reklama

reklama

Whyte 629 v3 – Geometrie víc než zdvih! (TEST)

Moderních trailových hardtailů jsem poslední dobou jezdil a testoval docela dost, často jsem se přitom odvolával na aktuální „britskou školu“, která v této oblasti již pár let jednoznačně diktuje trendy. Nyní se přitom našla příležitost, jak toto tvrzení potvrdit, či vyvrátit na příkladu ukázkového ostrovního pevňáku Whyte 629 v3.

Abych vás hned na začátku neuvedl v omyl. Whyte 629 v3 není prvním trailovým hardtailem, který jsem měl tu čest vyzkoušet. Hovoříme o kolech této britské inženýrské značky! Již v roce 2019 jsem na začátku léta po svých lokálních trailech proháněl Whyte 905, tedy jeden z vrcholných exemplářů trailové rodinky Whyte!

Jenže on není trailový pevňák jako trailový pevňák! Alespoň ne u této značky, kde se nabízí hned tři řady pevných terénních speciálů. Na vrcholu stojí starším testem připomenutá řada 900 (tzv. Trail Enduro), dále jsou zde stroje třídy Trail 29er (sem spadá testovaný model 629) a základem jsou biky třídy Trail 800.

Co je zajímavé a co by vás možná v první chvíli nenapadlo, je skutečnost, že řada Trail Enduro 900 preferuje Pluskové pláště středního průměru (27,5×2,8“), zatímco se třeba skupina pevňáků Trail 800 točí na kolech s plášti rozměru 27,5×2,4“. Výjimku v této specificky britské logice představují stroje řady Trail 29er, které jako jediné vsází na větší průměr 29“!

WHYTE 629 v3 (2021)
WHYTE 629 v4
Pro porovnání – WHYTE 905 v3 (2021)

reklama

Je i zde větší skutečně lepší?

Je to vlastně dost zajímavý přístup. Dnes, v době, kdy nás devětadvacítky drtí a válcují ze všech stran, vsází Whyte, minimálně v případě pevných trailbiků, převážně na střední průměr! Devětadvacítky jsou, z celkového počtu patnácti strojů Whyte třídy Trail HT, jen tři – Whyte 429, 529 a 629. O to zajímavější mi přišla možnost vyzkoušet si tento „unikát“, stejně jako možnost ochutnat trochu jinou cestu, než jakou se vydal před několika lety testovaný Whyte 905 (07/2019).

Co na tom, že za dobu, než jsem se z důvodu jedné části letní dovolené dostal od reálného zkoušení v terénu k finální sumarizaci jízdních dojmů, byla do světa vypuštěna informace o nové vývojové verzi tohoto stroje – Whyte 629 v4. Respektive ono se vlastně jedná „pouze“ o novou specifikaci (více SRAMu a žádné, momentálně nedostupné Shimano) a také o nové barevné provedení.

Každopádně dobrou zprávou pro ty, které by zaujala námi testovaná třetí verze, je sleva nejen na tento, ale i na další dostupnější modely ze stejné řady. Podíváte-li se totiž na stránky Made For Trails, zjistíte, že třeba model Whyte 629 v3 je zlevněný z původních 54 990 Kč na současných 49 990 Kč. Lákavé!!!

*Dle aktuální informace od dovozce jsou stroje Whyte 629 v3 dostupné ve velikosti M, levnější Whyte 529 v3 by měl být k dispozici ve většině velikostí a aktuálně naskladněný by měl být i základní kousek Whyte 429 V1, který je sice postavený na trochu jiném rámu, je to ale zase kolo s velice lákavou cenou (v tuto chvíli 25 990 Kč). Pokud byste si chtěli počkat na Whyte 629 v4, tak ten by se do ČR mohl dostat přibližně na začátku školního roku.

Schválně kolik britských vlajek by se na tomto kole našlo? Dvě jsou na sedlovce…
Jedna na řídítkách, ale tím to rozhodně nekončí!

Velký, dlouhý, ale můj!

Ponechme již stranou obecné úvodní informace a pojďme se konečně zaměřit na samotný testovaný stroj, který ke mně dorazil ve velikosti L, což je i není „můj rozměr“. Je pravdou, že jsem poslední dobou testoval v drtivé většině kola právě velikosti L, u tohoto Whytu, jakož i u jiných strojů z jeho kmene, bych se ale obecně klonil spíše k Mku. Dle doporučení výrobce jsem přitom tradičně na hraně mezi M a L.

K čemu tato úvaha míří? K prostému faktu, že mi, z hlediska běžného posedu, připadal Whyte 629 velikosti L poměrně velký, tedy zejména dost dlouhý. Hodně natažená se zdála být zejména horní trubka (663 mm u vel. L), respektive dost dlouhý byl také dosah (reach) – 485 mm. Ono by to asi chtělo vyzkoušet a osobně porovnat obě velikosti, jelikož se našly chvíle, kdy mě od sedla dopředu natažený rám místy i lehce vadil, ale také momenty, kdy jsem byl za jeho délku jednoznačně rád.

Okamžiky, kdy jsem přemýšlel nad skoro až zbytečnou délkou rámu, přicházely obvykle po usednutí do sedla. Zejména po jisté pauze, nejednou vyplněné jízdou na jiném kole, ale občas také na přesunech, méně pak třeba ve výjezdech. Nebylo to vlastně nijak dramatické nebo omezující, jen jsem měl místy pocit, že sedím až moc nad zadním kolem a že mám až příliš dopředu natažené ruce.

Opačná situace a opačný pocit přicházel pokaždé, když jsem zasunul sedlo a začal si užívat prakticky jakýkoliv dostupný trail!

Ozdobného „paroháče“ WHYTE mám jednoduše rád… Ve dvoubarevném provedení se mi přitom líbí snad ještě víc!
Oproti jiným rámům Whyte zde chybí stahování sedlovky integrované do rámu, místo něho je zde mohutná objímka.
Co ale nesmí chybět je poctivé utěsnění, které zde není jen tak položené, ale jistí jej drážka na vnitřním lemu objímky.

Co pravil titulek?!

Nyní nastává okamžik, kdy bych vám rád poodhalil smysl hlavního titulku tohoto testu – „Geometrie víc než zdvih.“ Z hlediska zdvihu vidlice (120 mm) a další výbavy definující „drsnost“ takovéhoto kola (modelově pláště v rozměru 29×2,3“), není Whyte 629 žádný radikální hromotluk.

Ano, je pravda, že do jeho rámu by se měly vejít pláště až do rozměru 29×2,6“, zdvih vidlice by se dal teoreticky také o něco navýšit atd… Těmito a podobnými spekulacemi se dnes ale zabývat nebudeme, jelikož cílem dne je zhodnotit Whyte 629 v3 v takové podobě, v jaké byl stvořen a definován svými tvůrci!

Zde se přitom ukazuje, nakolik klíčovou roli hraje použitá moderní trailová geometrie, která ve výsledku dokáže snadno kompenzovat a snad i trivializovat již zmiňovanou jednoduchost a omezenou „brutalitu“ použité výbavy.

Vidlice RockShox 35 vlastně není žádné tintítko, jelikož tvarově navazuje na staršího Pika. Každopádně už jen pohled na nemalou mezeru mezi pláštěm (Maxxis HR II 2,3″) a můstkem vidlice dokazuje, že je zde ještě poměrně velký prostor pro případné „přitvrzování výbavou!“
První den bylo trochu vlhko a kluzko, přesto jsem se pustil i do několik obávaných pasáží. PS: Skočit se dá, zřejmě, i ta skalka vpravo na fotce!

Čísla nelžou matou…

Pro jednou se zkusím odpoutat od potřeby hledat vysvětlení reálného chování tohoto stroje v tabulce jeho geometrie, ač by to možná svádělo k opaku. Z tohoto úhlu pohledu vypíchněme snad jen úhel hlavy 65°, sedlový úhel 74,5°, rozvor 1240 mm (L), případně délku zadní stavby 450 mm. Už tak je to čísel víc než dost. Nezapomněl jsem náhodou na zkrácený offset (předsazení) korunky vidlice 44 mm?

Pokud nechám všechna zmíněná čísla a všechny vyjmenované údaje „plavat“, pak mi nezbude než konstatovat, že se Whyte 629 chová a řídí, minimálně na první dojem, vlastně dost podobně jako mnohé další stroje tohoto výrobce postavené na větších kolech. V jedné rovině si totiž brzy všimnete výrazné stability dané sklonem vidlice i délkou rámu, v rovině druhé vás pak možná zaskočí až nečekaně živé reakce řízení v menší rychlosti – zde hraje roli zkrácený offset vidlice, technologie Whyte OTO.

V rámci prvního seznámení si prostě musíte na Whyte 629 chvíli zvykat, alespoň pokud běžně nesedláte některý z jeho stájových sourozenců. Nezvykem je hlavně ono vcelku rozverné a v jistých momentech nervozitou lehce zavánějící řízení, patrné zejména ve zmíněných nižších rychlostech. Pravda je ale taková, že jde hlavně o zvyk a o jistou kompenzaci jinak výrazně stabilního charakteru řízení.

Co by to bylo za moderní kolo, pokud by mu chybělo vnitřní vedení kabeláže.
Zajímavý je zejména jeho výstup na spodní straně středu se zvětšeným středním profilem.
Napojení zadní vidlice na středovou spojku je maximálně jednoduché a čisté. Není zde žádný spojovací můstek, navíc…
…na místě, kde si jiné značky vypomáhají všemožnými návarky, plnými kusy hliníku apod., využil Whyte běžné trubky, pouze je v kritické oblasti „promáčknul“ směrem dovnitř.

Okolo stromů a pak kolmo dolů!

Popisovaná souhra dvou zdánlivě protichůdných projevů řízení znamená ve výsledku skvělé ovládání snad za všech myslitelných situací. Alespoň poté, co vám specifika Whytu 629 přejdou do krve. Díky pohotovému předku se lze snadno prosmýknout i poměrně úzkými místy, hravě obkroužit mladé nahusto vysázené stromky a poté pokračovat vesele dál. Zatočit, odhodit zadní kolo, poskočit si, smýknout to trochu bokem… Prostě si se svým kolem dokonale vyhrát!

Když potom nastanou chvíle, v nichž je potřeba přejít ze „sranda módu“ k vážnému výrazu tváře a přepnout do plného soustředění, zjistíte, že ani s tím nemá Whyte 629 nejmenší problém! Místy jsem vlastně až nevěřil a nechápal, co vše se mi s tímto kolem s poměrně malou vidlicí a se štíhlými a nijak radikálně zubatými plášti podařilo projet a sjet! Ale abych nepředbíhal…

S Whytem 629 jsem se vozil pár týdnů a okusil s ním řadu různých míst, řadu rozličných trailů a vícero terénních výzev. Vždy mě přitom bavil, poslouchal a reagoval snad pokaždé přesně tak, jak jsem si přál. Kupříkladu v poslední fázi testu jsem jej vzal na Šemberské stezky, kde jsme si spolu do sytosti vychutnali flow zdejšího modrého a červeného trailu, bez mrknutí oka jsme však také vystřihli pár těžších míst na černém Mrzákovi.

Červený „Plynovod“ na Šemberských stezkách jsem si s Whytem 629 náramně užil. Rychlý otevřený trail s řadou klopenek a boulí byl jako voda na mlýn jeho naturelu. Respektive, toto byla jen jedna z řady disciplín, kde tento bike zářil!
Patky zadní stavby jsou tvořeny tvarově výraznějším vloženým dílem…
Účel jeho tvaru je přitom dobře patrný na levé straně, kde uvnitř rámu sedí třmen brzdy.

Tady se láme… Hrana!

Asi největším extrémem, který jsem s tímto kolem vyzkoušel a úspěšně jej pokořil, byl jeden strmý, sypký a místy značně drolivý sjezd v mém domácím revíru. Byl jsem na vyjížďce s kamarády a chtěl jim tuto stezku ukázat, jen jsem si nebyl jistý, zda na to mám vhodné kolo?! Letos jsem jí jel vlastně jen párkrát – na Pivotu Mach 6 a později na Rock Machinu Blizz TRL 70-29! Oboje docela drsná a sebevědomá kola. Ale Whyte 629 s jeho „vidličkou“ a hubenými pláštíky?

Nakonec převládlo odhodlání, po němž ale rozhodně nepřišlo zklamání. Nemůžu říct, že bych to dolů pálil podobně jako s jinými stroji, cítil jsem slušný respekt, který ale nepřerostl ve strnulost přinášející strach! Naopak jsem, s další a další úspěšně zdolanou pasáží, musel Whyte 629 více a více obdivovat za to, nakolik statečně, jistě a odvážně se v takovém místě pohybuje! Má poklona!!!

Toto už byl na poměry daného stroje vážně docela extrém, který zároveň ukázal, nebo spíše dokázal, že dobře narýsovaná geometrie zmůže mnohdy víc než pouze na oko bytelně poskládaná výbava.

Výrazné esovité zprohýbání horních vzpěr mi připomíná „staré časy“, kdy byly podobně divoké křivky v módě u mnoha značek.
Jistou připomínkou MTB historie by mohlo být i napojení na sedlovou trubku, které mi pro změnu připomíná historické „Mono Stay“ konstrukce.
Široký oblouk okolo zadního pláště by měl zajistit dostatek prostoru pro pláště o šíři až 2,6″, navíc stále se slušnou rezervou!

reklama

Zlatý základ – RockShox 35 Gold

Pokud bych to spočítal, pak bych jistě došel k nemalému počtu výskytu různých poznámek a odkazů na použitou vidlici, kterou je RockShox 35 Gold RL (zdvih 120 mm, offset 44 mm). S touto, de facto základní a poměrně jednoduchou vidlicí, jsem se letos setkal již několikrát a musím říct, že mě snad pokaždé mile překvapila, stejné to bylo i zde!

Člověk před jízdou provede jednoduché nastavení tlakem vzduchu a úpravou odskoku, o víc se již starat nemusí. RockShox 35 je tak akorát pevný, příjemně citlivý a dostatečně akční. Jak jsem před testem možná na chvíli pochyboval o zvoleném zdvihu 120 mm, zda to není málo, tak jsem ve výsledku zjistil, že jeho hodnotu zkrátka není potřeba řešit.

Vidlice RockShox 35 totiž na jedné straně nikterak neruší nevhodnými pohyby při šlapání, na překážky terénu ale reaguje více než dobře, přičemž se snaží svých 120 mm kroku využít skutečně naplno!

Její vcelku lineární krok s rozumně progresivním koncem přitom k danému zdvihu hezky pasuje, proto bych ji rozhodně nevnímal jako komponent, který by bylo záhodno brzy vyměnit. Možná časem, až se unaví či doslouží, ale do té doby jí můžete nechat spokojeně pracovat!

Vidlice RockShox 35 Gold RL mě opět mile překvapila svou parádní funkcí. Navíc jsem si po celou dobu testu ani nevzpomněl, že chodí „jen“ 120 mm!
Nižší cena vidlice se odráží kupříkladu v „laciném“ kolečku odskoku, které neoplývá vysloveně jemným krokem a přesnými polohami. Ono ale stačí „nastavit a zapomenout“!
Tato klasická pevná osa Maxle je něčím, na co jsem již pomalu zapomněl, nutno ale přiznat, že stále funguje. Její nová gumová čepička je přitom příjemným a praktickým doplňkem.

KOMPONENTY

Z hlediska výbavy bych vyzdvihl kupříkladu netradiční sedlovku Whyte drop.it II Adjust, která, jak název napovídá, nabízí nastavitelný zdvih. U velikosti rámu S se nabízí rozsah 120-150 mm, v případě velikostí M až XL parádních 140-170 mm. Ovládána je, nepřekvapivě, páčkou Shimano MT500 I-spec.

V případě potřeby či touhy po úpravě zdvihu stačí povolit horní matici na sedlovce, vysunout a pootočit plastovou vložku a zastrčit příslušný zobáček do jedné z připravených drážek. Tímto lze měnit krok sedlovky po 5 mm v rozsahu zmíněných 140-170 mm.

Je to taková malá drobnůstka, ale někdy může přijít k užitku. I já ji využil, když jsem, ve snaze jemně doladit výšku posedu, hýbal se sedlovkou právě díky této „fíčuře“, jinak jsem nechal její upnutí v rámu záměrně bez dalšího zásahu.

Pro úpravu zdvihu sedlovky Whyte drop.it II Adjust stačí rukou povolit horní matici, pootočit plastový vymezovací kroužek a usadit jej do požadované pozice.
Nejsem zrovna hlasitým fanouškem této páčky Shimano, ale uznávám, že to díky usazení na jedné objímce spolu s brzdou působí čistě a elegantně.
Sedlo nesoucí označení Whyte Custom je vcelku běžným prvkem výbavy „ostrovních kol“. Zkušené oko v něm každopádně pozná původního výrobce – WTB.
S řazením Shimano Deore se tuto sezónu potkávám poměrně často, zde je to ale poprvé, co jsem měl v ruce variantu 1×12 (M6100).
(Ne)nápadná dvanáctka je k nalezení také na páčkách.
Dvanáct převodů je rozhodně fajn, projev řazení je nicméně podobný jako u jedenáctky.
Dvanáctková kazeta (Shimano CS-M6100) má oproti jedenáctce nejen „o kolečko víc“, ale také o trošku větší rozsah – 10-51zubů.
Brzdy Shimano M6120 (páky M6100) v tomto případě „nutně“ kritizovat nepotřebuju…
I díky diskům průměru 180 mm byly dostatečně jisté a silné. Horší to bylo s jejich občasným pískáním, které se zpravidla dostaví při kombinaci prašného prostředí a vyšší zátěže!

reklama

Maxxis High Roller II a Forekaster

Jedním z ne zcela obvyklých prvků výbavy byly pláště Maxxis High Roller II (29×2,3“) a Maxxis Forekaster (29×2,35“). Přední se směsí 3C Maxx Terra, zadní „Dual Compound“. High Roller II je vlastně letitou klasikou, která mě nijak nezaskočila, jen mi opět připomněla, proč jsem měl tento vzorek vždy tolik rád. Dnes jej často válcuje Minion DHF nebo novější Assegai, ale ani klasický High Roller II ostudu rozhodně neudělá. Zejména co se zařezávaní v oblouku či do šikmých svahů týká!!!

A zadní Forekaster? Ani zde nedošlo k žádnému zklamání! Ač jsem tento plášť zatím vnímal spíše jako vzorek vhodný pro přední kolo, musím nyní konstatovat, že funguje velice hezky i vzadu. Je příjemně svižný, snadno se odvaluje, a přitom nabízí velice slušný záběr jak za sucha, tak i na vlhčím podkladu. Ostatně pojmenování Forekaster má odkazovat na jeho všestrannost, co se předpovědi počasí týká!

Maxxis High Roller II je nestárnoucí klasika, k níž se vždy rád vracím!
Charakteristický hranatý profil a ostré boční špunty se s velkou chutí zakusují zejména v zatáčkách, v náklonu, nebo na šikmých svazích!
Vzadu obutý Maxxis Forekaster byl trochu překvapením, ale spíše milým!
Od pohledu bych jej tipoval více jako přední vzorek, velice slušně ale fungoval i vzadu!

Whyte 629 v3 – závěr!

Když jsem se poprvé v katalogu díval na Whyte 629 v3, poté co mi byl nabídnut k testu, nebyl jsem si moc jistý, kam jej „morálně“ zařadit? Na jednu stranu již od pohledu nepřehlédnutelná trailová geometrie s výrazně protaženým rámem a vcelku slušně položenou vidlicí, na straně druhé osazení, které nebudilo dojem zrovna velkého terénního apetitu?! První (teoretické) zdání ale může mnohdy dost klamat!

Nenechal jsem se proto odradit, zaskočit nebo snad vyplašit a již první den jsem naservíroval tomuto Whytu solidní terén, lokální technické výzvy a svižná či pomalá „klouzání se“ dolů svahem! Whyte 629 přitom ani na chvíli nezaváhal, ba co víc, s velkou chutí a lehkostí mě dopravil znovu na kopec jako by říkal: „Já chci ještě a víc!!!“

Za dobu testu jsem s ním projel a okusil hned několik lokalit a snad nikdy se mi nestalo, že by tento Whyte nezvládal, nebo jakkoliv protestoval. Díky živějšímu řízení v nižších rychlostech a také díky lehkému a pevnému rámu dokázal vyčarovat náramnou jízdní zábavu i na prostých trailech za barákem, přitom se nezalekl ani několika ostrých výzev, které jsem na něj (ne)plánovaně ušil!

Na první pohled může Whyte 629 v3 působit snad až trochu neurčitě a nevyhraněně, jakmile jej ale osedláte a zkrotíte, zjistíte, nakolik zábavné, schopné a všestranné je to kolo. Jak měl třeba v úvodu vzpomínaný Whyte 905 dost jasné preference a chutnal mu často dosti specifický terén, tak je Whyte 629 trailbike nanejvýš univerzální.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Whyte 629 v3 – základní údaje

Cena: 54 990 Kč (aktuální akční cena – 49 990 Kč)
Hmotnost: 14,22 kg (vel. L)
Kola: 29“
Zdvih vidlice: 120 mm
Kokpit (řídítka/představec): 780/40 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm (nastavitelný 140-170 mm, kroky po 5 mm)

Více informací o nové generaci Whyte 629 v4: whyte.bike
České ceny a dostupnost varianty Whyte 629 v3: eshop.madefortrails.cz

PLUS

  • Lehký a pevný rámový základ, díky němuž kolo krásně jede a s chutí stoupá. Zároveň není zbytečně tvrdé a nepohodlné.
  • Kvalitní rámový základ se rovněž podílí na pocitu jistého ovládání a bezprostředních reakcí. Člověk se s tímto kolem dosyta vyřádí i na poměrně lehkých trailech, má-li na to chuť a náladu.
  • Geometrie!!! Parádní kombinace rychlých reakcí řízení v nižších rychlostech a ukázkové stability v rychlosti, ve strmých sekcích a v technice obecně!
  • Dopředu jsem netušil a nevěřil, co vše lze s tímto kolem při dané výbavě zvládnout směrem dolů z kopce! Respekt!!!
  • Teleskopická sedlovka se zdvihem 170 mm, navíc s možností snadné úpravy délky kroku.
  • Vidlice RockShox 35 je sice základní model, chodí ale velice hezky a svou práci odvádí na 100 %!
  • Pláště Maxxis jsou na první pohled skoro až zbytečně úzké, kombinace vzorků a použitých směsí je ale dobře zvolená, proto je Whyte 629 kolem rychlým a zároveň i dostatečně jistým a sebevědomým!

MÍNUS

  • Pocitově bych si na tomto kole dovedl představit bytelnější kola, širší pláště a hrubší vzorky. Takhle to ale dohromady funguje překvapivě dobře a celek je díky použité výbavě maximálně všestranný!
  • Mohl bych si zase jednou stěžovat na brzdy Shimano Deore, ale tentokrát to vlastně není nutné. Fungovaly jistě a spolehlivě, byly dostatečně silné a tradičně dost ostré. Jen občas, za sucha a v prachu, začínaly při vysoké zátěži nepříjemně pískat! Už zase!!!
  • Víc si asi nemám na co stěžovat? Dopředu jsem si nebyl jistý, co si mám o tomto kole myslet, osobní zkušenost mi ale ukázala, že toho zvládne víc, než bych si předem tipnul!