Tubolito (MTB/Gravel) – 100 let stará duše potřebuje inovaci!
Vrátíme-li se pár let nazpět v nedlouhé historii MTB, či v delší historii jízdního kola jako takového, zjistíme, že se v případě plnění pláště stlačeným vzduchem od dob jejich vynálezu Johnem Boydem Dunlopem v roce 1888* do dnešních dní nic moc nezměnilo. Znali jsme gumové duše, galusky, jinak nic moc dalšího.
*Podobný vynález si patentoval již v roce 1845 Robert William Thomson, tehdy se ale pro něj nenašlo vhodné využití, proto upadl v zapomnění až do doby pana Dunlopa – (zdroj Wikipedie).
Výraznější změnu přinesly později až bezdušové systémy, které ale dlouhé roky fungovaly jen v motoprůmyslu, tedy u aut a motorek. Poté se bezduše začaly pomalu prosazovat i v MTB, kde se začínalo se systémem UST, který de facto kopíroval řešení z motorek a aut. Tedy specificky tvarovaná patka pláště i ráfku, zesílená vzduchotěsná stěna pláště, bezdušový ventilek a utěsněný ráfek.
UST ale mělo své mouchy, i když těm, kterým toto řešení fungovalo, na něj nedali dopustit. Problém byl ale v dosti vysoké ceně plášťů a z tehdejšího pohledu i jejich vyšší hmotnosti. Proto se časem prosadilo všestrannější řešení, kdy se řešil jen tvar a konstrukce patky pláště pro jeho jisté usazení, zbytek obstaral těsnící tmel (mléko). Pláště mohly zůstat odlehčené, na výběr jich bylo a je mnohem více od dostupných vzorků po špičkové pláště využívající nejnovější konstrukce a směsi.
Kdo současné bezduše s tmelem používáte, jistě víte, že když vše drží a funguje, je to paráda, protože kvalitní tmel je schopný samovolně utěsnit nejeden defekt od trnu apod. Jenže když se to sejde a „nechce to těsnit“, člověk by se z toho zbláznil! Stokrát převléká plášť, mění pásku v ráfku, experimentuje s ventilky a do toho je celý ulepený od mléka, které také není zadarmo!
Občas byste všechny ty slavné bezduše nejradši zahodili a už se k nim nevraceli!
No jo, jenže když vás naštve bezduše, když nad ní zlomíte hůl, co jiného vložíte do kola, čím jej nafoukáte? Klasickou butylovou duší, která, jak jsme si řekli v úvodu, je zde s námi již od konce 19. století! To by byl přeci krok zpět! Musí přeci existovat něco jiného, moderního, co využívá možností současných materiálů a technologií!?!
A tak se zrodilo Tubolito!
Přiznávám, vzal jsem dnes úvod dosti zeširoka, ale chtěl jsem vám trochu přiblížit motivaci, která stála za vznikem „nové generace“ duší pro naše kola – Tubolito. Za tímto vynálezem stojí dva inženýři z Německa, kteří projekt Tubolita rozjeli v roce 2017 jako dnes tolik populární StartUp.
Tito dva pánové, Christian Lembacher (materiálový vědec) a Akos Kertesz (odborník přes mechaniku) pracovali původně jako vývojáři reproduktorů, konkrétně byli přiřazeni k vývoji membrán, které musí být extrémně lehké a odolné. Jelikož jsou ale oba nadšenými bikery, napadlo je, zda by se pro výrobu duše nedaly použít high-tech materiály, jaké jsou využívány v reproduktorech, čímž by se mohly výrazně vylepšit vlastnosti více jak 100 let starých cyklistických duší.
Rozjeli tedy zmíněný StartUp, otestovali nejnovější termoplasty, pro jejichž zpracování použili unikátní výrobní technologie a duše Tubolito byly na světě. Tedy duše, které jsou mimořádně lehké, skladné, a přesto odolnější než klasické gumové!
Firemní materiály přitom hovoří, v případě klasických duší Tubolito, o dvojnásobné odolnosti proti defektu (propíchnutí) či procvaknutí vůči „černé klasice“. Zkoušeno a měřeno to bylo laboratorně, přeci jen to jsou Němci, ale zkusit jsme si to mohli také osobně na nařezaných proužcích v rámci prezentace novinek roku 2019 společnosti Schindler (dovozce Ghost, Lapierre a mnoha dalších značek).
Když vám řeknou, ať něco zničíte…
Zkoušelo se zde (v ruce) jak propíchnutí kovovým trnem, tak i roztržení duše. K propíchnutí klasické duše stačila vskutku minimální síla a dírka, či spíše díra, byla v mžiku na světě. Materiál použitý na výrobu duší Tubolito se dal stejným trnem také propíchnout, ale už to chtělo zatraceně větší sílu, jelikož oranžová páska kladla mnohem větší odpor, než nakonec povolila.
Druhým destrukčním testem byla snaha roztrhnout ustřižený pásek gumy a Tubolita. V případě butylu se člověk opět nemusel příliš snažit a „rup!“ U vzorku Tubolita se ale pásku prakticky nepodařilo roztrhnout. Natáhla se, změkla, zúžila se, začala se zařezávat do prstů, ale neroztrhla se! Přetrhnout by určitě šla, ale lepší by bylo použít nějaký pevný nástroj než si cíleně ubližovat! Každopádně tento příklad krásně demonstruje, o kolik odolnější je materiál Tubolita.
Lehčí a ještě lehčí
Pokud jde o klasické MTB duše, pak asi mnozí dobře víme, že standardní gumové se pohybují s hmotností někde od 150 g výš v případě odlehčených variant, mnohem častěji ale ručička váhy osciluje okolo 230-250 g na duši. Tubolito přitom výrazně kontruje i v tomto směru, jelikož hmotnost jedné MTB duše je třetinová (82 g u 27,5“)! Konkrétně, dle údajů výrobce, které jsem si již několikrát ověřil v praxi na reálných produktech, vypadá situace následovně:
Tubo MTB
29“ (šířka pláště 1,8 – 2,4“) – 85 g
27,5“ (šířka pláště 1,8 – 2,4“) – 82 g
Tubo MTB plus
29+ (šířka pláště 2,5 – 3“) – 110 g
27,5+ (šířka pláště 2,5 – 3“) 105 g
S-Tubo MTB
29“ (šířka 1,8 – 2,4“) – 45 g
27,5“ (šířka pláště 1,8 – 2,4“) – 44 g
Tubo Road
Šířka pláště (18-28 mm) – 38 g
Tubo CX/Gravel (NOVINKA)
700c (šířka pláště 30-40 mm) – 55 g
V tomto výčtu bych rád upozornil hlavně na super odlehčenou variantu S-Tubo MTB. Ta je ještě menší, kompaktnější a lehčí než základní Tubo MTB, navíc má demontovatelný ventilek pro ještě větší skladnost (rozměry složené duše 50×29 mm), přitom by měla být zhruba tak odolná jako klasická butylová duše! Při pouhých 45 gramech! Mazec, ne!!!
*Další věcná fakta a přednosti si shrňme na konci článku…
**Tubolito vyrábí a nabízí také BMX duše s kovovým ventilkem, ty se ale u nás běžně neprodávají…
Tubolito v praxi!
Jak se pracuje s Tubolitem? V principu stejně jako s klasickou duší, jen s pár drobnými výjimkami. Před (prvním) vložením Tuby do pláště je potřeba Tubolito nafouknout, aby získalo ten správný tvar. Firemní materiály doporučují tlak okolo 0,4 bar.
Tedy nafouknout, ale nepřefouknout, rozhodně ne před první instalací. Pak už duši Tubolito normálně vložíte do kola, na plastový ventilek se nešroubuje jistící matička, ale je zde pouze gumový o-kroužek, který se nasazuje z vnější strany ráfku tam, kde je normálně matička.
Nelekejte se, že je Tubolito při první instalaci až podezřele úzké, to se poddá s prvním nafouknutím uvnitř pláště.
Následně stačí zacvaknout patky pláště do ráfku a začít foukat. Duše Tubolito se při prvním foukání uvnitř pláště roztáhne, ale nikoliv zcela vratně tak jako klasická duše. Naopak termoplast, z kterého je Tubolito vyrobené, do jisté míry povolí, změkne, jeho stěny se částečně ztenčí a objem naroste. To ale poznáte vlastně až ve chvíli, kdy budete duši Tubolito opět vyndávat z kola, zejména pokud jej porovnáte s novou duší.
Použijete-li klasickou dílenskou pumpu, ničeho si možná nevšimnete, ale pokud budete napoprvé foukat Tubolito ruční pumpičkou, zaznamenáte zprvu větší odpor. Ten je dám tím, jak se materiál natahuje a mění své výchozí vlastnosti. Po překonání tohoto iniciačního bodu již ale půjde foukání hladce, podobně jako u běžné duše. Stejné je to v podstatě i u opakovaného foukání, kdy je již materiál Tubolita volnější a více roztažený.
*Jedna technická poznámka na okraj. V tabulce je u Tubo MTB uvedena doporučená šířka pláště 1,8-2,4“. Aniž bych o tomto přemýšlel a předem si to zkontroloval, tak jsem právě toto klasické Tubolito nasadil vlastně hned ve dvou případech do plášťů Continental Mountain King 27,5×2,4“, což by vlastně mělo být v normě… Jenže teď jsem kontrolním měřením zjistil, že 2,4“ u Conti MK má na šířku stejně jako Maxxis HR II (případně Rekon) 27,5×2,6“! Takže určitá rezerva u Tubolita rozhodně bude!
Jedu si ani nevím jak…
Výše v textu jsem vlastně již zmínil, že jsem vyzkoušel již dvě varianty Tubolita ve dvou různých typech kol, ve dvou značně odlišných kategoriích. Poprvé jsme Tubolito nasadili na Enduro X Race 2018, když Zdenda na RZ3 říznul plášť tak, že se již nedalo pokračovat bez duše. *Příhodu s trekingovou duší, kterou jsem Zedovi nejprve omylem poskytl, na níž pak odjel RZ4, abychom ji dole v Sušici v klidu u bufetu vyměnili za Tubolito, radši nebudeme rozmazávat!!!
Tubolito tedy s námi v první řadě dokončilo MČR Enduro 2018, kdy absolvovalo ty nejtvrdší, nejrychlejší a nejvíce rozsekané erzety 5, 6 a 7! Bez problému, bez ztráty květinky. S jistou prodlevou se sice na duši objevily asi tři drobné dírky, překvapivě ale na straně u ráfku! Ty jsme ale snadno zalepili originálními záplatami a tato duše slouží dál.
Druhý případ představuje tak trochu podobnou pohádku – u svého RM Blizzard 90-27 jsem nedávno již nedokázal znovu utěsnit zadní kolo na bezduši (děravý povolený plášť, pásky v ráfku, ventilek…), proto jsem rezignovaně sáhl po Tubolitu. Chyba to ale rozhodně nebyla! Když jsem totiž následně vyrazil do terénu, do sakra těžkého terénu s množstvím ostrých šutrů, byl jsem nejdřív překvapen, jak snadno a zlehka kolo na rovinatém přesunu k trailům jede, později nakolik dobře zadní guma tlumí!
Snad to není pouhé placebo, o tomto aspektu funkce Tubolita jsem dopředu příliš nepřemýšlel, ale vážně jsem měl pocit, že zadní plášť v těžkém terénu funguje velice dobře a hezky pohlcuje menší i větší hrany a překážky. A to jsem jej z obav o životnost Tubolita nechal nafouknuté o něco víc, něž jak to běžně vozím! V tomto směru Tubo MTB obstálo na výbornou. Zatím žádný defekt, žádné zklamání, žádné upatlané ruce od mléka, krásně snadná instalace, tlak drží i po týdnu co je kolo odložené v garáži… Budu se ještě vůbec vracet na bezduše?
Tubolito CX/Gravel
Když jsem se letos zkraje sezóny seznámil s Tubolitem jako takovým, posteskl jsem si, možná že i nahlas, nad absencí verze pro Gravel biky. Něco mezi Tubo MTB a Tubo Road. Zprvu jsem tomuto křiklavě oranžovému materiálu v souvislosti s použitím na drsnější MTB moc nevěřil, zjevně zcela zbytečně, zato se mi hned ze začátku zalíbila myšlenka nasadit jej na můj Ghost Fire Road Rage obutý do Maxxisů Rambler 700x40c.
Odlehčit své kolo na klíčové rotační hmotě, ušetřit na valivém odporu (dle měření výrobce úspora 2,3 W u Tubo Road a 4,6 W u Tubo MTB při rychlosti 28,8 km/h v porovnání s klasickou duší) a zvýšit odolnost obutí proti defektu. To vše, aniž bych se ale musel „obtěžovat“ s bezdušemi, mazat se s mlékem, nebo třeba řešit, že těsnící tmel vyschl, nebo to už netěsní jen kvůli tomu, že jsem zrovna měsíc na svém kole neseděl…
Když mi pak před pár týdny přistálo v mailu upozornění, že Tubolito představilo nový produkt – TUBO CX/Gravel – hned jsem se hlásil o test. S tímto setem jsem toho zatím, přiznávám, příliš nenajezdil, ale i tak už mám nastřádáno několik kladných dojmů.
Lehčí znamená rychlejší
Je pravdou, že jsem zatím měl na svém Gravelu poměrně velké a těžké duše, i proto jsem vyhlížel Tubolito CX/Gravel s takovým nadšením. A také proto je rozdíl v jízdním projevu natolik znát. Řečí strohých čísel: Jedna duše Tubolito CX váží, jak uvádí výrobce, cca 55-60 g, což jsem si ověřil v praxi. Když jsem tedy přezouval přední kolo, dostal jsem se, díky kontrolnímu měření „před a po“ z 1 700 g (s běžnou duší) na 1 530 g (s duší Tubolito).
Úspora 170 gramů na jednom kole (na jeho obvodu), respektive 340 gramů na celém stroji, to je více než slušný posun!
Instalace na Ghost Fire Road Rage přitom byla otázkou pár minut. Lehce mě zdrželo jen to, že jsem musel patky pláště trochu prostříknout prostředkem na okna (starý trik místo mýdlové vody), aby patky snáze zaskočily do ráfku, ale to s Tubolitem samotným nikterak nesouvisí.
A pocit na kole? Zatím jsem neměl tak úplně čas hrát si s tlakem, upouštět jej a hledat Tubolitové optimum pro komfort a valivý odpor, proto jsem použil přibližně stejné tlaky jako s klasickou duší.
Pokud jsem však někde pocítil rozdíl, pak to bylo jednoznačně na lehkosti jízdy a na akceleraci. V jednom kuse jsem měl pocit, jako by mi někdo foukal do zad.
Podobného efektu by se dalo zřejmě docílit i s přechodem na bezduše, pokud by stačilo cca 60 g mléka, což u těchto plášťů asi ano. Takto s Tubolitem to ale bylo výrazně snazší a s menšími stresy nad tím, jestli to bude nebo nebude těsnit, jestli to nahodím pumpou nebo budu muset shánět kompresor apod.
Cena za každý gram
Na závěr si přiznejme jednu těžko přehlédnutelnou a nepříliš potěšující skutečnost. Tubolito rozhodně není levné! 699 Kč za jednu duši je docela mazec (749 Kč za S-Tubo MTB, lepení 79 Kč)! Když to porovnáte s klasickou duší, nebo třeba s cenou bezdušového ventilku a deci těsnícího tmelu, chce se vám brečet.
Ale když to vezmete jinak, jako váhovou úsporu, kolik by vás stálo, kdybyste chtěli na zapletených kolech ušetřit 340 g? Nebo na řídítkách, sedlovce, klikách, X komponentech dohromady? Tady přitom šetříte gramy na tom nejvíce znatelném místě, aniž byste museli kupříkladu obětovat odolnost vašeho obutí! Naopak jej posilujete!
Nechci vás tímto do ničeho tlačit, Tubolito je stále „jen duše“, ale taková „duše 2.0“. Nestojí málo, nabízí ale o dost nižší hmotnost, která se rozhodně počítá, velice snadnou instalaci a další manipulaci, mimořádnou skladnost, vyšší míru ochrany vůči defektu a tak podobně. Zkuste si proti sobě postavit všechny tyto plusy a mínusy a uvidíte sami, zda se vám vyplatí do Tubolita investovat, či nikoliv!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Štěpán Hájíček, Tubolito.com
TUBOLITO FAQ
-
- Lehčí a odolnější díky použití inovativního materiálu
- 2x odolnější proti propíchnutí v laboratorním testu jehlou pod tlakem
- Může být jednoduše zalepeno náplastmi Tubolito
- Může být použito v pláštích, ve kterých je tmel
- Drží vzduch stejně jako klasická duše
- Lepší odolnost v testu proti procvaknutí v porovnání s klasickou duší
- S-TUBO má oproti klasickému TUBO-MTB vyšroubovatelný ventilek a tenčí stěnu pro lepší skladnost jako náhradní duše. Hmotnost 45 g u 29“ varianty, odolnost na úrovni klasické duše
- Tubolito lze použít s prodlužovacími ventilky
- Tubolito MTB lze použít pouze s kotoučovými brzdami. Tubolito Road lze na silnici použít s ráfkovými i kotoučovými brzdami. Tubolito Road prošlo testem DIN4210 (15 minut brždění s 10×10 sec přerušením) na hliníkových i karbonových ráfcích
- V testu, kdy se nepřetržitě brzdí, dokud nedojde k defektu, neztratilo Tubolito explozivně tlak jako klasická duše, ale došlo k pomalému defektu
- Valivý odpor Tubolita MTB je o 4,6 W nižší při rychlosti 28,8 km/h než u klasické duše
- Valivý odpor Tubolita Road je o 2,3 W nižší při rychlosti 28,8 km/h než u klasické duše
- Maximální a minimální tlak se řídí podle limitu použitého pláště
- Instalaci provádějte s Tubolitem nafouknutým na 0,4 baru
- Tubolito může být dočasně nafoukáno CO2, ale doporučuje se jej po dojetí neprodleně vypustit a nafouknout klasickým vzduchem