GT Force GT-E / Pantera GT-E – Elektrický reparát (NEWS)

GT Force GT-E - Tech NewsZnačka GT je stálicí ve světě (nejen) horských kol, která, jak se někdy stává i jiným velkým, tu a tam zaspí příchod určitého trendu a pak se jej s jazykem na vestě snaží dohnat. Jako praktický příklad by mohly sloužit eBiky, s nimiž GT již dříve koketovalo, ale až nyní to vypadá, že to inženýři odpovědní za vývoj těchto kol vzali za ten správný konec!

Nerad začínám článek negativním sdělením, ale zde si asi není třeba lhát do kapsy! Všichni, kdo GT sledují jednoduše vědí, že se předchozí pokus – GT eVerb – vzhledově ani v jiných aspektech zrovna nepovedl… Případně by se dalo diplomaticky říct, že se tento výtvor netrefil do vkusu většinového proudu v kategorii eMTB.

Stejně tak bychom mohli využít prohlášení, že GT čekalo s příchodem svých plnohodnotných eKol do doby, kdy bude na trhu k dispozici kvalitní odzkoušený systém, na jehož základě bude možné postavit eBike v takové podobě, v jaké by si jej vývojáři a potažmo zákazníci přáli.

Podobným případem, jistou paralelou k výše nastíněnému, je příběh britské značky Whyte, která se svými stroji E-150 a E-180 čekala na příchod nové generace motorů Bosch. Nebo abychom byli korektnější, tak můžeme zmínit sesterskou zámořskou značku Cannondale, které to s původní Moterrou také dvakrát nevyšlo, proto nyní skládá svůj vlastní elektrický „reparát“ v podobě strojů Cannondale Habit Neo a Moterra Neo nové generace postavených na jednotkách Bosch Performance CX (2020).

*Pro zajímavost přihoďme odkaz na článek popisující první domy ze sedla Cannondale Habit Neo z letní prezentace u Seče.

GT Force GT-E (2020)

GT Pantera GT-E (2020)

reklama

GT Force GT-E

Tolik k obecnému a pravda ne zcela veselému a pozitivnímu úvodu, ale zase proč si hrát na slepou bábu, kdy všichni víme, že představení první pořádné generace eBiků v tomto čase je něco jako naskakování do rozjetého vlaku… Každopádně již jen na prvních vizualizacích a vlastně i při první praktické obhlídce tehdy ještě nefunkčních vzorků se zdá, že to u GT konečně trefili. Z mého pohledu to vypadá jako dobře mířený design, zařazení, technologie atd.

Čím začít? Asi tím nejzajímavějším, tedy řadou GT Force GT-E. Nejprve bych připomněl, že GT do letošního roku (2019) mělo v klasické (analogové) řadě v nabídce stroje GT Force jen na kolech průměru 27,5“, pro 2020 ale přibyly také devětadvacítky (jedna mi již brzy bude říkat pane – viz report z letní prezentace).

Velká kola se přitom začínají stávat standardem nejen mezi běžnými analogy od XC po enduro a mnohdy i DH (ne vždy), ale také v segmentu plně odpružených eBiků. Proto se není čemu divit, že je GT Force GT-E postaveno na velkých kolech (29“) se stejným zdvihem jako má jeho nový analogový bratr – 150 mm nad oběma koly.

Přitom ale nelze říct, že by Force GT-E do svého rámu pouze zapracovalo pohon Shimano STePS (E7000) a novou integrovanou baterii Shimano (BT-E8035, 504Wh) bez větších zásahů do rámu! Naopak se zde hodně přemýšlelo a ladilo, aby vše sedělo k zamýšlenému určení.

Nová geometrie a nová charakteristika zadní stavby

Vezmeme-li to z druhého konce, když už bylo nakousnuto odpružení, tak GT Force GT-E na jedné straně vychází s osvědčeného a svého času legendárního systému LTS (poctivý nezávislý čtyřčep), tvarem a usazením horního ramene, stejně jako polohou tlumiče ale řeší, aby kolo co nejlépe reagovalo na záběry do pedálů a naplno tak využilo energii jezdce i motoru Shimano.

Zde by se dalo upozornit na výraznější sklon horního ramene – osa mezi horními čepy znatelně stoupá. Druhý aspekt, který se důsledně řešil, byl průběh odpružení s tím, že je u obecně těžšího eBiku vhodné „naprogramovat“ zadní stavbu více do progresivního módu, abyste se se svým kolem nedostávali zbytečně často do úzkých. Přidám schválně pár grafů, ať máte představu, jak moc se to v GT řeší!

GT Force GT-E – progrese

GT Force GT-E – Anti Squad

GT Force GT-E – Anti Rise

Bodem číslo dva budiž geometrie, která by měla zohlednit především fakt, že si to na eBiku chcete užít nejen z kopce, ale též do kopce. Proto GT zařadilo do nákresu rámu o něco delší zadní stavbu (455 mm) a strmější sedlovou trubku (76°). Zároveň by ale s patřičně agresivní geometrií (úhel hlavy 65°) mělo nové GT Foce GT-E uspokojit svého jezdce bez kompromisu i při cestách směrem dolů.

K tomu mu poslouží i výkonné čtyřpístkové brzdy Shimano, či rozměrné pláště s patřičně hrubým vzorkem – Maxxis Minion DHF/DHR II 29×2,6“ u vyšší verze eForce GT-E AMP a Schwalbe Nobby Nic ve stejném rozměru na dostupnějším stroji GT eForce GT-E Current.

Baterie, o které ani nevíš!

Málem bych zapomněl, jednou ze specialit GT Force GT-E jsou baterie Shimano nové generace (BT-E8035, 504Wh), které jsou výrazně menší a skladnější než jejich „cihlový“ předchůdce určený pro zasunutí do rámu. Připomněl bych třeba loňské letmé zkušenosti se strojem Cannondale Cujo Neo 130, což nebylo špatné kolo, ale ta roura od komínu na postu spodní trubky!!!

Nové akumulátory jsou tedy o poznání menší a lehčí, snáze se vejdou do rámu a krom jiného mají i nově koncipované zapínání (na rámu za hlavou) či konektor pro nabíjení (zboku v oblasti hlavy). Kapacita těchto akumulátorů zůstala, bohužel, zatím stejná, tedy 504 Wh. To je hodnota v zásadě rozumná a dostačující, konkurence už ale umí podstatně víc.

*Specialized 700 Wh, Rocky Mountain slibuje podobné parametry, Bosch běžně 625 Wh. Ale ono na to dojde jistě časem i u Shimana!


reklama

GT Pantera GT-E

Jestliže jsou stroje GT Force GT-E určeny primárně zkušeným pilotům či mladým dravcům, kteří ze svého kola chtějí vykřesat maximum a umocnit své zážitky díky výkonnému motoru Shimano, představuje řada pevných trailových devětadvacítek Pantera GT-E sympatický základ pro vstup mezi komunitu MTB jezdců, případně stroje vhodné pro cestování, dojíždění atd.

*Krom jiného jsou jejich rámy vybaveny i úchyty pro blatníky a košíky.

GT Pantera GT-E přitom přichází s tradičními prvky, které dělají z GT to, čím tato kola jsou. Předně je to konstrukce rámu Triple Triangle™ s tzv. „plovoucími vzpěrami“ (nedotýkají se sedlové trubky), což by mělo přinést až o 50 % lepší schopnost tlumit rázy přenášené na sedlo v porovnání s klasickým rámy bez této vymoženosti.

Jinak toho zde není až tak moc k objevování a opěvování, jelikož motory Shimano STePS (zde hned tři řady E8000/E7000/E5000) nejsou ničím neznámým, stejně jako nové integrované baterie Shimano BT-E8035 (504Wh) přítomné též u řady Force GT-E. Pantera GT-E bude každopádně taktéž vyrážet do světa s čtyřpístkovými třmeny, nabídne 120 mm zdvihu vidlice a abych nezapomněl a spíše pro připomenutí také 29“ kola.

Ať je naše informace kompletní, obutí bude zahrnovat pláště Schwalbe Nobby Nic 29×2,35“ u vyšších dvou modelů (Pantera GT-E Bolt a GT-E Current), základní GT Pantera GT-E Dash si vystačí s rychlejšími plášti WTB Ranger 29×2,25“.

Snadný přístup k baterii přes jednoduchou páčku. 

Konektor pro nabíjení je nově v oblasti hlavy, k aktivaci motoru slouží tlačítko na horní trubce.

Cesta do Francie nevyšla…

Opět se blížíme k závěru, kde si můžu na jedné straně postesknout nad tím, že mi o chlup unikla cesta na prezentaci novinek GT Force GT-E a Pantera GT-E na jih Francie, na festival Roc d’Azur, ale to se tak holt někdy sejde, jelikož dny ani týdny nejsou natahovací, a ne vždy člověk stihne vše, co by si přál.

Pokud by tomu bylo jinak, měl bych pro vás již nyní rozpracovaný článek o prvních jízdních dojmech, ale nestalo se. Každopádně budeme pevně věřit v to, že se lidé z GT budou snažit, doručí co nejdříve do ČR jeden či více testovacích vzorků, pro nás primárně Force GT-E, a jakmile se tak stane, tak si jeden stáhneme k sobě a představíme jej i po jezdecké stránce.

Navíc tou dobou bych již u sebe mohl mít svoje osobní analogové GT Force 29, díky čemuž bych vám jako bonus mohl naservírovat srovnání analogu a digitálu, čistě „human powered“ biku a eKola GT Force GT-E!

Více o novinkách GT Force GT-E a GT Pantera GT-E najdete na mezinárodním webu www.gtbicycles.com, případně na stránkách českého zastoupení www.gtbicycles.cz

Text: Štěpán Hájíček / Foto: GT Bicycles