reklama

reklama

GIRO Source MIPS – All you can safe! (Test helmy)

Představení a testů helem se nám poslední dobou sešlo poměrně dost, obvykle se přitom jednalo o kousky na pohled dosti výrazné a v mnohém osobité. Do jisté míry opakem by mohla být přilba Giro Source MIPS, která všemožné módní výstřelky a jiné úlety přebíjí seriózním vzhledem a neméně seriózním zpracováním a především skvělými vlastnostmi.

Skutečně, oproti tomu, co mi poslední měsíce prošlo rukama (např. Fox Speedframe, helmy MET nebo Bluegrass Rouge), je Giro Source MIPS kouskem značně konzervativním. V podstatě klasická trailová helma, taková umírněně zaoblená, dostatečně odvětraná, v zadní partii náležitě protažená s rozumně dlouhým štítkem a přiměřenou hmotností.

Giro Source MIPS je vlastně ukázkový etalon moderní trailové helmy, která má vše, co by mít měla, přitom ale nic (zbytečného) navíc!

Rock Machine Gravelride INT E700 Di2 – Trip BRDY!

reklama

Zlatá střední…

Helma Giro Source je možná docela nenápadná, respektive záleží na výběru jedné z šesti nabízených barevných variant, přičemž ona vlastně taková být má. Fakticky se jedná o novinku roku 2021, která vyplnila jistou mezeru v dosavadní linii trailových přileb Giro.

Na úplném vrcholu stojí dosti neortodoxní Giro Manifest Spherical vyznačující se hodně specifickou koncepcí integrace systému MIPS a z toho vyplývajícího vskutku jedinečného vzhledu. Druhým stupněm v trailové škále Giro je model Montaro, dnes již vlastně slušně fousatý kousek (náš test z roku 2016), k němuž má nový Source vzhledově i konstrukčně asi nejblíže.

Giro Source MIPS je de facto mladším, levnějším a o něco jednodušším sourozencem právě letitého Montara, díky čemuž se může pochlubit velice příznivým poměrem ceny, kvality, výbavy, bezpečnosti a zpracování. Aby byl náš výčet kompletní, připomeňme ještě helmu Giro Radix, jakožto o další úroveň dostupnější trailovou skořepinu, kterou jsem již také stihl otestovat.

Žádné velké výstřednosti, prostě klasická trailová helma!
Maximální zvednutí štítku.
Logo Giro je dost nenápadně skryto na jedné straně pod štítkem.

Vše v základní výbavě!

Helma Giro Source MIPS by se dala ve stručnosti popsat jako model s „plnou základní výbavou!“ Co to znamená? V první řadě třeba kvalitní materiály a kompletní ochrana polykarbonátovou skořepinou díky technologii In-mold. U Giro Source navíc s přídomkem „Full Wrap“ upozorňujícím na přítomnost pevného a odolného opláštění i v místě spodní citlivé hrany.

Jedním dechem přidejme solidní odvětrání díky 17 ventilačním otvorům a vnitřnímu usměrnění proudění vzduchu, případně polohovatelný štítek, pod nějž lze odložit i velké MX brýle. Zapomenout přitom nelze ani na komfortní výstelky XT2 s antibakteriální úpravou, stejně tak se sluší zmínit vyspělý upínací mechanismus Roc Loc® 5. Zadní část stahování lze přitom jedním rychlým pohybem výškově posouvat (3 polohy).

Uvnitř helmy lze dále nalézt přirozenou integraci systému MIPS, který zaručuje vyšší bezpečnost v případě pádu, jelikož dokáže utlumit rotační síly vznikající při nárazu. Pohyblivá vnitřní skořepina MIPS je u této helmy navíc nedílnou součástí upínacího mechanismu, nikde tedy nedochází ke zbytečnému zdvojení materiálu, naopak vše na sebe navzájem plynule navazuje.

U této barevné varianty dobře vynikne hranice dvou použitých In-mold skořepin.
Nenápadná samolepka MIPS…
Uvnitř žlutou skořepinu MIPS nečekejte, vše je krásně a přirozeně integrované.
O pravosti MIPSu vás může přesvědčit nezbytná holografická samolepka.

Kokos na kokos

Helmu Giro Source MIPS používám průběžně již zhruba od půlky letošního února, proto už spolu máme ledacos odžité. V mezidobí jsem zkoušel, testoval a střídal i jiné přilby, k nápadné červeno-bílé, a navíc moderně lesklé helmě od Gira jsem se ale vždy rád vracel.

Vím, že se budu poněkud opakovat, každopádně i z pohledu použití a funkce tato helma vlastně nikterak nevybočuje ze zlatého středního proudu, což lze ale interpretovat i tak, že všechny požadavky plní jistě a spolehlivě. Už třeba její hmotnost 348 g (vel. M, 55-59 cm, tabulková 340 g) je opět oním zlatým středem.

Giro Source MIPS nepůsobí v ruce jako „ošizený papír“ u něhož by jen první potěžkání zaselo zrnka nedůvěry v její potenciální bezpečnost, zároveň to ale není ani žádné zbytečné závaží, které by cloumalo s vaší makovicí na každém výmolu. Velkou jistotu přitom vzbuzuje třeba už jen její „strukturální pevnost“, kdy se při snaze o „pomačkání v ruce“ nehne vlastně ani o milimetr!

Pravda, někdo by si mohl říct, jestli by naopak určitá pružnost skeletu nebyla přínosná, jelikož by mohla pomoci pohltit případné síly nárazu. Ano, tato úvaha není rozhodně nemístná. V případě Gira Source se ale zřejmě vsázelo na extra pevný vnější skelet, který při nárazu cíleně praskne, poddajnost a tlumení rázu má přitom na starosti integrovaný systém MIPS.

Pod bradou najdete tradiční plastovou přezku.
Spona pod uchem je jednoduchá, ale plně dostačující.
Pásky nejsou zbytečně dlouhé a nikde tedy neplandají.

Hezky ti sedí, zvedni si hledí!

Jiným výrazně pozitivním aspektem je komfort, s jakým Giro Source MIPS dosedne na vaši lebku. Nebo alespoň na tu moji! Jak už bylo zmíněno výše, máme spolu odkrouceno mnoho hodin v terénu, přitom jsou kvalitní výstelky XT2 stále velice příjemné, na omak jemné a celkově dobře provedené.

Líbí se mi třeba poměrně velká kontaktní plocha v oblasti čela předcházející nepříjemným otlačeninám a rozšíření výstelků na spáncích, které zde kryje ukotvení pásku ve skeletu přilby. Ostatně síla, plocha a provedení vnitřního polstrování si ode mě zaslouží hodně velký palec nahoru, jelikož každé posazení této helmy na hlavu je jako pohlazení.

Velice dobrý pocit mám zároveň z tvaru a jistoty usazení. Zajímavé, na to, že zrovna v případě Gira často bojuji se svým tvarem lebky (spíše širší a kulatější), zde jsem se krásně vešel do rozumné velikosti M, upínání bez problému obejme celou moji hlavu a stahovací síla se krásně rozloží do celého obvodu.

*Kupříkladu levnější Giro Radix jsem si musel vzít ve velikosti L, jelikož Mko mi bylo těsné a tlačilo mě v oblasti spánků.

Fajnová je v tomto směru také práce s ovládacím kolečkem systému Roc Loc® 5, ale to snad nemusím nikomu dlouze vykládat. Prostě Giro! Sice menší, ale dobře přístupné kolečko, jemné polohy a precizní práce s ním. To jsou hlavní přednosti, které bych mohl v tomto směru vyzdvihnout.

Hezky v prostoru rozložené vnitřní polstrování.
Výstelka v oblasti čela je skutečně velkorysá.
Další výstelky jsou usazené různě na skořepině MIPS.

reklama

Druhý rozměr nastavení

Do jisté míry bonusovou funkcí je možnost snadno měnit výšku upínacího mechanismu, a to dokonce, při troše snahy, přímo s helmou na hlavě. Je sice pravda, že v poloze s nejvíce utopeným stahováním v helmě je ovládací kolečko trochu schované, a tedy hůře přístupné, další dvě polohy už jsou tímto nepostižené, proto si jistě každý snadno najde svou optimální pozici. U mě to byla ta prostřední.

Velice snadno se pracuje také se štítkem, který není zbytečně velký nebo dlouhý a který se pohybuje plynule v poměrně velkém rozsahu nahoru a dolů. Když jsem přitom dával dohromady představení helem MET, byl zde opakovaně zmiňován záměrně používaný pružný štítek jako praktický i bezpečnostní prvek.

Zkoušel jsem poté, jak je to u jiných přileb a jiných značek. Spíš jen výjimečně jsou štítky tvrdé a méně poddajné, obvykle jsou také slušně pružné a snadno ohebné, což platí i pro Giro Source MIPS.

V dalším bodu souvisejícím se štítkem můžeme zmínit, že pokud máte rádi velké MX brýle, neměli byste narazit ani u této přilby. V jezdecké poloze se pod ni vejdou s přehledem, odložit si je pod zvednutý štítek také není problém a jistota usazení jejich gumy? Sice zde nejsou žádné protiskluzové prvky, poutka pro upevnění a jiná vylepšení, každopádně třeba pásek mých velkých brýlí Leatt MTB Velocity 4.0 je doplněn o tři tenké silikonové proužky, proto guma ani na lesklém povrchu helmy rozhodně neklouže!

Výškové nastavení upínacího mechanismu je příkladně snadné.
Ovládací kolečko (Roc Loc® 5) je sice poměrně drobné, i tak jej snadno nahmátnete.
Pásky jsou protažené skrz zadní upínací mechanismus a opěrné plošky.

Vítr pod čepicí!

Už jsme snad probrali vše důležité, ale málem jsme zapomněli na jednu věc – jak tato helma větrá? Odpověď asi dokážete odhadnout sami! Opět zde vlastně není nic extra výjimečného. Průduchy na čelo, hluboké vnitřní kanálky a jiné raritní konstrukce se v tomto případě „nekonají“, přesto zde větrání FUNGUJE!

Sedmnáct rozumně velkých a dobře rozmístěných ventilačních otvorů dává dostatek prostoru k proudění vzduchu okolo vaší hlavy, proto se není nutné trápit ani s touto otázkou. Giro Source MIPS jsem přitom vyzkoušel jak za pošmourných dní, kdy byl přísun chladného vzduchu k mojí lebce někdy až dost intenzivní, tak i v období vysokých teplot a zcela bez problému.

Pomalejší boj s převýšením na otevřené, slunečními paprsky intenzivně bombardované planině samozřejmě extra pocit svěžesti vaší hlavě nepřinese, ale že by to znamenalo nějaké zásadní utrpení, to se říct nedá. Tradičně přitom stačí nabrat trochu tempa na rovině či cestou dolů a rázem máme znovu parádně „vyvětráno pod čepicí“!

Štítek drží solidní šrouby, které lze utáhnout nářadím i rukou.
Pásky jsou vepředu napevno ukotvené v helmě.
Vzadu je část spodní skořepiny stylově protažená o kus výš.

Giro Source MIPS – závěr

Na jednu stranu je vlastně trochu škoda, že u helmy Giro Source MIPS nenacházíme žádnou výraznou specialitu, originalitu, či jinou výjimečnost, kterou bychom mohli více vytáhnout „na světlo boží“! Pokud se nebudeme bavit třeba o plné integraci skořepiny MIPS do stahovacího systému. Vše ostatní je vlastně docela normální, ale zároveň normálně skvělé!

Jasně, pokud si záměrně nevyberete, tak jako já, jednoznačně nejnápadnější červeno-bílou barevnou kombinaci, nenajdete na helmě Giro Source MIPS nic extra, čím byste mohli machrovat před kamarády! Ale je to vlastně nutné? Nestačí, když helma vypadá jako helma, když krásně, jistě a navíc velice pohodlně sedí na vaší hlavně, když je perfektně zpracovaná a plně vybavená?

Není vlastně primární účel cyklistické helmy to, aby dobře seděla, aby na hlavně neskákala a nepřekážela, aby dobře větrala a vy na ni vlastně zapomněli pokaždé, když se začnete plně soustředit na jízdu? Já myslím, že ano! Přitom ve všech těchto bodech můžeme helmě Giro Source MIPS napsat velkou jedničku s hvězdičkou, nebo si jednotlivé body prostě odfajfknout a těšit se, že nám v její společnosti bude fajn, až zase vyrazíme za zážitky a dobrodružstvím!

Text a Foto: Štěpán Hájíček

GIRO Source MIPS – barevné varianty
Foto k testu plášťů Michelin Wild AM2 / Force AM

reklama

Giro Source MIPS – základní údaje

Cena: 3 199 Kč
Hmotnost: 348 g (vel. L – reálný údaj, tabulková hmotnost 340 g)
Upínací systém: Roc Loc® 5 + integrace s MIPS
Konstrukce: In-mold (Full Wrap), MIPS
Ventilace: 17 otvorů
Vlastnosti a výbava: polohovatelný štítek, Coolfit výstelky (XT2) Velikosti: Super Fit™ S (51–55 cm), M (55–59 cm), L (59–63 cm), XL (61–65 cm)

Více informací a dostupnost na webu: eshop.progresscycle.cz
Domovská stránka Giro: www.giro.com

PRO

  • Velice dobrý poměr ceny, špičkového zpracování, vysoké míry bezpečnosti, ventilace, rozumné hmotnosti atd.
  • Plně integrovaná skořepina MIPS
  • Kvalitní in-mold konstrukce chránící helmu ze všech stran
  • Bytelná základní struktura – helma je v ruce hodně pevná
  • Rozumná hmotnost, která je základem dobrého pocitu z helmy, pokud ji držíte v ruce, zároveň nepřekáží a zbytečně nezatěžuje na hlavě
  • Mimořádně komfortní výstelky s antibakteriální úpravou XT2
  • Snadno polohovatelný štítek
  • Dobře ovladatelný upínací mechanizmus + bonus v podobě snadného výškového nastavení
  • Velice slušné odvětrání (17 otvorů)
  • Bez problému použitelné i s velkými MX brýlemi
  • Velký rozsah nabízených velikostí (S-XL)
  • Pestrý výběr barevných variant (6 barev)

PROTI

  • V tomto případě mě vlastně nenapadá nic, co by se dalo helmě Giro Source MIPS vysloveně vytknout! Skvěle totiž zapadá do svojí cenové i účelové kategorie. Pro levnější či luxusnější varianty se stačí podívat do katalogu Giro 2021, respektive katalogu Progress cycle 2021