reklama

reklama

Novinky Giro v lese i na těle! | Merit Spherical, Latch, Trixter

GIRO Merit Spherical

Stalo se už celkem pravidlem, že bývám začátkem každé sezóny vybaven novinkami, či celkově zajímavými produkty z nabídky dovozce a prodejce Progress Cycle, které mám následně možnost dlouhodobě testovat. Letošní rok není výjimkou, spíše naopak. Nedávno se mi sešla slušná řádka zajímavých doplňků, které bych vám rád prakticky ukázal – začněme od značky GIRO.

Podobnou, už roky fungující tradicí se stalo, že si s novou sezónou vybírám novou helmu od jedné ze sesterských značek GIRO a BELL. Letos padla volba na model GIRO Merit Spherical, která byla představena minulý rok. Tuto přilbu najdete v katalogu na nejvyšších pozicích trailové řady. Druhým, pro mě vlastně trochu netradičním doplňkem, jsou tretry GIRO Latch, někdo by možná řekl „kecky“ s rovnou podrážkou určené pro platformové pedály. Vše finálně završují rukavice GIRO Trixer.

reklama

GIRO Merit Spherical

Helma Giro Merit Spherical je jedním z velice zajímavých a technologicky hodně našlapaných kousků této tradiční značky, která jasně ukazuje sílu a chuť po inovacích. Její nejsilnější technologické zaklínadlo je obsaženo již v názvu – jedná se o řešení Spherical Technology (Powered by MIPS). Jde o nejnovější a nejvyspělejší způsob integrace pohyblivé vložky MIPS do těla helmy.

Ano, jedna helma s přídomkem Spherical již delší čas v nabídce Gira figuruje, Giro Manifest Spherical (test / představení), model Merit jde ale trochu jiným směrem. Obě helmy sice využívají stejný princip „sférického Mipsu“, každá jej ale pojímá trochu po svém. Helma Giro Manifest Spherical je poměrně specifická třeba už jen díky opticky oddělené vnější skořápce, která „pluje“ na základní nosné části.

Naopak dnes prakticky demonstrované Giro Merit Spherical působí již od pohledu výrazně konvenčnějším dojmem, jelikož její podstatná kouzla jsou skryta částečně pod povrchem. V první řadě je to zmíněné řešení Spherical (Powered by Mips), kdy se helma skládá ze dvou samostatných vrstev. Ty se mohou vůči sobě navzájem pohybovat, podobně jako klouby v našem těle. Smyslem je očekávatelně schopnost pohltit co nejvíce sil z případného nárazu, jak přímých, tak u této technologie hlavně rotačních.

Blbý a blbější? Nikoliv! Tvrdší a měkčí!

Celé řešení tvoří dvě polokoule, které se po sobě posouvají, dvě „sféry“, proto označení Spherical. Jejich vzájemný pohyb jistí, tlumí či kontrolují elastomerové čepy, které fungují podobně jako naše vazy. Tím ale technologické nuance nekončí, jelikož jsou tyto dvě skořepiny rozdílné i materiálově – technologie Progressive Layering.

Vcelku logicky se nabízí konstrukce, kdy je vnější část z tužší EPS pěny, aby byla maximálně pevná a něco vydržela i v případě silnějšího úderu. O co je „vnější obal“ pevnější, o to může být vnitřní vrstva naopak měkčí, tentokrát ve snaze tlumit a rozprostřít do větší plochy sílu nárazu. Rozdíl v hustotě, či tvrdosti těchto dvou vrstev je přitom dobře znát už jen hmatem ruky při zkoumání helmy zblízka.

­*Pokud vám použitá řešení něco připomínají, pak vězte, že tyto konstrukce a technologie využívá i sesterská značka BELL. Příkladem za všechny mohou být helmy Bell Super DH MIPS, případně Bell Super Air R MIPS, kterou mám už několik let ve své výbavě.

Ochrana špičková, hmotnost nepřerůstající!

Výsledkem těchto a dalších technologických a materiálových hrátek je nanejvýš bezpečná trailová helma, která ale nepředstavuje žádné zásadní závaží, jelikož nabízí i velice solidní hmotnost. Konkrétně u zkoušené velikosti M (55-59 cm) to je tabulkových 350 g, reálně zváženo 358 g.

Tento údaj plně odpovídá průměru dané třídy. Záměrně jsem si udělal „rychlé domácí měření“, abych zjistil, že ostatní srovnatelné helmy ukazují na váze hodnoty od 340 g (Giro Source Mips) po nějakých 370 g (Bell Spark II).

K našemu dnešnímu popisu můžeme doplnit kvalitní odvětrání využívající 15 ventilačních otvorů (systém Wind Tunnel™), plnou In-mold ochranu (Full Wrap), v rozumném rozsahu polohovatelný štítek, antibakteriální výstelky Ionic+ nebo patentovaný upínací systém Roc Loc Trail Air s možností výškového nastavení (3 kroky).

První dojmy v ruce a hlavně na hlavě!

Moje první praktické dojmy jsou převážně kladné. Chviličku trvalo, než si tato helma dokonale sedla s mojí lehce atypickou, spíše širší a kulatou hlavou, ale to není vlastně nic výjimečného. Vždy mě naopak mile potěší kontrast, kdy od pohledu působí tato helma dost bytelně v ruce a hlavně na hlavě je naopak příjemně lehoučká. Kritizovat rozhodně nemůžu kvalitu jejího odvětrání, kdy vzduch skrz ni krásně proudí i za teplejších dní.

Dobře se také pracuje s upínacím mechanizmem, který lze snadným pohybem posouvat nahoru a dolu ve třech polohách. Líbí se mi také sympaticky velké ovládací kolečko stahovacího mechanizmu Roc Loc Trail Air. To se sice při nejvyšší poloze upínání, která mi sedí nejvíc, lehce skryje pod zadní hranu helmy, i tak je slušně dostupné. Další postřehy si nechám na další průběh testování.

Giro Merit Spherical

  • Cena: 5 499 Kč
  • Upínací systém: Roc Loc® Trail Air
  • Konstrukce: In-mold (Full Wrap), Progressive Layering, technologie Spherical Powered by MIPS
  • Ventilace: 15 otvorů, Wind Tunnel™
  • Výbava a vlastnosti: polohovatelný štítek, antibakteriální výstelky Ionic+, integrované úchyty na brýle
  • Velikosti: Super Fit™ S (51–55 cm), M (55–59 cm), L (59–63 cm)
  • Více informací: www.giro.com
  • Dostupnost a ceny v ČR: eshop.progresscycle.cz

GIRO Latch

Poslední roky jsem si celkem zvykl na tretry Crankbrothers Stamp, které jsem vyzkoušel už ve dvou verzích. Giro Latch je proto pro mě vlastně zcela nová oblast, vody doposud neprobádané. Vím samozřejmě, že Giro již delší čas vyrábí a navrhuje své vlastní botky pro volné pedály, zatím ale nebyla možnost si je osobně vyzkoušet*. Volba padla na model Latch, který je nejvíce trailově zaměřený.

Dostupné jsou pro volné pedály třeba ještě tretry Giro Tracker (více výletnické) nebo Giro Deed (vhodné třeba na freestyle).

*Před třemi lety proběhly redakcí tretry Giro Riddance

Z prezentačních materiálů představujících tyto botky mě zaujala třeba informace o odlehčení modelu Latch o nezanedbatelných 100 g oproti předchozí generaci. Reálně by to mělo znamenat hmotnost 334 g v případě jedné boty velikosti 43, osobně jsem naměřil 375 g u jedné boty velikosti 45. Oproti tretrám Crankbrothers je to docela posun, jelikož u nich jsem na hodnotě okolo 420 g.

Nižší hmotnost by mohla částečně vycházet i ze snahy o snížení výšky podrážky s cílem přiblížení chodidla co nejvíce pedálu. Uvnitř podešve se navíc nachází speciální materiál Mute Foam, speciální „pomalá pěna“, která pomáhá tlumit vibrace a celkově stabilizuje nohu na pedálu. Měla by fungovat trochu jako odpružení.

Všechno stojí na… Podrážce!

V neposlední řadě je důležitá podrážka s poměrně nízkým a tvarově specifickým vzorkem, kterou tvoří pryž nesoucí označení Tack Rubber. Asi nikoho nepřekvapí, že by mělo jít o skvělou, roky vyvíjenou směs spojující co nejlepší přilnavost s dostatečnou odolností a životností. O reálných vlastnostech si povíme více až po delším čase provozu.

Zatím mám s těmito tretrami vlastně jen maličko osobních zkušeností, jelikož si je šetřím pro ta správná kola a ideální příležitosti. Co se mi líbí jsou různé detaily, minimum švů, snaha o dostatečné odvětrání, zesílení špičky nebo třeba vcelku civilní vzhled díky širokým tkaničkám.

Giro Latch

  • Cena: 3 699 Kč
  • Použití: DH, FR, Enduro, Trail
  • Svršek: Rychleschnoucí mikrovlákno, potisk proti prodření na špičce
  • Podrážka: Tack™ Rubber, Mute™ Foam
  • Hmotnost: 375 g (vel. 45, jedna bota – zváženo)
  • Více informací: www.giro.com
  • Dostupnost a ceny v ČR: eshop.progresscycle.cz

reklama

Giro Trixter

Poslední, spíše rychlejší zastávku, věnujme rukavicím Giro Trixer, po kterých jsem už vlastně delší čas pokukoval. Bohužel se stalo, že mnou původně vyhlédnutá barevně výrazná varianta Horizon se světlou dlaní nebyla dostupná v mojí velikosti (po chvíli zkoušení jsem skončil u XL). Ale ona by zrovna světlá dlaň nebyla asi úplně praktická. Bojím se, že by dlouho bílá nezůstala! Nevadí, olivová je také dobrá a o dost praktičtější.

Celkově můžeme říct, že jsou rukavice Giro Trixer určeny pro jezdce, kteří mají rádi v oblasti úchopu spíše minimalizmus. Tedy tenčí jednoduchou dlaň bez zbytečných výstelek a jiných kudrlinek pro co nejlepší cit v ruce, navíc bez složitého zapínání okolo zápěstí. To Trixer dokonale splňuje. Materiál AX Suede Bolt s technologií InstaChill, použitý na svrchní části, by měl navíc „ochlazovat kůži ve chvíli, kdy se začnete více potit“.

Zajímavé, zatím jsem měl pocit, že jsou tyto rukavice příjemně vzdušné, zároveň s dostatečně pevnou dlaní. Za chladnějších dní mi v nich ale prsty rozhodně nemrzly, za těch teplejších se ale ani zásadně nepřehřívaly. Takže to snad funguje.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Giro Trixer

  • Cena: 659 Kč
  • Svršek: AX Suede Bolt + Lycra
  • Dlaň: jednodílná, tvarovaná, bezešvá, odvětraná
  • Velikosti: S, M, L, XL, XXL
  • Více informací: www.giro.com
  • Dostupnost a ceny v ČR: eshop.progresscycle.cz