reklama

reklama

Transition Relay & Relay PNW – eBike s baterkou i bez! (představení)

Troufnu si hádat, že si mnoho z vás vybaví představení a následný test Pivotu Shuttle SL doplněný navíc o samostatné hodnocení motoru Fazua Ride 60. Není divu, že toto kolo a jeho pohon vzbudily nemalý zájem mezi příznivci eMTB, ale i mezi jezdci, kteří bateriím a motorům (zatím) tolik neholdují. Dnes je zde přitom další zajímavý přírůstek postavený na tomto systému – Transition Relay.

Ve zmiňovaných článcích jsem rozhodně netvrdil, že bude Pivot Shuttle SL jediným kolem, nebo jedním z mála kol, které budou využívat přednosti luxusně malého, lehkého, ale přitom dostatečně silného motoru Fazua Ride 60.

Naopak už tehdy jsem hlásil, že se jistě brzy dočkáme více strojů postavených okolo této pohonné jednotky, které nám nabídnou trochu jiný pohled na svět eMTB. Aktuálně představovaný Transition Relay je toho perfektním příkladem!

Stejný motor, ale jiná cesta!

Je vlastně docela zajímavé, nakolik odlišně lze pojmout podobu eBiku vybaveného jedním a tím samým motorem, jednou a tou samou baterií. Jednu z cest krásně demonstruje Pivot Shuttle SL, který je lehkým elektrickým trailbikem (29“ kola, zdvihy 150/132 mm), druhou pak Transition Relay. Tedy all-mountain/enduro eBike, jenž nabídne 29“ kola a zdvihy 160 mm na obou frontách. Případně může nabývat i podoby modelu Relay PNW, což je mullet (MX – 29“/27,5“) se zdvihy 170 mm na obou koncích.

Pouhými zdvihy a zaměřením jednotlivých kol, značek, modelů ale výčet zásadních rozdílů nekončí. Pivot totiž navrhl a postavil svůj Shuttle SL jako poměrně specificky zaměřené kolo pro středně těžký až lehce těžší terén s velkým důrazem na nízkou hmotnost. V prezentacích deklarováno již na úrovni 16 kg, v testu reálně zváženo lehce přes 18 kg.

Pivot Shuttle SL má navíc svého mohutnějšího bratříčka – Pivot Shuttle LT –, který jde ale jinou cestou. Je totiž postaven na základech „plnotučného“ motoru Shimano EP8 doplněného o poctivou baterii s kapacitou 756 Wh (zdvihy 170/165 mm). Dalším z klíčových specifik Pivotu Shuttle SL je baterie pevně usazená v rámu, bez možnosti její snadné výměny nebo demontáže. I díky tomu je výsledný eBike lehký a jeho rám příkladně tuhý.

reklama

Jak to vidí Transition?

Značka Transition na to jde, se svými novinkami Relay a Relay PNW, poněkud jinak. Kupříkladu nabízí již zmiňované vyšší zdvihy (160 mm nebo 170 mm), celkově hrubší a odolnější stavbu, drsnější zaměření, ale s tím související i vyšší hmotnost. Řádově 19,3 kg. Odlišný je také přístup k „napájení“ a obecnému potenciálu využití.

Transition Relay/Relay PNW totiž poskytuje nanejvýš snadný přístup k baterii Fazua (430 Wh – stejná jako u Pivotu), který se nabízí tradičně zespodu dolní trubky. Stačí přitom pootočit kolečko zámku, sundat kryt a celou baterii lze případně během chviličky vyjmout. Tento přístup je výhodný nejen když si chcete vzít baterii s sebou a nabíjet ji třeba doma, zatímco je kolo v garáži, ve sklepě, v dílně, kdekoliv jinde.

Transition, ale vlastně i přímo Fazua, totiž dopředu počítají s možností, že budete na kole jezdit jednou s baterií, podruhé bez ní! Ano, podobný přístup razilo již vícero kol*, zejména se starším systémem Fazua (Evation / Ride 50) a podobné to je i zde.

*Vzpomeňme test Lapierre eZesty AM (test 10/2019)

Nahoře bez… Pardon! S baterkou, nebo bez?

Zásadním rozdílem oproti starší koncepci je skutečnost, že se v případě Fazuy Evation (Ride 50) z rámu vyndával blok obsahující akumulátor i samotný motor a na kole zůstala jen středová převodovka. U nové generace Fazua Ride 60 vyndáváte z rámu jen samotnou baterii, motor a převodové ústrojí zůstávají na místě.

Odpor středového motoru by ale měl být zcela zanedbatelný, proto se nabízí možnost zbavit se na čas baterie, odlehčit své kolo o více jak 2 kila a používat jej jako klasický bike bez motoru.

Pro bližší představu, hmotnost Transition Relay s baterií začíná na hodnotě 19,3 kg, bez baterie to je nějakých 17 kg. Jasně, není to úplně málo, ale za současné situace, kdy mnohá špičková endura na karbonu váží okolo 15 kg (spíš nad) a „normální“ all-mountain či enduro stroje hodí na váze zcela běžně 16 kilo i více, je hmotnost Transitionu Relay bez baterie vlastně dost cool, ne?

Snadný přístup k baterii

Transition Relay / Relay PNW – dvě kola, nebo jen jedno?

Abychom napsali také něco konkrétnějšího k samotnému stroji Transition Relay/ Relay PNW… Ač mnohé zásadní a podstatné již vlastně zaznělo! Každopádně dodejme pár zajímavých specifik. Výše možná nebylo dostatečně zdůrazněno, že Transition Relay a Relay PNW jsou dvě de facto stejná kola, pouze s odlišnou výbavou. Přesněji rámový základ je v obou případech stejný, liší se kola, odpružení a určité parametry.

Výchozím kamenem je model Transition Relay, čistá devětadvacítka se zdvihy 160/160 mm, která se ale nebude bránit, pokud jí dopřejete 170mm vidlici. Zároveň je možné využít Flip-chip nacházející se na pozici spodního oka tlumiče, který nemá ani tak sloužit k úpravě geometrie dle nálady a prostředí, jako spíše k její kompenzaci v případě, kdy vzadu vyměníte 29“ kolo za menší 27,5“ a opačně.

Z právě řečeného lze snadno odvodit, že Transition Relay PNW má „pouze“ vyšší vidlici (170 mm), menší zadní kolo (27,5“), pružinový tlumič, ale i o fous vyšší zadní zdvih (opět 170 mm – zřejmě jiná délka nebo pracovní chod tlumiče). Nejspíš bude mít i trochu jinou, hrubší výbavu (pláště, řídítka, brzdy atd.), ale to už si lze snadno dohledat, domyslet.

Vše podstatné je na webu: www.transitionbikes.com

Transition Relay 29″ / Relay PNW MX

S náručí otevřenou, aneb nová éra eMTB

Už když jsem jezdil a testoval Pivot Shuttle SL, tak mě nejednou napadlo, že by mi nevadilo, nebo spíš by mě zajímalo, jaké by to bylo, pokud by jeho motor (Fazua Ride 60) nasadil Pivot, nebo někdo jiný do kola posazeného zdvihem a zaměřením o kategorii výš? Měl jsem pocit, že by to mohlo i tak dost dobře fungovat!

Přesně to nyní udělal Transition v rámci svých modelů Relay a Relay PNW, čemuž jednoznačně tleskám! Sice jsem na těchto kolech neseděl a asi hnedka nebudu, ale celý koncept, celá jejich myšlenka se mi líbí. Lehký, ale stále dostatečně výkonný motor, rozumná baterie, možnost jezdit i bez ní, to zní parádně, ne?

Co by se mi možná ještě líbilo je konstrukce rámu, kde není ve spodní trubce velká podélná „ďoura“ pro práci s baterií, která poněkud boří či komplikuje výchozí požadavek maximální tuhosti spodní trubky. Vyřešit to tak, aby bylo možné baterku vysunout menším otvorem dole u středu, jak to funguje u vícero konkurenčních konceptů, to by pak bylo hotové labůžo. Ale to je vlastně jen určitý konstrukční „detail“. Celek bude jistě hezky fungovat i v této podobě!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Transition bikes