OneUp Switch Chainring – Tech News

S nástupem systémů „jedničkového“ řazení (1x cokoliv) vyvstala jedna ožehavá otázka: „Jak velký převodník zvolit?“ Z počátku možná nebyla až tak zásadní, jelikož se převodníky daly snadno měnit, avšak s rozšířením řešení Direct Mount jsme se o tuto možnost do značné míry ochudili. Tedy až doposud!

Značka OneUp, která se zaměřuje především na možnosti, rozšíření, úpravy a přestavby stávajících systémů řazení totiž přišla s jedním dosti zajímavým nápadem. Direct Mount s minimalistickým unašečem (pavoukem) v provedení určeném pro většinu nejčastěji používaných systémů klik a univerzálním „rozhraním“ pro instalaci samotného převodníku. Možná to bude někomu znít jako cesta zpět ke klasickým pavoukům, ale pokud tomu tak je, pak OneUp udělal půl kroku dozadu a dva dopředu!

Jak to bylo, jak to je a jak to bude?

Systémy s jedním převodníkem, které ve větší míře protlačil především SRAM se svým řešením 1×11 (dnes i 1×12), začínaly v podstatě tak, že se použily původní kliky z dvoupřevodníkové varianty, pavouk se lehce upravil pro jedinou placku a bylo hotovo. Fungovalo to, převodníky se daly snadno měnit i bez sundání klik, navíc roztečí nebylo tolik, takže nic nebránilo použití převodníků alternativních výrobců jako je OneUp a jemu podobní.

Pak se ale něco změnilo! Klasický pavouk, který kdysi nesl tři převodníky, se najednou zdál být zbytečný, velký, nevzhledný a hlavně překonaný. Proto se začala rodit a rychle rozšiřovat řešení s přímou montáží převodníku na tělo kliky, tzv. Direct Mount. Takovéto provedení je o hodně hezčí, lehčí, jednodušší a vlastně by mělo být i pevnější. Jenže…

Jenže když chcete na Direct Mount setu změnit velikost převodníku, nezbude vám nic jiného než kliky sundat. Pokud jste to někdy dělali, pak vám nemusím říkat, že to může i nemusí být práce na pár minut. A také, že to není vhodné dělat na parkovišti u trail centra, minimálně pokud si okolo nerozložíte čisté hadry, abyste měli kam položit kliky, jelikož jinak by se vám na vzorně mazanou osu přilepil prach.

Navíc, když jsem párkrát měnil Direct Mount převodník, říkal jsem si, že to radši nebudu dělat moc často, jelikož mě děsí představa, že strhnu, ukroutím, či jinak zničím drobné šroubky, které jistí převodník na mých luxusních karbonových klikách (redakční RB Bandit 675) a to by bolelo… Hlavně moji peněženku!

Neválej se v prachu

OneUp toto vše vyřešil, jak se zdá, jednou provždy! Tedy pokud jeho nápadu propadnete! Celá záležitost je úžasně jednoduchá. Jak již bylo zmíněno, vytvořili malé efektní unašeče pro jednotlivé systémy klik (Race Face, SRAM, Cannondale, E13 a Hope), navíc s různým odsazením (klasika, Boost a Super Boost + další alternativy) a k nim snadno připojitelné převodníky. Tedy jak klasické kulaté, tak i oválné. Nestejnou podobu zubů (Narrow-Wide) beru jako samozřejmost.

Takže teď už si jen objednáte sadu odpovídající vašim klikám (jednotně 23 USD), do košíku přihodíte převodníky (dle velikosti 40 – 44 USD/ks) a můžete se těšit, až to doma vše složíte a že pak budete moct měnit skladbu převodů dle situace, únavy či profilu terénu.

Dříve, než si kolega obuje boty!

Jednoduché, efektní a efektivní je i spojení mini-unašeče a samotných převodníků. Jednoduše povolíte o pár otáček čtyři šroubky (4mm imbus), které nemusíte vyndávat, o cca 20° pootočíte převodník jako takový, stáhnete z kliky, nasadíte druhý požadovaný, utáhnete a jede se! Vše by mělo skutečně zabrat jen pár minut.

Minimálně v případě, že používáte nášlapné pedály a ne obří plácačky jako já – Crankbrothers Stamp Large. V takovém případě (demontáž/montáž pedálů) by se snad dalo vše stihnou dřív, něž si kolega obuje boty, nasadí helmu, srovná batoh, zkoukne facebook a zapne Stravu. Ale o to zde snad ani nejde, ne?!

Přestože lze výměnu převodníku díky systému OneUp Switch vyřešit skutečně za pár minut těsně před vyjetím, myšlenka celého řešení spočívá v tom, že si můžete dopředu zvolit, jaké převody se zrovna ten den budou hodit. Do bikeparku s lanovkou něco těžšího, pro enduro trénink či závody s těžkými transfery (nebo prostý výlet s kamarády do Alp apod.) něco lehčího. Případně není problém vyzkoušet ovál!

Celé toto řešení navíc není těžší než klasické Direct Mount převodníky. Jestli to správně chápu, pak má set OnUp Switch určený pro SRAM s oválným převodníkem o 30 zubech hmotnost 66 gramů. Pro srovnání Direct Mount převodník SRAM X-Sync 30 zubů váží 68 gramů a základní ocelové pak při stejné velikosti 96 gramů!

Přes ploché pedály by člověk převodník asi těžko přetáhl

reklama

Má to svá ale?

Jeden potenciální problém, na který jsme již narazili, je přítomnost velkých plochých pedálů, ale to je spíš jen detail. Jinou komplikaci může představovat fakt, že když vyměníte převodník, změní se poloha přehazovačky s tím, jak se řetěz více napne (větší převodník), nebo povolí (menší převodník).

Pokud zvolíte rozumnou střední délku řetězu, pak by neměl být problém obsáhnout tři velikosti po jednom stupni. Modelově vezměme za základ převodník 30 zubů, který by nemělo být problém alternovat za 28 zubů a 32 zubů. V případě většího rozdílu by už bylo potřeba zkrátit či prodloužit řetěz, což se ale zase dá udělat vratnou cestou pomocí rychlospojek. No, bude třeba si s tím dopředu pohrát, než začnete na někoho machrovat pět minut před startem závodu nebo jen společné vyjížďky!!!

Zároveň s tím je třeba si uvědomit, že i skok o dva zuby často vyžaduje jemné doladění vzdálenosti horní klady přehazovačky od kazety. Šroubek, který bývá označen jako B-tension. Opět to není nic složitého, když víte kam sáhnout a o kolik cca tento prvek upravit. Znovu se nám ale trochu ztrácí pointa výměny za dvě minuty, z kterých by mohlo být 5 – 10 minut. Nebo při extra šikovnosti i půl hodiny!

Mně to třeba stačí!

I to je ale slušný čas a hlavně jde vážně jen o jednoduché šroubování a žádné složité elaborace, pokud víte jak na to. Dokonce jsem při hledání informací narazil i na myšlenku, že by toto řešení mohli využít závodníci (nejen) EWS, kteří by dole pod kopcem nasadili menší převodník, nahoře před startem RZ zase větší. To už je ale docela peklo, navíc kdo může a kdo má podporu SRAMu, ten použije sadu SRAM Eagle 1×12 a nemusí řešit nic podobného!

Spojení převodníku a unašeče není žádná věda. Jednotlivé díly „zámku“ do sebe hezky zapadnou (směrově je spoj orientován pro maximální pevnost při záběru).

Vše pak stáhne jeden klasický převodníkový šroub, který má hlavičku z vnitřní strany, ale díky vnitřnímu osazení na imbus se utahuje zvenku.

Postřehy z praxe (nikoliv naše)

Jak už to tak bývá, lidé z PinkBike.com mají systém OneUp Switch k dispozici na hraní již dobré tři měsíce, přestože se oficiálně odhalil až tento týden. Dle jejich zkušeností je celé řešení chytře vymyšlené, plní co slibuje a nabízí jezdci skutečnou volnost a možnost vybrat si, jaké převody bude ten den, týden či měsíc vozit.

Výměna převodníků je, dle dostupných informací a při použití nášlapných pedálů skutečně snadná a rychlá, stačí na ni pár otáček imbusem sem a tam a je hotovo. Občas je potřeba doladit šroubek B-tension, ale to není zásadní brzda. Dobrou zprávou je, že ani po třech měsících intenzivního testování na vyprahlých prašných trailech v Kalifornii ve spojení unašeče a převodníku nepraská ani nekřupe.  Všechna čest.

Převodníky samotné přitom neváží skoro nic, takže teoreticky si člověk jeden menší může hodit klidně do batohu a když mu navečer dojdou síly…



Ovál, nebo kulatý převodník? Rozmyslet si to můžeš kdykoliv!

Potřebujeme to vůbec?

Toto je asi nejzásadnější otázka ze všech! Mám na ni pár teorií:

NE – dnes již existují sady 1×12, nebo extra velké převodníky či kazety s velkým rozsahem, které takovéto řešení činí skoro zbytečným. SRAM Eagle je ale zatím nehorázně drahý a ostatní varianty mají často své mouchy.

NE – většina z nás, kteří běžně používáme sady 1×11 si na své převody zvykla a prostě o možnosti vyměnit převodník ani nepřemýšlí. Kupříkladu já sám si chtěl jednou před cestou na Gardu hodit na kolo menší převodník (28 místo 30 zubů), pak jsem to nějak nestihl a nakonec jsem to přežil a ani moc netrpěl.

MOŽNÁ –  těžko soudit, dokud si to člověk nezkusil a dokud si nezažil v praxi ten pocit, že má tu možnost!

PROČ NE – přistoupit k tomuto řešení můžete i tak, že si koupíte sadu s jedním převodníkem s tím, že po jeho opotřebení budete měnit jen tento kus a ne celý Direct Mount set.

ANO – láká vás ovál, ale nejste si jím jisti. S OneUp můžete mít klasický kulatý set a ovál si koupit jen na zkoušku. Pokud to nebude ono, vzhledem k jeho neomezené kompatibilitě v rámci rodiny OneUp Switch jej lze zase prodat, vyměnit apod.

ANO – plánujete přestavět svoje kolo, koupit nový rám apod.? Pak vám nic nebrání v tom použít jeden klasický set OneUp pro standardní osy a náboje, třeba se sadou převodníků a do budoucna vyměnit jen unašeč, který bude mít odsazení vhodné pro Boost rám (teoretický příklad)

ANO – Budete měnit kolo, k původnímu máte celou sadu převodníků, ale na novém jsou kliky Race Face a na původním jste měli SRAM (příklad). Opět stačí vyměnit jen unašeč, vše ostatní zůstává.

ANO – Máte v partě různá kola a různé kliky. Napadne vás koupit si dohromady sadu převodníků a ty různě střídat. S OneUp Switch to není problém, ať jsou vaše kola a kliky téměř jakékoliv.

Zkusíme, uvidíme

Možná si vzpomenete, že jsme díly OneUp už dříve testovali (OneUp set pastorků). Na konci roku jsme jim přitom psali s tím, že bychom rádi zkusili jejich Direct Mount ovál. Odpovědí nám bylo: „Chytáme něco nového, něco velkého. Počkejte do jara a pak se domluvíme.“ Už je to tady. Proto jakmile dokončím toto představení, píšu do OneUp a začínám vyhlížet zásilku. Brzy se snad s vámi podělíme nejen o teoretické, ale i o praktické poznatky týkající se řešení OneUp Switch.

Text: Štěpán Hájíček | Foto: OneUp / pinkbike.com


OneUp Swith – shrnutí

Unašeče (pavouky): Cena jednotně 23 USD

  • Race Face Cinch – Standard, Boost, SuperBoost
  • SRAM s třemi šrouby – Standard, Boost, SuperBoost, BB30 (krátká osa)
  • Hope – Standard and Boost
  • E*Thirteen – Standard a Boost
  • Cannondale – Standard, Ai, FatCAAD

Převodníky (ceny USD)

  • 28 zubů ovál/kulatý – 40
  • 30 zubů ovál/kulatý – 40
  • 32 zubů ovál/kulatý – 42
  • 34 zubů ovál/kulatý – 44
  • 36 zubů ovál/kulatý – 44
  • (*převodníky jsou kompatibilní se všemi unašeči)
Více informací ne webu oneupcomponents.com

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Zed

    Pro normálního bikera mi to přijde jako naprostá zbytečnost, pro neukojeného ladiče naopak další možnost, jak tunit svoje kolo k „dokonalosti“. Na klasiku Direct Mount to nemá ani pevností, ani designem.

    • Ty mlč! Ty to dostaneš na kolo! Chtěl si přece ovál!!! 😀

  • Petr Hošek

    Problém s přetáhnutím přes pedál by se dal řešit tak, že by byl v unašeči slot pro druhý převodník a ten nepoužívaný by na klikách zůstal navlečený. Nebo by byl ten unašeč rovnou na dvě placky a ty by se neměnily, ale jen by se přehodil řetěz z jedné na druhou. A nebo možná, aby to člověk mohl udělat i za jízdy, by se tam mohlo dát něco jako přehazovačka, ale dopředu, která by to přehodila třeba páčkou z řídítek, to by bylo taky fajn.

    • To zní, jako když Clarkson a spol. řeší alternativní možnosti pohonu a skončí u… Spalovacího motoru! 😀 Jasně, představa výměny převodníku třeba hned několikrát během závodu je šílená. Ale když se na to podíváš pragmaticky, z hlediska výrobních nákladů, ceny a kompatibility samotných převodníků (OneUp počítá dohromady přes 130 kombinací unašeč/převodník), tak to smysl dává. Už jen představa „měním kolo, ale chci si nechat svůj oblíbený ovál“ (příklad) mi dává docela smysl. Nebo by to mohla použít konkurence/prodavač: „Tady si zkuste tři převodníky, zjistíte co vám sedí a my vám pak prodáme to, co u nás stojí nejvíc.“ (sranda) Je to jen o úhlu pohledu…

      • Petr Hošek

        Z pohledu druhovýrobce jako OneUp je to samozřejmě smysluplný krok, jak částečně obejít různé standardy direct mount, a tak trochu napravit bordel, který v tom výrobci dělají. Z pohledu celého MTB průmyslu je ale tak trochu absurdní a smutné, že k tomu muselo dojít. Trochu mi v tomto ohledu direct mount připomíná press fit středová složení, která se pro většinu lidí ukázala jako ptákovina (teda aspoň mně to na kolo nesmí).

        • Pravda, ke klasickému závitovému složení se mnozí vrací, ale zase direct-mount převodníky mi smysl dávají jednoznačně. Už jen když si vzpomenu jak velký a těžký byl původní unašeč (pavouk) třeba na karbonových klikách SRAM X0!

  • Stanislav Tirita

    Mne se to libi. Určite bych to chcel vyskouset. Ted jezdim 1×11 Porovnal bych 30T klasicky a taky 30T oval. Jenom bych chtel vedet jaka by mela byt vzalenost horniho kolecka kladky od nejmensiho postorku kazety aby to nevydavalo divne zvuky a dobre radilo. Eagle je fakt draha zalezitost. A nelibi se mi odstupnovani prevodu 1×12 a taky u 1×11 to neni idealni. Mnelo by bit plynulejsi.

    • Souhlas, také se mi na tom líbí, že si můžu „za pár peněz“ koupit ovál a hodit ho tam jen na zkoušku. Nebo ho tam pak nechat. Ohledně toho nastavení (označení B-tension, B-adjust apod.) lze použít speciální přípravek SRAM „B-gap tool“ https://www.youtube.com/watch?v=YjgBtCObYDY&index=2&list=PL9DDrMFpBSuwXJP43HaVoLXszjnbyLrRR

      Ale to jen, kdybys chtěl být extra přesný. Já to obvykle dělám podle oka a citu a to na největším pastorku. Chce to najít bod, kdy se kladka skoro dotýká pastorku a pak jí o pár milimetrů oddálit. Zatočit si u toho klikama, sledovat a poslouchat, co to dělá.

      Napadá mě ale, jak to funguje s oválem, tam asi člověk musí najít vhodnou střední polohu, respektive nastavit tento prvek, když je řetěz nejkratší. Vyzkouším v praxi, až dorazí testovací sada od OneUp. Zatím jsou vyprodáni, ale máme slíbeno pár kousků z druhé výrobní série.

      • Stanislav Tirita

        No uz len sehnat ten SRAM „B-gap tool. :-).

      • Kamil Holub

        Zvlastni je,ze mam stary Biopace kliky na silnicce a tam se hazka ani nehne. To samy,kdyz jsem montoval velky a maly OneUp oval na silnicku zakaznikovi. Nulove tahani,prodluzovani a zkracovani retezu. Ale 32z oval na bajku 1×10 mi taha za XTckovou hazku docela dost slusne…

        • A není to dáno poměrem velikosti převodníku a míry šišatosti? Nebo do toho může promluvit také systém pro stálé napnutí řetězu moderních MTB přehazovaček (Shimano Shadow Plus, SRAM Type 2). Nebo jsem úplně vedle? Jsem zvědavý až ten ovál zkusím na RB Bandit 😉

          • Kamil Holub

            Nevim,nestudoval jsem to podrobne. Ale Biopacy rozhodne nejsou tak moc sisate a mam tam Ultegru s kratkym raminkem. Sice staaaarou 2×7,ale Ultegru. Pan mel hodne sisate silnicni ovaly na nove 2×11 105ce s kratkym a taky nic. Na bajku mam 32 zubovy 104BCD ,10sp. XTckovy saltr s dlouhym raminkem a bez treci spojky. A to taha fakt hodne. Ale saltr zatim drzi… Ted na jednu sezonu zkusmo nasazuju k ovalu jeste RADr klec s kladkama. Bude na XTcku uz se spojkou. OneUp tvrdi,ze to je nejkratsi mozne raminko prehazovacky,ktere zvladne bezproblemove napnout 11-42 kazetu. Tak uvidime,kolik a co to za tech 18€ zvladne… 😀

          • Ještě mě napadá, že do toho může promluvit poměr velikosti převodníku a pastorků. Jakože na malém pastorku to tahá méně a na větším víc. Ale to už je vážně jen bohapustá spekulace. Uvidíme v praxi až dorazí šiška od OneUp.

          • Kamil Holub

            Já mám na 1×10 32 zubový ovál od OneUp na 104BCD. K tomu kazetu 11-42… A tahá, a tahá, a tahá… 🙂

  • K4m1k4z3

    Achjo… Co bylo vlastně špatně na 104 BCD? Stačí sundat 4 šrouby a převodník taky přetáhnu přes kliku i přes pedál. Jedinou nevýhodou je maximální velikost převodníku 30 zubů. Ale kdo dnes v době 42-50zubových kazet potřebuje vozit menší?

    • No… Jak už jsem někde psal. Klasický pavouk na klikách SRAM X0 byl dost velký, těžký a nevzhledný a já osobně bych občas užil i převodník 28z s klasikou kazetou SRAM 10-42z. Ale je to věc názoru a potřeb každého jezdce. 😉

    • Kamil Holub

      Minimální velikost… 😉 A i to je specialitka, kterou dlouho vyráběla jediná firma. Dnes je výběr trochu větší, ale klasika tak jako tak končí na 32z pro 104BCD. Novější pavouci 94BCD jsou na tom lépe…

      Klasická kazeta končí 42z (teď nově 11sp. XTčko 46z) a to pro mnoho lidí na 29″ kolech s 32z převodníkem pořád může být málo. Viz Štěpán, který i na 27,5ce by rád 28z placku.

      • 28z ano, objel jsem s ní poslední Enduro Race Most (2015), ale obvykle mi stačí klasika 30z a 28z bych použil jen občas na Gardě a v podobném brutál profilu!

      • K4m1k4z3

        Klasika 104 BCD končí na 30 zubech. Převodník je trochu odsazen směrem dovnitř, aby nekolidoval řetěz s packami. 30/46 pak odpovídá převodu 24/36, což je něco, co se obvykle dávalo na 2×10 osazené devětadvácy. Osobně v tom řešení od OneUp nevidím velký přínos. Je to pouze řešení problému, který vůbec nemusel vzniknout.

        • Kamil Holub

          104BCD 30t znám, uvažoval jsem o něm v době, kdy jediný, kdož jej vyráběl byli BlackSpire Components. Ale rozhodně to není klasika. Musí to být odsazené a používají se jiné šrouby. A taky dodnes co koukám, tak mi vyjede asi 6 nebo 7 firem, které to mají v nabídce a cena není nejnižší. Naprosto standardní 32z seženeš v placce vycvyaknuté z ocelového plechu snad od 70,- Kč u miliardy výrobců. No a kazetu 11-46 dělá kolik firem a v kolika provedeních aby to nestálo šílený ranec??? To máme XTčko 2017 a SunRace MX8… Kdo dál prosím? 😉

          • K4m1k4z3

            Ahá, takže posunujeme cíle a začínáme do toho tahat i cenu. =)
            Nó, pokud pánovi nevoní převodníček ze Superstáru ani kazetka Sunrace za 1400, tak proti tomu už se skutečně nedá říct ani fň. ^_^

          • Kamil Holub

            Ok,nebudeme do toho vubec tahat penize. Ale mam cyklokram a zakaznika. Kolik ruznych 30z. prevodniku s dostupnosti bud bezne u me v supliku v nekolika barvach nebo nejpozdeji zitra mu muzu nabidnout? 32ky mam normale a ve 3 barvach. Kdyz ne,umim bud jeste ten samy den nebo nejpozdeji zitra. A kazety? Vynecham-li xD orech tak na klasiku sezenu 11-46 M8000 a MX8 od SunRacu… Co dal? Neni alternativa pouhych 2 moznosti sakra malo? BTW, 10sp. SunRace kazetu 11-42 vozim tretim rokem… Fakt to neni o tom,ze by mi nevonela. Ale vim,co mi chodi za zakazniky a jake maji pozadavky… Denne, 8,5 hodiny od pondelka do patku. 😉

          • RESPEKT! Nejhorší jsou asi ti, co si načtou rozumy na BikeAndRide a pak na tebe dělají ramena, že všemu rozumí 😉

          • K4m1k4z3

            Jako pro majitele bikeshopu je pro tebe logicky lepší, pokud je výběr na trhu menší. Zákazník chce 11-46 kazetu? Stačí ti, když budeš mít Sunrace a Shimano, protože jiné nejsou. 30z převodník? Stejná situace. Nemusíš syslit X převodníků od Y výrobců v Z barvách.

          • Kamil Holub

            Nemas uplne tak pravdu… Zakaznik chce vyber. Pak mas sanci mu neco prodat a v konecnem dusledku z toho i mit dobry pocit,zes mu dobre poradil a odesel spokojeny. A kdyz neni na krame vyber,tak odejde bez nakupu s tim,ze se jeste doma podiva na internet. Tam zjisti,ze stejne nic jinyho nesezene,ale uz se do obchodu vetsinou nevrati,protoze si to na tom netu rovnou objedna… A je po businessu.

          • K4m1k4z3

            Tak nejdůležitější je, že si ten prodejní neúspěch dokážeš racionálně vysvětlit. =)
            Ona totiž zajisté není chyba v tom, že jsi situaci na trhu zákazníkovi nebyl schopen srozumitelně shrnout, nýbrž tkví právě v tom malém výběru na trhu! LUL =D

          • Sorry, že furt tlačím ten SRAM… Jasně, kazety z vyšších sad jsou pekelně drahé (X01 – 8000 Kč, X01 Eagle tuším kolem 12 000 Kč!!!). SRAM kazeta ze sady GX (XG-1150) kolem 3000 Kč. Je to hodně, ale ta kvalita mi přijde, že za to stojí. Na RB máme už X let kazetu X01 a stále drží. Tedy už půjde dolů, ale vydržela fakt dlouho!