reklama

reklama

Rocky Mountain Altitude/Instinct Powerplay 2022 | Čtvrté dějství (tech news)

Na trhu dnes figuruje až nepřeberné množství producentů elektrokol. Většina z nich ale staví na univerzálních platformách třetích výrobců, proto si je mnoho strojů hodně podobných. Jedna značka ale radikálně „vyčuhuje z davu“ – není jí nikdo jiný než kanadský Rocky Mountain přicházející s další evolucí svého systému Dyname!

Někteří možná namítnou, že současný trh e-biků nabídne hned několik značek, systémů, či řešení, které tu více, tu méně vybočují z řady. Ano, například Specialized a jeho na míru upravené motory Brose, Giant, který již léta „kultivuje“ motory Yamaha, nebo třeba domácí Rock Machine s vlastním pohonem SportDrive. A našlo by se možná i pár dalších…

Ač jsou tato řešení zajímavá a nepostrádají vlastní styl a nápad, tak jde u všech stále dokola o to samé. Středový motor usazený v rámové kleci, kliky jsou součástí pohonu, baterie je v rámu… Vždyť to znáte! Jenže pak se podíváte na Rocky Mountain a jejich e-biky se systémem Dyname (aktuálně je na trhu třetí generace motoru Dyname 3.0) a zjistíte, že to jde i jinak!

Ne každý musí být z jejich řešení nadšený, ale to je v pořádku. Kliky zde nejsou usazené v motoru, ale klasicky v rámu, což je pevnější, jednodušší a snáze opravitelné. Motor je pak ve vlastní kleci až před středovým složením. Hnaný tedy není klasický převodník na klikách (díky tomu nechrastí), ale menší převodníček, přes který jde řetěz. Navíc jezdcova síla na pedálech se neodečítá z torzního čidla na klikách, ale z napnutí řetězu díky pomocné kladce mezi převodníky.

Tolik obecný úvod, abychom si připomněli nejdůležitější specifika e-biků Rocky Mountain, jelikož jsme o nich hóóóódně dlouho nepsali! To je trochu škoda, proto to zkusíme co nejdříve napravit. Třeba už jen nyní představením nových modelů Rocky Mountain Altitude a Instinct Powerplay s motory Dyname 4.0!

To jsme takhle v roce 2017 řádili ve Francii u příležitosti představení první generace strojů Rocky Mountain Powerplay!
Rocky Mountain Altitude Powerplay launch, Valberg 2017. April 2017. Photo by Matt Wragg
Rocky Mountain Altitude Powerplay launch, Valberg 2017. April 2017. Photo by Matt Wragg

reklama

Dyname 4.0

Už starší motory Rocky Mountain Dyname 3.0, které Rocky vyvíjí minimálně od roku 2012 společně se společností Propulsion Powercycle*, vykazují parametry, jež nemají ve světe eMTB příliš konkurenci. Třeba jen točivý moment 108 Nm je údaj, který v tomto oboru snad jinde nenajdete!!! Shimano či Bosch se běžně pohybují na hranici 80 Nm.

*Mimochodem zajímavé inženýrské propojení dvou pobřeží Kanady, kdy Rocky sídlí na západě ve Vancouveru (B.C.) a Propulsion Powercycle na východě (Beauce, Québec).

Přitom třeba právě hodnota točivého momentu zůstává zachována, stejná je i u nové generace pohonu Dyname 4.0. K tomu se navrch přidává až 770 W „špičkového“ výkonu, v součtu nějakých 350 % umocnění síly jezdce. Kupříkladu takový Giant Trance X E+ Pro sice nabídne 360 % dopomoci, ale má „jen“ 80 Nm.

Když už jsme u těch čísel, přidejme jich ještě pár! Kupříkladu kapacita baterie vzrostla ze současných 625 Wh na 720 Wh, což jistě ocení každý, kdo má pro řádění na kole více jak 2-3 hodiny času! Poslední technický údaj, který můžeme v tomto bloku zmínit, říká, že je nový motor Dyname 4.0 o 18,5 % lehčí než předchozí generace Dyname 3.0 a je snad i o něco kompaktnější.

Odladěný motor

Zajímavé je také to, že byl nový motor jinak odladěn, pracuje nyní s nižšími otáčkami samotného rotoru, proto by měl být tišší než většina konkurence. Potlačen by měl být zejména charakteristický „pískot“ známý třeba z jednotek Shimano STePS.

K tiššímu provozu by mělo rovněž přispět odstranění původního kluzného napínáku, kdy na motoru zůstal jen primární hnací převodníček a jedna napínací kladka, která, jak jsme si již řekli, slouží též co by čidlo napnutí řetězu. Krom jiného se výrobce chlubí i posílenou spolehlivostí a potenciálem delší životnosti díky použití oversize ložisek a dalších podobných prvků.

Sladěno s jezdcem

Když ještě zabrousíme zpět ke snímání napnutí řetězu, tedy k měření intenzity zapojení jezdce. Rocky Mountain se chlubí, bral bych to tak že právem, prakticky okamžitou odezvou motoru na síly investované do pedálů, podobně i minimálním časem doběhu, když přestanete šlapat.

Nevím, jsou situace, kdy lze, modelově doběh Shimana EP8, využít k vlastnímu užitku. Třeba v místě technické překážky, kdy si přišlápnete, nadhodíte kolo, srovnáte kliky, abyste se nezasekli a přitom víte, že vás motor pošoupne ještě nějaký půl metr dopředu. To se někdy dost hodí. Jenže ono se může také stát, že člověk přestane šlapat před zatáčkou, motor ještě chvíli jede a…

Rocky Mountain proto tvrdí, v tom s ním lze souhlasit, že nejpřirozenější cestou je situace, kdy motor reaguje okamžitě na to, co činí jezdec! Jeho síla přitom nabíhá a dobíhá plynule, nikoliv skokově.

Ostatně co nejlepší symbióze motoru a jezdce věnuje Rocky Mountain velkou pozornost, proto citlivě ladí křivky a mapy výkonu, abyste měli pocit jako když jedete na běžném kole, jen s tím bonusem, že vám někdo půjčil nohy Iron Mana!

Žádnej Jablotron, ani Džumboslon, ale Jumbotron!

Jednou ze zajímavých inovací, které přichází s výrazně přepracovanými stroji Rocky Mountain Altitude a Instinct Powerplay, je jejich ovládací rozhraní. To bylo zatím hodně jednoduché, což se nyní lehce mění.

Na jedné straně se zmenšila ovládací tlačítka na řídítkách, díky čemuž je kokpit vzhledově více uhlazený, zároveň je zde více místa na ovládání sedlovky, bude snazší vybrat si různé brzdové páky atd.

Aby ale člověk zároveň nepřišel o potřebná data, nebo aby jich měl k dispozici naopak ještě více, včlenili vývojáři z Rocky Mountain do horní rámové trubky kontrolní displej nazvaný Jumbotron. Nejde vlastně o nic až tak převratného, jen dobrý nápad, jak se zbavit displeje na řídítkách, přitom mít stále po ruce všechna data.

Kousek za hlavou je tak nyní nejen startovací tlačítko, ale i přehledné zobrazení aktuálních jízdních dat, nastavení, kapacity baterie, zvoleného profilu apod.

Větší akumulátor a snazší demontáž

Další podstatnou inovaci, kterou jsme zmínili již dříve, představuje nová větší baterie, správně akumulátor, s kapacitou navýšenou z 625 Wh na 720 Wh. Není to sice rekord, takové Norco nabízí i 900 Wh, ale je to stále velice pěkná hodnota. Navíc, co je u Rocky Mountain novinka, lze tuto baterku poměrně snadno vyjmout z rámu, což dříve nešlo!

Starší generace kol Rocky Mountain z rodiny Powerplay totiž využívaly konstrukci, kdy bylo potřeba vyndat celý motor z rámu a až poté se dala vysunout baterie (akumulátor). Nyní je, u kol se systémem Dyname 4.0, motor trochu jinak otočený a dlouhý akumulátor zasahuje až na úroveň motoru či středu*. Ve výsledku stačí sundat ochranný kryt, povolit jistící šroub a celou baterii vysunout spodním koncem ven.

Díky tomu máte jednak možnost baterku případně vyměnit za jinou nabitou, zároveň se tímto způsobem lze vypořádat s legislativou některých evropských zemí. Jestli se nepletu, tak snad v Německu bylo zakázáno přepravovat v autě eBike s baterií v rámu, přičemž hrozily dost vysoké pokuty! Zřejmě kvůli rizikům požáru při nehodě.

*Pro doplnění, podobně to řeší třeba Whyte na svých eMTB kolech, baterie se rovněž vysouvá z plné trubky spodem. Něco podobného najdete u vybraných kol Ghost, nebo také u e-biků Specialized. A jistě se najdou i jiní.

Naladit a vyrazit!

Co ještě zbývá k plnohodnotné zábavě? Snad jen zvolit správný režim a vyrazit do akce. Nové modely Rocky Mountain Altitude a Instinct Powerplay nabízí čtyři, pro tuto značku již zažité režimy: Ludicrous*, Trail Plus, Trail a Eco

(*ludicrous speed = směšná rychlost).

Nad to lze ladit tzv. „Boost setting“, tedy intenzitu, s jakou nastupuje točivý moment motoru. Rozsah je +2 až -2. Středí poloha „0“ je tzv. „Factory setting“, +2 je „Super Boost“, naopak -2 značí „Heavy Workout“. Logicky tedy s vyšší hodnotou „Boost“ posílá motor na zadní kolo více síly, s nižší hodnotou je výkon více na jezdci, šetří se baterie atd.

Příjemným doplňkem pak je možnost uložit si dva různé profily (pro dva různé druhy terénu nebo dva různé jezdce) a ty pak poměrně snadno přepínat. Podobně jako u Shimana EP8.

Rocky Mountain Altitude & Instinct Powerplay – průsečíky

Tolik k obecným inovacím nových strojů z rodiny Rocky Mountain Powerplay. Jak jsou na tom přitom dva „dotčené“ modely Altitude a Instinct? Na jedné straně se jedná o hodně podobná kola, která záměrně sdílí řadu konstrukčních prvků a rovněž přímo navazují na své vlastní sourozence bez motoru.

Obě kola nabízí velký rozsah individuálního nastavení, ať již hovoříme o možnosti změnit délku zadní stavby, potažmo rozvor (+/- 10 mm), nebo upravit charakteristiku tlumiče – systém Ride-4 –! Plus lze u karbonových modelů obou řad měnit přední úchyt tlumiče pro další možný tuning odpružení.

Jednou ze zajímavostí nové generace strojů Rocky Mountain Altitude a Instinct Powerplay (2022) je použití středně vysokého čepu, který si skvěle rozumí s pohonem Dyname 4.0. Jak jsou dnes populární různé „High Pivoty“ (např. GT Force, Cannondale Jekyll), tak zde šel Rocky cestou střední výšky hlavního bodu otáčení, jelikož jeho vedení řetězu přes motor Dyname 4.0 tak jako tak využívá vyšší řetězovou linku.

Proto zde není potřeba žádné další ozubené kolečko, jen se vše hezky sladí jedno k druhému, aby se dosáhlo co nejlepší trakce, reakcí zadní stavby, ale i potřebné stability při šlapání.

reklama

Rocky Mountain Altitude & Instinct Powerplay – rozdíly

Zásadní rozdíly mezi modely Rocky Mountain Altitude a Instinct Powerplay dobře vyjadřují zdvihy, jimiž byly obdařeny, které nepřímo reprezentují jejich odlišné zaměření. Rocky Mountain Altitude Powerplay je plnohodnotné elektro-enduro na 29“ se zdvihem 170 mm vepředu a 160 mm vzadu. Určeno je tedy zejména pro agresivní jízdu v náročném terénu.

Naopak Rocky Mountain Instinct Powerplay nabízí „pouhých“ 150/140 mm zdvihu (P/Z), rovněž průměr 29“ a zaměření spíše ve stylu MTB expedic a BackCountry či All-Mountain. Takové všestranné, výkonné, spolehlivé a jisté kolo pro středně náročný biking, pro dobrodružné výpravy a expedice.

Vybrat si musíte každý sám!

Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: Rocky Mountain (Margus Riga)

Více informací: bikes.com

České zastoupení: bikeaction.cz