reklama

reklama

Whyte T-140 RS 29er – Konečně také 29“! (TEST)

Historie a evoluce modelu T-140 od progresivní britské značky Whyte je docela pestrá a zajímavá. Doposud nicméně platilo, že stroje T-140 a jejich předchůdci (T-130) věřily jen a pouze střednímu průměru (27,5“). To se ale s rokem 2023 změnilo, jelikož nejnovější Whyte T-140 „konečně“ obouvá devětadvacítky!

Je tomu skutečně tak. Whyte dlouhé roky věřil a předpokládám, že stranou veřejně prezentovaných názorů stále věří, že střední kola, alias průměr 27,5“, má v kategorii středně zdvihových kol stále svůj smysl a význam. Třeba už jen tužší stavbou výpletů, jejich celkovou lehkostí, hravostí a obratností. O zábavu jde přitom v kategorii trail biků vždy až v první řadě!

Tlak trhu je neúprosný a parametr 29“ je dnes prakticky zákonem, mimo nějž je dost těžké existovat a prodávat nová kola! Pro všechny případy doplňme jeden netradiční výčet – Yeti SB135 (27,5“), Pivot Mach 6 (27,5“), Pivot Shadowcat (27,5“), Giant Trance X (27,5“)…

Na druhou stranu přechod modelové řady Whyte T-140 na velká kola rozhodně nelze vnímat jako filozofickou prohru, ale spíše jako logickou evoluci, která odpovídá dnešní době a dnešním náladám. Navíc v nabídce prozatím najdeme i původní varianty Whyte T-140 (V2) na kolech průměru 27,5“, takže kdo věří této cestě, bude mít ještě chvíli šanci si takové kolo pořídit a kráčet svou vlastní cestou mimo všeobecnou masu.

Whyte T-140 RS
Whyte T-140 RS 29er v původním osazení

reklama

Whyte T-XXX! Kde to vše začalo?

Musím se přiznat, že mě celkem baví s každým dalším testem zapátrat trochu v historii našeho webu a osvěžit svou vlastní paměť tím, kdy, kde a jak jsem jezdil a testoval předchůdce právě zkoušeného „oře“.

V dnešním případě to znamená výlet až do roku 2018, kdy jsem v červnu usedl za řídítka tehdy pomalu dosluhující první generace stroje Whyte T-130 Carbon, abych v listopadu proháněl jeho novějšího a modernějšího nástupce – Whyte T-130C R (model roku 2019). A že se mi vybaví pár vzpomínek už jen na základě fotek! Nyní se ale vraťme zpět do přítomnosti, kdy před námi stojí nová generace Whyte T-140 29er (v1), která nabízí zdvihy 140 mm vepředu a 135 mm vzadu.

*Whyte už nějakou chvíli nerozlišuje jednotlivé modelové roky, ale svá kola (rámy) označuje podle jejich vývojové generace – verze. Dosluhující modely T-140 na středním průměru proto nesou označení „v2“, aktuální T-140 29er je prvním strojem svého druhu, proto u něj najdeme označení „v1“. Jde tedy o zcela svébytný model se zcela novým rámem!

Prioritou nikdy nebyla absolutní rychlost

Když se ještě v rychlosti ohlédneme za historií trailových modelů Whyte (T-130 a T-140), můžeme si všimnout, že tato kola nebyla nikdy stavěna s důrazem na absolutní rychlost, ale spíše na odolnost a jistotu v těžším terénu, čemuž odpovídají třeba už jen použité pláště.

Nejstarší generace T-130 totiž využívala ve své době „enduro“ rozměr 27,5×2,3“ (vepředu hrubší Maxxis HR II). Její nástupci T-130 a později i T-140 šli ještě dál, když se posunuli k víceméně „pluskovému“ rozměru (27,5×2,6“) na záměrně širších ráfcích. I zde se používaly poměrně hrubé pláště, ať již Maxxis HR II nebo později Minion DHF.  

Nejnovější podoba Whyte T-140 29er se od této cesty zásadně neodvrací, jelikož také vsází na „ostré špunty“ v podobě plášťů Maxxis Minion DHF/Dissector v rozměru 29×2,5“ vepředu a 29×2,4“ vzadu.

Mko není ani trochu „Malé“!

Popisovaná skutečnost dobře ilustruje a předznamenává reálné jízdní poznatky, které jsem v sedle tohoto stroje načerpal. I když ke skutečnosti, že Whyte T-140 29er je posazený pocitově výše, než kam by ho mohly pasovat jeho zdvihy, se ještě vrátíme.

Když to totiž vezmeme obvyklou cestou, dle nejčastějšího scénáře, můžeme pro začátek zhodnotit posed, který je rozhodně příjemný a plně odpovídá této kategorii. Člověk se za řídítky Whytu T-140 cítí od začátku dost jistě a komfortně. Problémem v tomto směru nejsou delší přesuny, ani strmé výjezdy, v těch si naopak T-140 dost věří. Největší sranda ale pochopitelně začíná po zasunutí teleskopu…

Ve výchozí poloze vám to možná hnedle nedojde, naopak po přiblížení sedla k rámu se začne o to více projevovat celkově delší stavba, tedy delší rozvor i reach*. V testu jsme měli fakticky nejmenší nabízenou velikost tohoto modelu (M), přičemž kolo rozhodně nepůsobilo malým, či snad poddimenzovaným dojmem. Spíš naopak jsem měl od začátku pocit, že tohle je skutečně kus kola. V dobrém slova smyslu.

*Rozvor: 1215 cm / Reach: 455 mm (vel. M)

Nebyl by to pořádný Whyte, kdyby mu chyběl charakteristický „paroháč“ na hlavové trubce.
Trubky hliníkového rámu jsou detailně formované a důležitá místa poctivě provařená.
V jinak čistých linkách rámu zaujme vlastně dost nenápadný prolis na spodní trubce.

Není trail bike jako trail bike!

Teď to pojďme trochu spojit. Hrubší obutí, v našem případě v bezdušovém provedení doplněném o vložky Panzer, zatím nezmiňované brzdy SRAM G2 R (disky 180 mm), delší rám, široká řídítka (780 mm), solidní odpružení Fox (34 Performance Elite / Float DPS) a také specifická geometrie s delší stavbou. Tohle kolo není jen tak nějaké ořezávátko pro šmrdlání se na rovině a v nepříliš kopcovitém lesoparku, ale naopak velice schopný parťák pro terén střední i těžší, kterého velké kopce jedině těší!

Není žádným radikálním žihadlem, nemá extra spurterské ambice, což by mohlo někoho, vzhledem k jeho „zdvihovému“ zařazení, trochu překvapit. Na samotném rámu je sice znát, že by kolo jet chtělo, jelikož jeho základ je pevný a odpružení poměrně klidné, jen ta výbava! Tedy hlavně hrubé pláště s měkčí směsí jsou tím, co Whyte drží rychlostně a výkonnostně trochu při zemi. Doslova jej lepí k zemi!

Když si ale člověk najde rozumnou rychlost, nemění zbytečně svoje tempo, pak vyjede s klidem a na pohodu prakticky vše. Navíc lze takto ušetřit nemálo energie, kterou lze posléze proměnit v poctivou trailovou divočinu cestou dolů.

Ve strmých sekcích je Whyte T-140 RS 29er díky své délce klidný a stabilní, zlomit ho ale do ostré zatáčky chce více úsilí.
Sedlová trubka je posunuta více dopředu a dole je proto výrazně zahnutá.
Oblast nad středem opanuje výrazný blok nesoucí hlavní čep zadní stavby.

Král výjezdů, ale jen pro odhodlané!

Když se ještě v rychlosti dotkneme výjezdových předpokladů Whytu T-140 29er, pak je nutné zdůraznit, že mnoho z výše vypíchnutých vlastností se v tomto bodě protíná pomalu až v trailovou svatozář. Konkrétně delší rozvor, více postavená sedlová trubka (76,2°), celkové rozložení těžiště, tuhý rám a stabilní, přitom nápomocná zadní stavba.

Sečteno a podtrženo – pokud jste zrovna při chuti, lze s Whytem T-140 hravě zdolat snad všechny výjezdové výzvy na které v okolí narazíte. Respektive pokud se dříve nezlomí vaše morálka než hrana kopce!

V jinak parádní výbavě zaujmou levnější kliky SRAM X1 Eagle s ocelovým převodníkem.
Mezi levnější prvky výbavy patří i (dost těžká) kazeta SRAM PG-1230 Eagle, 11-50 zubů.

Už od začátku klidný!

Nemusím se vracet příliš hluboko do vzpomínek, aby se mi vybavilo více situací, kdy jsem poukazoval na zajímavý projev řízení strojů Whyte postavených na průměru 29“. Opakovaně jsem popisoval živější reakce předního kola v menších rychlostech kombinované s parádní jistotu při rychlejším svištění větru okolo uší. Nikdy jsem to nebral jako chybu, jen skutečnost, na kterou si musíte chvíli zvykat a pak ji lze využít ve svůj prospěch.

Nový Whyte T-140 29er je ale, už jen v tomto bodě, znatelně jiný než jeho předchůdci. Za jeho řídítky na žádnou prvotní „zbrklost“ řízení rozhodně nenarazíte, naopak od začátku je tohle kolo krásně klidné a jisté, zároveň ale přirozené a sebevědomé.

Související zajímavostí z technického hlediska může být úhel hlavy 65,3°, který nepůsobí nijak radikálně, ale zase vzhledem ke zdvihu a učení… Není dávno tomu, kdy jsme podobné údaje nacházeli u enduro kol!

Whyte už nějaký čas nepoužívá integrované stahování sedlovky, toto místo se ale snaží i tak důsledně utěsnit.
Vnitřní vedení využívá vcelku prosté vstupy do rámu.
Soudkovitě tvarovaný střed je naopak dost sofistikovaným řešením.

Víc než dostatečně jistý základ

Kdo by chtěl, může celé kolo nechat ještě více „přidřepnout“, jelikož spoj dolního oka tlumiče a pomocného raménka využívá excentr (řešení zvané Shape.it), po jehož otočení se můžete dostat s úhlem hlavy na hodnotu 64,7° (pozice LOW). Spolu s tím klesne o 8 mm také střed a změní se i jiné parametry – nezkoušel jsem, jelikož se to nezdálo nutné.

Ve výchozím (továrním) stavu dostanete Whyte T-140 29er v poloze HIGH, kterou definuje již zmíněný úhel hlavy 65,3°. I to přináší slušně klidné a jisté řízení, proto bych druhou pozici volil jen pro skutečně specifické podmínky.

V reálu si tak můžete na rovnějších úsecích s kolem krásně hrát, stříhat a střídat zatáčky a pak se jen nechat unášet klidem a jistotu v rychlých otevřených sjezdech. Značnou jistotou a odhodláním, které jako by pocházely od kol zdvihově výše posazených, oplývá Whyte T-140 i ve strmých a celkově technicky náročných sekcích, které s ním člověk zvládne jako nic.

Dříve používané rozdvojení horní trubky u nových kol nahradil jednoduchý vsazený klín posilující spoj s trubkou sedlovou.
Úpravu geometrie lze realizovat pomocí excentru na místě spodního oka tlumiče.
Systém Shape.it nabízí dvě základní polohy, teoreticky lze vyměnit i celou vidličku.

Řízení s cíleným předstihem

Vlastně se mi v tomto směru líbilo vícero prvků. Když dojde na těžké úseky, lze se spolehnout na široký úchop, silné brzdy a hrubé pláště s dostatkem gripu. Vydatným pomocníkem je také geometrie a připomínaný delší rozvor. Ostatně právě delší stavba rámu vytváří pocit, že je přední kolo poměrně daleko před vámi, proto řadu věcí řeší s určitým předstihem.

Nejednou narazíte na situaci, kdy vybranou technickou sekcí „protlačíte“ předsunuté přední kolo a teprve poté se k němu dostane vaše tělo a zbytek kola. Funguje zde přitom pravidlo, že „kudy protáhnu předek, tam to zbytek kola zvládne jako nic!“ Člověk se tak s chutí pustí i do poměrně těžkých věcí, aniž by se bál, že by se mohl někde „zapíchnout a jít přes předek!“

Osobně mám často tendence stahovat se spíše dozadu nad zadní kolo, to ale u Whytu T-140 není zrovna ideální recept
Díky patce UDH lze na rám nasadit i řazení SRAM Transmission.
Uchycení zadní brzdy přes Flat-mount adaptér je u strojů Whyte již klasikou.

reklama

Zase jednou Carving!

Takto „rozložitá“ stavba rámu může mít ale i své negativní stránky, které se projeví hlavně v pomalejších a více utažených zatáčkách, nebo tam, kde to potřebujete rychle zlomit! Člověk v takových místech musí myslet na to, aby se tělem držel co nejvíce nad řídítky, jelikož když se (srabácky nebo po staru) stáhne více dozadu, bude se mu častěji stávat, že mu předek někde ujede, nebo se jednoduše nevejde do zatáčky, ztratí rychlost, tempo a flow!

Sám jsem na tento efekt narážel na více místech a pak se v nejedné zatáčce skoro či úplně zastavil. Když jsem se ale donutil držet tělo cíleně vepředu, bylo to hned jiné, lepší, rychlejší a plynulejší. Jen si na to zvyknout a dostat tento styl řízení do krve.

Jindy přitom, když je trail rychlejší a více otevřený, tak se na podobné věci soustředit ani zdaleka tolik nemusíte. V takových situacích stačí kolo jen zlehka naklápět a ono už si samo najde svou stopu. Ostatně kdy jsem naposled použil přirovnání moderní MTB geometrie ke carvingu na lyžích?

Mimořádná šířka hlavního čepu zadní stavby je základem její vysoké tuhosti.
Napojení vzpěr na horní vahadlo je naopak značně otevřené.
Originální ochrana rámu pod řetězem je dnes skoro nezbytnost.
Ochrana je důsledně protažena až k převodníku.

Bez prostého kopírování…

Když skočíme na následující kapitolu, kterou je odpružení, narazíme na další typicky ukázkovou disciplínu inženýrů z UK. Zajímavým (logickým) faktem je, že se jejich přístup s časem vyvíjí, není strnule zakonzervovaný a přenášený stylem „Copy/Paste“ z modelu na model.

Nová generace řady T-140, první svého druhu na velkých kolech, je navíc specifická právě tímto faktem, proto vyžaduje i svébytné nastavení kinematiky zadní stavby. Co to reálně znamená? Klasikou u plně odpružených strojů Whyte je vyvážený poměr velice dobré vnímavosti na drobné nerovnosti (pocit vysokého komfortu) s parádní odezvou na šlapání.

Výjimku v tomto směru nepředstavuje ani Whyte T-140 29er, který dokáže efektivně zúročit snahy jezdce soustředěné na pedálech, zároveň nabízí více než dostatečnou míru základního komfortu. Přidejte k tomu objemnější pláště na bezduších a… Je potřeba něco dodávat?

Tlumič Fox DPS Performance Elite je slušným pracantem, který byl poctivě naladěn právě pro tento rám.
Kdo by chtěl, ten si může samostatně hrát s tlumením komprese ve třech krocích.
Za mě stačí provést základní nastavení a pak již na tlumič nemusíte prakticky sahat.

Reaguje podle situace

Popsaný základní projev zadního odpružení systému Quad-Link 4 by se dal předem očekávat, co je ale trochu nezvyklé je různorodé dění v dalším průběhu zdvihu. Jak je zadní stavba zprvu vnímavá a aktivní, tak se brzy poté stává poměrně stabilní až dosti neutrální. Díky tomu celé kolo krásně reaguje, zbytečně se nevlní, nehoupe, nenoří do zdvihu.

Zároveň nedochází k tomu, že by odpružení zbytečně ztvrdlo, ztuhlo, jen to vypadá jako by se přepnulo do pohotovostního režimu. Když se na jeho projev začnete více soustředit, zjistíte, že se tlumič z této „meditační polohy“ bez mrknutí oka probouzí pokaždé, když se na cestě objeví větší překážka, při dopadu skoku a podobně. Člověk se tak na něj může spolehnout i v těžším terénu, kde pracuje vážně ukázkově.

Překvapivě jsem, oproti jiným (starším) modelům Whyte, u T-140 29er narazil na vyšší míru progrese, kdy se tlumič ani po průjezdu náročnějšími pasážemi nevydával zbytečně hluboko do zdvihu. Naopak kontrolní kroužek na jeho pístnici poukazoval na cíleně střádanou rezervu „pro strýčka příhodu“. Dříve měly stroje Whyte naopak často tendenci využít naplno celý rozsah dostupného kroku, novinka T-140 je ale v tomto směru trochu „spořivější“. Pocitově jí ale hloubka zdvihu rozhodně nechybí.

Různé detaily na rámu se s každou generací mění, základní tvar horního ramene je ale již dlouho stejný (možná jen zdánlivě).
Vidlička přenášející pohyb zadní stavby na tlumič je dalším z tradičních prvků kol Whyte.
Co se naopak změnilo je poloha čepu u patky, ten je nyní níž a dál od osy kola.

Vidlice Fox Float 34

Pro pořádek a úplnost doplňme rovněž postřehy týkající se vidlice s plným modelovým označením Fox Float 34 Performance Elite 29. V zásadě jde o dobře známou klasiku s tlumící patronou GRIP 2, tedy se sestavou, kdy lze vedle odskoku (dole) ladit kompresní tlumení samostatně pro nízkou a vysokou rychlost stlačení (nahoře na korunce).

Jako obvykle jsem ponechal kompresní prvky plně otevřené, abych z vidlice vyždímal maximum citlivosti a aktivity přesně tak, jak to mám rád. Zklamaný jsem rozhodně nebyl, jelikož výsledek plně odpovídal mým očekáváním. Ba co víc, s touto vidlicí a s jejím rozsahem nastavení se velice snadno doberete příjemné souhry se zadní stavbou, kde také vládne značka Fox.

Celkově lze říct, že vidlice Fox 34 byla krásně akční, její krok byl ukázkově jemný a plynulý. Hezky reagovala již na drobné nerovnosti a rozhodně nepanikařila při střetu s velkými balvany, terénními schody a jinými překážkami. Také svou konstrukcí je tato vidlice zcela dostatečně tuhá a jistá, proto si své místo na slunci bikového světa jednoznačně zaslouží.

reklama

KOMPONENTY

Whyte T-140 RS 29er – závěr

Je vlastně dost zajímavé a pro dnešní dobu poměrně typické, kam se modelová řada Whyte T-140 postupnou evolucí posunula, v co se vypracovala. Jak se mi letmo vybavuje poměrně lehký, svižný a hravý trail bike s agresivní geometrií na karbonovém rámu (Whyte T-130 z roku 2018), tak si říkám, že posun to není zrovna malý.

I nejnovější T-140 29er je kolem poměrně jezdivým, hravým, zábavným a značně všestranným. Celkově ale více preferuje pohyb v náročnějším terénu, patřičnou jistotu a zábavu hlavně cestou dolů než snahy o nekonečný boj s gravitací. Vzhledem k tomu, že se jedná o aktuálně „nejjezdivější“ plně odpružené kolo Whyte (bike s nejmenším zdvihem), je možná i trochu překvapivé, jak ostře je stavěné, ale to bude asi účel!

Širší a poměrně hrubé pláště s kvalitní směsí, výkonné brzdy a celkově vysoký důraz na jistotu a odolnost. Už jen to vysvětluje, proč se Whyte T-140 29er nežene k vrcholkům lehkými přískoky jako mladá laň, ale stoupá spíše s rozvahou a rozmyslem dospělého jelena. Jistě, výměnou určitých prvků výbavy by se to dalo změnit a posunout, ale má to vůbec smysl? Není lepší držet se receptury, jakou namíchali přímo v UK?

Přechod na velká kola

A jak je to s přechodem řady Whyte T-140 na větší průměr? Myslím, že jí tento „upgrade“ rozhodně neuškodil. Předchůdci na menších kolech byli hodně zajímavými a nejednou dosti svéráznými koly.

Nová generace na parametru 29“ se naopak zdá být nakloněná širší veřejnosti, která už si jednoduše zvykla na velká kola a bere je jako základní hodnotu a důležitý prvek usnadňující pohyb v terénu. I když svou dávku „britského národního svérázu“ si tento bike stále uchovává.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Mezi střepinami a krátery po granátech…

Whyte T-140 RS 29er – základní údaje

Cena: 100 999 Kč
Hmotnost: 15,26 kg (originální výbava, vel. M, bez pedálů)
*Hmotnost: 15,05 kg (vylepšeno o díly BikeYoke)
Kola: 29“
Zdvihy: 140/135 mm
Kokpit (řídítka/představec): 780/50 mm

Více informací: whytebikes.com

České zastoupení a e-shop: madefortrails.cz

PLUS

  • Příjemně všestranný a dobře padnoucí posed
  • Přirozený pohyb na přesunech, více než solidní efektivita ve výjezdech
  • Mimořádné vrchařské schopnosti, je-li jezdec při chuti!
  • Zajímavě „hrubě“ pojatá skladba komponentů nahrávající pohybu v ostřejším terénu
  • Skvěle odladěné odpružení – příkladně efektivní, zároveň vysoce vnímavé
  • Poměrně vysoká míra klidu a stability odpružení ve středním rozsahu (přesné ovládání) a zároveň schopnost „probudit se“ a pobrat i větší překážky
  • Celková jistota, stabilita, neohroženost
  • Velice příjemné řízení s převažujícím klidem vedení směru s velkou jistotou v těžším terénu
  • Zároveň dostatečně poslušné ovládání na rovinách, kde se kolo nechá řídit hlavě naklápěním (carving)
  • Celkové zpracování, kvalitní utěsněná ložiska
  • Možnost změny geometrie (shape.it)

MÍNUS

  • Projev řízení je trochu specifický, kolo je celkově delší a vyžaduje více hmotnosti soustředěné na přední kolo (řízení přes předek). Pokud se jezdec stáhne více dozadu, nevejde se častěji do více utažených zatáček. Toto ale nelze vnímat jako klasickou výtku, spíš jen upozornění vyžadující určitý čas pro plné soužití. V konečném důsledku pak lze jezdit rychleji a plynuleji.
  • Lehkostí jízdy a svižností stoupání Whyte T-140 zrovna neoslní. Jeho rám je sice tuhý a odpružení efektivní, hrubé pláště a další výbava ale vyžadují klidnější tempo než snahu urvat vrcholové prémie.