reklama

reklama

Cannondale Moterra Neo (Carbon, Alloy, LT) – třetí generace!

Elektrický drtikol Cannondale Moterra má vcelku zajímavou historii. Jeho počátky byly v určitých ohledem poněkud rozpačité, po pár letech se ale Cannondale znovu nadechl a vrhl tato kola podruhé na trh ve formě výrazně stravitelnější. Nyní přitom před námi stojí třetí generace, kterou lze vnímat jako osvěžující evoluci.

Prapůvodní Moterra vznikala v době, kdy se hledaly různé cesty, jak vytěžit maximum z tehdy dostupné techniky, jež byla spojena s celou řadou omezení. Cannondale proto v oné době vyrukoval s dosti dramatickým a neotřelým konceptem, který se snažil kompenzovat konstrukční limity tehdejších baterií a pohonu.

Ač tedy byla technika první generace strojů Cannondale Moterra důkladně promyšlená, komplikovaný vzhled tomuto kolu prodejně příliš nenahrával. Řeč je o první generaci pocházející z roku 2016 – představení.

Na tuto první, nebo možná nultou generaci navázala o tři roky později nová Moterra Neo a tehdy i sourozenec Habit Neo, které už jen díky novému motoru Bosch a nové integrované baterii vsadili stejnou měrou na estetiku jakož i na techniku.

Třetí, dnes představovaná generace strojů Cannondale Moterra, se nesnaží znovuobjevit Ameriku, nýbrž viditelně navazuje na cestu vytyčenou předchozím modelem představeným v roce 2019. Jeho kompletní hodnocení najdete v našem testu z podzimu roku 2020.

reklama

Cannondale Moterra Neo – jeden koncept, tři cesty!

Než se hlouběji ponoříme do popisu technických novinek, pojďme si říct jaké možnosti a varianty nová Moterra značky Cannondale nabídne. Svým způsobem se jedná o trojici tu více tu méně odlišných kol, všechny mají ale stejný základ. Konstrukčně-filosofický, řekněme!

Výchozím bodem jsou modely Cannondale Moterra Neo Carbon a Moterra Neo Alloy, které se liší především materiálem rámu – karbon vs hliník. Základní koncepce je jinak shodná.

Tedy solidní zdvih 150 mm nad přední i zadní osou, kola průměru 29“ (u vel. S je vzadu 27,5“), obutí šíře 2,6“, dostatečně silné brzdy s velkými disky… A hlavně motory Bosch Performance CX poslední generace a výkonný akumulátor Bosch PowerTube 750Wh integrovaný do spodní rámové trubky.  

Cannondale Moterra Neo LT Carbon

Druhou, výrazněji odlišnou alternativou, je Cannondale Moterra Neo LT, tedy varianta s delším zdvihem (Long Travel). Tyto stroje nabídnou krok vidlice 170 mm a kapacitu zadní stavby 165 mm. Překvapením býti může, ale nemusí mullet koncept. Tedy větší přední kolo (29“) a menší zadní (27,5“). V obou případech šíře 2,6“.

Dále se můžeme těšit na výhradně karbonové rámy, vidlice RockShox Zeb, pružinové tlumiče RockShox Super Deluxe, hrubší obutí nebo třeba integrované blatníčky na přední vidlici i na zadní stavbě.

Konstrukce podobná, dopředu posunutá!

Z konstrukčního hlediska se najde rovněž pár zajímavých míst, na která se vyplatí upozornit. Kupříkladu zadní stavba i nadále využívá koncepce plně nezávislého čtyřčepu, jak tomu bylo doposud. Její horní rameno se ale z pozice za sedlovou trubkou přesunulo dopředu před sedlovou trubku.

Jestliže jsem u současné Moterry Neo s oblibou poukazoval na evoluční spojitost s modely Cannondale Habit, pak má nejnovější Moterra konstrukčně blíže ke sportovním strojům Cannondale Scalpel. Oproti nim zde ale najdeme klasický čep na zadní vidlici (Horst Link), vše je mohutnější, bytelnější, větší. Za jistý propojující prvek, mezi starší a novější Moterrou, lze považovat pomocnou vidličku spojující horní rameno a tlumič.

Z technického hlediska můžeme rovněž poukázat na pootočení motoru Bosch uvnitř rámu čelní stranou nahoru. Podobné řešení dnes používá více výrobců. Díky tomu se do spodní trubky snáze vejde větší akumulátor Bosch PowertTube s kapacitou 750Wh. Může být totiž spuštěn níže až před motor.

Oproti některým konkurentům ale Cannondale vsadil na klasický přístup s velkým vstupem na spodní straně dolní rámové trubky, nikoliv na řešení s jeho pracnějším vytahováním menším otvorem na dolní straně rámu. Každé řešení má samozřejmě své výhody i nevýhody, přednosti zde zvolené cesty jsou vcelku jasné, tedy především v uživatelském komfortu.

Nejnovější technika Bosch – Smart System, Bosch Flow App atd.

Již párkrát jsme zmínili, že nejnovější Cannondale Moterra Neo používá systém pohonu Bosch. Ostatně této značce je Moterra věrná od svých počátků v roce 2016. Poslední generace se přitom může pochlubit nejvyspělejší současnou technikou spadající pod označení Bosch Smart System. Základem je již vícekrát vzpomínaný akumulátor s lákavou kapacitou 750Wh, stejně jako motor Performance CX poslední generace.

Samotná pohonná jednotka, kterou známe ze současných kol, nabídne krásných 85 Nm točivého momentu a zákonem daný nominální výkon 250 W. Zatím v podstatě vše dobře známé, jen s lepší kapacitou. Změnu, kterou uvidíte a nejspíš i ucítíte, může představovat nové uživatelské rozhraní Bosch Smart Systém. Zařízení s novými dotykovými displeji Bosch Kiox 300, s novými ovládacími prvky u gripu, ale třeba i s novou aplikací Bosch Flow pro snazší individualizaci.

O novinkách systému Bosch Smart si více povíme někdy jindy, samostatně…

reklama

Oblíbené zaklínadlo „Cannondale Proportional Response“

Téměř poslední část dnešního představení věnujme připomínce konstrukční filosofie „Proportional Response“, kterou Cannondale úspěšně aplikoval a dále aplikuje na celou řadu svých nově představovaných modelů. Vše začalo u poslední generace Habitu s premiérou v roce 2018.

Přístup obecně nazvaný Proportional Response značí, že se ke každé velikosti u každého modelu přistupuje samostatně. U pevných rámů to může znamenat individuální úpravy geometrie či vrstvení karbonu, u plně odpružených kol se bavíme opět o geometrii, ale zejména o odladění odpružení.

V případě geometrie se s rostoucí velikostí rámu mění kupříkladu základní úhly a některé klíčové délky, u zadní stavby pak velikosti jednotlivých ramen a jemné naladění kinematiky. Cíl je přitom jasný. Menší a logicky lehčí jezdec (nebo dívka) na kole velikosti S má jinak rozložené těžiště než vysoký a hřmotný dřevorubec.

Tento rozdíl nelze kompenzovat pouze odlišnou tvrdostí pružiny a jinak nastaveným tlumením. Ne, Cannondale dle velikosti mění i jednotlivá ramena a snaží se dosáhnout stejného jezdeckého dojmu ať již vážíte 60 kg a měříte 160 cm, nebo jsou vaše údaje o řád jinde!

Zapustit a rozsvítit!

Na úplný závěr jsem si nechal dvě kratší zmínky o možnosti vybavit novou Moterru výkonným světlem Lezyne (1 000 lumen). Respektive, nejvyšší karbonové modely Moterra Neo Carbon 1 a Moterra Neo Carbon LT 1 mají toto světlo již v sérii. Jiným sériovým prvkem, snad u všech variant s kompozitním rámem, je představec s vnitřním vedením kabeláže.

Karbonové varianty nových modelů Cannondale Moterra Neo Carbon a Moterra Neo Carbon LT tedy nemají klasické vstupy do rámu v oblasti hlavy (hliníkové ano), vše jde skrz představec a hlavu. Esteticky jistě přínosné, z dílenského hlediska trochu složitější. Ale taková je doba!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Cannondale

Cannondale Moterra Neo Carbon / Alloy

  • Materiál rámu – karbon / hliník
  • Velikost kol – 29“ (obutí 29×2,6“)
  • Zdvihy – 150/150 mm (P/Z)
  • Motor – Bosch Performance CX (85 Nm)
  • Akumulátor – Bosch PowerTube 750Wh
  • Uživatelské rozhraní – Bosch Kiox 300
  • Úhel hlavy – 65°
  • Ceny – 161 999 Kč / 189 999 Kč / 224 999 Kč (verze Carbon 3 / 2 / 1)

Cannondale Moterra Neo Carbon LT

  • Materiál rámu – karbon
  • Velikost kol – 29“/27,5“ (mullet)
  • Zdvihy – 170/165 mm (P/Z)
  • Motor – Bosch Performance CX (85 Nm)
  • Akumulátor – Bosch PowerTube 750Wh
  • Uživatelské rozhraní – Bosch Kiox 300
  • Úhel hlavy – 64°
  • Ceny – 195 999 Kč / 239 999 Kč (verze Carbon LT 2 / 1)
  • Stránky výrobce: www.cannondale.com
  • České zastoupení: www.cannondalebikes.cz