OneUp EDC Tool systém – představení chytrého nářadí
O značce OneUp a jejích typicky zelených produktech jste nejspíš již slyšeli. Tato značka „vyrostla“ na konverzních kitech pro přestavbu řazení 2×10 na 1×10 apod., kdy jsme si i my jeden takový vyzkoušeli. Před časem jsme vás informovali o chytrém řešení výměnných jednopřevodníků OneUp Switch, nyní se podívejme na další rafinované řešení – malou dílnu OneUp EDC ukrytou ve sloupku řízení.
Začít můžeme prostým rozklíčováním názvu této sady nářadí a další výbavy, kdy zkratka EDC znamená (EveryDay Carry). Tedy česky něco jako „Každý den u sebe,“ „každý den po ruce“! A přesně takový je i trik a nápad celého řešení. Nebudu vám tvrdit, že u OneUp vymysleli něco naprosto revolučního, to bych lhal sám sobě, jelikož sadu nářadí chytře ukrytou ve sloupku řízení měl svého času v nabídce třeba i Cannondale.
To jsem ale odbočil do trochu jiných vod. Cannondale Head Wrench Tool byl zajímavým a šikovným řešením, ale použitelným pouze u omezené skupiny kol. Oproti tomu řešení OneUp EDC aspiruje na pozici zcela všestranného nářadí, které lze instalovat do víceméně jakéhokoliv kola se standardním průměrem sloupku řízení. Smůlu budou mít majitelé vidlic s karbonovým krkem, těch v MTB naštěstí moc není, a ti, kdož mají kousky se speciální silno- či slabostěnným krkem vidlice*.
*Kontrola správnosti průměru krku vidlice probíhá pomocí měrky, která je součástí instalační sady – viz instruktážní video níže. Popis kontroly kompatibility najdete na samostatné stránce oneupcomponents.com/../fork-compatibility
Jak to tam dostanu?
Na tuto otázku asi nejlépe odpoví instruktážní video, kde je celý postup krásně vidět. Prvotní instalace sice není vyslovená brnkačka na pět minut, odhadem může zabrat šikovnému mechanikovi tak čtvrt hodinky bez zbytečného spěchu. Jakmile ale máte hotovo, o nic víc se nestaráte!
Základem je skutečnost, že je třeba z krku vidlice vyjmout klasického ježka (OneUp k tomu v sadě dodává speciální přípravek) a systém stahování hlavového složení pomocí víčka a imbusu nahradit velkou závěrnou maticí (ta se utahuje klíčem na kazety, přičemž „polní varianta“ tohoto přípravku je součástí multiklíče v sadě OneUp EDC). Díky tomu zůstane krk jako takový průchozí a vy do něj můžete vložit onu kazetu s nářadím a bombičkou.
Bystřejší asi vytuší, že k výměně ježka za závěrnou matici je třeba vytvořit vnitřní závit v krku vidlice, což je naprostá pravda. Tento krok se může jevit jako poměrně složitý, ale OneUp má i na toto poměrně chytré řešení. Součástí instalační sady je totiž originální závitník doplněný o praktické vodítko, jehož pomocí nový závit vyříznete snadno, rychle, a hlavně přesně v ose!
Nakonec, aby do sloupku vidlice necákalo a nezatékalo, a vaše nové nářadí zbytečně nekorodovalo, přestože bude jistě z kvalitních materiálů s náležitou povrchovou úpravou, vložíte do sloupku řízení ze spodní strany plastovou záslepku a je vystaráno!
Co vše mám s sebou?
Sada OneUp EDC obsahuje poměrně širokou škálu nářadí a další výbavy. Pojďme si nyní shrnout, co vše tento skrytý nákladní prostor pobere:
EDC TOOL SPEC
- Imbusy 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, 8 mm
- Torx T25
- Montpáky
- Nýtovačka
- Pomůcka pro rozpojení řetězu (rychlospojka SRAM apod. – 10 a 11 rychl.)
- Místo pro náhradní rychlospojku řetězu
- Plochý šroubovák
- Klíč na niple – 0, 1, 2, 3
- Nářadí na povolení/utažení vnitřku galuskového ventilku
- Klíč pro dotažení matice EDC
- Utěsněná kapsule pro další vybavení (lepení, peníze, knoty atd.), případně úložné místo pro bombičku s CO2 velikosti 12, 16 nebo 20 g
Specialitou je chytrá konstrukce klíče pro imbusy rozměru 8 mm, která nevyžaduje žádné samostatné bity, které se tak rády ztrácí, nebo třeba údajně vůbec nejmenší nářadí určené k rozpojení rychlospojky řetězu (typicky SRAM 10 a 11 rychlostí). Celá tato záležitost přitom váží pouhých 227 gramů!
Na kolik mě to přijde?
Na konec si řekněme, kolik tato sranda stojí! Samotná sada OneUp EDC Tool vyjde na 1 350 Kč a obsahuje vše výše popsané. Dokoupit k samotnému nářadí lze třeba bombičku(y) s CO2. Tím ale bohužel investice do systému EDC nekončí. K upevnění do sloupku řízení totiž potřebujete tzv. EDC TOP CAP (550 Kč), tedy sadu s horní závěrnou maticí a spodním plastovou záslepkou.
Zároveň je třeba vytvořit závit ve sloupku řízení, k čemuž slouží sada se závitníkem EDC TAP kit, která samostatně vyjde na 990 Kč. Nemusíte ale zoufat, jelikož EDC TAP kit si lze, proti vratné záloze, půjčit u Protocycles (český dovozce) a pak jej zase vrátit. Navíc pokud si nebudete jisti se samotnou montáží, můžete se opět obrátit na Protocycles, kde vám toto nářadí rádi nainstalují do kola. Případně vás odkáží na spřátelený obchod/servis, kde se prvky OneUp prodávají.
OneUp EDC Tool – 1 350 Kč
OneUp EDC TOP CAP (závěrná matice/záslepka) – 550 Kč
OneUp EDC TAP kit – 990 Kč (lze zapůjčit u Protocycles)
Více na protocycles.cz
Ještě více ze sady OneUp EDC!
Samotným nářadím OneUp EDC ale výčet dílů a doplňků z této rodiny nekončí. Místo nářadí instalovaného do krku vidlice si lze pořídit výrazně jednodušší pumpičku ze sady OneUp EDC, která v sobě integruje stejné nářadí jako kit montovaný do rámu. Respektive v nabídce jsou dvě velikosti pumpiček. Jedna vhodná spíše pro silniční kola s objemem 70 cc (32 mm x 178 mm), druhá větší s objemem 100 cc (32 mm x 254 mm).
Větší pumpička do sebe pojme celé nářadí EDC a navíc ještě bombičku s CO2 do velikosti 20 g, případně kapsuli na peníze, knoty, lepení a tak podobně. U menší pumpy je třeba si vybrat, zda do ní vložíte nářadí EDC, nebo bombičku s CO2. Pro foukání bombičkami slouží samostatná hlavice pumpičky, kterou vyšroubujete z jejího těla, našroubujete na bombičku a můžete foukat.
Hlavice pumpiček (redukce pro bombičky) je přitom vybavena systémem Fast-On Head určeným pouze pro galuskové ventilky (Presta only). Její výhodou je skutečnost, že pumpičku stačí nasadit na ventilek, zatlačit a může se foukat. Není třeba používat žádné jistící páčky apod.
Parádní záležitostí je i zpracování těchto pumpiček, které jsou vyrobeny z hliníkové slitiny (6061-T6) s jemnou povrchovou texturou pro jistější držení a luxusnější vzhled. Hmotnost pumpiček činí 135 g/160 g (menší 70 cc/větší 100 cc, bez nářadí EDC).
Pumpa OneUp EDC (70 cc) – 1250 Kč
Pumpa OneUp EDC (100 cc) – 1350 Kč
Více na protocycles.cz
One Up EDC GEAR STRAP
Perličkou nakonec budiž pásky OneUp EDC Gear Strap, které slouží k jednoduchému upevnění náhradní duše na rám s možností opakovaného použití. Tedy praktická alternativa k omotávání rámu lepící páskou. Tento prvek ale zatím není dostupný na našem trhu, což bude jistě brzy napraveno!
Mám to vůbec zapotřebí?
Nebudeme si nalhávat a tvrdit, že systém OneUp EDC Tool je levnou záležitostí, kterou si na své kolo může instalovat skutečně každý! To není. Mnozí jistě nadále zůstanou u svých těžkých batohů (můj případ), nebo kol oblepených dušemi, nářadím apod. Na druhou stranu, vzhledem k tomu, nakolik se rozmáhá tendence jezdit na enduro kole (v závodě i mimo) bez batohu, pouze s lahví na rámu, chráničem páteře a s nejnutnější výbavou přímo na kole, dává toto řešení mnohem větší smysl, než jak by tomu bylo před pár lety.
Jasně, můžete si své duše a další výbavu i nadále lepit na rám a nářadí strkat do bidonu, aby vám pak ale zůstalo místo na vodu! Ať už chcete nebo ne, OneUp EDC Tool je praktický a šikovný systém, který může mnoha jezdcům, jež odmítají batoh, výrazně zjednodušit život a práci s kolem. Nehledě na to, že zvedne i vzhledovou hodnotu kola jako takového díky jeho servisním balastem nerušenému vzhledu!
Ale nakonec je takovéto rozhodnutí na každém z nás, jestli mu podobné řešení za ty peníze stojí či nikoliv. Za naší redakci můžu říct, že jej rádi vyzkoušíme v praxi a poté si řekneme víc!
Vše důležité o výbavě z rodiny OneUp EDC najdete na webu oneupcomponents.com, díly dostupné na našem trhu a jejich ceny pak hledejte u protocycles.cz
Foto, video a grafika: OneUp (úvodní foto: www.bikerumor.com)
https://vimeo.com/222862429