonem a jeho využití jak na postu komponentů, tak rovněž i jako základní stavební prvek rámů jízdních kol.

I dnes najdeme v nabídce Pellsu špičková karbonová kola, aktuálně ale představují pověstnou třešinku na dortu, vytoužený vrchol, pod nímž se v hierarchii značky nachází i mnoho jiných, neméně zajímavých strojů určených pro širší cyklistickou veřejnost.

PELLS Razzer Evo Elite Copper (MY2022)

reklama

Pells Razzer a Razzer Evo

Sem bychom mohli zařadit i dnes prověřovaný stroj Pells Razzer Evo Elite. Slůvko „Evo“ přitom naznačuje, že jde o nejnovější evoluční podobu této tradiční řady již pevně zabudované v nabídce této domácí značky. Pro doplnění, sportovní modely Pells Razzer existují v celé řadě podob a v mnoha úrovních výbavy.

Zmíněné označení Evo by nás každopádně mělo upozornit na skutečnost, že lze u tohoto kola nalézt vylepšený hliníkový rám, v porovnání se základní řadou Razzer, kterýžto využívá materiál označený „Razzer 6061 P6 Ultralite“. Výsledkem jeho použití by měl být ještě o něco lehčí a zároveň i tužší rámový základ, který vám zajistí dostatek rychlosti, zábavy i opory v terénu či mimo něj.

Ze zajímavých prvků můžeme upozornit na použití pevných os, dnes skoro samozřejmé vnitřní vedení kabeláže, nebo třeba přípravu pro teleskopickou sedlovku. Na detailních snímcích si můžete prohlédnout též elegantní křivky rámu, zajímavý profil hlavové trubky, či plynule se měnící tvar hlavních dvou rámových trubek.

Velice zajímavý měděný lak podtrhuje elegantní křivky rámu. Například lehce prohnutá horní trubka s přirozeně navazujícím jemným obloukem zadních vzpěr…
Vcelku nezvyklý je také profil hlavové trubky.
Dost se mi líblo promyšlené a elegantní propojení přední části rámu s hlavou.

Když udělám výjimku…

Ve chvíli, kdy mi jeden z aktuálních přírůstků do rodiny Pells dorazil domů – hovoříme o modelu RAZZER Evo Elite Copper – zaujal mě ze všeho nejvíc jeho měděný lak v kombinaci s chromovými logy. Obvykle nemám ve zvyku hodnotit samotný design, ale tato kombinace, zejména na takto elegantním rámu, se mi neskutečně líbí! Z fotek to možná tolik nevyzní, ale naživo… WOW!

Každopádně dnes jsme zde proto, abychom se společně svezli a řekli si, jak se tento zářící elegán chová v terénu. Začněme tradičně s posedem, jelikož právě pozice za řídítky jako první mnohé napoví. Mým prvotním zjištěním bylo, že je Pells Razzer Evo, i přes své závodní kořeny a na stránkách výrobce vychvalovanou moderní geometrii, až překvapivě všestranný. Není žádnou vyhraněnou závodní štikou.

Třeba jen úchop tvořený řídítky o šíři 740 mm a představcem v poměrně skromné délce 60 mm ledacos naznačuje. *Představec jsem si, dle svého zvyku, otočil vzhůru a posunul jej až těsně k hlavě.  Výsledkem byl posed středně dlouhý a jen částečně skloněný. V první chvíli mi přišel vlastně kratší, než bych předem čekal, ale tím jsem se nehodlal nechat rozptýlit, či rozladit.

Jemné křivky patrné i v místě horních vzpěr (bez spojovacího můstku) kontrastovaly…
s hrubě vyhlížejícím blokem posazeným za středem. Kontrast za mě rozhodně osvěžující!
Vstup kabeláže do rámu má jeden univerzální port. Stále je zde místo pro třetí kabel vedoucí k teleskopické sedlovce.
*Vedení v rámu trochu cinkalo, zkusil bych použít zip pásku a trochu jej ustálit na místě.

Schopen vykročit oběma směry

Přeskočme nyní prvotní vzájemné oťukávání se a seznamování se a pojďme si rovnou povědět, jaký jsem z toho všeho získal výsledný dojem. Vzhledem k posedu, který byl na sportovní kolo vlastně dost neutrální, i s ohledem na geometrii, o níž ještě bude řeč, na mě udělal Pells Razzer Evo Elite dojem kola s poměrně širokým potenciálem.

Měl jsem dojem, že by stačilo vyměnit představec, dostat řídítka trochu níže a trochu dále dopředu a hned budete mít v ruce velice příjemný a náležitě sportovně nabroušený stroj!

Nebo naopak… Pokud byste nechali původní představec na jeho místě, rovná řídítka vyměnili za lehce zvednuté a o kousek širší „vlaštovky“, přidali ideálně teleskop a částečně hrubší obutí, pak by se Razzer Evo bez protestů dokázal posunout do roviny lehkého, hravého trail biku, moderního down-country stroje s pevným rámem.

Než začne někdo namítat, že podobnými úpravami lze „předefinovat“ skoro jakékoliv kolo… Tím, co jsem vám chtěl předchozím popisem sdělit, je skutečnost, že právě posedem, ale i ovládáním je Pells Razzer hezky uprostřed popisovaných možností. Někdo bude jistě rád za jeho všestrannost, jiný si jej doladí tím či oním směrem, všichni by mohli být ve výsledku spokojeni. 

Zadní kolo není vysloveně nalepené na sedlové trubce, i tak lze odhalit její lehké stylové lomení.
Patka u přehazovačky, ozdobená logem RAZZER, je jednoduchá a decentní.
Na druhé straně se v rámu ukrývá třmen zadní brzdy a jsou zde i montážní body pro stojánek.

Nech mě to zkusit, prosím!

Výše „rozmáznutý“ popis potenciální všestrannosti Pellsu Razzer Evo se ve vícero bodech otírá o jeho geometrii a celkové ovládání, s nímž jsem byl rovněž velice spokojený. V počátcích jeho testování jsem si musel chvíli zvykat na pocit lehce živějšího předku, zejména při nižších rychlostech, ale to bylo dáno spíš přesednutím z jiného kola.

Nebo jinak. Při nižším tempu a potřebě výraznějších manévrů se Pells Razer Evo vcelku snadno a ochotně „otočí na pětníku“. V širším kontextu mě ale u něj bavila spíše jeho stabilita a solidní klid za řídítky. Razzer Evo není rozhodně strnulý, ale ani zběsilý a nervózní. Už jen dle tabulek se mi zdá, že úhel hlavy 68,5° plně odpovídá dnešním standardům*.

*Stejný úhel hlavy najdeme například u čerstvě představeného Pivotu LES SL (V2), ale třeba takový Cannondale Scalpel HT šel až na hodnotu 67°.

Ve výsledku mě proto bavilo jak nekonečné kličkování na úzkých trailech v hustě zalesněném hájíčku, tak i klidnější jízdy v přímém směru na delší vzdálenosti. Při jejich preferenci bych ale nejspíš sáhl po snížení a natažení posedu.

Naopak když to vezmu z pohledu terénních radovánek, dost mě bavily situace, kdy jsem v očekávání delšího sjezdu zasunul sedlovku kousek do rámu (rychloupínák) a mohl si užívat solidně jistý a stabilní projev celku, s nímž se dala hravě zvládnout lecjaká technika. S již vzpomínaným teleskopem, širším úchopem a jiným obutím… Myslím, že by se z tohoto Pellsu dalo vytřískat poměrně dost veselých trailových zážitků. Potenciál na to má!!!

reklama

V textu vícekrát zmíněná teleskopická sedlovka má cestu pro instalaci plně připravenou…
Na příslušných místech najdete výstup a následně i vstup do rámu pro ovládací bovden.

Vybavení s hvězdičkou i s křížkem!

Téměř bez mezinádechu bych k výše zmíněnému rád doplnil, že na jistém projevu a solidní odhodlanosti měly zásluhu i různé prvky výbavy. Nejvíce asi vidlice RockShox Judy Silver (100 mm). Ač je to vlastně na pohled vcelku běžná odpružená vzduchová vidlice s olejovým tlumením, tak svou konstrukcí a projevem dobře doplňuje všestranný potenciál tohoto stroje.

Konstrukčně je totiž solidně tuhá, její krok je, řekněme, střídmý, zároveň však dostatečně aktivní. Na svých 100 mm je slušně progresivní, ale ono je to zde spíše výhodu, jelikož se vám alespoň vidlice nepropadá pod rukama. Možná i proto jsem z ní měl vlastně velice dobrý pocit i v náročnějším terénu. Sice „nepožrala“ rozhodně vše, co bylo na cestě, každou z překážek ale solidně utlumila, a to se musí ocenit!

Vidlice Rock Shox Judy Silver (100 mm) je vcelku jednoduchým kouskem, který ale bez větších protestů plnil do puntíku svou úlohu.
Klasická osa Maxle je dnes již běžně doplňována o příjemnou gumovou krytku.
Tlumení odskoku nemá klasické kolečko, ale toto, snadno přístupné, plastové křidélko.

Vidlici RockShox Judy Silver bych tak dal za její projev „hvězdičku“, pak zde jsou ale věci, které zase tak úžasné nebyly. Nebo jak kde a jak co. Třeba pláště Continental Race King (29×2,2“) jsou také příjemně všestranné. V období, kdy jsem toto kolo testoval, bylo vlastně dost sucho, což jim evidentně vyhovovalo. Na pevném povrchu byly Race Kingy jak solidně rychlé, tak i dostatečně jisté.

Největší „morální“ výtku, co bych tak mohl na účet tohoto Pellsu najít, musím směřovat na použité ráfky bez bližšího modelového upřesnění. Fakticky mě nikde nezklamaly, jen pocitově mi dost vadilo, nakolik jsou hubené (orientační měření ukázalo vnější šířku cca 24 mm).

Jak jsem se ale následně dozvěděl, toto nejsou ve specifikacích zmiňované ráfky Mach Cross R23 29, ale pouze předprodukční alternativa Neo Disc . Standardní kousek by měl být o poznání širší a plně odpovídající dnešním zvykům a standardům. Poté již nebude problém osadit Razzer případně o něco ostřejším obutím, na těchto úzkých „štikách“ by smysl příliš nedávalo…

Pláště Continental Race King (29×2,2″) se za daných podmínek rozhodně osvědčily, jelikož byly rychlé a zároveň i dostatečně jisté.
Nechybí jim jak kvalitní směs (Pure Grip), tak ani ochrana boků (ShieldWall)
Extra hubené ráfky mě poněkud zaskočily, naštěstí se jedná o předprodukční výbavu.
Standardně zde bude širší kousek Mach Cross R23 29.

KOMPONENTY

reklama

Pells Razzer Evo Elite Copper – závěr

Na základě mých vlastních, dnes vlastně docela letitých zkušeností s jinými stroji Pells, jsem očekával, že Razzer Evo Elite bude kolem jednoznačně závodně orientovaným. Tak tomu alespoň dříve bývalo, tak bych to sám tušil. Jenže nová doba si žádá nový přístup, který neminul ani značku Pells.

Nejnovější Razzer Evo je tedy kolem, které je v základu příjemně lehké, příkladně tuhé a s velikou ochotou akceleruje, nebo se dere vzhůru skrz kratší a ostřejší, nebo naopak delší a táhlejší výjezdy. Zároveň mě ale potěšila skutečnost, že jej jeho tvůrci nevybavili vyhraněným závodním posedem, ale skoro až nečekanou všestranností. Kdo by chtěl, ten si z Razzeru snadno udělá ostrou sportovní žiletku, kdo ale po něčem takovém netouží, tomu se otevírá prostor značně všestranného využití.

Nebudu tvrdit, že by mělo smysl dělat z tohoto kola něco jiného, dávat mu větší vidlici, extra hrubé pláště atd. To bychom tomu dali! Avšak v případě, že k Razzeru Evo doplníte teleskop, dáte mu širší řídítka a trochu jiné obutí, můžete mít skutečně rychlé a zároveň i zábavné kolo, které vám vykouzlí úsměv na tváři v každé druhé zatáčce a na každé terénní bouli!

Případně zůstaňte u původního vybavení (na teleskop bych ale stejně začal šetřit) a užijte si s tímto kolem od každého něco. Užijte si jeho krásně tuhý rám a jeho velkou ochotu reagovat na každý záběr do pedálů. Užijte si solidně pevnou a slušně pracující vidlici, stejně jako rozumně vyváženou geometrii a vyměňte občas hltání kilometrů za radostné dovádění v lese. Pells Razzer Evo Elite rozhodně není zbytečně vyhraněný, naopak rád vás nechá ochutnat z více koláčů najednou!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Pells Razzer Evo Elite Copper – základní údaje

Cena: 38 990 Kč
Hmotnost: 13,16 kg (vel. M, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvih (vidlice): 100 mm
Kokpit (řídítka/představec): 740/60 mm

Více informací: www.pells.eu

PLUS

  • Ač je to otázka značně subjektivní, tak mě již od prvního okamžiku uchvátil lak a celkový vzhled tohoto kola. Tedy nejen jeho barva, výrazná loga, ale i samotné křivky rámu.
  • Razzer Evo je kolo příkladně efektivní, jede hezky zlehka a snadno stoupá. Jeho jezdec má pocit dobře zúročené energie.
  • V zásadě dosti všestranný a zbytečně nevyhraněný posed mě na první seznámení skoro až překvapil. V reálu mě ale nadchnul, jelikož dává prostor pro případné úpravy jedním či druhým směrem – XC nebo trail.
  • Rám je krásně lehký a pevný, zároveň je i slušně komfortní
  • Vhodně vyvážené je také ovládání, kterému nechybí klid a jistota, zároveň ale není problém si s kolem více hrát a pohotově kličkovat po úzkých pěšinách.
  • Vidlice RockShox Judy je dostatečně pevná, což přidává body jistotě ovládání, zároveň je i slušně pracovitá a snaží se překážky alespoň tlumit, když už je nemůže plně vstřebat.
  • Pláště Continental Race King se na suchém a pevném povrchu ukázaly jako příjemně všestranné obutí, dostatečně rychlé a zároveň i jisté.
  • Rozhodně palec nahoru za řazení Shimano Deore/XT 1×12

MÍNUS

  • K ještě vyšší míře spokojenosti mi zde chyběla teleskopická sedlovka, ale to už je zkrátka na konkrétním majiteli. Příprava pro její vedení zde nechybí!
  • Brzdy Shimano BR-MT40 nejsou vysloveně marné, časem by se ale dalo upgradovat na vyšší řady.
  • Nasazené extra hubené ráfky mě „morálně“ poněkud dráždily, naštěstí u produkčních kusů bude použit jiný, běžně široký model Mach Cross R23 29