reklama

reklama

GIRO Montaro – praktické představení

GIRO Montaro MIPS - previewV rámci našich sociálních komunikačních kanálů jsme vás již informovali o tom, že jedním z nových prvků výbavy, který jsme si vzali do dlouhodobého testu, je helma Giro Montaro, tedy aktuální novinka pro rok 2016. Na ni se dnes podíváme trochu blíže, abyste věděli, s čím máme tu čest.

Asi nikoho nepřekvapí, že se jedná o helmu mířící do vod trailové a enduro jízdy, která se stále drží na vrcholu pomyslného žebříčku obecného zájmu terénních cyklistů. Model Montaro bychom mohli označit za nepřímého následovníka loni testované helmy Giro Feature MIPS, která zůstává nadále v nabídce. Ono je to spíše tak, že Montaro sdílí stejnou základní filosofii jako Feature, přidává ale řadu technologických vylepšení, odlišných konstrukcí a rovněž přichází i s výrazně vyšší cenou. Za pokrok se jednoduše platí!

GIRO Montaro MIPS - preview

Klasický enduro kokos

Co se základního charakteru týká, představuje Giro Montaro „klasickou“ trailovou či lehkou enduro helmu s oblým profilem a výraznějším protažením týlní části pro lepší ochranu celé lebky. K výrobě bylo použito konstrukce In-mold, a to v provedení „Full Wrap“, tedy se zakrytím pevnou skořepinou nejen svrchní části, ale i spodního lemu zasahujícího od čela až k temeni hlavy.

Spíše jen takovou parádičkou je vlepené gumové olemování zadních větracích otvorů. Praktickým prvkem pak speciální úprava jedné z horních děr, kam lze snadno zacvaknout díl s držákem na kameru GoPro (součást balení).

GIRO Montaro MIPS - preview

O dostatečné proudění vzduchu se stará 16 větracích otvorů Wind Tunnel™, stahování okolo hlavy má na starosti řešení známé ze sportovních modelů přileb Giro, systém Roc Loc® Air, vše doplňují P.O.V.™ Plus polohovatelný štítek a hydrofilní výstelky. Na co rovněž nesmíme zapomenout je „bezpečnostní“ systém MIPS (Multi-Directional Impact Protection System – více v samostatném článku), který u Montara není volitelnou součástí jako u jiných modelů Giro a Bell, ale prvkem základní výbavy!

Nabízeny jsou tři velikosti Super Fit™ S (51–55 cm), M (55–59 cm) a L (59–63 cm), hmotnost největšího (testovaného) Lka je papírových 390 g, reálně zváženo 400 g (včetně štítku a veškeré výbavy). Cena byla stanovena na částku 4 599 Kč – eshop.progresscycle.cz

GIRO Montaro MIPS - previewPro uchycení kamery GoPro slouží „vyztužený“ otvor vzadu nahoře…

Totální MIPS Integrace

Svůj praktický popis a lehké shrnutí prvních dojmů bych s dovolením začal u skořepiny MIPS. Montaro není první helma s MIPS, kterou mám v ruce, či na hlavně. Již loni jsem celý rok vozil Giro Feature MIPS, u Montara se ale k tomuto tématu přistoupilo trochu jinak – od podlahy. Zatímco u všech doposud zkoušených či představených helem se skořepina MIPS doplňovala do standardní již existující přilby, zde to vypadá, že její integrace byla důkladně promýšlena již při prvotním návrhu.

Nejvýraznějším důkazem potvrzujícím toto tvrzení je, dle mého názoru, spojení stahovací čelenky přímo se skořepinou MIPS, stejně jako její skutečně nezanedbatelná plocha roztahující se takřka po celé lebce. Výsledkem by měla být ještě lepší funkce tohoto bezpečnostního prvku, který by měl pomoci pohltit rotační síly při pádu. V praxi to znamená, že když si nasadíte helmu na hlavu, je cítit, jak skelet helmy hýbe v určitém rozsahu volně vůči upínacímu mechanizmu se skořepinou MIPS. Zejména do stran.

Za jízdy to ale ničemu nevadí, naopak to působí, jako by hmota helmy byla svým způsobem odpružená a její pohyby se na samotnou hlavu přenášely tlumeně. Občas je také cítit, jak se skořepina pohne, když třeba stojíte na místě a kroutíte hlavou (když se rozhlížíte), ale to je možná jen takový pocit…

GIRO Montaro MIPS - preview GIRO Montaro MIPS - previewZákladní spojení skořepiny MIPS s tělem helmy zajišťují žluté gumové čepy. Zajímavostí helmy Giro Montaro je pevné napojení stahovací čelenky na skořepinu MIPS.

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Upínání a usazení

Systém upínání Roc Loc® Air je dobře známý ze sportovních helem Giro, kde již také potvrdil své kvality. Jednoduché a snadno dostupné kolečko na zátylku lze bez problému ovládat jednou rukou i v rukavicích. Jeho kroky jsou jemné, proto lze míru stažení vyladit skutečně detailně. Systém stahování s čelenkou po celém obvodu hlavy má poměrně velký rozsah, proto se tentokrát s klasickým spíše užším tvarem ve stylu Giro snadno popasovala i moje kulatá lebka.

Stačilo vybrat větší velikost (L – 59–63 cm), která je v oblasti spánků i na mě dost široká a zbytek doladit upínacím kolečkem. Zajímavé, Giro Feature jsem měl velikosti M, Lko bylo příliš velké, Montaro M jsem skoro nenasadil, Lko mi ale sedí parádně. Proto radím – zkoušet, zkoušet, zkoušet!

Příjemné jsou i výstelky nesoucí označení X-Static, kterých zde vlastně moc není. Polstrovaná je vlastně jen přední část okolo čela, doplněná je o větrací otvory, a dvě výstelky jsou v horní části helmy. To ale bohatě stačí a na komfort si nemohu stěžovat. Praktická je rovněž možnost výškového seřízení upínacího mechanizmu ve třech krocích pro snazší sladění právě s vaší lebkou. Polohování přitom probíhá jednoduchým posunem bez potřeby něco povolovat nebo silou vycvakácat.GIRO Montaro MIPS - previewDrobné kolečko je klasikou helem Giro, je snadno dostupné a jeho prostřednictvím lze helmu nastavit skutečně jemně.

Pásky a štítek

Provedení pásků pod bradou je vcelku standardního vzhledu s pevným zakotvením v helmě, klasická je také přezka samotná. Co mě trochu překvapilo je použití běžné dvojice pásků vedoucích od helmy až pod bradu, tedy nikoliv varianty sešité pod uchem. Na druhou stranu pásky mi nikde nepřekáží, spojovací přezky pod uchem jsou krásně jednoduché a vystačí si bez zajišťovací páčky. Proto je jejich seřízení otázkou chvilky.

Sympatické je jednodílné provedení pásků na obou stranách. Hlavně se mi líbí, že je volný konec u nastavitelné části přezky spojený, proto nikde neplandají dva volné „cancoury“. Navíc jistící gumička je velká a pevná, díky čemuž nikde nic zbytečně neodstává a gumička pásky drží jistě na svém místě.

Co se štítku týká, byla použita konstrukce nazvaná P.O.V.™, což značí snadno nastavitelný sklon a to v rozsahu, aby se pod štítek vešly případně i velké MX brýle. To jsem zatím nezkoušel, jelikož velké brýle dle mého názoru patří primárně do velké helmy (integrálky). V reálu lze štítek snadno na hlavě srovnat, zvednout, či snížit, jak je zrovna potřeba. Jeho polohy jsou přitom tak akorát pevné a jisté. Lze s ním snadno pohybovat nahoru a dolů, přitom drží poměrně jistě ve zvolené pozici.

GIRO Montaro MIPS - previewPásky pod bradou jsou vcelku standardního provedení. Osobě se mi líbí „nekonečný“ pásek a velká gumička, která jej jistí.

První dojmy z praxe

Novou helmu Giro Montaro jsem prověřil již několikrát v terénu a nemůžu si na ni stěžovat. Je sice poměrně těžká, hmotnost na hranici 400 g je znát, na hlavně ale nepůsobí dojmem vysloveného závaží. Možná je to dáno i „odpružením“ v podobě výše popisované skořepiny MIPS. Příjemné je rozhodně její nastavování, i když s ním vlastně někdy trochu bojuju.

Jak helma sama o sobě dobře sedí a jak komfortní jsou její výstelky, není úplně jasně cítit, jak moc ji máte utaženou. K tomu se přidává ještě pocit volnosti daný systémem MIPS. Někdy se mi proto stává, že si helmu před sjezdem „pro pocit jistoty“ více utáhnu, abych dole zjistil, že jsem to už trochu přehnal a hlavu si zbytečně škrtím. Je to ale jen otázka nalezení vhodného kompromisu a přesvědčení sebe sama, že Giro Montaro sedí pevně a jistě, i když není pocitově stažené okolo hlavy na 110 %!

GIRO Montaro MIPS - previewChcete-li, vejdou se pod štítek i velké MX brýle.

Vysoké čelo a větrný tunel

Co stojí za zmínku je také skutečnost, že je helma hodně hluboká a třeba mně osobně sedí poměrně nízko v čele. Proto musím štítek více zvedat, abych si zajistil odpovídající výhled před sebe. To je ale hodně dáno tvarem mojí lebky, jelikož s podobným efektem bojuji skoro u všech MTB přileb se štítkem. Doposud jsem byl rovněž spíše příjemně překvapen mírou ventilace, která bývá u MIPS helem často lehce kritizována a která nebyla třeba u Giro Feature MIPS zrovna ideální.

Při dostatečné rychlosti pohybu proudí vzduch krásně okolo hlavy a kumulaci tepla zaznamenáte spíše jen při pomalém stoupání do prudkého kopce. Je ale prostým faktem, že zavřenější „enduro kyblík“ prostě nemůžete porovnávat s otevřeným sportovním „ementálem“, v kterém se teplo nemá kde držet. Více ale napoví delší zkušenost a hlavně provoz za běžných jarních a letních teplot.

GIRO Montaro MIPS - preview GIRO Montaro MIPS - preview

Giro Montaro – prvotní závěr

Zatím je to tak, že si na sebe s Girem Montaro stále trochu zvykáme a hledáme optimální průsečík našeho soužití. Na druhou stranu bych rád zmínil, že takhle dobře mi ještě žádná helma Giro, vzhledem k mojí kulaté lebce, doposud neseděla. Širší profil větší velikosti a velký rozsah stahovacího mechanizmu v tomto směru fungují skvěle. Velice příjemné jsou výstelky, snadno se ovládá stahování, štítek lze polohovat dle libosti a helma navíc zajímavým způsobem na hlavě pluje díky systému MIPS.

Giro Montaro budu průběžně vozit celou letošní sezonu, proto se na konci roku můžete těšit na dlouhodobé shrnutí mých praktických poznatků.

Více o této helmě, včetně cen, velikostí, barevných variant a dostupnosti na webu
eshop.progresscycle.cz
Progresscycle.cz

Foto: Štěpán Hájíček