reklama

reklama

Crankbrothers Stamp Speedlace – Firemní symbióza (test treter)

Koncem minulého roku se veřejnosti představila nová součást portfolia značky Crankbrothers – cyklistické tretry Mallet a Stamp – záměrně pojmenované podle „Crankových“ pedálů. Jako příznivce volnějšího z možných způsobů spojení nohy a kola jsem si vybral variantu Stamp a tu od února důkladně zatěžoval!

K úvodnímu představení těchto dvou nových řad treter, které vždy mají ještě své další vnitřní členění, se snad v obecné rovině příliš vracet nemusíme. Vše jistě dostatečně objasnilo obecné představení nových treter Crankbrothers Mallet a Stamp z prosince 2020.

Připomenout zároveň můžu také svoje prvotní praktické dojmy při rozbalování – tedy Unboxing video, fotky a základní parametry treter Crankbrothers, které v tu dobu teprve čekaly na pořádné terénní vyžití!

Zbrusu nové, čerstvě vybalené botky Crankbrothers Stamp Speedlace (únor 2021)

Proč CB Stamp? Protože Stamp 3 Large!

Pokud by někoho zajímalo, proč jsem si vybral zrovna tyto tretry, pak důvodů je hned několik. Jednak, jak již bylo naznačeno, jsem letitým příznivcem volných neboli platformových pedálů a příslušných treter pro ně uzpůsobených. Za svou kariéru jsem přitom vyzkoušel vícero pedálů a také vícero bot, od klasiky 5.10 přes Specialized, ION až třeba po Mavic… A nyní Crankbrothers!

Pravdou je rovněž to, že jsem již mnoho let věrný volným pedálům Crankbrothers Stamp, které mi dělají společnost vlastně od chvíle, kdy se tato řada zrodila (rok 2016). Z původního jednoho modelu se tato rodinka do dnešních dní slušně rozrostla, podobně jsem i já za ty roky vystřídal a vyzkoušel vícero modelů z této řady, až jsem aktuálně zakotvil u varianty Crankbrothers Stamp 3 (Large Grey Magnesium) – také součástí Unboxing videa a představení.

Volba řady Stamp, určené pro ploché pedály, tedy byla zcela jasná a samozřejmá. Druhou rovinu výběru představovala možnost sáhnout po základním provedení s běžnými tkaničkami (Stamp Lace), nebo po lepší verzi Stamp Speedlace, tedy se stahovací tkanicí a pojistným páskem se suchým zipem.

V tomto bodě padla volba na dražší a „prestižnější“ provedení, aby se světu blíže ukázal luxusnější model, zároveň do toho lehce zasáhla dostupnost treter v době, kdy jsem si je vybíral. Ostatně s dostupností různého materiálu, nejen toho cyklistického, je to letos mnohdy dost napínavé! Ani tretry Crankbrothers Stamp nejsou nyní dostupné, naštěstí v průběhu roku 2021 by se snad v ČR měla objevit ještě jedna větší dodávka.

Ještě neposkvrněná podrážka Crankbrothers Stamp Speedlace
Pedály, s nimiž tyto tretry používám nejčastěji – Crankbrothers Stamp 3 (Mg)
Rock Machine Blizz TRL 70-29

Festovní bagančata!

Obraťme nyní svou pozornost k testovaným tretrám s plným označením Crankbrothers Stamp Speedlace v barevném provedení Grey/Red, které mám k dispozici ve velikosti 45 EU (11,5 US). Už třeba jen při jejich potěžkání v ruce zjistíte, že se nejedná o žádný ošizený kousek, ale o solidní „boty do (cyklistické) roboty!“

Třeba už jen hmotnost – cca 422 g / 1 bota – není nijak ošizená. Když jsem si dělal rychlý průzkum ve své sbírce zatím nevyhozených treter, tak se, při stejné velikosti, Crankbrothers trefuje do běžného rozsahu, který mi vyšel řekněme 400-480 g (1 bota vel. 45).

Tretry Crankbrothers Stamp Speedlace přitom působí velice solidně již když je vezmete poprvé do ruky, když si je potěžkáte a také když si je různě „pomačkáte v ruce.“ Příjemně pevná a tuhá podrážka, která je ale v těch správných místech dostatečně ohebná, aby se v nich dalo dobře chodit, zároveň je příkladně jistá a stabilní třeba v oblasti paty.

Při pohledu zezadu je zajímavé dvoubarevné provedení paty.
Podrážka by měla být uzpůsobena pro pedály i jistou chůzi.
Zesílené špičky mých bot už jsou slušně okopané, žádné velké šrámy na nich ale patrné nejsou!

Zavařený svršek!

V popisu a vyjmenovávání bytelných a dobře zpracovaných částí můžeme vesele pokračovat, jelikož podobné se týká i svrchní části, kde najdeme „odolné syntetické vlákno, odvětrané panely a zesílené pogumované zóny,“ jak praví katalog. V praxi to znamená odolnou, ale vzdušnou tkaninu použitou v přední třetině, která je v této oblasti zakrytá „gumovým potahem“ s patrným zesílením v oblasti špičky a prstů.

Na mých botách je třeba vidět, že zrovna tato zesílená oblast doznala již pár šrámů. Vzpomínám, jak jsem vícekrát chytil špičkou boty o nějaký pařízek, vystouplý kořínek či kámen, moje prsty ale zůstaly bezpečně uchráněné. Navíc i samotná bota tyto ataky v pohodě ustála, pouze s jemnými odřeninami patrnými jen při pohledu zblízka.

Popis svrchní části tretry bychom mohli pomalu ukončit u jazyku, který není rozhodně zbytečně nafouklý či „skejťácky“ nabobtnalý. Je naopak rozumně polstrovaný a co je důležité, na obou stranách ho uvnitř jistí silný gumový pás. Proto se prakticky nemůže stát, že by vám nežádoucím způsobem „ujel jazyk“, podobně jako při mnohých interpelacích ve sněmovně!

Textilní základ svrchní části je z velké části zakrytý odolnější „gumovou“ vrstvou.
Na špičce najdeme pár otvorů pro ventilaci.
Větší „ventilační okno“ je na bocích.

Kam schovat (rychlo)tkaničky?

V těsné blízkosti jazyku se nachází pár dalších vychytávek vlastních právě tretrám Crankbrothers Stamp Speedlace. Konkrétně mám na mysli štíhlou pevnou tkanici, která se utahuje posuvným jezdcem. Stejně to mají třeba moje děti na svých outdoorových botách.

Tato „rychlotkanička“ (speedlace) ve mně na první dojem budila jisté rozpaky, ale musím říct, že jsem si na ni brzy zvykl a rozhodně mi nepřijde na obtíž, spíš naopak!

Tedy nic proti klasickým šněrovacím tkaničkám, ty jsou v mnoha směrech nepřekonatelné, pravda je ale taková, že varianta Speedlace nemá slůvko „speed“ ve svém označení rozhodně nadarmo. Jednou rukou chytnu a uvolním tkanice, snadno roztáhnu botu, vklouznu do ní a rychlý pohybem zase utáhnu. Hotovo, dvacet!

Stahovací tkanice má svoji bezpečnou kapsičku na vrcholu jazyka.
Samotná tkanice je hodně dlouhá, aby se daly boty dostatečně rozevřít.
Pokud vše správně napěchujete do kapsičky, tak vás to pod páskem tlačit nebude.

Ne tak úplně…

Utahovací tkanice je dost dlouhá, zřejmě pro snazší manipulaci a možnost botu dostatečně rozevřít, proto by za jízdy dost překážela. Naštěstí u Crankbrothers přemýšleli a přidali na vrchol jazyku praktickou kapsičku, do níž lze tkanice snadno a jistě schovat. Vzhledem k tomu, že je u tohoto modelu ona kapsička částečně skrytá pod stahovacím páskem, máte prakticky jistotu, že se tkanice za jízdy neuvolní a nebudou vám plandat volně okolo boty.

Při prvním prohlížení a zkoušení treter Crankbrothers Stamp Speedlace mě ale napadla otázka, zda mě smotaná tkanice s pevným plastovým jezdcem nebude tlačit do nártu, zejména když více utáhnu pojistný pásek na suchý zip?

Naštěstí se tak nestalo! Jednak nemám potřebu tento pásek přehnaně utahovat, jednak se ona stahovací přezka snadno posune výše v oné kapsičce a boční pásek ji tedy netlačí proti vaší noze. Pokud je totiž vše v odpovídající poloze, je ona kapsička až nad stahovacím páskem, tudíž by nežádoucí otlaky hrozit ani neměly! Vymyšlené a vyměřené je to tedy více než dobře!

Kapsa pro tkaničku a její stahovací přezku je až nad příčným stahovacím páskem.
PIVOT Mach 6

Máte 1 nové upozornění – Nový Match!

Pokud si vzpomenete nebo znovu přečtete úvodní prosincové představení treter Crankbrothers Stamp a Mallet, najdete zde informace o originální a promyšlené podrážce systému Match. Toto označení přitom primárně cílí na spojení treter Mallet a stejnojmenných pedálů Crankbrothers s jejich originálním nášlapným mechanizmem. Každopádně označení Match je přítomné i u treter Crankbrothers Stamp určených pro volné pedály.

V tomto bodě vám ale nikdo neříká, že byste měli či snad museli používat zrovna pedály Crankbrothers Stamp, z jisté logiky věci se to ale samo nabízí. Já mám každopádně Stampy rád, proto jsem neměl důvod tuto logiku jakkoliv obcházet.

V případě treter Crankbrothers Stamp se přitom zmíněný „Match system“ odráží v tom, že je styčná plocha podrážky vymodelována tak, aby uspořádání jejích výstupků připomínalo tvar pedálů Crankbrothers Stamp. Vtipné a snad i praktické.

Podrážka Crankbrothers Match – špička a pata jsou uzpůsobené pro jistou chůzi, střední část se svým designem přizpůsobila tělu pedálů.

E = MC2

Jinou podstatnou informací je skutečnost, že se vývojáři z Crankbrothers zřejmě dost zapotili nad velkým kotlíkem obsahujícím nikoliv tábornický guláš, ale různé směsi pryže a všelijakých dalších příměsí. Díky tomu byli schopni stvořit svůj vlastní materiál, svou směs, svou gumu, která bude dostatečně pevná, přilnavá a která se na volných pedálech s ostrými piny hnedle neroztrhá.

Výsledkem je směs nazvaná MC2, která snad ani nemá odkazovat na slavnou Einsteinovu rovnici spojenou pupeční šňůrou s jeho speciální teorií relativity, ale na skutečnost, že tretry Crankbrothers Mallet využívají směs podrážky MC1, Stampy pak MC2.

Jaká je? Z mě rozhodně dobrá! Už jsem slyšel i názory, že má Crankbrothers MC2 k věhlasnému Stealthu od 5.10 hodně daleko, ale to je tak trochu úhlem pohledu. Uznávám, FiveTeny jsem již hodně dlouho neměl na noze, zato jsem vystřídal řadu jiných značek a v tomto směru patří Crankborthers se svou směsí MC2 rozhodně mezi ty, které můžu doporučit!

Na levé botě je vidět menší opotřebení rozložené do větší plochy.
Vpravo naopak nacházím více „lokálních zářezů!“

Za sucha drží i dřeváky!

Právě toto místo, v podobně podrážky a její směsi u treter určených pro volné pedály, je skutečně kritickým bodem. Na jedné straně si musíme přiznat, že za sucha a na nových pedálech by dobře držely snad i klasické holandské dřeváky! Chleba se ale začíná lámat, pokud si šlápnete někde do bláta, do louže či do potoku, pokud si koupíte nové tretry, ale necháte dosloužit starší pedály s osekanými piny apod.

Vzpomínám si na pár případů, kdy to bylo přesně tak, že za sucha OK, jakmile se ale podrážka namočila, bylo spojení s kolem o poznání horší. Naopak tretry Crankbrothers Stamp mě v žádném z těchto případů nezklamaly!

Ano, pokud bych měl zapátrat hlouběji ve své paměti, pak podrážka 5.10 vážně o něco více lepí, ale tento rozdíl mi dnes nepřipadá nijak zásadní či propastný. Do nových pedálů Crankbrothers Stamp 3 se totiž stejnojmenné tretry zanoří s velkou jistotou a stabilitou, která se pozorovatelně nevytrácí ani za mokra.

Záměrně jsem párkrát sáhl i po starších pedálech Crankbrothers, které jsem zatím neměl to srdce vyhodit a… Jasně, je to poznat, že piny už nejsou tak dlouhé a ostré, rozhodně se mi ale nestalo, že by mi noha někde sjela, nežádoucím způsobem se posunula anebo se přihodilo něco jiného, co by mě připravilo o jistotu spojení s kolem!

Zadní půlení a zajímavě přetažený lem okolo achilovky.

Podešev, tlumení a podpora!

Když už se bavíme o podrážce a spojení s pedálem, či rovnou s celým kolem, bylo by jistě vhodné zmínit i fakt, že jsou tretry Crankbrothers Stamp celkově pevné a bytelné. Nejen zpracováním a materiály, jak bylo popsáno v úvodu, ale také pocity na noze po obutí a stejně tak i při jízdě. Celá tretra působí hutně a s velkou jistotu obepne vaše chodidlo.

Robustní dojem na mě dělala i podrážka, což mi v počátku nebylo prvořadě příjemné, jak by si možná někdo myslel. Před těmito tretrami jsem byl totiž zvyklý na spíše měkčí „bačkůrky“, díky nimž jsem své kolo dokonale cítil. U Cranků je to jiné. Zde je podrážka evidentně silnější, mezipodešev pevnější a pocit propojení s kolem o něco vzdálenější.

Na druhé straně jsem ale mohl těžit z toho, že jsou rázy putující z pedálů k mým chodidlům více utlumené, tedy méně agresivní. Ono je to vždy něco za něco. U treter Crankbrothers Stamp tedy čekejte spíše pevnější stavbu a vyšší robustnost, pokud naopak hledáte jemnější podrážku a lepší procítění svého kola, zkuste zalovit spíše v jiných vodách.

V oblasti achilovky je výrazné polstrování, navíc zde najdeme i protiskluzové body jako pojistku proti nežádoucímu vyzouvání. Drobnost, ale rozhodně praktická!
Velikosti: US 11,5, EU 45, UK 10,5, 290 mm

Životnost?

Další z velkých otázek u treter pro volné pedály je rovněž vyladění přilnavosti a míra opotřebení treter při běžném provozu. Zde se přitom mohou zkušenosti různých jezdců dost lišit, jelikož jeden může vozit určité boty i pár let, druhý ty samé roztrhá za pár měsíců!

Já přitom nejsem z těch, kterým by jedny platformové botky vydržely roky, už jen při mojí četnosti provozu a zatížení to dost dobře nevychází. Obvykle jsem proto smířený s tím, že životnost v délce jedné sezóny je ok, cokoliv nad tím vnímám jako bonus.

U Cranků by přitom bylo v tuto chvíli asi příliš brzo hodnotit, kolik toho skutečně vydrží, jelikož je vozím intenzivně pouze nějakého čtvrt roku. Zpočátku jsem měl pocit, že v nich zákusy pedálů prakticky nejde ani dohledat, po zmíněném čtvrt roce je ale již určité opotřebení podrážky a její lokální degradace viditelná. Ale neřekl bych, že je nějak tragická, či nadstandardní.

Ostré zářezy v podrážce budou, řekl bych, vzpomínkou na divoké jízdy v sedle pevných trailbiků GT a Rock Machine!

Syndrom pravé krajnice

Jako obvykle i v tomto případě u mě trpí více pravá bota, jelikož mám pravou nohu o kousek delší, více ji zatěžuju, více s ní „cestuju po pedálu“. Trochu mi to připomíná tzv. „syndrom pravé krajnice“, kdy u řady aut najdete více rzi a jiného opotřebení na pravé straně, než na levé (v Anglii to bude obráceně).

Moje tretry navíc nejspíš dostaly dost zabrat při testech pevných trailbiků (GT Zaskar LT / Rock Machine Blizz TRL), jelikož u nich platí, že co nepobral zadní plášť, musely zpracovat nohy! V případě kontaktního bodu tedy podrážky treter! To ale není žádná výmluva, spíš jen určitá úvaha či zamyšlení.

GT Zaskar LT

Crankbrothers Stamp Speedlace – závěr

Zbrusu nové a vlastně zcela první tretry Crankbrothers se, dle mých dosavadních poznatků a zkušeností, rozhodně povedly. Líbí se mi jejich zpracování, použité materiály, odolnost a bytelnost. Líbí se mi i různé promyšlené detaily, kdy mě po prvotním váhání o své výhodnosti, rychlosti a komfortu přesvědčily třeba stahovací tkaničky, navíc s chytrou a praktickou kapsičkou na vrchu jazyku.

Ač mám obecně tendenci klonit se spíše k tretrám měkčím, díky nimž člověk lépe procítí svoje kolo, tak musím říct, že jsem si na spíše opačný přístup, s pevnější konstrukcí a dobře tlumící podešví, rychle zvykl. A co je hlavní, rozhodně dobrý dojem na mě dělá podrážka s originální směsí Crankbrothers MC2, u které bych si tipnul na solidní životnost, přitom ale dokáže nabídnout více než slušný grip.

Tyto tretry si v mojí společnosti nejednou užily i větší než malé množství vody a bláta, zkoušel jsem je záměrně na nových i starších a značně osekaných pedálech a nikdy mě vysloveně nezklamaly. Jasně, nové boty a nové pedály – to je nepřekonatelná kombinace, navrch když při spojení obou částí od Crankbrothers máte pocit, že do sebe oboje krásně zapadá. I když jsem ale opustil tento „svět ideálů“, stále jsem měl na sobě parádní tretry, které mě pevně držely na pedálech a s nimiž se i příjemně chodilo a šlapalo!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Crankbrothers Stamp Speedlace – základní údaje

Materiál: odolné syntetické vlákno, odvětrané panely, zesílené pogumované zóny
Podrážka: MC2 (by Crankbrothers)
Stahování: „rychlotkaničky“ se stahováním (Speedlace), pásek na suchý zip (jazyk s kapsou na tkaničky)
Mezipodešev: EVA Hmotnost: 422 g (reálná vel. 45, jedna bota)
Velikosti: 42-46 (EUR)
Cena: 3 799 Kč (*CB Stamp Lace – 3 299 Kč)

Více informací: crankborthers.com E-shop: progresscycle.cz

PLUS

  • Robustní a bytelná stavba
  • Dle vlastních zkušeností příkladě odolná konstrukce boty a použitých materiálů – neroztrháte je o první ukrytý kořínek
  • Přiměřená ventilace
  • Pevná a jistá podrážka, která dobře tlumí
  • Dobře namíchaná směs podrážky – působí dojmem potenciálně solidní životnosti, hezky drží na nových i starších pedálech, za sucha i za mokra
  • Rychlotkaničky jsem nepovažoval za nutnost, ale uznávám, že to je příjemné a z hlediska obsluhy komfortní a rychlé řešení
  • Velice praktická je kapsička na tkaničky na jazyku
  • Díky pogumování v místě achilovky drží boty hezky na svém místě – nevyzouvají se
  • Pochvala za stabilizovaný jazyk jištěný dvojicí silných gumových pásků

MÍNUS

  • Mám radši tretry s trochu měkčí podešví, díky čemuž člověk lépe vnímá svoje kolo, ale to je hodně osobní otázka, kterou zde navíc zastínila jistota, stabilita a dobré tlumení
  • Nemám mnoho dalších důvodů ke stížnostem. Asi jsem měl na noze i vzdušnější kousky, ale zároveň nemůžu říct, že by se mi zde noha vysloveně pařila.