FOX Speedframe MIPS – Provětrá ti hlavu! (test)
Obecné představení helem FOX Speedframe MIPS a Speedframe PRO jsem vám naservíroval na konci letošního března a již tehdy jsem sliboval přídavek v podobě jízdních dojmů s jednou z těchto přileb. Kousek, který mi zůstal doma pro praktické prověření, je levnější varianta FOX Speedframe MIPS, druhé Próčko již putovalo zpět do Spoke.cz
Jak právě zaznělo, praktickému testu jsem podrobil dostupnější a v určitých ohledech jednodušší model FOX Speedframe MIPS, který ale rozhodně není žádným chudým příbuzným, pouze mu chybí určité technologické finesy, jež obsahuje luxusnější varianta FOX Speedframe PRO určená pro skutečně náročné uživatele.
Co již známe…
Vše bylo dostatečně podrobně popsáno v onom původním obecném článku – FOX Speedframe – Jedna helma pro všechny hlavy. Drobné připomenutí by ale rozhodně nemuselo uškodit. Pokud začneme výhodami levnější varianty Speedframe MIPS, pak stojí za to vyzdvihnout o tisícovku nižší cenu (2 999 Kč) nebo třeba o cca 20 g nižší hmotnost (360 g, vel. M, 55-59 cm | reálná hmotnost 367 g).
Kde naopak základní řada FOX Speedframe oproti Próčku částečně „strádá“, je použití standardní pěny EPS (Speedframe PRO má pěnu dvojí hustoty – technologie Varizorb™), je zde klasická přezka pod bradou (PRO má magnetický Fidlock), standardní výstelky (nikoliv vylepšené XT2®), případně trochu méně in-mold ochrany a hrátek s designem.
V každém případě bych ale neřekl, že je FOX Speedframe MIPS jakkoliv ochuzená helma, jelikož má vše, co je potřebné ke spokojené a jisté funkci, jen jí prostě schází ony drobné technologické kudrlinky, za něž si můžete, ale také nemusíte připlácet. Kouzlo (nebo muka) volby?! Ostatně u někoho rozhodne třeba design, který je v řadě PRO trochu nápaditější, naopak Speedframe MIPS nabízí uhlazenější jednobarevné provedení a větší paletu odstínů.
Osobní rychlostní rámec
Nyní se tedy zaměřme na našeho kandidáta praktické prověrky v podobě modelu FOX Speedframe MIPS, který mi dělal společnost několik týdnů. Zajímavé bylo, že se za tu dobu dost radikálně měnilo počasí, paradoxně v opačné posloupnosti, než by si člověk myslel a přál… První jízdy totiž proběhly ve dnech, kdy padaly jarní teplotní rekordy (horní), poslední naopak za podmínek připomínajících spíše doznívající zimu než nastupující jaro. Prostě Apríl!!!
Díky tomu jsem však měl možnost za různých situací posoudit jednu z klíčových vlastností helmy FOX Speedframe MIPS, tedy míru její ventilace. Již dávno minuly časy, kdy byly trailové helmy uzavřenými škopky s minimem větracích otvorů, a tedy i s poměrně slabým odvětráním. Vzpomněl bych si na jednoho či více „zástupců“, z nichž jsem v létě vyléval pot po kýblech, ale nebudeme to radši rozmazávat…
U FOXu totiž něco podobného rozhodně nehrozí! Jak už jsem vlastně naznačil, první jízdy probíhaly ve dnech, kdy jsem si užíval jízdu s krátkým rukávem a s minimem vrstev oblečení. Byl jsem proto rád, že mám na hlavě příjemně vzdušnou helmu, v níž jsem se rozhodně necítil jako v pařeništi. Stačil lehký pohyb a nezvykle vlažný jarní vánek krásně proudil větracími otvory okolo mojí lebky.
Mrznou mi spánky!
Nakolik dobře ale tato helma ventiluje jsem si paradoxně nejvíce uvědomil ke konci testu, kdy teploty oscilovaly mezi nulou a 10°C. Vyrazil jsem si takhle bez čelenky či šátku a brzy litoval, jelikož mi dost nepříjemně fučelo na hlavu! Ono je přitom jednou věcí větrání skrz hlavní (horní) průduchy, kdy vám teplý či chladný vzduch čechrá vlasy, jinou záležitostí je, když vám intenzivně fučí na čelo!
Jako jednu z nevýhod přilby FOX Speedframe MIPS bych proto mohl uvést: „Není vhodná pro jízdu za chladného počasí!“ Skutečně, pokud si neochráníte svou hlavu šátkem, nebo alespoň čelenkou, poznáte v chladnější dny, nakolik dobře fungují nasávací otvory jak ze stíhačky F-14 Tomcat nacházející se pod štítkem, které směřují vzduch, i díky otvorům ve výstelkách, přímo na vaše čelo!
Nejvíc mi přitom po chvíli „mrzly“ asi spánky, okolo nichž proudil vzduch dále podél hlavy… Máme to brát ale jako nevýhodu? Neřekl bych, mě to spíš celé připadá jako slušný důkaz toho, nakolik účinné jsou tyto ventilační kanálky s tím, že na zimu je zkrátka nutné se vybavit.
Spíše pro evropské hlavičky
Trošku jsme se zasekli u ventilace, která je jistě důležitá, není ale rozhodně středobodem všeho. Na druhou stranu ona právě popisovaná vzdušnost se odráží i v jiných pocitech z této helmy. Hlavně v pohodlí, pocitové lehkosti a skutečnosti, že vás helma na hlavně nijak neobtěžuje.
Každopádně jistou překážkou, kterou jsem musel zprvu překonat, byl vnitřní tvar samotné přilby, která si bude lépe rozumět s evropským typem lebky, než s tím asijským… *Značka Specialized třeba u některých modelů nabízela na výběr tzv. Evropský Fit, nebo Asijský Fit.
Pro vysvětlení, charakteristické euroamerické lebky jsou spíše plošší a delší, asijské širší a kulatější. Ta moje přitom patří spíše do druhé skupiny, proto jsem často bojoval třeba s helmami Giro, ale i to se postupně mění, respektive dost záleží na konkrétním modelu.
Každopádně u FOXu bych potřeboval trochu více místa v oblasti spánků, ale to je jednak specifikace čistě mojí lebky, jednak se to dalo vcelku snadno vyřešit lehkým posunutím výstelek v onom kritickém bodě.
Po chvíli experimentování jsem se nakonec dobral komfortní polohy a pak… Pak už vlastně nevím! Od chvíle, kdy se mi podařilo helmu FOX Speedframe MIPS správně usadit na moji makovičku připomínající trochu pomačkanou bowlingovou kouli, jsem skoro zapomněl, že mám něco na hlavě!
Už jen lehce doladit
Stačilo vlastně jen lehounce doladit jisté detaily a následně si užívat těžkou pohodu. Štítek jsem si třeba zvedl do prostřední ze třech možných poloh. Rozhodně se mi líbí, že jsou ony pozice dost pevně fixované a štítek proto zůstane na zvoleném místě i při ukládání doma do skříně, či při transportu apod. Na příště stačí nasadit a vyrazit, nic nemusíte opakovaně rovnat.
Jinou příjemnou specialitou FOXu jsou třeba velké plastové spony pod ušima, skrz něž jsou pásky trochu zvláště protažené sem a tam. Nejsou sice nastavitelné, podobně jako u jiných helem, ale proč by měly, když to není potřeba? Díky oné plastové sponě totiž pásky krásně zeširoka obchází uši, navíc jsou v poloze, která vám padne, ani o tom nebudete muset přemýšlet.
A klasická přezka pod bradou? Co je na ní tak špatného? Magnetický Fidlock je určitě fajn, ale bez něj se dá žít. Navíc se mi líbí, že se dnes již obvykle nepoužívají extra dlouhé pásky, ale jen drobný volný konec, zde navíc se stylovým gumovým očkem a pevným zakončením, takže u krku rozhodně nic neplandá.
Napojený na MIPS
Poskočíme-li ke stahovacímu mechanizmu, pak najdeme opět jedno zajímavé stylové provedení s výrazným logem FOX, které je ale naštěstí i dost praktické. Dostatečně velké, snadno přístupné a dobře ovladatelné kolečko stahovacího mechanizmu vždy bez problému nahmátnete. Zde žádné překvapení. Polohy jsou navíc krásně jemné, takže si snadno najdete optimální míru utažení.
Zajímavý je v tomto bodě snad jen konstrukční minimalizmus, kdy systém Fox 360 fit nemá vzadu žádné polstrování, ani pogumované části, což mi ale vlastně nijak nevadilo. Zmíněný minimalismus se rovněž projevuje v podobě štíhlé a jednoduché čelenky stahující se po obvodu hlavy.
Bližší průzkum odhalí, že je tato čelenka v přední části spojena plastovými nýty se skořepinou MIPS, na níž jsou usazené všechny výstelky. Celek tak hezky, jistě a pevně sedí na hlavě. Pohyb samotného MIPSu je přitom znatelný hlavně do stran a při troše snahy i v předozadním směru. Tedy pokud s helmou cíleně pohybujete, za jízdy drží jistě a zbytečně po vaší lebce necestuje ani nepluje.
FOX Speedframe MIPS – závěr
Zkoušená helma – FOX Speedframe MIPS – se při kratší praktické prověrce ukázala nejen jako vysoce stylový, ale hlavně funkční a komfortní doplněk vaší „povinné výbavy“. Velké plus patří jejímu výtečně zvládnutému chlazení, které může ve studenějších částech roku připomínat spíše mrazení! Je ale jasné, že se počítá více s letním provozem, kde tuto vlastnost nanejvýš oceníte.
Zároveň musím pochválit jisté a komfortní usazení, díky němuž během chviličky zapomenete na 367 g faktické hmotnosti, ba co víc, po chvíli nejspíš zapomenete na skutečnost, že máte vůbec něco na hlavě. Připomenout by vám to mohl až neplánovaný pád (to nikomu nepřeju), kdy by se zúročila celková odolnost, navíc i posílená bezpečnost díky systému MIPS.
A co rozdíl mezi FOX Speedframe MIPS a Speedframe PRO? Pokud bych si chtěl udělat radost a snad i zohlednit ještě o pár procent vyšší potenciál ochrany, pak by to stálo za ten příplatek. Naopak v případě, kdy hledáte stylovou, lehkou a funkční helmu, bude základní řada FOX Speedframe MIPS rozhodně stačit, jelikož není oblast, v nímž by po praktické stránce jakkoliv zaostávala.
Text a foto: Štěpán Hájíček
FOX Speedframe MIPS
Cena: 2 999 Kč
Hmotnost: 367 g (reálná, vel. M)
Upínací systém: Fox 360 fit
Konstrukce: EPS pěna + in-mold
Výbava: štítek (3 polohy), ochrana MIPS
Ceny a dostupnost: spoke.cz
Další informace: www.foxracing.com
PLUS
- Jednoznačně stylová helma s důrazem na detail
- Možnost vybrat si levnější či luxusnější variantu
- Integrace MIPS
- Výtečné odvětrání – vysoká účinnost „nasávání“ v oblasti čela
- Dobře padnoucí a jisté usazení = člověk brzy zapomene, že má něco na hlavě
- Pevné polohy štítku – nerozhodí se při transportu apod.
- Snadno ovladatelný upínací mechanizmus
- Příjemné výstelky na velké ploše
- Velké spony pod ušima zajišťují ideální polohu pásků
MÍNUS
- Vnitřní profil lehce preferuje evropský tvar lebky – podélně protažený
- Lehce pracnější (přecvakávací) výškové posouvání upínacího mechanizmu (nastavíte jednou a necháte být, takže co?)
- Na upínacím mechanizmu by mohlo být lehké pogumování, ale to je často spíše nadstandard i u mnohé konkurence
- Pozor na výraznou vzdušnost oblasti čela – v chladnějších částech roku to rozhodně bude chtít čelenku nebo šátek!