Lapierre eZesty AM 9.0 Ultimate – První dojmy

Poslední generace strojů Lapierre Zesty AM pro mě není žádnou neznámou, jelikož jeden kousek, konkrétně Zesty AM 4.0 FIT je mým letošním „osobním“ strojem, který jsem si průběžně dotvořil k obrazu svému. Vedle toho jsem ale již delší čas měl spadeno na jinou Zesty, na eZesty s pohonem Fazua Evation.

V době supervýkonných elektropohonů Bosch a Shimano, které se již několik let předhání v tom, kdo do svého středového motoru nacpe vyšší točivý moment (pohybujeme se na úrovni 80-90 Nm), baterii s vyšší kapacitou a co nejvyšší výkon, působí eZesty s pohonem Fazua Evation jako přízrak z trochu jiného světa.

Je to kolo (nebo eKolo?), které si neklade za cíl drtit kolmé svahy jako vysokooktanovým benzínem nadopované MX mašiny, nepotřebuje trhat asfalt, trávu ani střílet hlínu na desítky metrů daleko od zadního kola při každém záběru do pedálů… Naopak eZesty s Fazuou jde výrazně jinou cestou.

Místo absolutního výkonu dává přednost kompaktní konstrukci, která při troše fantazie snadno splyne s davem běžných neelektrifikovaných strojů… Zároveň ale nechce rezignovat na výhody kategorie eMTB, ale nabízí prostě jiný přístup.

Místo „běžného kola“ s TURBO pohonem doplňuje standardní základ o nenápadného pomocníka, který vás bude při cestě do kopce či po rovině popostrkovat, nevytrhne vám ale řídítka z ruky a nebude vás nutit do nesmyslných rychlostí na místech, kde se to ani pořádně nehodí.

To ale vlastně dost slušně předbíhám událostem, protože vám servíruji své postřehy a dosavadní závěry posbírané za dvě středně dlouhé vyjížďky… Raději to zkusme vzít víc popořadě!

Motor s baterií ukrytý v jedné kompaktní trubce ani moc nezvětšuje rozměry rámu samotného. Zkušené oko samozřejmě hnedle zbystří, náhodný kolemjdoucí by ale nemusel ihned poznat, že se jedná o eBike… 

Umístění samotného motoru poznáte podle tohoto „radiátoru“, který byste měli udržovat čistý, aby vše správně fungovalo a motor se náležitě chladil.

V samotném středu je pak už jen pomocný mechanismus přenášející sílu motoru na kliky, přídavná volnoběžka a snímače výkonu a kadence. 

Natáhnout a nepřetáhnout!

Na testu Lapierre eZesty jsem se s českým zástupcem domlouval již před prázdninami, ale náhoda tomu chtěla, že se bohužel v tu dobu slíbené kolo nepodařilo neuvolnit, což bylo takové štěstí v neštěstí. Pokud by to bývalo dopadlo, pak bych měl na eZesty jen pár dní, takto, s lehčím odkladem, mám více času a prostoru tento zajímavý výtvor od Lapierre blíže prozkoumat.

První, co jsem zjistil a řešil, byla tradičně velikost. Moje osobní Zesty je „malé“ Mko, testované eZesty je „velké Lko.“ Ano, obecně zvládám obě velikosti, ale vždy jsem radši za menší provedení, ale nevadí. Pravda je, že jsem si na pozici za řídítky eZesty musel chvíli zvykat, stejně tak i na její ovládání. Mám totiž pocit, a přijde mi to tak i při pohledu z boku, jako by tento rám někdo vzal na rovnací stolici pro nabouraná auta a natáhl „karbonovému“ rámu přední partii!

Záměrně to přeháním, ale je fakt, že se opticky, ale i jezdecky nedokážu zbavit pocitu, že jsou oblast hlavy, řídítka i vidlice, nataženy dopředu o něco víc, než by bylo vysloveně nutné. Ale ono to dohromady zase tak moc nevadí, navíc je jasné, že s Mkem bych se skamarádil asi snáze a rychleji. *Pro doplnění, rám velikosti L je o 3 cm delší než Mko (TT – horní trubka M – 606 mm / L – 636 mm).

reklama

Zalehávat předek nemusíš…

Takhle jsem si musel trochu pohrát s posedem, tedy hlavně proto, že jezdec přede mnou byl nejspíš na toto kolo zase moc velký a měl sedlo narvané až nadoraz vzadu. Ale to je jen detail a zají,avost z „natáčení“. Posed je totiž jinak vlastně poměrně příjemný, lehce víc natažený (Lko…), ale nikoliv přehnaně.

Vedlejší efekt tohoto stavu, troufnu si hádat, že zamýšlený, se odráží v zajímavém rozložení těžiště, do nějž jistě promlouvá i pohon a baterie schovaná ve spodní rámové trubce – vše v jedné demontovatelné tubě, v oblasti středu je pak už jen speciální středová vložka s pomocnou převodovkou.

Každopádně co jsem chtěl říct je, že mám z eZesty pocit, jako by nadstandardně zatěžovala přední kolo, což neberu jako nedostatek, ale naopak bych to popsal spíše jako plus. Díky tomu je hmotnost celé jízdní soustavy (jezdec+kolo) hezky rozložená na obě kola, možná vlastně posunutá lehce více dopředu. Díky tomu se lze o přední kolo v zatáčkách skutečně silně opírat, jelikož si můžete být jisti, že se jen tak neodlepí, či neutrhne!

*To je vlastně zásluha taktéž plášťů Maxxis High Roller II 27,5×2,5“ WT se směsí 3C Maxx Terra.

Lapierre eZesty AM je obuto do plášťů „skoropluskových“ rozměrů – Maxxis High Roller II 27,5×2,5″ WT. 

Základnou pro tyto pláště jsou středně široké ráfky s logy Lapierre (35 mm). 

110 mm širokou Boostovou osu snad dnes již všichni berou jako samozřejmost…

Plachtíme společně

Ale abyste to nepochopili špatně! On není elektrický Lapík na předek zatížený, netečný lenoch! Naopak, když je potřeba či chuť, není problém potáhnout jej lehce za řídítka a nadlehčit či nadhodit předek. Dokonce jsem si s ním i lehce zaplachtil, když jsem narazil na jeden nový odpal vytvořený z kmene padlého stromu, přičemž v situaci, kdy jsem toto místo jel podruhé v tom správném tempu, tak jsme se hezky odrazili, chviličku plachtili a pak spolu vyrovnaně dopadli na zem.

K ovládání bych v tuto chvíli dodal ještě tolik, že je zde, podobně jako u neelektrické verze, jasně patrný solidně položený úhel hlavy (65,5°), který činí řízení vysoce stabilním, jistým a spolehlivým i v těch nejprudších pasážích. Pár takových míst jsem zkusil zplužit (úspěšně), přičemž jedním dechem dodávám, že řízení není úplně tupé.

Člověk si sice musí chvíli zvykat na kombinaci delšího rámu a více položené vidlice (u Lka), ale když na to dojde, není to špatný mix. Do zatáček je sice lepší začít lámat kolo o něco dřív a pak jej zase zavčas z oblouku tahat zpět, jakmile ale pochopíte „Pravidla moštárny“, vztekat se s tím rozhodně nebudete a nehrozí pak „Ztracení v překladu.“

Poctivá vidlice Fox 36 Float z řady Performance je víc než jen solidním držákem předního kola. 

Vedle jiného je doplněna touto samolepkou připomínající její vhodnost pro eBiky, tedy, že to není žádné bláto…

Ke krocení divoké elektrické zvěře slouží brzdy SRAM Guide RE. 

Jedná se o kombinaci páky z řady Guide a třmene z rodiny SRAM Code. 

Lišák nebo Super Luxus?

Mám-li říct něco k samotnému odpružení, pak se asi nedozvíte nic zásadně nového, alespoň pokud jste četli moje hodnocení Lapierre Zesty AM 3.0, jelikož zde použitý systém je de facto stejný. Alespoň jeho základní koncepce a rozložení ramen a čepů.  Stejný systém je samozřejmě i na mém osobním kole (Zesty AM 4.0), zásadnější rozdíl pak vidím hlavně v použití tlumiče Fox Float DPS v porovnání s RockShoxem Deluxe na mém kole.

Za poslední roky si nemůžu na chod jednotek Fox stěžovat, u tlumičů jsem ani nikdy moc neremcal, ale v tomto případě mám pocit, ač to není totožný, pouze hodně podobný rám, že to s Deluxem chodí trochu lépe než s Foxem. Nebo spíš jinak a mě více po chuti. Co se oběma kolům (a tlumičům) nedá upřít je více než slušná vnímavost na začátku zdvihu, kdy si zejména na eZesty můžete pohodlně hovět v křesílku a spoléhat se na zadní stavbu, že se s většinou terénních nástrah bez řečí vypořádá.

Trochu jiné mi to přijde v náročnějším terénu, kde bych, z dosavadních zkušeností řekl, že RockShox Deluxe je aktivnější, a tak nějak více čitelný ve středním rozsahu. Fox v tomto směru jako by za slibným začátkem občas trochu zaspal… Na druhou stranu si právě Fox lépe poradí s pocitově lineárním krokem samotného čtyřčepového závěsu, kdy je při velkých nárazech střídmější a nepouští se do takových výletů a rozletů skrz zdvih, jako RockShox. Ale tohle bych rád ještě chvíli pozoroval a analyzoval a v plnohodnotném testu vám to blíže popsal.

Nápad s umístěním tlumiče nad střed, do míst, kde je jindy sedlová trubka, vzešel právě z elektrické řady modelů eZesty, v roce 2019 ji přitom převzaly klasické modely Zesty a Spicy. 

U mojí hliníkové Zesty AM 4.0 je chránič tlumiče poměrně skromný. 

Zde je tlumič výrazně zakrytován, což je dobře, hůře se ale ladí sag. 

Bílá, modrá, zelená, víte, co to znamená?

Poslední kapitola, kterou bych dnes rád otevřel, se bude věnovat pohonu samotnému, tedy již vícekrát zmíněné jednotce Fazua Evation. Kde začít? Podrobnosti k ovládání a práci s baterkou/motorem asi nechám na příště, důležité je nyní pochopit tolik, že se na sdruženém ovladači volí míra dopomoci ve třech stupních (3 + nulová asistence), indikovaných barevným podsvícením diod, které jinak ukazují stav akumulátoru (počet rozsvícených diod).

Režimy motoru a jejich signalizace:

Bílá = bez asistence| Zelená = základní | Modrá = střední | Růžová = maximální výkon

V praxi to vypadá tak, že mezi nimi není na první dojem příliš velký rozdíl. Ono si je totiž potřeba již na začátku ujasnit, že tady to prostě netahá jako Shimano Steps E8000 (80 Nm) nebo nový Bosch Performance CX 2020 (75 Nm)! Motor Fazua spíš našeptává a „fouká vám do zad“ než že by vás tlačil a hrnul vpřed či do kopce (60 Nm). Člověk prostě nesmí očekávat zátah jako na motorce zrychlující do nesmyslu, pouze malého pomocníka, který vám usnadní jízdu vaším tempem.

Poslední řečené je asi nedůležitější – vaším tempem! Tady se prostě jede podobně jako na klasickém kole, kopce v klidu a pomalu, přetahovat se s motorem nemá smysl, na rovince zlehka a v tempu, dolů pak kolik paní gravitace dopřeje, brzdy, pláště a odvaha dovolí!

Ve výjezdech pak také nečekejte žádné zásadní hrabání zadním kolem. Jezdec si musí najít rozumné tempo a nedávat si přehnané cíle, pokud se na to necítí fyzicky. S plným výkonem sice Fazua umí slušně zabrat, ale nejde to bez síly vašich nohou, navíc to s ní stoupá spíše rozumně a s rozvahou, než rázově či snad raketově jako Muskův nový počin Starship (by SpaceX).

Ovládací jednotka je vcelku rozměrná, sahat na ní ale skoro nemusíte. Stačí vybrat jeden režim a ten zde nechat. Nové generace by měli mít jednoduché ovládání přímo na rámu. 

Páčka originální sedlovky Lapierre má příjemný tvar a umístění. Nejedná se přitom o strohou kopii „něčeho z asie,“ navíc co jsem ji loni déle zkoušel tak 👍 

Lapierre eZesty AM 9.0 Ultimate – závěr

Tato elektrická eZesty je skutečně zajímavým strojem. Líbí se mi koncepce motoru a baterie zasazené do jedné kompaktní roury, kterou lze z rámu snadno vyjmout, nahradit ji dutou záslepkou a kolo provozovat jako běžný stroj bez motoru. Třeba pro dny v bikeparku, kdy ePohon vážně není potřeba.

Zároveň mě baví, že vás tento bike s tímto pohonem nenutí do žádných pekelných výjezdových divočin, že „nemaká“ za vás, ale nutí vás poctivě šlapat do pedálů. Ano, sice se mi stalo, že jsem na pár „kritických“ místech s eZesty pokořil svoje výjezdové Strava rekordy, alespoň, než jsem po návratu přepnul na kategorii eBike, přestože jsem měl pocit, že se do kopce hrozně vleču…

Řekl bych to asi takto: Pokud nemáte zkušenosti s eBiky, chcete něco, co vám „trochu“ pomůže abyste drželi tempo se starou partou, pak pro vás eZesty s Fazuou může být zcela dokonalým kandidátem. Pokud ale čekáte výkon, jaký nabízí Shimano nebo Bosch, jen v menším a skladnějším balení (baterie Fazua má „jen 250 Wh, ale ono ji to stačí), pak se tímto exemplářem nemusíte vůbec zabývat.

Text a foto: Štěpán Hájíček

reklama

Lapierre eZesty AM 9.0 Ultimate – základní údaje

Cena: 159 990 Kč
Hmotnost: 20,01 Kg (vel. L, bez pedálů)
Hmotnost blok baterie s motorem: 3290 g (baterie 1368 g / motor 1922 g)
Motor: Fazua Evation (60 Nm)
Akumulátor: 250 Wh
Kola: 27,5×2,5“
Zdvihy: 150/150 mm
Kokpit (řídítka/představec): 780/45 mm
Tlaky (vidlice/tlumič): 70/230 psi (jezdec 85 kg s výbavou)

Více o tomto kole najdete na webu: www.lapierre-bike.cz