PIVOT Firebird – L vs M / Pružina vs Vzduch / Starý vs Nový!
![](https://www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-start.jpg)
Informací k nové generaci Pivotu Firebird jsem vám naservíroval již více než dost (představení / test / test vidlice Fox 38)! Zároveň jsem již dříve slíbil doplnit ještě jeden dílek do této skládanky. Pro svou osobní komplexní představu jsem totiž využil možnosti vyzkoušet i druhý vzorek Firebirdu a navrch k testování přizval Radka Kulhavého!!!
Proč tak složitě?
Věc se měla tak, že jsem koncem léta dost intenzivně dováděl na oranžovém Pivotu Firebird 29, který byl velikosti M a osazený vzduchovým tlumičem Fox Float X2. Později v září jsem uprosil kluky z Protocycles, aby mi na pár dní svěřili druhý jejich „firemní“ Firebird, který je jednak větší (vel. L), jednak postavený na pružině Fox DHX2.
S tímto druhým, za mě asi hezčím, metalicky zeleným Firebirdem 29 (oranžový je také parádní, jen si myslím, že by se mi rychle okoukal), jsem už toho tolik nenajezdil, jelikož už to vlastně ani pořádně nebylo potřeba. Chtěl jsem si udělat jen určité srovnání, posoudit rozdíly v projevu menšího a většího rámu, ale také zkusit, zda by pro mě osobně byla zajímavá pružinová varianta?
Zda mě DHX2 přesvědčí, nebo jestli zůstanu nadále Coilskeptikem! 😁
Jako bonus k tomu všemu jsem měl plán „sehnat někoho“, kdo vlastní a jezdí starší generaci Pivotu Firebird a tohoto člověka poté posadit na novou generaci, aby mi sdělil svoje pocity, aby popsal rozdíl, které zde vnímá a my tak měli bližší mezigenerační srovnání. Já sám totiž se starším Firebirdem neměl tu čest, proto…
Proto jsem byl rád, že jsme se, přes rozličné organizační kotrmelce, nakonec domluvili s Radkem Kulhavým, potkali jsme se nedaleko Jablonce a strávili společně půl dne s dvojicí Firebirdů!
reklama
PIVOT Firebird M a L
S velikostmi rámů je to u mě takové specifické… Již mnohokrát jsem odpovídal na otázku, kolik vlastně měřím? 180 cm! Mám ale trochu atypickou postavu, jelikož mám spíše kratší nohy a delší trup. Většina z konfigurátorů mě proto pasuje na rámy velikosti L, já mám ale dlouhodobě v oblibě spíše menší Mka.
*Jeden příklad za všechny… Trek svého času nabízel v mém rozsahu velikosti 17,5“ a 19,5“. První zmíněná mi byla spíše menší a druhá zase větší. Když pak přišel rozměr 18,5“, cítil jsem se konečně jako doma!
Zpět k tématu – u Pivotu jsem obecně zvyklý častěji na Lkové rámy, jelikož to je Vítkův rozměr a… Mnoho testovaček Pivot je právě v Lku. Občas se ale ke mně dostanou „Pítrsova“ kola, ty jsou naopak vel. M. Posledním příkladem budiž Pivot Mach 6. Ten byl krásně maličký, nejen koly, ale i rámem 😋
V případě Firebirdu mi kluci z Protocycles do začátku nachystali menší „Pítrsovo“ Mko, abych byl plně spokojený a „napsal hezkou recenzi“! To by šlo i tak 😉 Zmíněné Mko mi přitom rozhodně padlo do noty, či mi dokonce přišlo až překvapivě kompaktní (hlavně z hlediska posedu), jelikož jsem za poslední dobu zvyklý na výraznou dominanci Lkových rámů. Včetně mého osobního Norca Sight 29.
![](https://www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-test-06-1.jpg)
M = menší…
Jaká tedy byla realita na Pivotu Firebird, když jsem sedlal koncem léta oranžové Mko a zkraje září metalické Lko? Musím říct, že bych se dokázal hravě smířit s oběma velikostmi. Mkový Firebird, podle nějž je psaná celá hlavní recenze, byl vskutku krásně kompaktní, nikoliv však zdrclý, či sražený.
Dopředu jsem vlastně čekal, že i Mko bude výrazně větší, ale nestalo se. Sám bych si na toto kolo hodil širší řídítka (můj ideál je okolo 800 mm), ale to je jen drobný osobní detail.
Co se mi u menšího rámu líbilo, to byla kombinace jistoty, stability a VELKÉHO odhodlání, když přišlo na technické výzvy a rychlé palby rovně dolů! Zároveň jsem byl ale schopen toto kolo dokonale ovládat, navigovat jej s mimořádnou přesností a… Prostě si s ním hrát dle libosti a nálady. NÁDHERA!!!
L = Lepší?!
V případě druhého Lka jsem rozdílnou velikost poznal prakticky okamžitě, jelikož zase tak super blízko k sobě Firebird M a L nemá. Avšak vzhledem k trochu jinak poskládanému kokpitu, zejména díky kratšímu představci, jsem se ani zde necítil nijak nepatřičně. I v tomto případě bych orodoval za širší „větvě“ do ruky, neb zařezávat krásná řídítka Chromag na z mého pohledu nesmyslně strohých 760 mm skutečně není mojí cestou…
Nevadí! Posed a ovládání? Posed byl o trochu delší, kolo bylo rozměrnější, ale, i díky zmíněnému kokpitu, to za mě nebylo rozhodně nepříjemné. Celek byl přitom (v rozměru L) klidnější a vyrovnanější. Větší stavba rámu, delší rozvor atd., to vše bylo znát, ale ani to mě zásadně neomezilo. Vlastně stačilo jen lehce poupravit jízdní styl, z rozverného a divokého poskakovaní přejít na klidnější a více dopředu promyšlené pohyby, náklony atd. a „bylo to tam!“
![](https://www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-04.jpg)
Tak co bereš? M, nebo L?
Hmmm, pokud bych si já sám měl kupovat Pivot Firebird a pokud by přede mě někdo položil tuto otázku, pak bych asi chvíli váhal! Váhal, ale pak stejně nejspíš sáhl po Mku. Baví mě, že je menší kolo o kousek hravější a obratnější, vyžaduje sice o trochu více soustředění v těžkém terénu, ale to je v pořádku. Já své kolo rád řídím, nechci být pouhý pasažér!!!
Na druhou stranu, pokud by podobné dilema řešil zapálený závodník s víceméně podobnou figurou, pak bych jej směřoval asi spíše k Lku. Ani zde jsem neměl pocit, že bych byl zásadně ochuzen a hravost a precizní řízení, každopádně stabilita a klid v divokých pasážích, to by se na enduro závodech hodilo asi víc! Proto tedy spíše L. Ale tady si myslím, že závodníci budou sami nejlépe vědět, jaká velikost pro ně bude vhodnější!
![](https://www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-06.jpg)
Pružina, nebo vzduch? To je oč tu kráčí!
Další otázka, která mě „trápila“, nebo spíše zajímala, byla, jak se bude chovat Pivot Firebird na vzduchu a jak na pružině? Naštěstí díky tomu, že má Víťa svoje kolo na pružiňáku (Fox DHX2) a Pítrs na vzduchu (Fox Float X2), měl jsem možnost zkusit a porovnat i tyto dva odlišné světy.
Respektive na výběr je možnost osadit nový Firebird také „chytrým tlumičem“ Fox Live Valve, nebo naopak základní variantou Fox Float X. Live Valve je zajímavý, ten bych si rád na Firebirdu také někdy zkusil, platit bych za tuto vymoženost osobně asi úplně nechtěl. Zato Float X? Nééé! Za mě je nejnižší možnou variantou Fox Float X2. Float X není špatný, byl na Trailu 429, ale k Firebirdu?! 🙄
Jak tedy v praxi vychází porovnání vzduch vs pružina?! Kdo mě zná a kdo viděl příspěvky na Instagramu, ten tuší, nebo spíš ví! Já mám radši vzduch, obecně, pro jeho snazší nastavení a nižší hmotnost, každopádně i zde se mi potvrdilo, že bych se radši vydal právě touto cestou!
On je totiž zrovna tlumič Fox Float X2 vlastně dost lineární, a tedy i dost podobný vinuté pružině. Neříkám, že se chová stejně jako DHX2, ale zase zcela dramaticky jinak také ne. Za mě tedy vedou již zmíněné přednosti vzduchu. Abych byl ale spravedlivý, tak musím uznat pár věcí:
Pokud vím, není tlumič Fox DHX2 o tolik těžší než Float X2. Přesněji rozdíl je v řádech stovek gramů, není to půl kila, nebo kilo! Proto váhový handicap není až tak podstatný. Zároveň platí, že když si vyberete správnou tvrdost pružiny, pak to prostě žere víc a lépe než vzducháč a nemusíte se zároveň starat a hlídat tlak, zda někde neušel, objem vzduchu se chladem nezmenšil apod.
Pružinové DHX2 bude nejspíš ještě o něco lineárnější, s čímž je potřeba dopředu počítat. Zde si přitom nepomůžete levným a snadno instalovatelným tokenem, naopak by vás podobné zjištění nejspíš dohnalo ke shánění ne až tak častých progresivních pružin. Proto se dobře zamyslete, co si vyberete?!
Tady jezdím já a támhle Radek!
Poslední zastávkou na naší dnešní cestě je společné testování a porovnávání s Radkem Kulhavým na „Císařáku“. Když jsme se ráno potkali, dali jsme si společně jedno menší kolečko na zahřátí, on na svém starším Firebirdu 29 já na novém. Po návratu na parkoviště začalo „velké přehazování“ – kola, brzdy, naladit atd.!
Po úspěšném dokončení všeho jsme vyrazili konečně znovu „na svah“, něco málo projeli a nafotili. Bohužel v lehce omezené podobě, jelikož nás tlačil čas! Radkův výstup byl přitom zajímavý, nebyl ale vlastně vysloveně převratný. Každopádně to brzy vypadalo, že si s novým Firebirdem dost rozumí, jako by se znali týdny a ne jen minuty, maximálně hodiny…
Z jeho hodnocení a porovnání vyšlo především poznání, že má nová generace skutečně větší rozvor (1240 mm vs 1267 mm*), díky čemuž je kolo v rychlosti a v „bordelu“ znatelně stabilnější.
Ostatní rozdíly v projevu zase tak markantní nebyly (např. úhel hlavy* 65° vs 64°). Bavili jsme se také třeba o posedu, kdy je u nové generace posunutý úhel sedlovky o stupeň a kousek (*75,75° vs 77°). Radek zmínil, že zde šlape trochu více pod sebe, ale vlastně žádný velký extrém. Navíc na svém kole má sedlo posunuté hodně vepředu, takže…
*porovnání údajů geometrie Pivot Firebird 2021/2022, vždy vel. L, pozice LOW
![](https://www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/2021-Geo-Chart-Firebird_29_Chart_5-01-1.png)
![](https://i2.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-01-1024x683.jpg)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-02-1024x683.jpg)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-03-1024x683.jpg)
Jáchyme, zapracuj ho do stroje!
Z hlediska řízení v rychlosti a v náročném terénu vypadal velice brzy jistě, a tak nějak „zapracovaně“ do nového stroje. Popsat by se to dalo tím, že se cítil záhy jako doma, že z nového Firebirdu vyzařuje podobná energie a vrací se od něj podobná zpětná vazba, jen je vše hezky moderně odladěné, posunuté kousíček tady a kousíček tam…
Zkrátka a dobře, rovněž dle Radkova názoru, je nový Firebird mimořádně povedený, dokonale sladěný a krásně vyvážený stroj, podobně na tom byl už vlastně i jeho předchůdce. Ač tedy nová generace vypadá o poznání jinak, už jen s ohledem na odlišnou polohu tlumiče, lze hovořit spíše o přirozené a logické evoluci dané řady, než o radikální revoluci! Ono také jak byste chtěli skokově zlepšit něco, co už dříve bylo skvělé!
Jedna hláška z aktuálního setkání se zástupci Pivotu, která by to mohla hezky uzavřít: „Když jsme se na začátku vývoje nové generace Firebirdu ptali našich jezdců, co bychom měli na tomto kole změnit či vylepšit, pak se zamysleli a řekli: NIC, už teď je skvělý!“
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-05-1024x683.jpg)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-08-1024x683.jpg)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-07-1-1024x683.jpg)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-09-1024x683.jpg)
![](https://i2.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/Pivot-Firebird-29-2022-_Radek-K-10-1024x683.jpg)
reklama
Nyní snad jen Live Valve!
Tak jo, toto je snad poslední velká porce informací k Pivotu Firebird, který jsem osobně zkusil hned v několika (ve dvou) podobách a sestavách a ještě si navrch k jeho hodnocení přizval Radka Kulhavého (krom závodění též instruktor ve škole Pepy Dresslera). Informací k této zásadní novince roku 2021/2022 tedy máte víc než dost.
Jediné, co mi teoreticky zbývá vyzkoušet, je Pivot Firebird s elektronicky řízeným odpružením Fox Live Valve. Jak jsem se o tom bavil s lidmi z Protocycles i přímo z Pivotu, tohle by jistě stálo za další praktickou prověrku!
Vlastně i přímo zástupce Pivotu říkal, že by rád znal můj názor na tuto variantu, když už jsem vyzkoušel ony dvě základní konfigurace Firebirdu a k tomu i stovky jiných kol. Snad bude časem příležitost! Nebo si někdy udělám výlet do Phoenixu v Arizoně do centrály Pivotu 🤘🏻
Pro základní představu – senzory elektrony řízeného Firebirdu vyhodnocují terén 1000krát za vteřinu! Vnitřní řešení a ovládání tlumiče a vidlice je poté schopné měnit nastavení tlumení v intervalu 3 ms (milisekundy)! Kupříkladu mrknutí oka zabere 30 ms!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, Pivot Cycles, Rob Trnka
![](https://i2.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/20211018_Pivot_Radotin_RT_16-1-1024x768.jpg)
![](https://i2.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/20211018_Pivot_Radotin_RT_17-1024x768.jpg)
![](https://i0.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/ORANGE_LIVE-SHOCK-LAYOUT-1024x683.jpg)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/20211018_Pivot_Radotin_RT_20-1-1024x768.jpg)
![](https://i1.wp.com/www.bikeandride.cz/wp-content/uploads/2021/10/20211018_Pivot_Radotin_RT_21-1024x768.jpg)