Cannondale Moterra Neo / Habit Neo (tech news)
Buďme k sobě upřímní – rozhodně ne všechny nápady a řešení, s nimiž za roky své existence Cannondale vyrukoval, měly úspěch, či vůbec potenciál uspět. „Menší“ eskapádu s pokusem vyvíjet vlastní motorky ponechme encyklopedii koncepčních přehmatů, místo toho se zkusme podívat na kategorii eMTB, kde to slovutný Cannondale zkoušel s Moterrou, ale šlo to dost ztuha!
Svým způsobem je to škoda, protože původní Moterra (první prezentace a praktické jízdní postřehy – rok 2016) byla nositelkou řady velice zajímavých nápadů a dobře mířených zlepšováků. Svým, v mnoha ohledech revolučním pojetím, ale do značné míry předběhla dobu, či lépe řečeno snažila se všemožnými kličkami obejít limity techniky svojí doby, zejména pohonu, ale okovy to byly až příliš těsné a těžké!
Nechme proto raději starou Moterru odpočívat v pokoji, prostě byla příliš výstřední, než aby měla šanci se uchytit. Každopádně druhý pokus o sofistikovaný plně odpružený eBike dopadl o poznání lépe – představení a jízdní postřehy Cannondale Cujo Neo – ale nejspíš i zde Cannondale usoudil, že to stále není konečná, ale ani cílová přestupní stanice. Zde se zřejmě narazilo na limity v podobě příliš rozměrné baterie Shimano určené pro integraci do rámu?!
Čekalo se, až Bosch práskne do stolu!
Asi to tak skutečně bude… Cannondale se svými nápady a představami zkrátka potřeboval, aby někdo (primárně Shimano nebo Bosch) konečně představil motor, či celý systém, jenž poskytne jeho inženýrům dostatek možností k tomu nechat naplno projevit svůj invenční potenciál, aniž by museli všemožně kompenzovat nedostatky, či omezení toho či onoho řešení.
Nyní se přitom zdá, že s příchodem nové generace motorů Bosch Performance CX se to konečně povedlo… Ťuk, ťuk, ťuk!
Na nový motor od Bosche se totiž čekalo… Sakra, já už ani nevím kolik let! Tuším, že se o jeho příchodu spekulovalo již v dobách, kdy byla představena první Moterra (2016), možná ještě o něco dřív! Každopádně nový Bosch Performance CX je zde a přináší řadu benefitů.
Menší a lehčí pohonnou jednotku, snad i možnost šlapat s vypnutým motorem, aniž byste u toho museli roztáčet jeho vnitřní rotor. Dále krásně kompaktní, a navíc v profilu kulatý akumulátor PowerTube, který nově dosahuje kapacity až 635 Wh. Stále extra výkonný motor, doufejme, že s lepším dávkováním síly, možná i tišší chod a bůhvíco ještě. Jo a konečně se zbavil toho nesmyslného maličkého převodníku, který mě tolik dráždil – opticky, i svými praktickými nedostatky (za mokra s oblibou přeskakoval)!
Prozatím jsem s novým motorem Bosch neměl tu čest, ale věřím, že to nebude dlouho trvat, jelikož vrabci na střeše vypráví celé romány o armádě nových eBiků s tímto pohonem. Štěbetají si rovněž zkazky o tom, kterak některé značky měly komplet připravené nové eBiky postavené na Shimanu, pak je zástupci Bosche pozvali na prezentaci nového motoru a rázem se šlo zpět k rýsovacím prknům a celé se to koncipovalo znovu! Uvidíme, zda všechny tyto indicie, prvotní postřehy a velké sliby neklamaly… Snad již brzy!
Habit Neo / Moterra Neo!
Chvíli po prázdninách tomu bude rok, co jsem byl na prezentaci nové generace trailbiku Cannondale Habit, který dostal velká kola, o něco více zdvihu, ale také obrovskou porci jízdní zábavy! A samozřejmě i nový čtyřčep (velká revoluce u Cannondale) a řadu dalších zajímavých prvků. Nového Habita jsem měl později k dispozici i na klasický test, přitom, jak na prezentacích, tak při blbnutí okolo baráku, jsem z něj byl doslova nadšený. Jak nejsem extra zastánce průměru 29“, tak tuhle hračku bych si nechal líbit!
Proč to zde připomínám? Zdá se totiž, že vývojáři a inženýři z Cannondale před zahájením prací na nových strojích kategorie elektrických biků zahodili a roztrhali vše, co měli doposud rozpracované v šuplíku nadepsaném eMTB, naopak vytáhli nákresy nového Habitu a začali přemýšlet, jak do tohoto rámu zabudovat motor a baterku!
Díky tomu vznikla zbrusu nová řada Cannondale Habit Neo, a aby to nebylo málo, použil se stejný základ, přidala se zdvihová kapacita, upravila geometrie, zesílil rám a hle, najednou je zde jednovaječné dvojče, které před porodem strávilo trochu času ve fitku – Cannondale Moterra Neo – druhé, nebo spíše třetí generace!
Obě nová kola, jak vcelku jasně vyplývá z výše popsaného, využívají hodně podobný základní koncept a, až na jednotlivé rozměry, identickou siluetu rámu, rozdíly mezi nimi představuje právě jen zdvih, geometrie a jejich zaměření.
Opakování je matka!
Když o tom tak přemýšlím, studuji si materiály o novinkách Cannondale Habit Neo a Moterra Neo, říkám si, že s výjimkou motoru a baterie usazených v rámu, se tato kola ničím zásadním neliší od modelu Cannondale Habit v klasické „analogové“ podobě. Rozuměj bez motoru!
Rozebírat tedy znovu podobu zadní čtyřčepové stavby, která se navíc mění s ohledem na velikost rámu – koncept zvaný Proportional Response zaměřující se na to, aby jezdci rozličných postav dosáhly obdobného pocitu z odpružení – by bylo jako nošení dříví do lesa!
Podobně jako řeči o asymetrické zadní stavbě Ai (Asymmetric Integration), karbonovém rámu s chytrým vnitřním vedením kabeláže atd. Vše toto již bylo řečeno v článcích opěvujících a představujících nový Cannondale Habit (prezentace / první jízdní dojmy / komplexní test).
Přeskočit tak můžeme na specifika novinek Habit Neo a Moterra Neo s tím, že více si povíme po prvních praktických jízdách! *Pevně věřím, že první příležitost osahat si naživo nové stroje Habit Neo a Moterra Neo budu mít již v půlce srpna v rámci tradičních prezentací novinek českého zástupce Cannondale, společnosti Aspire Sports!
Co potřebuji vědět o: Cannondale Habit Neo a Moterra Neo?
Předně asi kam které kolo zařadit. Cannondale Habit Neo navazuje na svého „analogového“ sourozence, což znamená, že nabídne kombinaci 140 mm vepředu a 130 mm vzadu při použití velkých VELKÝCH kol. Pro upřesnění, s plášti Maxxis Rekon 29×2,6“ na ráfcích WTB ST i29 a obdobných! Za pozornost stojí i vcelku agresivní, i když trochu mírnější geometrie oproti klasickému Habitu, tedy s úhlem hlavy 66,5° a sedlovým úhlem 75°. Abych nezapomněl, připravte se na masivními disky průměru 220/200 mm (P/Z).
Cannondale Moterra Neo půjde podobnou cestou, „jen“ poněkud přitvrdí. V tomto případě se můžete těšit na hodnoty zdvihu 160 mm shodně na obou kolech, případně na 180 mm vepředu (dvoukorunka RockShox Boxxer Select) u Moterry SE! Dále jsou důležité parametry úhel jako hlavy 66°, sedlový úhel 75°, rovněž kola s plášti rozměru 29×2,6“ na obdobných ráfcích (pouze velikost S bude na pláštích rozměru 27,5×2,6“), veliké disky (220/200 mm), a tak podobně.
Co obě kola rovněž spojuje je volba karbonu (BallisTec) na postu přední části rámu a hliníku (SmartForm C1 Alloy) v případě zadní stavby. Jestli se správně dívám do tabulek, tak v obou případech budou stroje Habit Neo i Moterra Neo vybaveny motory Bosch Performance CX s nominálním (zákonem omezeným) výkonem 250 W a s kapacitou integrované baterie PowerTube 625 Wh, respektive 500 Wh, vždy u nejnižší verze v dané řadě (Moterra Neo 3 / Habit Neo 4).
Ceny budou, praktické postřehy jistě také!
O cenách se dnes raději ani bavit nebudeme, vše bude jistě brzy dostupné na českém webu cannondalebikes.cz, další detaily pak na mezinárodních stránkách cannondale.com. Další informace k těmto novinkám očekávejte, pokud vše vyjde dle předpokladů, koncem srpna po tradičních domácích prezentacích.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Cannondale (Ale di Lullo)