Pole Stamina – ještě extrémnější extrémista!

Finská značka Pole Cycles je sice poměrně malým hráčem, spíše takovým lokálním výrobcem rámů než globálně známou značkou, její svérázné a v mnoha směrech mimořádné stroje se ale již dočkaly světového uznání, nebo alespoň pozornosti. Pozornost si přitom jistě zaslouží i její nejnovější počin – model Stamina!

Jedním z jejich již známých pozoruhodných výtvorů je Pole Machine, fascinující svým zpracováním, geometrií i parametry. Stačí zmínit zdvihy 180/160 mm v kombinaci s 29“ koly a mimořádnou geometrií s úhlem hlavy 63,9°, sedlovým úhlem 78° (efektivní 79°), hodnotou reach 480/510 mm (vel. M/L) či délkou zadní stavby 455 mm a hned z toho budete mít oči na vrch hlavy. Pak si prohlédnete úchvatný, zdánlivě bezešvý hliníkový rám s asymetricky usazeným tlumičem a padnete z toho na znak!

Jenže podle tvůrců tohoto stroje, kterými jsou Leo Kokkonen a Matti Lehikoinen, nebyl „The Machine“ stále dostatečně extrémní. Zabrousíte-li na stránky polebicycles.com a najdete si článek představující projekt Stamina, můžete se dozvědět více o vývoji a směřování tohoto stroje.

 

 

reklama

Ve Whistleru 160 mm nestačí!

V první části se dozvíte o tom, že zatímco jinde u velkých značek se proces vývoje počítá na roky (příprava podkladů, odeslání výkresů do továrny v Asii, transport prototypu, testování a vše znovu dokolečka) u Pole Cycles na to stačí měsíce. Konkrétně projekt Stamina začal 17. 9. 2018 a již nyní je známa jeho téměř finální podoba a pomalu ale jistě se blíží fázi reálného prodeje. Již nyní jsou skoro všechny základní údaje na webu.

Co je ale zajímavější je popis toho, proč Stamina vůbec vznikla. Leo Kokkonen zde popisuje, jak byli letos na festivalu Crankworx ve Whistleru, kde skoro každý den trávili od rána do večera na kole. Snažili se přitom projet zejména traily, které nejsou dostupné lanovkou bikeparku. V té době zde řádili na strojích Pole Machine, které i při svém ohromném zdvihu stoupaly naprosto v pohodě, cestou dolů by to ale mohlo být lepší!

„Měl jsem takový pocit, že bych byl rád za trochu zdvihu navíc, díky čemuž bych se ve sjezdech cítil jistější. Výjezdy byly na Machine v pohodě, ale sjezdy byly natolik brutální, že jsem řadu nerovností musel kompenzovat vlastním tělem více, než bych si přál. Abyste mě nechápali špatně, model Machine nebyl v tomto směru špatný, to v žádném případě, jen mi přišlo, že by se s větším zdvihem dalo jet rychleji a přitom s menší námahou,“ popisuje svou motivaci pro zahájení projektu Stamina Leo Kokkonen.

Rychlost je zákon!

Abychom se konečně dostali k nějakým číslům, vězte, že Pole Stamina nabídne shodný zdvih 180 mm nad oběma koly průměru 29“! Slušné peklíčko, ne? Přijde vám, že je v tomto směru Stamina až příliš podobná modelu Machine? Ano i ne. Na jiném místě zmiňovaného článku je popsáno, že je Stamina laděna trochu jinak než Machine, přestože využívá obdobnou koncepci zadní stavby.

Schválně píšu obdobnou, jelikož se zde řada věcí změnila, horní raménko je zcela nové a delší, jiné je napojení tlumiče, který již není asymetricky usazený, zato je se zadní stavbou spojen „módní“ vidličkou, a tak bychom mohli pokračovat. Třeba zmínkou o nezvykle krátké sedlovce průměru 34,9 mm a tak podobně. Model Pole Stamina byl přitom stvořen za jediným účelem a tím je rychlost!

Nestěžujte si, pokud vás Stamina nebude poslouchat v případě, že se budete plazit jako šnek, k tomu nebyla navržena. K plnému docenění svých schopností potřebuje rychlost!

Přitom by však oněch 180 mm kroku zadní stavby nemělo být na obtíž, jelikož tvůrci slibují, že Stamina bude stoupat jako 140mm trailbike. Budete-li tomuto tvrzení věřit nebo ne nechám čistě na vás. Sám mám ověřeno, že když se vše dobře poskládá, lze skutečně stvořit monstrum s ohromným zdvihem, které je až překvapivě rychlé na rovině a efektivní ve výjezdech…

Geometrie – strmá, volná, vyvážená, a tak akorát!

Poslední bod, který by vás jistě zajímal je geometrie. V tomto ohledu pánové z Pole Cycles ale trochu mlží a hovoří zatím jen o tom, že Stamina bude mít podobnou geometrii jako Pole Machine, nejspíš s drobnými úpravami. Je možné, že bude hlava ještě více položená, sedlovka ještě více napřímená, ale to zatím není jisté, jelikož se čeká, jak dopadnou finální testy.

Ostatně koukněte na tabulku geometrie u modelu Stamina, kde je to výstižně popsané, například:
Úhel hlavy – položený
Reach – dlouhý
Výška středu – ani nízko, ani vysoko
Délka zadní stavby – vyvážená

 

 

Třeba jednou až bude i menší brácha…

No nic, tohle kolo asi jen tak na test nedostaneme, a upřímně, při těch parametrech a určení bych na něm jezdit pomalu ani nechtěl. Nebo spíš nevěděl, kde jej u nás vlastně využít. Ostatně 29“ a až takto velké zdvihy, to mě vůbec neláká, to mi prostě nesedí!!!

V jedné části představení je nicméně zmíněno, že na základě modelu Stamina možná v budoucnu vznikne několik dalších kreací, třeba svižné a hravé trailbiky s výrazně menším zdvihem a civilnějším projevem. Pokud se tak skutečně stane, nevadilo by mi, kdybych se přimíchal na akci s možností taková kola osobně vyzkoušet. Třeba se to někdy zadaří, kdo ví…

PS: Do toho ještě Pole Cycles představuje vlastní Enduro Team, jehož členové budou sedlat právě stroje Pole Stamina! Více opět na webu: www.polebicycles.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Pole Cycles

reklama