reklama

reklama

Bluegrass Rouge – Nasadit a zapomenout! (TEST helmy)

Před nedávnem jsme zde měli téma ochrany hlavy od značky MET, přesněji jsme si představili několik klíčových modelů tohoto tradičního italského výrobce. U této příležitosti došlo i na bližší seznámení s historií značky MET a také na poodhalení spojitosti či vzniku sesterského projektu Bluegrass!

Bluegrass, jako samostatná značka, jejíž firemní pozadí je pevně spjato s mateřskou značkou MET, má ve své nabídce také několik helem, přičemž výraz „několik“ je v tomto směru vlastně dost výstižný. Reálně totiž Bluegrass nabízí mezi helmami streetovou kokosku Super Bold, základní dostupnou integrálku Intox, enduro kousky Rouge a Rouge Core MIPS a potom už jen vrcholné DH skořepiny Legit, respektive luxusnější Legit Carbon.

Již ve zmíněném úvodním představení zaměřeném na helmy MET bylo zmíněno, že budu mít k dispozici na praktické vyzkoušení i jednu z helem Bluegrass. Ze stručného výpisu celé modelové řady lze přitom vcelku snadno odvodit, že je ideálním kandidátem trailový a enduro model Bluegrass Rouge.

Tuto přilbu jsem přitom dostal k vyzkoušení v jeho levnější variantě, kterou lze považovat za dostupnější provedení, nikoliv za chudého příbuzného. Základní tvar, konstrukce a všechny podstatné vlastnosti jsou shodné, nebo minimálně téměř identické u obou variant. Dražší kousek Bluegrass Rouge Core MIPS přidává zejména několik luxusních vychytávek k dobru.

Bluegrass Rouge / Rouge Core MIPS

Když už jsem nakousl toto srovnání, pojďme to dotáhnout do konce. Vedle systému MIPS pro umocnění ochrany hlavy při pádu, tedy oslabujícího vliv rotačních sil při nárazu na tvrdou překážku, který v základním modelu Bluegrass Rouge nenajdete, je to navíc již jen pár prvků. Kupříkladu magnetická přezka pod bradou Fidlock® nebo o trochu vylepšený upínací mechanismus Safe-T Heta s přídavným polstrováním.

Podstatným rozdílem mezi dvěma verzemi helmy Bluegrass Rouge je pochopitelně cena – 2 690 Kč (Rouge) / 3 990 Kč (Rouge Core MIPS). Odlišnost bychom našli třeba také v hmotnosti, kdy přítomnost systému pro vyšší míru ochrany a pár luxusních prvků navíc přidá řádově 30 g u každé velikosti – v neprospěch Rouge Core MIPS.

Bluegrass RougeBluegrass Rouge Core MIPS
Cena: 2 690 Kč
Hmotnost: 310/320/340 g (vel. S/M/L)
Velikosti: S, M, L (52-56 / 56-58 / 58-61 cm)
Hmotnost (reálná): 325 g (vel. M)
Upínací systém: Safe-T Heta
Konstrukce: EPS pěna + multi in-mold
Výbava: polohovatelný flexibilní štítek, klipy pro zajištění gumy MX brýlí, specifický prostor pro odložení klasických brýlí (na štítku), 16 větracích otvorů, průduchy pro rychlé odmlžení brýlí

Více informací: met-helmets.com
České ceny a dostupnost: zookee.cz
Cena: 3 990 Kč
Hmotnost: 340/350/370 g (vel. S/M/L)
Velikosti: S, M, L (52-56 / 56-58 / 58-61 cm)
Upínací systém: Safe-T Heta (polstrovaný)
Konstrukce: EPS pěna + multi in-mold
Výbava: systém zvýšené ochrany MIPS, polohovatelný flexibilní štítek, klipy pro zajištění gumy MX brýlí, specifický prostor pro odložení klasických brýlí (na štítku), 16 větracích otvorů, průduchy pro rychlé odmlžení brýlí

Více informací: met-helmets.com
České ceny a dostupnost: zookee.cz

Bluegrass Rouge Core MIPS

reklama

Jedeme? Nejdřív se rozkoukáme…

Jak jsem již dříve zmiňoval, s helmami MET mám svoje osobní, historické a nutno dodat nanejvýš pozitivní zkušenosti. Žádný z produktů od značky Bluegrass, která je obecně zaměřena primárně na gravity scénu a krom helem nabízí třeba i chrániče a rukavice, jsem ale zatím v ruce neměl. Což je trochu škoda, třeba jen proto, že jsme si s helmou Bluegrass Rouge padli do oka hned na první dojem.

Nebo jinak. Její vzhled, definovaný z velké části diagonální dělící linkou, na níž záměrně navazuje, nebo ji spíše z části tvoří samotný štítek, je možná otázkou vkusu a zvyku. Co je ale nepřehlédnutelné je celková lehkost, vzdušnost a pocit kvalitního produktu, v tomto případě nabízeného i za velice rozumnou cenu.

Zadní hrana štítku je součástí výrazného diagonálního rozdělení helmy – po stránce vzhledu.
Štítek tuto linku nejlépe drží ve své nejnižší podobě.
Zde ukázka maximálního zvednutí s prostorem pro odložení MX brýlí.
Brýle Leatt Velocity 4.0 MTB s gumou nataženou záměrně napřímo přes štítek.

Usměrněné foukání

Pravda je rovněž taková, že tato helma svoje největší šperky, nápady a triky na první pohled skrývá. Zřejmě záměrně. Vnější vzhled je totiž vcelku uhlazený, až bližší pohled odhalí vícero zajímavých vychytávek. Kupříkladu zvedněte štítek a zaostřete na dva ne až tak nápadné větrací otvory v dolním lemu helmy.

Zde by se dalo očekávat, že povedou vzduch k vaší hlavě, konkrétně zamíří přímo na čelo. Ano i ne! Ony totiž mají tyto kanálky odbočku směřující kolmo dolů, jejíž význam vám možná nemusí být hned jasný. Jejich účelem je totiž usměrnit proud vzduchu a namířit jej na vaše brýle, aby se při jízdě rychleji a snáze odmlžily, nebo ještě lépe, aby se vůbec nezamlžily.

Z pohledu ventilace je zajímavá i vnitřní konstrukce helmy, kde najdete výrazné podélné uspořádání a dva hlubší vzduchové kanálky. Jejich účelem je nejspíš provzdušnění helmy jako takové, stejně jako cílené vedení vzduchu v přímém směru. Tedy od předních nasávacích otvorů k zadním výstupním. Ostatně proudění vzduch zde byla zjevně věnována více než dostatečná péče.

Při běžném pohledu vcelku nenápadné nasávací otvory ve spodním lemu helmy.
Jedním z jejich účelů je usměrnit a namířit proud vzduchu na vaše brýle.
Při čelním pohledu vyniknou klasické, v podélné ose uspořádané ventilační průduchy.

Okolo celé hlavy

Přejdeme-li od samotných větracích kanálků k polstrování, pak najdeme další dvě drobné speciality. Zaprvé je to propojení výstelek na vrcholku vaší hlavy, které, soudě dle obdobných řešení u helem MET, má nejspíš pomoci stabilizovat přilbu na vaší hlavě. Druhou specialitou je přítomnost menších otvorů v přední části upínací čelenky, pro pomocné odvětrání vašeho čela.

Co se týká upnutí helmy, najdeme zde jednoduchý, ale o to účinnější systém Safe-T Heta, jehož základem je celoobvodová čelenka stahovaná okolo vaší lebky. Ovládání zajišťuje tradičně kolečko v zadní části, které je vcelku nenápadné, avšak dostatečně velké a snadno přístupné. Samotný upínací mechanismus lze nastavit i výškově – přecvaknout do jedné ze tří poloh.

Z výbavy helmy Bluegrass Rouge jmenujme pro pořádek ještě vcelku tradiční popruhy, které jsou pevně ukotvené ve skeletu helmy. Pod ušima se nachází prosté, ale plně dostačující spony a pod bradou pak klasická přezka.

Podélné uspořádání ventilačních průduchů je viditelné i vevnitř, kde jsou lineárně usazené také výstelky.
Drobné ventilační průduchy v polstrování na čele.
Při různých úhlech pohledu najdete různé nestandardní vzduchové kanálky.

Nasadit a…

Když si tak člověk zblízka prohlédne helmu Bluegrass Rouge, zjistí, kolik zajímavých nápadů a řešení se na ní nachází. Mnohdy jde spíše o drobnosti, které ale ve výsledku mohou slušně zpříjemnit uživatelské zkušenosti s ní. Praxe je přitom taková, že přilba Bluegrass Rouge je z kategorie těch, které nasadíte na hlavu, upravíte si její stažení a… Pak na ni prostě zapomenete!!!

Po celou dobu a prakticky při každém použití jsem si říkal, jak je v ruce krásně lehoučká a taková decentní. Alespoň na poměry současných trailových a enduro helem. Jedním dechem přitom musím doplnit, že je také velice příjemná a pocitově lehká i na hlavě. Skvěle přitom sedla i na mojí jinak dosti neforemnou, a ne do každé přilby pasující lebku! Ani jsem nemusel spekulovat s velikostí, vzal jsem si Mko, odpovídající obvodem mojí hlavě, a bylo vyřešeno!

Výše zmiňované 360° stahování okolo hlavy Safe-T Heta má potenciál přizpůsobit se většině lebek odpovídající velikosti daného kousku. Velice příjemné jsou také výstelky, které vaši hlavu jemně obejmou a pohladí. Na první pohled nepůsobí vlastně nikterak výjimečně, ale ten pocit! Nebo je to souvislost jednoho s druhým?

Ovládání upínacího mechanizmu Safe-T Heta zajišťuje tradiční kolečko, které je dostatečně velké a snadno se s ním pracuje.
Polstrování je rozložené v rozumné ploše, helma i díky němu na hlavně krásně sedí.
Bluegrass Rouge

Jemné objetí

Já sám mám třeba takové specifikum, co se helem týká, že si nemůžu nastavit obvod, ten nechat v jedné poloze a pak helmu jen sundávat a nandávat. Správně utaženou přilbu sundám, ale už ji, s patřičným komfortem a pocitem že neničím výstelky, znovu nenandám. Stahování, jemnost kroků a plynulá síla utažení jsou pro mě proto zcela klíčové.

U Bluegrass Rouge mám přitom pocit, že ji můžu na hlavě utáhnout poměrně silně a přitom mě nikde ani trochu netlačí. Síla upnutí se krásně rozloží po celém obvodu stahovacího pásku a já se cítím, že mám přilbu staženou tak, jak potřebuju, zároveň mě nic neomezuje a neškrtí!

Velkou pochvalu si ode mě zaslouží Bluegrass Rouge také za pocitovou lehkost, která odráží solidní faktickou hmotnost, i dobře vyřešené rozložení hmoty na hlavě. Zároveň patří této přilbě velké plus za velice dobrou vzdušnost, tedy výtečně zpracované odvětrání, alespoň pokud se pohybujete.

Bluegrass Rouge se snaží ochránit co největší plochu vaší hlavy, proto je zde výrazné vykrojení pro uši.
Spony na pískách pod ušima jsou jednoduché, bez aretace, drží ale jistě na zvoleném místě a nikam se neposouvají a také nepřekáží.
Pod bradou je klasická přezka bez zvláštních vymožeností. Díky pevnému ukotvení pásků v helmě zde není volné zakončení, ale očko s plastovým očkem.
Modrá je dobrá – Bluegrass Rouge + Deviate Highlander 140

reklama

Něco za něco!

Abych byl zcela upřímný, v teplejších dnech jsem zažil chvíle, kdy se mi při pomalém výjezdu, nebo když jsem do prudšího kopce kolo tlačil, svezlo pár kapek potu po čele a spáncích. Naštěstí ale nestekly do očí! Neměl jsem přitom pocit, že bych se v helmě vysloveně pařil, ono zvýšené lokální pocení ale cosi dokazuje.

Když se na to člověk podívá s jistým odstupem, zjistí, že je helma Bluegrass Rouge po svém obvodu vlastně dost plná, tedy, že se v tomto směru zřejmě vsadilo více na maximální ochranu než na větrání za každé situace.

Na druhou stranu se ale vývojáři nejspíš o to více soustředili na vnitřní proudění vzduchu, jelikož jakmile skončí stoupání, přijde zlom a vy se rozjedete, třeba už jen po rovině, hned máte zase příjemný „průvan v hlavě.“ Díky tomu je potenciální chvilkový dojem přehřívání velice brzy zažehnán.  

Velké brýle se pohodlně vejdou pod zvednutý štítek, jejich gumu lze přitom zaháknout pod jeho záměrně volné konce.
Ještě jeden rychlý pohled jak vypadá Bluegrass Rouge s brýlemi Leatt Velocity 4.0 MTB na očích a pod štítkem.
Pro sportovní brýle je připravené místo na štítku s tímto protiskluzovým zdrsněním.
Stačí protáhnout nožičky a zaklapnout. Zkoušel jsem troje brýle a všechny bez problémů!

Bluegrass Rouge – moje volba č. 1!

Bluegrass Rouge je zkrátka helma, na kterou jsem si velice rychle zvykl a která se stala po několik týdnů mojí zcela automatickou volbou číslo 1. To je, myslím, ve výsledku asi největší uznání pro každou přilbu! Prostě když nad ničím nepřemýšlíte, vezmete ji do ruky, hodíte na hlavu a je vám s ní dobře!!!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor & MET/Bluegrass

PRO

  • Netradiční vzhled a osobitost značky Bluegrass
  • Možnost výběru jednodušší nebo luxusnější varianty
  • Na danou kategorii příjemně nízká hmotnost
  • Jemné, na dotek příjemné výstelky, stejně tak i plynulost utažení na hlavě, a především jisté a vysoce komfortní usazení
  • Stahovací mechanizmus s jednoduchou čelenkou má potenciál přizpůsobit se širokému spektru různě tvarovaných lebek
  • Různé dílčí vychytávky – možnost zaháknout gumu velkých brýlí pod konce štítku, místo pro odložení sportovních brýlí (na štítku), ventilační otvory pro odmlžení brýlí atd.
  • Celkově velice dobrá vzdušnost – kvalitní odvětrání (zejména při pohybu)
  • Kvalitní zpracování s plným využitím technologie in-mold (odolná skořepina na všech kritických místech
  • Flexibilní štítek s dostatečným rozsahem výškového nastavení

MÍNUS

  • Přecvakávání při potřebě výškové úpravy upínacího mechanizmu je trochu pracnější, to ale není nic výjimečného. Navíc tento úkon člověk vyřeší jednou a již na něj nesahá!
  • O něco slabší odvod tepla při minimálním pohybu vzhledem k větší zakryté ploše helmy. To je ale zřejmě vědomá oběť na oltář vyššího bezpečí, která je kompenzována promyšleným prouděním vzduchu při jízdě.