OneUp Switch Chainring – Tech News

S nástupem systémů „jedničkového“ řazení (1x cokoliv) vyvstala jedna ožehavá otázka: „Jak velký převodník zvolit?“ Z počátku možná nebyla až tak zásadní, jelikož se převodníky daly snadno měnit, avšak s rozšířením řešení Direct Mount jsme se o tuto možnost do značné míry ochudili. Tedy až doposud!

Značka OneUp, která se zaměřuje především na možnosti, rozšíření, úpravy a přestavby stávajících systémů řazení totiž přišla s jedním dosti zajímavým nápadem. Direct Mount s minimalistickým unašečem (pavoukem) v provedení určeném pro většinu nejčastěji používaných systémů klik a univerzálním „rozhraním“ pro instalaci samotného převodníku. Možná to bude někomu znít jako cesta zpět ke klasickým pavoukům, ale pokud tomu tak je, pak OneUp udělal půl kroku dozadu a dva dopředu!

Jak to bylo, jak to je a jak to bude?

Systémy s jedním převodníkem, které ve větší míře protlačil především SRAM se svým řešením 1×11 (dnes i 1×12), začínaly v podstatě tak, že se použily původní kliky z dvoupřevodníkové varianty, pavouk se lehce upravil pro jedinou placku a bylo hotovo. Fungovalo to, převodníky se daly snadno měnit i bez sundání klik, navíc roztečí nebylo tolik, takže nic nebránilo použití převodníků alternativních výrobců jako je OneUp a jemu podobní.

Pak se ale něco změnilo! Klasický pavouk, který kdysi nesl tři převodníky, se najednou zdál být zbytečný, velký, nevzhledný a hlavně překonaný. Proto se začala rodit a rychle rozšiřovat řešení s přímou montáží převodníku na tělo kliky, tzv. Direct Mount. Takovéto provedení je o hodně hezčí, lehčí, jednodušší a vlastně by mělo být i pevnější. Jenže…

Jenže když chcete na Direct Mount setu změnit velikost převodníku, nezbude vám nic jiného než kliky sundat. Pokud jste to někdy dělali, pak vám nemusím říkat, že to může i nemusí být práce na pár minut. A také, že to není vhodné dělat na parkovišti u trail centra, minimálně pokud si okolo nerozložíte čisté hadry, abyste měli kam položit kliky, jelikož jinak by se vám na vzorně mazanou osu přilepil prach.

Navíc, když jsem párkrát měnil Direct Mount převodník, říkal jsem si, že to radši nebudu dělat moc často, jelikož mě děsí představa, že strhnu, ukroutím, či jinak zničím drobné šroubky, které jistí převodník na mých luxusních karbonových klikách (redakční RB Bandit 675) a to by bolelo… Hlavně moji peněženku!

Neválej se v prachu

OneUp toto vše vyřešil, jak se zdá, jednou provždy! Tedy pokud jeho nápadu propadnete! Celá záležitost je úžasně jednoduchá. Jak již bylo zmíněno, vytvořili malé efektní unašeče pro jednotlivé systémy klik (Race Face, SRAM, Cannondale, E13 a Hope), navíc s různým odsazením (klasika, Boost a Super Boost + další alternativy) a k nim snadno připojitelné převodníky. Tedy jak klasické kulaté, tak i oválné. Nestejnou podobu zubů (Narrow-Wide) beru jako samozřejmost.

Takže teď už si jen objednáte sadu odpovídající vašim klikám (jednotně 23 USD), do košíku přihodíte převodníky (dle velikosti 40 – 44 USD/ks) a můžete se těšit, až to doma vše složíte a že pak budete moct měnit skladbu převodů dle situace, únavy či profilu terénu.

Dříve, než si kolega obuje boty!

Jednoduché, efektní a efektivní je i spojení mini-unašeče a samotných převodníků. Jednoduše povolíte o pár otáček čtyři šroubky (4mm imbus), které nemusíte vyndávat, o cca 20° pootočíte převodník jako takový, stáhnete z kliky, nasadíte druhý požadovaný, utáhnete a jede se! Vše by mělo skutečně zabrat jen pár minut.

Minimálně v případě, že používáte nášlapné pedály a ne obří plácačky jako já – Crankbrothers Stamp Large. V takovém případě (demontáž/montáž pedálů) by se snad dalo vše stihnou dřív, něž si kolega obuje boty, nasadí helmu, srovná batoh, zkoukne facebook a zapne Stravu. Ale o to zde snad ani nejde, ne?!

Přestože lze výměnu převodníku díky systému OneUp Switch vyřešit skutečně za pár minut těsně před vyjetím, myšlenka celého řešení spočívá v tom, že si můžete dopředu zvolit, jaké převody se zrovna ten den budou hodit. Do bikeparku s lanovkou něco těžšího, pro enduro trénink či závody s těžkými transfery (nebo prostý výlet s kamarády do Alp apod.) něco lehčího. Případně není problém vyzkoušet ovál!

Celé toto řešení navíc není těžší než klasické Direct Mount převodníky. Jestli to správně chápu, pak má set OnUp Switch určený pro SRAM s oválným převodníkem o 30 zubech hmotnost 66 gramů. Pro srovnání Direct Mount převodník SRAM X-Sync 30 zubů váží 68 gramů a základní ocelové pak při stejné velikosti 96 gramů!

Přes ploché pedály by člověk převodník asi těžko přetáhl

reklama

Má to svá ale?

Jeden potenciální problém, na který jsme již narazili, je přítomnost velkých plochých pedálů, ale to je spíš jen detail. Jinou komplikaci může představovat fakt, že když vyměníte převodník, změní se poloha přehazovačky s tím, jak se řetěz více napne (větší převodník), nebo povolí (menší převodník).

Pokud zvolíte rozumnou střední délku řetězu, pak by neměl být problém obsáhnout tři velikosti po jednom stupni. Modelově vezměme za základ převodník 30 zubů, který by nemělo být problém alternovat za 28 zubů a 32 zubů. V případě většího rozdílu by už bylo potřeba zkrátit či prodloužit řetěz, což se ale zase dá udělat vratnou cestou pomocí rychlospojek. No, bude třeba si s tím dopředu pohrát, než začnete na někoho machrovat pět minut před startem závodu nebo jen společné vyjížďky!!!

Zároveň s tím je třeba si uvědomit, že i skok o dva zuby často vyžaduje jemné doladění vzdálenosti horní klady přehazovačky od kazety. Šroubek, který bývá označen jako B-tension. Opět to není nic složitého, když víte kam sáhnout a o kolik cca tento prvek upravit. Znovu se nám ale trochu ztrácí pointa výměny za dvě minuty, z kterých by mohlo být 5 – 10 minut. Nebo při extra šikovnosti i půl hodiny!

Mně to třeba stačí!

I to je ale slušný čas a hlavně jde vážně jen o jednoduché šroubování a žádné složité elaborace, pokud víte jak na to. Dokonce jsem při hledání informací narazil i na myšlenku, že by toto řešení mohli využít závodníci (nejen) EWS, kteří by dole pod kopcem nasadili menší převodník, nahoře před startem RZ zase větší. To už je ale docela peklo, navíc kdo může a kdo má podporu SRAMu, ten použije sadu SRAM Eagle 1×12 a nemusí řešit nic podobného!

Spojení převodníku a unašeče není žádná věda. Jednotlivé díly „zámku“ do sebe hezky zapadnou (směrově je spoj orientován pro maximální pevnost při záběru).

Vše pak stáhne jeden klasický převodníkový šroub, který má hlavičku z vnitřní strany, ale díky vnitřnímu osazení na imbus se utahuje zvenku.

Postřehy z praxe (nikoliv naše)

Jak už to tak bývá, lidé z PinkBike.com mají systém OneUp Switch k dispozici na hraní již dobré tři měsíce, přestože se oficiálně odhalil až tento týden. Dle jejich zkušeností je celé řešení chytře vymyšlené, plní co slibuje a nabízí jezdci skutečnou volnost a možnost vybrat si, jaké převody bude ten den, týden či měsíc vozit.

Výměna převodníků je, dle dostupných informací a při použití nášlapných pedálů skutečně snadná a rychlá, stačí na ni pár otáček imbusem sem a tam a je hotovo. Občas je potřeba doladit šroubek B-tension, ale to není zásadní brzda. Dobrou zprávou je, že ani po třech měsících intenzivního testování na vyprahlých prašných trailech v Kalifornii ve spojení unašeče a převodníku nepraská ani nekřupe.  Všechna čest.

Převodníky samotné přitom neváží skoro nic, takže teoreticky si člověk jeden menší může hodit klidně do batohu a když mu navečer dojdou síly…



Ovál, nebo kulatý převodník? Rozmyslet si to můžeš kdykoliv!

Potřebujeme to vůbec?

Toto je asi nejzásadnější otázka ze všech! Mám na ni pár teorií:

NE – dnes již existují sady 1×12, nebo extra velké převodníky či kazety s velkým rozsahem, které takovéto řešení činí skoro zbytečným. SRAM Eagle je ale zatím nehorázně drahý a ostatní varianty mají často své mouchy.

NE – většina z nás, kteří běžně používáme sady 1×11 si na své převody zvykla a prostě o možnosti vyměnit převodník ani nepřemýšlí. Kupříkladu já sám si chtěl jednou před cestou na Gardu hodit na kolo menší převodník (28 místo 30 zubů), pak jsem to nějak nestihl a nakonec jsem to přežil a ani moc netrpěl.

MOŽNÁ –  těžko soudit, dokud si to člověk nezkusil a dokud si nezažil v praxi ten pocit, že má tu možnost!

PROČ NE – přistoupit k tomuto řešení můžete i tak, že si koupíte sadu s jedním převodníkem s tím, že po jeho opotřebení budete měnit jen tento kus a ne celý Direct Mount set.

ANO – láká vás ovál, ale nejste si jím jisti. S OneUp můžete mít klasický kulatý set a ovál si koupit jen na zkoušku. Pokud to nebude ono, vzhledem k jeho neomezené kompatibilitě v rámci rodiny OneUp Switch jej lze zase prodat, vyměnit apod.

ANO – plánujete přestavět svoje kolo, koupit nový rám apod.? Pak vám nic nebrání v tom použít jeden klasický set OneUp pro standardní osy a náboje, třeba se sadou převodníků a do budoucna vyměnit jen unašeč, který bude mít odsazení vhodné pro Boost rám (teoretický příklad)

ANO – Budete měnit kolo, k původnímu máte celou sadu převodníků, ale na novém jsou kliky Race Face a na původním jste měli SRAM (příklad). Opět stačí vyměnit jen unašeč, vše ostatní zůstává.

ANO – Máte v partě různá kola a různé kliky. Napadne vás koupit si dohromady sadu převodníků a ty různě střídat. S OneUp Switch to není problém, ať jsou vaše kola a kliky téměř jakékoliv.

Zkusíme, uvidíme

Možná si vzpomenete, že jsme díly OneUp už dříve testovali (OneUp set pastorků). Na konci roku jsme jim přitom psali s tím, že bychom rádi zkusili jejich Direct Mount ovál. Odpovědí nám bylo: „Chytáme něco nového, něco velkého. Počkejte do jara a pak se domluvíme.“ Už je to tady. Proto jakmile dokončím toto představení, píšu do OneUp a začínám vyhlížet zásilku. Brzy se snad s vámi podělíme nejen o teoretické, ale i o praktické poznatky týkající se řešení OneUp Switch.

Text: Štěpán Hájíček | Foto: OneUp / pinkbike.com


OneUp Swith – shrnutí

Unašeče (pavouky): Cena jednotně 23 USD

  • Race Face Cinch – Standard, Boost, SuperBoost
  • SRAM s třemi šrouby – Standard, Boost, SuperBoost, BB30 (krátká osa)
  • Hope – Standard and Boost
  • E*Thirteen – Standard a Boost
  • Cannondale – Standard, Ai, FatCAAD

Převodníky (ceny USD)

  • 28 zubů ovál/kulatý – 40
  • 30 zubů ovál/kulatý – 40
  • 32 zubů ovál/kulatý – 42
  • 34 zubů ovál/kulatý – 44
  • 36 zubů ovál/kulatý – 44
  • (*převodníky jsou kompatibilní se všemi unašeči)
Více informací ne webu oneupcomponents.com

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky