Tubolito Tubo-MTB PSENS | Duše, která ti změří tlak!
Jsou novinky, které novinář zahlédne někde v utajení, a poté se nemůže dočkat, až se objeví na veřejnosti a on o nich bude moci informovat! Pak jsou jiné, na jejichž odhalení se čeká poněkud déle, až jeden skoro zapomene… Svým způsobem pak může být překvapený dvakrát, jako já s dušemi Tubolito PSens!
Samotné duše Tubolito, které se snaží zásadním způsobem změnit pravidla hry v tomto oboru, jelikož přináší výrazně lehčí, odolnější a skladnější výplň pro naše kola, již snad znáte? Velké představení celého konceptu Tubolito jsem sepal v roce 2018, od té doby tyto duše sám s oblibou používám. Primárně na gravel-biku.
Nutno dodat, že jsem s nimi spokojený, jelikož jsou lehoučké, pocitově poddajnější než černá klasika a je s nimi výrazně méně práce než s bezdušemi. Také moje pláště jsou díky nim komfortnější a rychlejší! Zároveň se mi zatím daří vyhýbat se defektům a jiným problémům, jen někdy duše Tubolito v mých kolech ztratí tlak. Zejména při delší odstávce.
Lehké připomenutí
K prvotnímu vývoji duší Tubolito vedla úvaha, že přeci není možné, aby současné technologie a materiály nedokázaly přinést řešení, které by překonalo klasickou černou butylovou duši, jaká se bez větších změn používá již od 19. století!
Dva němečtí technici a podnikatelé proto rozjeli StartUp nazvaný Tubolito, jehož produktem jsou „revoluční“ duše určené pro řadu cyklistických disciplín. Jejich řešení zavrhlo myšlenku černé butylové hadice, místo níž vsadili na high-tech materiály, podobné, jaké se používají pro membrány reproduktorů!
Pozor, přichází chytrá duše!
Od doby založení značky Tubolito (rok 2017) se její nabídka postupně rozšiřuje, obvykle se ale jedná hlavně o nové rozměry, či jednou o variantu silnější, jindy o více odlehčenou pro to či ono zaměření.
Nyní se ale do prodeje dostává zcela nová technologie Tubolito PSens, která by mohla konkurovat již zavedeným „on-board“ měřičům tlaku jako je Quarq TyreWiz ( blíže představen v testu kol Zipp 3ZERO MOTO), nebo obdobnému produktu SKS AirSpy (najdete např. v představení novinek společnosti Schindler pro rok 2020).
Tubolito Tubo-MTB PSENS ale celou věc podstatně zjednodušuje. Zatímco Quarq nebo SKS využívají externí jednotku upevněnou na ventilek, která má vlastní elektroniku, baterii a naměřené hodnoty přenáší pomocí Bluetooth spojení do telefonu, Tubolito PSens si vystačí skutečně s málem!
Nešlo by to bez drátů baterky?
Vlastně úplně přesně nevím, jak to uvnitř tohoto světově unikátního a patentovaného „udělátka“ funguje, ale FUNGUJE TO! Uvnitř duše, kousek od ventilku, je malá ukrytá destička s jednoduchým elektronickým obvodem, NFC čipem a čidlem tlaku. Vše by navíc mělo fungovat bez samostatné baterie, která by se musela měnit!
V principu stačí vložit duši do kola, nafoukat, stáhnout si aplikaci Tubolito (Android / iOS), která je až směšně datově malá a funkčně luxusně jednoduchá, přiložit telefon k místu, kde je v duši čip a… Pak už to jen pípne a na displeji se vám ukáže aktuální tlak v jednotkách „bar“ a „psi“.
Nic víc tato aplikace a tento vynález vlastně neumí! Ale ono to v zásadě stačí!
*Podmínkou je samozřejmě to, aby váš telefon měl funkci NFC (Near Field Communication). Tedy aby obsahoval prostředky pro „komunikaci na krátkou vzdálenost“, která se nejčastěji používá pro platby mobilem či hodinkami.
Vyzkoušeno!!!
Abychom si tu nepovídali o něčem čistě virtuálním… Jednu duši Tubolito Tubo-MTB PSENS v rozměru 29“ jsem dostal na vyzkoušení a již jsem si s ní chvíli hrál. Na první pohled nic výjimečného, jednoduše dobře známé oranžové Tubolito! Pouze kousek od ventilku je patrná uvnitř schovaná lehce poddajná destička.
Instalace proběhla zcela normálně. Lehce nafoukat, vložit do kola, více nafouknout, aby si sedly patky pláště, a pak vyrovnat tlak na požadovanou jízdní hodnotu. Před tím jsem si ale trochu hrál s aplikací a s čipem Tubolito, abych věděl, jak moc je to citlivé, kdy, kde a jak se načítají data o tlaku.
V technických informacích k systému Tubolito PSens je psáno, že komunikace s NFC čipem probíhá na vzdálenost cca 3 cm. Pokud přitom pravidelně platíte telefonem, sami nejspíš víte, že to někdy „vezme“ při pouhém máchnutí okolo terminálu, jindy je potřeba chvíli hledat místo ideálního spojení.
Najdi si svůj bod!
Trocha hledání je potřeba také u duše Tubolito PSens, jelikož technologie NFC má svůj, už jen z logiky věci, omezený dosah pro přenos dat. Já sám, po pár pokusech a omylech, jsem došel k řešení, kdy jsem si k ventilku otočil nápis MAXXIS na aktuálně použitém plášti, abych mohl lépe určit, kde se onen čip, nebo čidlo nachází.
Po opakované kontrole a několika pokusech jsem tedy věděl, že je místo ideálního spojení zhruba v ose mezi písmeny „M“ a „A“, pokud se na plášť dívám z levé strany (od kotouče). Jinou možností by bylo udělat si někde na plášti značku, nebo nalepit třeba pomocnou samolepku na ráfek. Nicméně můj „trik“ s logem na plášti je také funkční!
V praxi pak celé měření probíhá tak, že spustíte v telefonu aplikaci Tubolito, stisknete tlačítko „SCAN“ a s telefonem pomalu přejíždíte po plášti v místě, kde „tušíte“ že by měl být NFC čip. Někdy to pípne hnedle, jindy je potřeba chvíli hledat, ale obvykle se to chytne docela rychle.
V případě, že se spojení nechytá, pomůže někdy aplikaci vypnout a restartovat, nebo zatočit s kolem. Nejsem si jist, ale mám pocit, že si čidlo tlaku vyrábí svou trošku energie z pohybu kola. Měl jsem totiž nejednou pocit, že je měření rychlejší a spolehlivější ve chvíli, kdy kolo v průběhu jízdy zastavíte, než když k němu přijdete třeba ráno po noční odstávce.
A co přesnost?
Jednou z otázek, jakou byste na tento „vynález“ asi měli, je přesnost měření tlaku? Osobně jsem měl k vyzkoušení jeden předprodukční vzorek, u kterého nemusí být vše na 100 % tak jako u konečného produktu. Každopádně měření bylo poměrně spolehlivé s přesností na jednotky „psi“, nebo desetiny „bar“.
Při kontrolním měření klasickým manometrem – SKS Airchecker – jsem každopádně zjistil, že Tubolito PSens ukazuje o trochu nižší tlak, než co tvrdí, z mého pohledu spolehlivější a jednoznačně přesnější tlakoměr od SKS. Ve většině případů byl rozdíl 0,2 bar, což v praxi znamená, že když Tubolito PSens hlásilo tlak 1,2 bar, realita byla 1,4 bar (dle SKS).
Tato odchylka se přitom zdála být konstantní, proto bych z toho nedělal žádnou velkou kauzu a jen si prostě zvykl přičítat ony dvě desetiny. Já bych třeba vzadu volil tlak 1,2 bar, tedy podle Tubolito PSens 1,0 bar, a bylo by vymalováno!
Potřebuju Tubolito Psens?
Další jistě důležitá otázka, která ale nebude mít jednoduchou odpověď. Záleží na požadavcích a zvycích každého z nás. Já sám se obvykle obejdu bez barometru a tlak v pláštích u horských kol řeším zejména pohmatem („palcometricky“ – stiskem palci). Jen občas sáhnu po digitálním barometru, a to zejména v případech, kdy potřebuju kupříkladu odečíst přesný tlak v různých typech plášťů kvůli jejich porovnání.
Podobně to mám s gravel-biky, kde je pro mě výchozí hodnota údaj na manometru velké pumpy, konečný tlak pak ale také často ladím podle stisku pláště palci. Na druhou stranu vím, že se najde řada jezdců, kteří po dlouhém hledání našli svůj optimální tlak a ten se snaží dodržet. Případně mění tlaky v přesně daných parametrech dle aktuálních podmínek na trati.
Pro ně je pak jistě důležitým společníkem přesný digitální manometr, alternativně by je mohlo zaujmout právě toto řešení – Tubolito PSens.
Dokážu si ale také představit jinou modelovou situaci – zapáleného XC nebo maratonského závodníka, pro něhož je přesný tlak dost zásadní veličinou. Na závody s sebou ale samostatný manometr pochopitelně tahat nebude, tam jde o každý gram! Bez telefonu ale obvykle nevyráží… Proč tedy nevyužít řešení, jehož pomocí přes mobil snadno a rychle zjistí přesný tlak v obou pláštích, a pak se může v klidu připravit na startovní výstřel?
Zátěž pro kapsu, nikoliv pro váhu
Zároveň je třeba přiznat, že tato technologie není úplně zadarmo, ač ale na druhé straně až tak velký cenový rozdíl oproti klasické MTB duši Tubolito varianta PSens nepředstavuje. Konkrétně to je 799 Kč versus 1099 Kč, tedy klasické Tubolito Tubo-MTB a Tubolito Tubo-MTB PSENS.
Rozdíl v hmotnosti je pak zcela zanedbatelný, jelikož jsem u pokusné duše naměřil 87 g (29“). Tabulka říká 93 g u 29“ a 90 g u 27,5“ verze. U klasiky je to (tabulkově) 82 g / 85 g (27,5“/29“). Porovnejte si to nyní s černou klasikou, kdy jsem u duše, kterou jsem nahradil Tubolitem, navážil 256 g!
Text a foto: Štěpán Hájíček
Tubolito Tubo-MTB PSENS
Cena: 1 099 Kč/ks
Hmotnost (zjištěná): 87 g (29“)
Hmotnost (tabulková): 90 g / 93 g (27,5“/29“)
Hmotnost (klasické Tubolito MTB): 82 g / 85 g (27,5“/29“)
Více informací: Tubolito.com
V prodeji například na: mojekolo.cz
PRO
- Mimořádně nízká hmotnost
- Vyšší odolnost oproti butylové klasice
- Minimální rozdíl v hmotnosti oproti klasické duši Tubolito
- Provoz bez baterie, tedy bez potřeby její výměny apod.
- Jednoduchá instalace jako u klasické duše – jen je potřeba označit si, či jinak zmapovat místo, kde je v plášti NFC chip a sensor talku.
- Poměrně snadné, rychlé a relativně přesné měření (přesnost 0,1 bar)
- Aplikace má minimální datové nároky a je nanejvýš jednoduchá
PROTI
- Cena jedné duše přes 1000 Kč není zrovna zanedbatelná
- Naměřený tlak byl obvykle o 0,2 bar nižší proti tomu, co ukázalo kontrolní měření na digitálním manometru SKS Airchecker. Tato odchylka ale byla konstantní, takže to vlastně až tak moc nevadí.
- Škoda, že není možné senzor Psens recyklovat poté, co duše samotná doslouží a použít jej v novém kusu. Tedy pokud je duše výrazně poškozená a nelze ji už opravit k tomu určenými záplatami.
- Spolehlivost aplikace a měření může souviset s telefonem, operačním systémem apod. Někdy má svoje nálady, ale to už tak s elektronikou bývá. Budoucí aktualizace třeba pomohou se stabilitou.
- Otázka, zda je něco podobného skutečně potřeba? Každopádně super hračka pro machrování před kamarády!