reklama

reklama

GIANT Clutch Crank Core Storage | Nářadí do osy klik (TEST)

Každý alespoň trochu zodpovědný biker či bikerka by si s sebou na každou vyjížďku měl (měla) vzít alespoň základní sadu nářadí! Už jen pro strýčka příhodu… Otázkou může být, kam takové nářadí schovat? Do batohu, či ledvinky? Do kapsy dresu? Nebo snad někam na rám? Co takhle nenápadná schovka uvnitř klik?!

Pro nás „notorické batůžkáře“ nejsou podobné otázky příliš aktuální či svazující. Člověk si prostě vybere nářadí, které se mu líbí a které mu sedne do ruky, a pak pro něj vymyslí nějaké vhodné místo ve svém „sportovním zavazadle.“

Tento přístup je záležitostí spíše nás „velbloudů ze staré školy“, jelikož obecně rozšířenějším trendem je jezdit více nalehko, na tělo pověsit maximálně ledvinku, a to zcela nejdůležitější pak umístit ideálně někam na kolo. Doba nevzhledných a mnohdy až nesmyslných brašniček je dnes, naštěstí, za námi, proto se hledají jiné cesty co, jak a kam schovat.

GIANT Clutch Crank Core Storage – nenápadně uschováno v ose klik.

reklama

Co se lepí neuletí!

Svačina se lepí klidně na řídítka, duše se motají páskou na rám a nářadí, kam s nářadím? Existují košíky na bidon s držákem na „multitool“, stále častější jsou šrouby na spodní straně horní trubky určené pro praktický boxík s nářadím, vybrané značky řežou do svých rámů nemalé otvory apod. Vedle toho se hledají i jiné cesty, kam nářadí schovat.

Bez většího přemýšlení a pátrání mě napadají různé varianty, například knotů (také Giant – Clutch Bar End Storage), které se strkají do řídítek, OneUp má zase oblíbenou sadu ukrytou v hlavové trubce. Giant a jistě i řada dalších, volí cestu uložení jednoduché a praktické sady do klik. Tedy do místa, kde nářadí ničemu nepřekáží, nezvyšuje těžiště, a přitom je stále krásně po ruce.

GIANT Clutch Crank Core Storage – Co víc potřebuješ?

Ostatně Giant jako takový nabízí celou řadu doplňků, nářadí a jiných pomůcek. Já sám již třeba delší čas vozím v batohu box s knoty a aplikační vidličkou právě od Giantu. Když se ale vrátím k tématu. Ono nářadí určené do klik vašeho kola – předlouhý název – GIANT Clutch Crank Core Storage – je věcí úžasně prostou a přitom praktickou.

Jedná se o jednoduchý plastový váleček, do kterého je zasazený kompaktní multiklíč, je zde místo na rychlospojku řetězu (jistí ji magnet) a na konci najdeme středně velkou nýtovačku s vícero funkcemi a to je… VŠE! O kolik víc toho potřebujete?

Jak ho tam dostanu?

Instalace je přitom poměrně prostá. Mám vyzkoušeno, že u některých klik nemusíte řešit nic, prostě jen vsunete celý váleček z volného konce do středové osy a hotovo. Pod zátkou je totiž kruhový magnet, který se na osu nacvakne a je vyřešeno.

Toto je takové spartánské rychlo-řešení, které mi zafungovalo na gravelu s klikami Truvativ Descendant. Oficiální postup počítá s jedním krokem navíc, tedy s instalací ocelového distančního kroužku do klik. V originálním balení jsou tyto kroužky tři, každý s trochu jiným průměrem, pro různé typy klik, a k nim ještě narážecí kolík.

Nářadí Giant jsem zkoušel na klikách SRAM i Shimano a bez problému. Nejčastěji, nebo lépe řečeno stabilně, mám toto nářadí na Norcu Sight, kde jsou kliky Shimano SLX. Zde jsem použil nejmenší instalační kroužek, který šel do klik usadit rukou a… Pravda, s ním tam to nářadí drží o něco lépe, než když bych ho tam dával samostatně „bez jištění“.

Zastavím, opravím a jedu!

S dovolením na vás použiju dvě obecně známá moudra: „Ďábel se skrývá v detailu“ a „V jednoduchosti je síla“. Obě přitom dokonale vystihují i naši dnešní situaci a probírané nářadí GIANT Clutch Crank Core Storage. Už jen s prvotní instalací se nemusíte nijak složitě trápit, vybalíte, usadíte (naklepnete) kroužek do klik, vložíte nářadí a… Magnet vyřeší vše ostatní!

Když pak potřebujete něco na trailu vyřešit, stačí ohnout záda, vytáhnout nářadí z kliky, respektive z osy, nacvičeným pohybem vysunout multiklíč, upravit kupříkladu výšku sedla, a vše zase během pár vteřin vrátit zpět.

Rychlospojku si tam dejte svoji, tu k nářadí Giant nepřibaluje, což je logické a pochopitelné (9, 10, 11 nebo 12 převodů – kdo co vozí). Samotný „multitool“ obsahuje šest kusů nářadí – konkrétně inbusy 2, 3, 4, 5, 6 mm a Torx T25 – tedy opět vše nezbytné, co by vám obvykle mělo vystačit pro většinu drobných technických trablů v terénu.

Šikovná je rovněž i nýtovačka, kterou jsem letmo zkoušel, v akci v reálu nebyla (zatím, naštěstí) potřeba. Díky delší základně samotného nosného válce se dobře drží, inbus z nářadí v ní drží hezky pevně, pak už stačí jen trochu opatrné práce a přetržený řetěz je za chvíli minimálně ve stavu schopném přepravy po vlastní ose do cíle výpravy.

reklama

GIANT Clutch Crank Core Storage – zadarmo není!

Co dalšího by se dalo říct o nářadí GIANT Clutch Crank Core Storage? Nic převratného mě nenapadá… Závěrem vás mohu ujistit, že drží jistě a spolehlivě, což lze demonstrovat účastní kupříkladu na Enduro Race Špičák. Zde jsem si párkrát pro nářadí sáhl, něco poupravit či dotáhnout, jinak jsem o něm nevěděl. Hlavně jsem jej po zdárném ukončení závodu i s jedním lehčím pádem nikde nehledal!

Spolehlivě na svém místě vydrželo také při dalších enduro vyjížďkách, či na gravelu bez vložky v klikách atd. Takže za mě rozhodně pochvala! Snad už jen jedna praktická poznámka na závěr. Když už jsem zmínil ten Špičák…

Po konci závodu jsem myl kolo hadicí, pak jej zlehka otřel a po návratu domů ho nechal delší čas stát v koutě… Já ostuda!!! Po dvou týdnech jsem pak objevil vlhkost v místě usazení nářadí a maličko rzi na magnetu, respektive na ocelovém kroužku vloženém v klice.

Z toho tedy vychází praktická poučka: „Až budete kolo čistit, nezapomeňte na svoje nářadí, vyndejte jej z kliky a otřete.“ Bláto se dovnitř obvykle nedostane, jen té vlhkosti by se měl člověk zavčasu zbavit.

Text a foto: Štěpán Hájíček

GIANT Clutch Crank Core Storage – základní údaje

Praktická sada nářadí určená pro uložení do klik – zajištěno magnetem
Kompatibilní s klikami SRAM / Shimano / Praxis (duté osy)
Výbava: inbusy 2, 3, 4, 5, 6 mm, Torx T25, nýtovač řetězu, centrklíč, nástroj pro vyšroubování vnitřní části bezdušového ventilku, prostor na uložení rychlospojek řetězu
Rozměry: cca 100 x 32 x 19 mm
Hmotnost: 84 g / 86 g (reálná hmotnost včetně rychlospojky)
Materiál (obal / nářadí): pevný plast, ocel (nerez úprava)
Cena: 2 099 Kč

Bližší info:
eshop.progresscycle.cz