reklama

reklama

KED Pector ME-1 (Mips) – Konvence a technologie (praktické představení)

Klasická německá značka KED, vyrábějící helmy pro cyklistiku v mnoha jejích podobách, si vždy držela svůj svébytný a značně osobitý styl. Důkazem může být městská či cestovatelská helma KED Reach DT-1 testovaná skoro přesně před rokem. Naopak dnes prakticky představovaný kousek – Pector ME-1 – je přilbou tvarově klasičtější, veskrze moderní, ale rozhodně ne nudnou!

Zcela upřímně, německý KED má ve své nabídce rozhodně více sportovních, a především pak městských nebo dětských přileb než těch čistě bikových, trailových, nebo snad v enduro stylu. KED Pector ME-1 je ale ideálním důkazem toho, že tento výrobce má co nabídnout i v technicky náročném MTB segmentu a že se rozhodně nebojí zapojit nejnovější materiály, konstrukce a technologie.

KED Pector ME-1 je zároveň helmou, která se mnohem více drží konvenčního, osvědčeného a značně rozšířeného trailového stylu, snad až do té míry, že by se za její křivky rozhodně nemusel stydět žádný z předních výrobců cyklistických ochranných pomůcek. Příklady jmenovat snad žádné nemusíme…

reklama

KED Pector – Osobitost neztrácí!

Zároveň si ale tato helma dokáže zachovat jistou osobitost, třeba díky velké uzavřené ploše na horní straně, kterou efektně zúročí velký nápis KED. Ostatně velká zakrytá plocha, a vlastně i vcelku omezený počet větracích otvorů (celkem 14) jsou dalšími průvodními znaky modelu Pector ME-1. Nutno říct, že tato plná konstrukce vypadá – na obrázku, naživo, v ruce, případně i na hlavě – rozhodně dobře a budí v člověku pocit důvěry a vysokého stupně ochrany.

Zmíněný efekt může podpořit i skutečnost, že KED Pector využívá technologii Mips, dnes již široce rozšířenou a ve „vyšších vrstvách“ téměř automaticky očekávanou, která ztlumí účinek rotačních sil při případném pádu. Další technologickou „perličkou“ může být sofistikované a ergonomicky přívětivé stahování, zdaleka ne tak častým systémem BOA, kde klasický pásek okolo čela nahrazují tenká lanka. Ta jsou samozřejmě ukryta z velké části pod kvalitním polstrováním, aby se vám nezařezávala do hlavy.

Další příjemnou technickou libůstkou je magnetická přezka pod bradou využívající oblíbený a postupně se rozšiřující komfortní, bezpečný a snadno ovladatelný systém Fidlock (spojení magnetu a mechanického zámku). Určitou třešinkou na dortu by mohl být tak akorát výrazný štítek nabízející 3 výškové polohy, které jistí zajímavé řešení v podobě čepu pod středovou částí kšiltu. Ten se pohybuje ve vodící drážce, kde jsou připravené 3 fixační body.

Vzduch nasává a vydechuje

Kdo by si z popisu výše domyslel, že vývojáři KED dali přednost stylu před komfortem či ventilací, ten by se dost mýlil. Vnější plášť helmy je sice opticky značně plný a uzavřený, vzduch skrz helmu by měl ale velice dobře proudit díky promyšlenému systému ventilačních kanálků. Při bližší obhlídce snadno objevíte dva výraznější nasávací otvory schované pod štítem, které jsou základem promyšleného „náporového chlazení.“

Uvnitř helmy lze naopak objevit již zmíněné hluboké kanálky, které helmu jednak odlehčují, jednak pomáhají usměrnit proud vzduchu tak, aby se co nejvíce „chladného proudění“ dostalo k vaší hlavě a co nejvíce z „teplé fronty“ odcházelo výstupními otvory vzadu!

Celkově bych řekl, že se KED Pector ME-1 snaží nabídnout velice zajímavý a lákavý mix bytelnosti a co největšího zakrytí, společně s dostatečnou ventilací a také velice rozumnou hmotností. Reálných 374 g u helmy této úrovně (vel. M, 52-58 cm), podoby a zaměření mi připadá jako velice solidní údaj.

*Rychlý pohled do skříně odhaluje, že konkurenční trailové helmy váží obvykle, ve srovnatelné velikosti, od 340 do 370 g, ale i víc. Například Troy Lee Designs A3 váží (ve velikosti M/L) 375 g bez štítku, reálně 415 g. Letos dlouhodobě testované Giro Merit Spherical (ve velikosti M) zase hezkých 358 g.

KED Pector ME-1 – Vítr v lese

Co se týká praktických zkušeností, tak se přiznám, že jsem tuto helmu měl na hlavě vlastně jen párkrát, každopádně pocity z ní jsou převážně kladné a pozitivní. Líbí se mi třeba velice snadno dostupné a skvěle ovladatelné kolečko BOA, které stahuje helmu jemně, detailně a rovnoměrně po obvodu celé hlavy. Luxusní je rozhodně magnetická přezka Fidlock, na kterou si člověk „zatraceně“ rychle zvykne a poté se dost nerad vrací k běžným plastovým „cvakačkám…“

Líbí se mi i takové detaily jako je komfortní a jistému usazení napomáhající pěna vzadu na kontaktní ploše stahovacího mechanizmu, který lze navíc výškově upravovat. Spojení je řešeno pomocí dvou vcelku pevně usazených čepů, dostupné polohy jsou 3.

Z čeho jsem byl nadšený trochu méně je systém polohování štítku. Nejvyšší a nejnižší pozici trefíte snadno „i se zavřenýma očima!“ Střední je naopak někdy nutné chvíli hledat. Pokud přitom není štítek řádně zacvaknutý, má tendenci samovolně skákat. Na druhou stranu, fixace v jednotlivých polohách je poměrně spolehlivá, mě třeba nejvíce seděla střední výška, kterou jsem si jednou nastavil a víc už nic neřešil.

reklama

Jak široké máš spánky?

Co se týká komfortu používání, pak u mnoha helem často záleží na tvaru hlavy, jak vám daná helma (značka) a její výrobní „kopyto“ sedne či nikoliv. Díky systému stahování BOA by měly být možnosti přizpůsobení konkrétnímu tvaru lebky u přilby KED Pector dost široké, na 100 % ale nemusí sednout každému.

Vcelku zajímavou záležitostí je na omak jemné a hodně příjemné polstrování, které je ale o poznání nižší, štíhlejší než u většiny konkurence. I to je jeden z faktorů, díky kterému vám helma sednou může či nikoliv.

Určitý problém pro někoho může představovat také jinak obecně vychvalovaný systém BOA. Zmíněné lanko totiž nevede po obvodu celé hlavy, ale zhruba v oblasti spánků se nachází drobná očka (simulující jednoduchou kladku), která přitahují přední část čelenky.

No a teď pozor! Pokud máte hlavu spíše širší, tak jako já, může se vám stát, že vás právě tyto „klady“ na spáncích budou lehce tlačit, ale také nemusí. Ostatně dost podobné to bylo s helmou UVEX Jakkyl hde (test v roce 2017), která měla také stahování BOA lanky a podobně umístěné „kladky“, které mi rovněž docela vadily. Pár dalších kluků (s užší hlavou), kterým jsem tuto helmu půjčil, si ale této záležitosti vůbec nevšimli!

Perfektní poměr vzhled/cena/výkon! Navíc v akci!

Přilba KED Pector ME-1 je aktuálně asi jediná skutečně trendy a stylová trailová helma v nabídce této značky. Její styl přitom rozhodně nepřevyšuje úroveň zpracování, materiály či konstrukci. Naopak, v tomto bodě se vše krásně protíná a doplňuje v luxusní a funkční celek.

Fakticky mám proto chuť říct, že pokud byste chtěli helmu tohoto ražení, která bude technologicky našlapaná, dobře vyrobená, s pár originálními prvky, helmu, kterou u nás rozhodně nemá každý, a pokud vám dobře sedne, tak s modelem Pector ME-1 chybu rozhodně neuděláte.

Mě osobě se líbí i dostupné barevné varianty, kdy jsem vlastně dost dlouho přemýšlel, kterou si vybrat už jen pro test. Z pěti možných kombinací a variant bych si sám pro sebe asi vážně dost dlouho vybíral. Ale to už je jiná písnička, jelikož styl a barva jsou věcí osobní volby a stylu.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Helma KED Pector ME-1 je aktuálně zlevněna (u vybraných barev) přímo u výrobce na jeho německém webu. I u nás ji lze pořídit za skutečně lákavé ceny. Z MOC 4 490 Kč dokáží někteří prodejci sundat skoro i polovinu!

KED Pector ME-1

  • Konstrukce: Full In-mold
  • Přídavná ochrana: Mips® Brain Protection
  • Upínací systém: BOA FIT
  • Přezka pod bradou: FIDLOCK – magnetická
  • Držák: K-STRAP
  • Štítek: nastavitelný, 3 polohy
  • Ventilace: 14 ventilačních otvorů
  • Certifikace: NTA 8776 + EN 1078
  • Velikosti: M (52-58 cm) / L (58-61 cm)
  • Hmotnost: M – 370 g / 374 g (katalog/zváženo) | L – 380 g
  • Cena: 4 490 Kč (aktuálně v akci za výrazně lepší peníze)

Dováží: Cyklomax

Stránky výrobce: kedahead.de