WHYTE – Britští inovátoři na domácí půdě | Představení
Velká Británie možná není kolébkou horské cyklistiky jako Spojené státy, nebo pupkem trailové expanze jako Kanada, zároveň se ale nejedná o zemi, která by byla fenoménem MTB nedotčená. Naopak, z Anglie pochází řada významných značek, metodika budování trailů či řada světoznámých jezdců. Ostrovní cyklistika byla sice vždy trochu jiná, britské stroje se již ale osvědčily napříč celou planetou.
Z anglických výrobců si možná jako první vybavíte kola Orange, známá svými vysokými jednočepy z brutálních hliníkových profilů. Do značné míry protiklad tohoto přístupu představují stroje Whyte, kdy kořeny této značky sahají až do roku 1994. Samostatná kola s tímto jménem ale začala vznikat až od roku 2009. Mezi tím se dílna vedená ex-konstruktérem stáje Benetton (Formule 1), Jonem Whytem, soustředila na vývoj zadního „virtuálního“ zavěšení Quad, po dlouhá léta licenčně využívaného značkou Marin. *Později Marinem na jedné straně oceánu a koly Whyte na straně druhé.
Neutuchající chuť po inovacích!
Už jen toto nasvědčuje faktu, že Whyte šel vždy cestou složitějších systémů a komplexních řešení s cílem dosáhnout nejlepších možných jízdních vlastností, a nejen tradiční britskou cestou jednoduchosti, bytelnosti a odolnosti.
Jednou z nehasnoucích hvězd konstruktérských dovedností a snahy o komplexní inovaci byl model Whyte PRST-4. Ten byl osazen nejen originálním zadním zavěšením Quad, ale též plně integrovanou čtyřčepovou vidlicí, tedy paralelogramem, jehož hlavním cílem byla snaha zachovat hodnotu stopy kola bez výraznější změny v rámci celého zdvihu. Tedy snaha o zachování projevu řízení bez ohledu na aktuální pozici odpružení.
Bohužel, jak všichni dobře víme, víceprvkovým vidlicím ve světě MTB nikdy příliš pšenka nekvetla, proto se toto řešení, ač mělo své neoddiskutovatelné výhody, v konzervativním světě horských kol příliš dlouho neohřálo. Kvůli tomu ale lidé z vývojového teamu Whyte rozhodně nezahořkli a nevzdali se svých snů a vizí. Pouze upřeli svou pozornost jiným směrem a snaží se pracovat na dalších konstrukčních prvcích svých kol, stejně tak se snaží neustále vylepšovat a ladit jejich geometrii.
Sběratelé titulů
Jako konzervativní britská značka působící dlouhá léta primárně na konzervativním britském trhu, Whyte příliš nespěchal se zařazením 29“ modelů do své nabídky. Situace se poprvé zlomila v roce 2012, kdy se objevily první vlaštovky Whyte na velkých kolech, načež se jejich řady výrazněji rozšířily již rok na to. V této sezóně totiž byly představeny platformy T-129 a M-109, zároveň s novými XC hardtaily série X8 a X29. Whyte T-129 byl přitom klíčovým ostrovním magazínem What Mountain Bike oceněn jako „Trail Bike of the Year”.
Ostatně držitelů všemožných ocenění se v historii a v nabídce značky Whyte najde celá řada. Naposled se „velký zářez“ podařil modelu T-130 (plně odpružený trailbike se středními koly se zdvihem 130 mm), který v roce 2016 obdržel ocenění hned od třech významných magazínů.
Možná jsme lehce přeskočili fakt, že po uvedení devětadvacítek v roce 2012 a jejich pevném zabydlení se v modelové nabídce (rok 2013) přišel rok 2014, kdy se naplno rozhořela vlna průměru 650b, alias 27,5“. Tuto zásadní změnu využil Whyte aktivně k omlazení své kolekce a k nahrazení původních strojů s 26“ koly za moderní kousky parametru 27,5“.
Posledním bodem v průletu moderní historií této značky může být zastávka v roce 2015, kdy Whyte uvedl na trh novou Gravity řadu G-150, vyznačující se kupříkladu symetrickou zadní stavbou SCR. Tento moment se podařilo v krátké době od představení okořenit umístěním na stupních vítězů v jednom z nejšílenějších závodů světa – francouzském Megavalanche!
Whyte 2018 – na fullech to stojí!
Pakliže jiné značky začínaly mnohdy dříve než Whyte a své základy proto vystavěly zejména na pevných rámech a až později přidaly plně odpružené modely, u Britů z Whyte to bylo přesně naopak. Jak jsme si již popsali, jejich královskou disciplínou jsou již od kořenů datujících se do roku 1994 plně odpružené stroje, kterých také mají poměrně širokou škálu. Pojďme si nyní projít jednotlivé řady a ve stručnosti si popsat jejich základní vlastnosti, charakter a určení!
Whyte G-170
Názvy jednotlivých řad plně odpružených modelů značky Whyte obvykle sestávají z písmene, které specifikuje určení kola a z číslovky definující hodnotu zdvihu. Demonstrujme si to na prvním příkladu, kterým je řada G-170, což jsou nejostřejší enduro kola, jaké Whyte vyrábí. Písmeno G zde reprezentuje výraz „Gravity“, hodnota zdvihové kategorie je očividná! Řada Whyte G-170 přitom byla nedávno výrazně přepracována, aby tato kola ještě lépe vyhovovala náročným podmínkám na tratích závodů EWS (Enduro World Series).
Modely řady G-170 (kola 27,5“) využívají služeb osvědčeného nezávislého zavěšení Quad 4, symetrické konstrukce zadní stavby SCR a moderní promyšlené geometrie, která by měla jezdci zaručit vysokou stabilitu a jistotu, společně se snadným ovládáním. Jiným charakteristickým rysem je do rámu integrované stahování sedlovky (bez klasické objímky) s prachovkou v místě vstupu sedlovky do rámu. Toto řešení je přítomné u mnoha dalších modelů.
Významnou specifikací řady G-170 je její určení jak pro vzduchové, tak i pro pružinové tlumiče, což je poslední době téměř povinná výbava v závodech EWS. V nabídce jsou aktuálně tři modely, jeden s hliníkovým rámem (G-170 S), další dva na karbonu.
Whyte G-160
Pokud byste již při prvním pohledu na řadu Whyte G-160 a po přečtení jejího označení čichali podobnost s řadou G-170, pak jste na správné stopě. G-160 ale není odlehčenou a na zdvihu lehce zkrácenou verzí řady G-170, nýbrž je tomu naopak. Starším bratrem a původním předobrazem je řada G-160, která původně zaujímala post vrcholného endura, avšak s tím, jak se tato disciplína vyvíjí, nastala potřeba tuto řadu ještě o něco posílit a přitvrdit.
Modely Whyte G-160 a G-170 tedy sdílejí prakticky všechna konstrukční řešení, technologie a materiály, proto se nemá cenu opakovat. Whyte G-160 je takovým endurem pro lidi, kdežto G-170 je nekompromisní raketou pro nezdolné závodníky, či kolem pro jezdce, kteří mají extra agresivní styl jízdy či si rádi krom lesních trailů střihnou také víkend plný dovádění v bikeparku.
Whyte S-150
Za písmenem „S“ v názvu těchto modelů se skrývá výraz „Switchable“, který jednak odkazuje na obecnou všestrannost tohoto kola, ale i na fakt, že je jeho rám uzpůsoben jak pro nasazení kol průměru 29″, tak i plusek a to do šíře 2,8″. Avšak nejen kvůli tomu je značka Whyte na svou řadu S-150, kombinující primárně 29“ kola a zdvihy 150 mm, náležitě hrdá. Jedná se totiž o stroje, které nezřídkakdy brázdí závody EWS. Zároveň je mnoho běžných jezdců využívá jako maximálně schopné a hravé trailbiky s velkými koly a vyšším zdvihem.
Na konstrukci a detaily se blíže zaměříme, až budeme toto kolo testovat, což by se mělo naplnit již zkraje tohoto roku, v tuto chvíli mi ale dovolte zabrousit kousek vedle. Jak jsme si popsali v úvodu, konstruktéři a vývojáři značky Whyte vždy toužili po kole s dokonalou geometrií. Mluvili jsme například o originální paralelogramové vidlici. Dnes se ale takové prvky běžně nevyužívají, naopak je potřeba „poprat se s běžnou produkcí.“ Toto ne až tak doslova platí pro Whyte.
Ve snaze vytvořit kolo se zcela unikátní geometrií a hlavně s jistým a stabilním projevem řízení, požádali lidé ze značky Whyte výrobce vidlic RockShox, zda by jim na zakázku připravil odpružení pro tuto řadu. Tedy konkrétně vidlice se specifickým odsazením korunky (offset). Standardně se totiž u 29“ kol používá offset 51 mm, tu a tam lze narazit na hodnotu 46 mm (běžné u 27,5“ modelů). I to ale bylo pro lidi z Whyte Bikes málo, proto si nechali vyrobit korunky s odsazením pouze 42 mm.
Důvod?
Kratší offset prodlužuje stopu kola (*kdo neví o co se jedná, u testu si o tom řekneme víc), což pozitivně přispívá k jistotě ovládání kola. Společně s více položeným úhlem hlavy (65,6°) to dohromady vytváří poměrně specifickou skladbu, která by údajně měla mít mnohem lepší a přirozenější projev, než jak je tomu u většiny konkurence se standardními vidlicemi a tradičním offsetem. Prostou řečí čísel, stopa předního kola je u Whyte S-150 s klasickými 29“ koly 125,9 mm, u konkurence podobných parametrů – Trek Slash 29 – se stejným úhlem hlavy, avšak s odsazením korunky (51 mm), jen 114 mm.
V jednom velice zajímavém článku na www.pinkbike.com je zpovídán Ian Alexander, jeden z vývojářů značky Whyte, proč je právě tato cesta tou správnou. Nebudu to teď dlouze rozebírat, vypíchnu snad jen tvrzení, že při tvorbě standardů nových vidlic (příchod rozměru 29“ a později 27,5“) se jednoduše vycházelo z velikosti stopy kola u 26“ biků a té se snažili konstruktéři přiblížit úpravou offsetu i po zvětšení průměru. Jako odrazový můstek to bylo jistě vhodné, jako konec vývojového cyklu MTB geometrie nikoliv.
Už teď jsem dost zvědavý, jaké bude řízení Whytu S-150 v terénu, ale na to si vy i já musíme ještě pár týdnů počkat. Každopádně doufám, že by právě tato cesta mohla konečně i mě přesvědčit, že devětadvacítka s vyššími zdvihy může být příkladně stabilní nejen v tempu a při jízdě přímým směrem, ale i při manévrování na brzdách při minimální rychlosti! Uvidíme!
Whyte S150 Carbon RS – Design & Innovation Award 2018
Den po zveřejnění našeho článku obdržel model Whyte S-150 C RS prestižní ocenění Design & Innovation Award 2018. Zde je krátká ukázka toho, jak toto kolo zhodnotila odborná komise:
„Čím těžší a náročnější je trail, tím více Whyte S150 C RS září a svým jasem zastiňuje většinu ostatních kol svojí kategorie. Britská značka Whyte zde předvedla velký kus inženýrského a vývojářského umu, zejména na pozici ovládání. Podařilo se jim totiž stvořit stroj, který je obrovsky jistý a stabilní, přitom stále dostatečně agilní. To vše zejména díky unikátnímu zkrácenému předsazení korunky vidlice (offset zkrácený z běžných 51 mm na 42 mm).
Tento krok umožnil prodloužit stopu kola (trail), což znamená mnohem více jistoty a snazšího přirozeného vedení především v náročném terénu a v technických zatáčkách. Společně s příjemně progresivním chodem zadní stavby, který je jednak výkonný a jednak poskytuje jezdci výraznou zpětnou vazbu, před vámi stojí kolo, s nímž je radost hledat a posouvat své vlastní limity.
Díky dlouhé a položené geometrii je tento Whyte schopen hravě zvládat jak uhlazené stezky v trialových centrech, tak i náročné přírodní enduro lajny. S Whytem S-150 si užijete také dostatek pohodlí a nekompromisní přilnavosti ve výjezdech, i když se zde primárně nehraje o KOMy ze Stravy. Tedy cestou dolů ANO! Cílem tohoto kola je užít si naplno každý sjezd a technickou pěšinu, poté s lehkostí vydupat zpět na vrchol a vše několikrát zopakovat.
Whyte S150 C RS
Hmotnost: 13,99 Kg | Cena: 119 990 Kč
Původní článek a použité foto na webu: design-innovation-award.com
Whyte T-130
Dalším kandidátem na test v roce 2018 je jeden z kousků řady T-130, tedy trailbike (proto T) se zdvihem 130 mm s „klasickým“ průměrem kol 27,5“. Firemní prezentační materiály přitom tuto řadu popisují slovy: „Když jsme představili naši prodlouženou enduro geometrii poskytující maximální kontrolu nad strojem, a navíc přidali ještě karbonovou verzi T-130C, byla to trefa do černého! Opravdu výbušný mix výkonu a ovladatelnosti, který doslova smetl konkurenci z trailů.“
Řada Whyte T-130 se může pochlubit podobnými technickými libůstkami jako jeho svalnatější bratři, tedy například symetrickou zadní stavbou SCR určenou pouze pro převody stylu 1x“cokoliv“, Boost náboji, integrovanou objímkou, oversize ložisky, posíleným utěsněním pohyblivých částí a tak podobně. Whyte T-130 je přitom kolem, které by vás mělo bavit jak při honění časových rekordů do kopce, tak zejména při dovádění na zábavných trailech. Omezení byste přitom neměli cítit ani v terénu náročnějším, než kam byste jej dle zdvihu 130 mm nejspíš automaticky zařadili! Zkusíme, uvidíme!
Pevné rámy Whyte 900, 800, 600 a další
Whyte ale rozhodně nevsází jen na plně odpružené stroje, proto nabízí i stejně pestrou, nebo dokonce ještě pestřejší sestavu v oblasti MTB hardtailů. Dle určení lze za nejvyšší řadu považovat modely 901, 905 a 909, tedy stroje se zdvihem vidlice 130 mm primárně osazené pluskovými plášti (dle modelu v šíři 2,6“-2,8“).
Série 900 reprezentuje agresivní hardtaily s enduro geometrií, kdy je asi nejvíce nápadným údajem hodnota úhlu hlavy (65° – zde se odehrála meziroční změna v rozsahu 1,5°!). Tato kola rovněž využívají předností zkráceného předsazení korunky na hodnotu 42 mm (bylo popsáno u řady S-150) a symetrickou zadní stavbu SCR určenou výlučně pro pohon 1x“cokoliv“.
Přeskočíme-li na velká kola, zde najdeme předně modely Whyte 529 a 629, které jsou postaveny na 29“ a vybaveny odpružením se 120 mm zdvihu pro maximální všestrannost. Pokud byste raději něco ostřejšího, více nabušeného a závodního, pak zaostřete na modely Whyte 29-CS a 29 Carbon TEAM.
Kdo naopak hledá něco klidnějšího za rozumnou cenu, ale stále určeno na traily, ten může sáhnout po modelech z rodiny Whyte 600 (27,5“, vidlice 100 mm, úhel hlavy 68,5°), nebo Whyte 800 (27,5“, vidlice 120 mm, úhel hlavy 66,5°) s rámy SCR a pohonem 1x…
Ženy a děti
U značky Whyte se rozhodně nezapomíná ani na děti a ženy. Mladí a začínající jezdci mohou využít služeb 26“ modelů Whyte 403 a 405, sedmadvacítkový 604 ES, nebo plně odpružený T-130 SR XS. U dam a dívek můžeme rovněž začít modely řady T-130 (varianty SR a S) a pokračovat hardtaily 802 Compact, 806 Compact a 604 Compact.
Na silnici i mimo ni!
V neposlední řadě najdeme v kolekci Whyte také rodinku silničních a Gravel strojů. Začít lze u karbonových šviháků z rodiny Wessex, kteří jsou obuti na 30 mm široké bezdušové pláště, protože Whyte je z Anglie. Tedy ze země, kde to s kvalitou silnic není nijak zázračné a se stabilitou počasí o to méně. Modely Whyte Wessex by tak mohly být ideálními vytrvalostními stroji i pro naše rozbité okresky. Jako bonus do anglického počasí přinášejí i možnost montáže plnohodnotných originálních blatníků.
V kategorii dobrodružných a „špinavých silnic“ najdeme jednak model Glencoe, o jehož určení mnohé napoví obutí standardu Road Plus (650bx47c). Jedná se o všestranné cestovní kolo, které oplývá vysokým komfortem a nemalou odolností. Vedle něj zaujmou v nabídce Whyte ještě modely Friston a Gisburn. Tyto stroje jsou určeny pro rychlejší a ostřejší jízdu po zpevněných cestách a silnicích, ale také mimo ně.
Jejich geometrie je údajně inspirována MTB stroji a jejich běžnou součástí jsou bezdušové pláště. Mimořádně ovladatelné a chirurgicky přesné, takové by měly být tyto dva Gravel biky. K dokreslení jejich vlastností by mohla posloužit informace, že je model Gisburn standardně vybaven teleskopickou sedlovkou KS Speed Up se zdvihem 100 mm!
Zanedlouho v terénu!
Tolik naše úvodní představení značky Whyte a jejích kol, která jsou již nějaký čas běžně dostupná i v naší republice, primárně na webu www.whyte.cz Jak bylo několikrát zmíněno v textu, pro letošní rok máme slíbeno hned několik testů těchto kol, modelově stroje S-150, T-130 a Gilsburn, proto pokud vás zajímá, jak se Whyte chová v praxi, stačí si jen počkat!
Více o kolech Whyte najdete na webu www.whyte.bike stejně jako na stránkách českého zastoupení www.whyte.cz Aktuální dění lze sledovat na Facebook profilu Whyte Bikes CZ & SK
Foto: Whyte Bikes