reklama

Fox 38 Factory – Svaly nejen na oko! (test)

U nedáno zveřejněného testu Pivotu Firebird 29 jsem záměrně vynechal sekci původně určenou vidlici Fox 38 Factory a rozhodl se vyhradit jí tento samostatný prostor! Jedná se totiž o nanejvýš zajímavý kousek techniky, alespoň tak se mi jevil právě na Firebirdu!

Vidlici Fox 38 jsem vlastně již dříve zkoušel, konkrétně na Pivotu Mach 6 (27,5“, zdvihy 160/158 mm), ale tehdy jsem ji vysloveně nechválil… Pravda, na menších kolech a s trochu menším zdvihem mě úplně neoslovila, ale Pivot Firebird, to byly úplně jiné housle!

Hned zkraje přitom musím říct, že nová „třicetosma“, ještě takto ve Factory provedení a s tlumením GRIP2, nebude vidlice pro každého! Hlavně ne pro jezdce typu BFU (Běžný Franta Uživatel – sorry Františci). Každopádně jedna věc je přínosná asi pro všechny. Fox 38, díky průměru vnitřních nohou (38 mm, samozřejmě), je fakt KUS vidlice! Podobně jako třeba RockShox ZEB se stejným parametrem.

Zároveň musím přiznat, jak nejsem ze vzhledu a tvaru spojovacího můstku u nové řady 36 vysloveně unešený, tak u vyšší rodinky 38 mi vše do sebe tak nějak hezky zapadá. Zejména na velkých kolech s pořádným zdvihem (zde 170 mm).

Takže ano, tuhost vidlice FOX 38 je fakt božská!

Na druhou stranu ne, nemám potřebu okamžitě zahodit svou „tři-šestku“, rozbít prasátko a běžet pro třicetosmičku, to zase ne. Svou třicetšestku mám stále rád, třeba pro jednoduchost jejího nastavení a příjemný, mně perfektně vyhovující projev a průběh zdvihu bez nutnosti dalších úprav či zásahů. Ale jistota a přesnost vedení u Foxu 38… To je zde zkrátka posunuto na aktuálně asi nejvyšší možnou úroveň. Minimálně mezi jednokorunkami!

reklama

Pivot Firebird 29 a FOX 38 Factory 29

Tuning = DoDo!

Zajímavý je také projev Foxu 38, který je všelijaký, rozhodně bych ale neřekl, že je „blbuvzdorný!“ Spíš naopak. Zejména u starší generace Foxu 36 člověk na začátku naladil ověřený tlak (měl jsem vyzkoušeno cca 80 psi u klasické verze a cca 70 psi u novějších kusů s EVOL komorou – jezdec 80 kg), doladil odskok, povolil komprese (moje úchylka) a hotovo!

Jenže Fox 38 je jiný! Už jen ty tlaky, které jsou, vzhledem k většímu průměru, a tedy i větší vzduchové komoře, o něco jiné. I když jak se to vezme… Tady bych měl, dle tabulky nalepené přímo na vidlici, začínat na 90 psi, jenže to bylo nesmyslně tvrdé!

Proto jsem ubíral, až jsem po chvíli došel do stavu, kdy to bylo na začátku sametově jemné a krásně akční! Odvrácenou stranou tohoto nastavení byla až příliš velká linearita, kdy jsem (ano i já) na pár místech pocítil, jaké to je cinknout si s vidlicí o doraz!

Vidlice Fox 38 je skutečně mohutná. Alespoň ze začátku jsem měl ten pocit. Zajímavé, jak rychle si člověk na její vzhled a rozměry zvykne!
Charakteristickým rysem je plynule klenutý oblouk spojovacího můstku.
Tento můstek je záměrně posunut více dopředu, jelikož se poslední roky zkracují offsety vidlic a zároveň mohutní rámy a zejména pak jejich hlavové trubky.

Foukat a upouštět znovu a znovu

Proto jsem znovu vytáhl pumpu a natlačil do vidlice zase o něco víc „psíků“. Výsledek byl, tuším, někde pod 80 psi. V tomto stavu jsem si užíval solidní citlivost, královskou akci a rozumnou progresi. Jenže… Jenže já bych této vidlici klidně zase trochu ubral a „nějak“ pořešil konec – přitvrdil doraz?!

Bavil jsem se o tom s Víťou z Protocycles, který jezdil svůj Lkový Firebird se stejnou vidlicí na Plešivci, kde jsme se plánovaně potkali, a říkal víceméně to samé. Tímto se chci dostat k následujícímu konstatování: Myslím si, Vítek souhlasil, že to je záměr! Že je „tři-osma“ schválně takto „otevřená“, aby si s ní mohl konkrétní uživatel dostatečně vyhrát.

K čemu bych se rád dobral, je stanovisko, že bych, sám za sebe, nejspíš hledal cestu k zapojení menšího tlaku s asistencí jednoho či více tokenů. Nebo ideálně s progresivním insertem MRP Ramp Control (u nás prodává Bikestrike.com).

MRP Ramp Control sice není zrovna levný doplněk, ale mohl by tuto vidlici posunout do úplně jiného levelu! Tedy do stavu super citlivého, mimořádně akčního a zároveň i krásně jistého kousku odpružení. Prostě takové záměrné DoDo = Dodělat Doma, k dokonalému obrazu každého uživatele!

Systém FIT GRIP2 nabízí, dnes již standardě, „čytřkanálové“ tlumení (LSC, HSC, LSR a HSR).
Stejný prvek na vidlici Fox 38 na Pivotu Mach 6
Víčko vzduchové komory je stejné jako u řady 36 (až na ten nápis), komora je ale větší!
Kolečka odskoku jsou standardně pod krycím víčkem. Zajímavé je též stahování pevné osy sloužící rovněž pro optimální zarovnání vidlice a náboje.

reklama

Fox 38 Factory – verdikt!

Jak jsem byl z „tři-osmičky“ na Machu 6 poněkud nejistý, tak zde na Firebirdu nemohu udělat nic jiného, než ukázat 👍🏻 Z čeho pochází tento rozdíl ve vnímání víceméně stejné vidlice na dvou různých průměrech, to pořádně nevím?! Že by jiné síly při použití větších kol, agresivnější jízdní styl na Firebirdu, ostřejší terén? Nebo vše dohromady 🙄

Těžko říct? Takový RockShox ZEB jsem měl v ruce již vícekrát, hlavně na eBikách, kde jsem s těmito vidlicemi byl hodně spokojený. K setkání s Foxem 38 zatím tolik příležitostí nebylo. O to více mě těší, že jsme si k sobě na Firebirdu našli konečně cestu.

Jak zaznělo vícekrát výše v textu – nový Fox 38 Factory není zrovna jednoduchá vidlice, u níž provedete snadné základní nastavení a pak nic víc neřešíte (podobně jako u mého Foxu 36 Rhythm – de facto starší 36 Performance). Tady je potřeba si více hrát, jak s tlakem, tak třeba i s tokeny a jinými případnými doplňky. Ale výsledek může být skutečně úchvatný, tím jsem si jistý.

Už jen ona špičková konstrukční tuhost a jistota ovládání kdekoliv v „bordelu“, to je prostě pecka. Teď už si jen správně „individualizovat“ pružení a tlumení a bude to skutečně zářivá hvězda, jedna z nejjasnějších na noční obloze enduro vidlic dneška!

Text a Foto: Štěpán Hájíček

Více informací: www.ridefox.com