Giant Trance E+ 2 Pro – Volty pro vaši duši na první dojem!

Svět elektrifikovaných horských kol se až neskutečnou rychlostí mění rovnou před očima, proto co platilo včera, nemusí platit dnes! Názorným příkladem může být jedna z novinek Giant Trance E+. Jedná se totiž o (elektro)kolo, které mávnutím ruky odsoudí k zapomenutí předchozí generace, jelikož až nyní přichází skutečně odladěný stroj z kategorie eMTB!

Nechápejte mě špatně, Giant již nějaký čas vyrábí a vyvíjí vlastní elektrokola včetně horských a plně odpružených, přičemž jejich poslední ztvárnění v podobě modelové řady Giant Full-E+, se na trhu vlastně ani příliš neohřálo. Připadá mi to jako včera, kdy jsem si Full-E+ prohlížel jako zajímavou novinku na Eurobiku a najednou je zde úplně nová řada elektrických fullů Giant Trance E+, případně Stance E+ (představení z léta 2018).

Když se přitom zamyslíte již nad jejich označením, nejspíš vám dojde, podobně jako mně, že to Giant doposud s elektro-fully jen tak zkoušel, hledal různé cesty, konstrukce a nastavení, až teprve nyní si začal v tomto směru věřit natolik, že svým nejnovějším elektrickým kreacím svěřil jméno skoro již legendární modelové řady Trance (a doplnil i onen Stance).

Pokud bych směl již dopředu prozradit pointu svého dnešního zamyšlení nad prvními dojmy ze sedla tohoto nového stroje, pak je nutné uznat, že si Giant s pojmenováním Trance u tohoto nového eFullu věří zcela oprávněně!

Giant Trance E+ 2 Pro mě hned od začátku bavil tak, že jsem měl chuť radostí skákat 😀 

Co je nové? Všechno přeci!

Pokud bych měl alespoň ve zkratce přiblížit co vše se změnilo u řady Giant Trance E+ oproti předchůdci Full-E+, pak by to byl zatraceně dlouhý seznam. Případně by stačilo napsat: „Nezůstal kámen na kameni!“

Zkusme nadhodit alespoň to nejdůležitější:

  • Nový motor Giant SyncDrive Pro od Yamahy (80 Nm, 5 jízdních režimů, podpora 360 %)
  • Nový aku-blok Giant EnergyPak 500 Wh plně integrovaný do spodní trubky – vyndává se spodem
  • Nové minimalistické ovládání (bez displeje) RideControl ONE
  • Nově konektivita Bluetooth – možnost propojení s aplikací Giant RideControl

Zcela nový je samozřejmě i rám, který mnohem více připomíná klasické modely Giant Trance s vzdušnější konstrukcí zadní stavby. Kompletně nová je geometrie, plus mínus jsou zachované zdvihy (150/140 mm Trance E+ | 160/140 mm Trance E+ SX) a to je tak v kostce vše. Prostě nové kolo s novým názvem a novými možnostmi!

Jednou ze specialit nové generace elektrických fullů Giant (model Trance E+ 2 Pro) je do rámu plně integrovaná baterie, která je přístupná zespodu, nikoliv ze strany jako u předchůdce. 

V případě, že chcete baterii vyjmout, musíte použít klíček, se zámkem přístupném na levém boku.

Aby na vás baterka nevypadla, drží ji po odemčení malý kovový zobáček, který odjistíte stiskem stříbrného tlačítka. 

Pro jednou tam není Shimano!

Poslední dobou začíná být testování elektrokol v určitých ohledech jednotvárné, jelikož celá plejáda výrobců napříč všemi možnými kategoriemi a podobami svých strojů používá shodně motory Shimano Steps. Neříkám, že je na tom něco špatně, Shimanu se tento útok na přední pozice dodavatelů pohonu pro eMTB zatraceně povedl, ale už to začíná být trochu nuda…

Naštěstí ale existuje pár výrobců, kteří tvrdošíjně odmítají tuto japonskou „monokulturu“ a neustále pracují na vývoji vlastního systému. Pominu-li další běžné motory jako je Bosch či Yamaha, pak jsou téměř jedinými dostatečně silnými hráči s vlastním řešením právě Giant (základem je motor Yamaha) a pak ještě Specialized (motor Brose).

Díky tomu se mi jako testerovi v případě tohoto stroje otevírá jak možnost hodnotit jízdní projev kola jako celku, tak se můžu tentokrát rozepsat i na téma fungování pohonu, aniž bych se nepříjemně opakoval. Dopředu tedy tuším, že kompletní hodnocení Giantu Trance E+ bude zase jednou slušným slohovým útvarem aspirujícím na knižní vydání!

Samotný motor Giant SyncDrive Pro se sice mezigeneračně zmenšil, stále je to docela cvalík.

Jeho přítomnost si vynutila posunutí celého zadního zavěšení o kousek výš, což ale na jízdní projev nemá žádný negativní vliv. 

Zajímavostí jsou kliky a převodníky Praxis s jejich specialitou střídavě vybočujících zubů, tzv. Wave Technology.

Nejezdím holt po rovině!

Detailní rozbor si ale nechme na později, nyní je na pořadu dne popsat si první dojmy, které mohu čerpat již ze dvou vyjížděk, kdy jsem pokaždé hnal Trance E+ až na hranice jeho možností a v obou případech tak vyždímal jeho baterku téměř do dna. Ono to sice znamenalo v jednom případě přibližně 32 a v druhém pak zhruba 35 km a něco okolo dvou hodin v sedle, ale byly to pokaždé zatraceně intenzivní dvě hodiny!

Možná, že vás informace o takto malé výdrži hned na úvod šokuje, ale bohužel je to pravda a z obecného hlediska smutná realita současného eMTB. I jiné stroje, obvykle s pohonem Shimano, jsem bez problému schopen „vysát do mrtě“ na nějakých 35 km, pokud jim skutečně nakládám. Navíc když si k tomu připočtete aktuální povětrnostní podmínky, bude mít nejspíš výdrž akumulátoru přímou souvislost s venkovní teplotou.

První den testu bylo venku 10-12°C, načež jsem ujel cca 35 km, druhý den bylo už jen okolo 5°C a dojezd klesl na cca 32 km.

Jak jsem již ale zmiňoval, v obou případech šlo o značně intenzivní zážitky, kdy jsem za dobu dvou hodin objel výrazně větší okruh a vyjel více kopců, než co za tuto dobu běžně zvládám bez motoru. První den jsem nastoupal 715 m, druhý den dokonce 874 m na nějakých 32 km. Není to žádný extrém, ale ani evidentně nešlo o „plácání se po rovině“.

Ovládání elektrického pohonu se smrsklo do jedné krabičky, kde diody vpravo znázorňují stav akumulátoru, řada vlevo zase jeden z pěti výkonnostních režimů.

Nabíjet lze baterii samostatně mimo kolo, vyndat ji z rámu není problém, případně pomocí tohoto konektoru přímo na kole.

Trance E+ není žádná motorka!

Giant Trance E+ 2 Pro mě přitom skutečně nadchl, tak jako už dlouho žádné jiné elektrokolo. Nebo jinak, kupříkladu RB eDragster mě také naprosto odrovnal a fascinoval svým motorkovým vzhledem i projevem, Giant Trance E+ mě ale naopak bavil tím, nakolik civilně a cyklisticky na mě působil.

Už jen samotný posed a pozice za řídítky jsou naprosto normální a přirozené jako na běžném kole této kategorie. Co mě kupříkladu překvapilo byla poměrně krátká hlava (100 mm u vel. M), což ale není u Giantu nikterak výjimečná záležitost, naopak spíše tradice.

To ale neznamená, že by byla řídítka vysloveně u země, přeci jen je vepředu vidlice FOX 36 Float Rhythm EVOL se zdvihem 150 mm a „polopluskové“ pláště Maxxis Minion DHF 27,5×2,6“ (vzadu Rekon ve stejném rozměru). V rukou přitom svíráte 780 mm široká řídítka na trochu překvapivém 50mm představci (platí pro vel. M a L). Délka představce mě, pravda, zprvu docela zaskočila a chvíli jsem jeho přítomnost řešil a za jízdy i vnímal, pak ale vše hezky splynulo do jednotné harmonie, či dokonce euforie!

Oproti jiným částem kola je tlumič FOX Float DPS Performance EVOL vcelku kompaktní, což ale neubírá na jeho schopnostech pracovat jemně již od začátku a s jistotou zvládat větší nárazy.

Zadní zavěšení Maestro se nijak zásadně od běžných kol bez motoru neliší, pouze je spodní rameno o něco výš. Přesto je jeho funkce i nadále krásně efektivní i aktivní zároveň. 

Prvotní euforie a jen lehké vystřízlivění…

Naprosto parádní mi totiž přijde ovládání tohoto stroje, kdy je vidlice hezky položená (úhel hlavy 66,5°, pocitově spíše ještě volnější), řízení tedy krásně jisté a stabilní, až tedy na pár místech v zatáčkách trochu delší. Když to ale správně a odhodlaně vezmete do ruky, poslouchá Giant Trance E+ takřka na slovo a v drtivé většině případů zcela bez odmlouvání.

Z celkového nadhledu mi totiž připadá, že pokud si držíte přiměřenou rychlost a dostatečné „flow“, což v tomto případě i díky motoru není vůbec problém, chová se celek, jako by přední partie snad ani nepatřila k eBiku, ale k normálnímu stroji.

Opakovaně se mi vracel pocit, jako by přední část rámu nebyla nikterak zatížena přítomností motoru a baterie, řízení tak bylo hbité a poslušné, pouze občas se dostavil pocit toho, že za sebou vzadu taháte těžší batoh, který určité reakce lehce brzdí a zpomaluje. Ale vlastně nikterak tragicky. Tento pocit jsem přitom nejintenzivněji vnímal v rámci své první jízdy, při té druhé jsem již trochu vystřízlivěl, přesto jsem to tam stále cítil.

Už ani vlastně nevím, zda mám o rozměru 27,5×2,6″ hovořit jako o pluskových gumách, nebo pro ně vymyslet nový termín?

Na ráfcích v šířce 35 mm jsou sice slušně baculaté, o žádné nesmyslné balóny se ale rozhodně nejedná. Pro eBike je tato kombinace jako stvořená! 

Chce to vlastní eSegmenty!

Důkazem místo slibů může být skutečnost, že jsem si s Trancem E+ za ony dva dny užil nejen řadu výjezdů a lehce stoupajících pěšinek, kde se normálně člověk zvolna plazí, s eBikem zde přitom může letět kudlu, ale i řadu spíše klesajících a též čistě sjezdových trailů.

Obvykle si, při drcení elektrokol, nechávám uložit data z vyjížďky na Stravu nejdříve zařazená v běžné kategorii kol, abych si prohlédl a prostudoval své výkony na dobře známých segmentech, až poté přepínám v nastavení na e-MTB, abych nepodváděl a nebral motivaci sám sobě, až se budu zase snažit o nějaký Personal Record na kole bez motoru!

Škoda, že se segmenty pro klasická kola nepřeklápí automaticky i do eMTB kategorie, abych si své elektrické výkony mohl porovnávat i zpětně a nemusel si všechny eSegmenty vytvářet znovu ručně…

Každopádně takto jsem byl dost překvapen, když se mi po návratu domů na telefonu rozsvítila celá řada zlatých medailí, ty výjezdové jsem jen přehlédl, ale zaujaly mě ty z cest převážně klesajících. Na to, že jsem zatím eBiky vnímal spíše jako stroje, s nimiž je více zábavy cestou do kopce než z kopce, se tento efekt začíná poslední dobou měnit, transformovat s postupně vyrovnávat pro oba směry.

Stejně jako u mnoha jiných řad je horní vahadlo vyrobeno z karbonu, oproti současné řadě Trance je ale odlehčené, což vypadá o dost lépe. 

Naopak dosti bytelným dojmem působí neskromné propojení vidlice a vzpěr zadní stavby s charakteristickým obloučkem v horní části.

Benzín vs nafta!

Dnes se s těmi mými prvními dojmy nějak roztrhl pytel, a to jsem vám ještě nestihl povědět spoustu věcí, na které jsem zatím stačil přijít, co jsem stačil zažít, vyzkoušet či objevit. Pojďme si tedy už jen v rychlosti povědět něco o projevu nového motoru Giant SyncDrive Pro.

Když jsem se snažil přijít na to, jak nejlépe vystihnout rozdíl v chování motoru Giant a aktuálně nejrozšířenějšího Shimana Steps, vybavovalo se mi nejčastěji srovnání se spalovacími motory, kdy se Shimano chová jako vysokootáčkový benzínový motor, Giant pak jako moderní nafťák. Shimano má totiž poměrně ostrý nástup a relativně omezenou špičku své výkonové křivky, kdežto Giant táhne „od spodu“ až ke svému vrcholu nikoliv úplně stejně, ale hodně vyrovnaně.

Velkou výhodou nejnovějšího motoru Giant a jeho snímačů na klikách je okamžitý záběr při prvotním opření se do pedálu. Máte-li zařazen vhodný převod, rozjedete se tak velice snadno i v prudkém kopci, a to zcela bez námahy. K tomu tahá motor Giant velice hezky již od nízkých otáček (nízké kadence šlapání), proto pokud si nestačíte před prudším dloubáčkem na členitém trailu dostatečně podřadit, máte i tak šanci jej vyjet bez toho, abyste 90 % energie museli investovat sami za sebe.

Díky plynulému záběru, kdy je výkon, či spíše točivý moment dávkován podle toho, jak silně tlačíte na pedály, je celkově jízda parádně plynulá a vyrovnaná, bez zbytečných vrcholů či propadů. Projev tohoto motoru není až tak ostrý a agresivní jako v případě Shimana, jeho výkonové špičky ale velice elegantně dorovná svým plynulým tahem a vysokým točivým momentem.

Vzhledem k potenciálu a proporcím tohoto kola mě nikterak nepřekvapuje, že se vepředu objevuje mocná vidlice Fox řady 36!

Velké kolo s velkým potenciálem potřebuje také pořádné kotvy! Zde tuto roli více než dostatečně zastávají nové čtyřpístky Shimano MT520.

Odpružení a to další? Až příště…

Tolik by pro dnešní úvod to tématu jízdních dovedností Giantu Trance E+ 2 Pro mohlo stačit, do podrobnější analýzy se vrhneme příště, kdy si povíme více třeba i o projevu odpružení, které je zde stejně parádní, citlivé a aktivní jako u běžných strojů Giant se systémem Maestro.

Mezi tím budu tuto mrštnou štiku mezi lenivými elektro-sumci prohánět dál a postupně zkoumat, co vše ještě dokáže a zvládne. Jen ta teplota by mohla být venku vyšší, aby tolik netrpěly baterie v rámu, ale co s tím již naděláte…

Text a foto: Štěpán Hájíček


Giant Trance E+ 2 Pro – základní údaje

Cena: 115 999 Kč
Zdvih: 150/140 mm
Rozměr plášťů: 27,5×2,6“
Hmotnost: 23,9 kg (vel. M, bez pedálů / z toho baterie 4,37 kg)

Více o tomto kole najdete na webu: www.giant-bicycles.com