reklama

reklama

RB Bandit 675 – revize #2 – Chromag, Maxxis, SRAM…

Na začátku prosince 2017 jsme otevřeli téma zhodnocení výbavy, kterou intenzivně a dlouhodobě testujeme na redakčním stroji RB Bandit 675. Větší část klíčových prvků jsme probrali již tehdy, ale stále nám něco zbývá! Pojďme si kupříkladu povědět, jak po čase nasazení drží sedlo a pedály Chromag, brzdy SRAM, pláště Maxxis nebo odpružení Manitou/DVO.

V tuto chvíli asi nemá cenu zdržovat další praktický popis rozvleklým úvodem, jelikož vše důležité již bylo řečeno v předchozím článku. Navíc naše RB Bandit 675 již dobře znáte, proto jej není třeba znovu představovat.

Manitou Mattoc Pro

Na naší vidlici jsme minulé roky provedli hned několik změn. Nejprve jsme měnili prvek HBO (Hydraulic Bottom Out, únor 2016), abychom zpřístupnili i úplný konec zdvihu, který byl jinak hlídán a málokdy dosažen díky tomuto hydraulickému dorazovému systému. V dalším kole jsme do vidlice instalovali rozšíření vzduchové komory, respektive systém s plovoucím pístem Manitou IRT (listopad 2016), který rozděluje hlavní vzduchovou komoru na dvě samostatné.

Velká „nízkotlaká“ definuje tvrdost vidlice jako takové, menší „vysokotlaká“ zase ovlivňuje zejména druhou část zdvihu, tedy progresivitu. Díky tomu lze naladit Mattoc na vyšší citlivost zkraje zdvihu (menší tlak v hlavní komoře), bez toho, aby vás trápila nedostatečná jistota na konci (hlídá jej plovoucí píst IRT). O tom ale bylo napsáno snad již dost v minulých článcích.

Manitou Mattoc Pro s blatníčkem Mucky Nutz
Chtělo by to Boost verzi, jelikož s pláštěm Specialized Butcher 27,5×2,3″ už tam moc místa není!

Přejdeme-li na čistě praktické poznatky, pak jsme si zrovna na řešení IRT poměrně rychle zvykli, po chvíli experimentování našli optimální tlaky (z hlavy teď vypotím čísla cca 50 psi pro hlavní komoru a cca 100 psi pro plovoucí píst IRT), jinak na vidlici skoro nesaháme. Respektive občas je potřeba hlavní pozitivní komoru, u níž se tlak automaticky přepouští do negativní, restartovat. Postup je přitom poměrně snadný:

  1. kolo otočíme vzhůru nohama
  2. nasadíme pumpičku (tímto dojde k aktivaci přepouštěcího táhla a následně k přepuštění části tlaku z negativní komory do pozitivní)
  3. párkrát foukneme pumpou do vidlice, abychom dostali olej pryč z přepouštěcího táhla
  4. přes pumičku vypustíme vzduch z hlavní komory a potažením za spodní nohy přepustíme zbytek vzduchu z negativní do hlavní komory
  5. *IRT – odpojíme pumpičku, zkontrolujeme/nastavíme tlak v IRT komoře a opět pumpičku připojíme k ventilku hlavní komory
  6. nafoukáme hlavní komoru na požadovaný tlak
  7. s nasazenou pumpičkou vytáhneme vnější nohy do plného roztažení a poté odpojíme pumpičku
  8. otřeme a očistíme ventilek od oleje, nasadíme čepičku a je hotovo
*Pozor! Jedná se o tzv. „restart“ hlavní vzduchové komory! Nejedná se o předepsanou pravidelnou údržbu v odborném servisním centru. Pokud je nutný restart po každé vyjížďce, je potřeba provést kompletní servis vzduchové komory (*včetně IRT), ideálně v autorizovaném servisu.
**Pumpička je stále nasazená (kroky 2-7), aby bylo aktivováno přepouštěcí táhlo. Odpojuje se jen při foukání komory IRT v kroku *5.

Pokud člověk restart delší čas neudělá, pak vidlice do určité míry „zaleze do zdvihu“ a částečně ztvrdne. Po „restartu“ se znovu naplno roztáhne a její chod se stane opět máslově jemným, jak jej známe a jak jej máme rádi.

Údržba? Běžná, jednou za rok servis!

Výše popsaný postup je snad jedinou věcí, kterou je třeba u Mattocu v průběhu roku řešit. Jinak nastupuje klasická údržba, tedy očista a pravidelné mazání vnějších nohou silikonovým olejem, nebo lépe speciálním mazivem k tomu určeným – v redakci již roky používáme Fork Juice a jsme maximálně spokojeni. Krom toho si náš Manitou Mattoc Pro zaslouží každý rok poctivou servisní prohlídku, očistu a výměnu oleje, případně i těsnění v servisu Progress Cycle. Tato prohlídka jej před novou sezónou ještě čeká.

Manitou Mattoc Pro

V provozu od: leden 2015
Údržba: běžná očista, promazání, jednou za rok „velký servis“, občasný „restart zdvihu“
Problémy/poruchy: krom drobných odřenin nic co by stálo za zmínku
Cena nového dílu: 18 999 Kč (Mattoc PRO 27.5 160 1.5T HL BL IVA AM)

Produkty Manitou najdete na webu: eshop.progresscycle.cz

Rozborka před rokem…
Originální osa se šestihranem HexLock.
Manitou Mattoc Pro ještě na RB IQ 575

DVO Topaz Air

Tlumič DVO Topaz je na našem RB Bandit 675 již také docela dlouho, zhruba od půlky roku 2016. Přestože tato jednotka umožňuje poměrně snadné ladění průběhu zdvihu, tím, že sejmete vnější plášť hlavní vzduchové komory a do takto zpřístupněného prostoru vložíte (vyjmete) k tomu určené vložky, my toto řešení nevyužili. Ve výchozím stavu by měla být hlavní komora prázdná, tzn. s maximálním možným objemem, díky čemuž by měl být tlumič lineární, jak to jen jeho konstrukce dovoluje.

S přidáváním redukčních kroužků do vzduchové komory by člověk dosáhl primárně navýšení progrese díky zmenšení objemu pozitivní komory, což není efekt, po kterém bychom u našeho kola toužili. RB Bandit 675 je díky kinematice použité zadní stavby slušně progresivní sám o sobě, proto nepotřebuje v tomto směru žádné úpravy. Alespoň ne z pohledu našeho jezdeckého umění a našich preferencí. Každopádně kdo by chtěl, ten může snadno redukční kroužky do hlavní komory tlumiče DVO Topaz Air přidat a takto ladit jeho krok dle své chuti a potřeb.

S tlumičem DVO jinak příliš starostí nemáme. Malou nemilou skutečností je, že k tlumiči nedostanete kontrolní kroužek na pístnici. Chvíli jsme to řešili stahovací ZIP páskou, což je poněkud hloupé (riziko podření pístnice), proto jsem nedávno zašel do hobby marketu a koupil sadu gumiček (o-kroužků) a jeden na pístnici navlékl. Jen pro informaci, optimální sag 30 % najdete snadno díky logu DVO na pístnici. Hranice 30 % se nachází na spodní straně loga.

Za zhruba rok a půl intenzivního provozu jsme DVO Topaz Air jednou servisovali u Bikestrike.cz, jelikož v něm nepříjemně „čvachtalo“ (na začátku sezóny 2017). Nebo jak to lépe nazvat? Ono se to docela hodilo i jako údržba po sezóně, přičemž daný problém vyřešila výměna oleje, přetěsnění a odvzdušnění. Nyní zase tlumič vykazuje lehké lupání při kompresi, zhruba v první třetině zdvihu. Také se po roce a půl vymačkala vložka spodního oka usazeného v rámu.

Když už budu v ráži, tak prostě sundám vidlici, odvezu na servis do Progress Cycle, vyndám i tlumič a ten zase odvezu do Bikestrike.cz. Nebo hodím celé kolo do Shock Therapy a bude vyřešeno a vystaráno na další rok!

DVO Topaz Air

V provozu od: červen 2016
Údržba: běžná očista, promazání, jednou za rok „velký servis“
Problémy/poruchy: před rokem „čvachtání“, nyní drobné „lupání“ při kompresi, vůle ve spodním oku tlumiče
Cena nového dílu: 12 990 Kč

Produkty DVO najdete na webu: www.bikestrike.com

Když jsme testovali tlumiče na RB Bandit 675 / část 2.
Jeden detail na ovládací prvky.

CHROMAG Trailmaster DT

U hodnocení sedla Chromag Trailmaster DT můžeme být hodně struční. Prostě drží a funguje! Rozšířená špička modelu DT je otázkou zvyku. Faktem zůstává, že se občas hodí, zejména když si v prudkém výjezdu chcete poposednout na špici. I díky tomuto rozšíření a výraznému polstrování je sedlo stále velice pohodlné a „bezpečné“, i když člověku třeba nevyjde nějaký skok či jiné triky a dopadne na sedlo plnou vahou svým pozadím.

Příjemný je i jeho kompaktní tvar bez ostrých hran, díky čemuž se okolo něho lze snadno pohybovat tělem. To zase když sjíždíte stěny kolmé podobně jako zeď paneláku a snažíte se nacpat zadek co nejblíže zadnímu kolu. Celkově bytelné je i provedení, kdy se, tuším mně osobně, podařilo před nějakým rokem natrhnout šev v zadní části, který se ale nerozpadá a drží takto už pěkně dlouho!

Pokud bych řešil nové sedlo, pak bych možná vynechal verzi Trailmaster DT a vzal klasický Trailmaster s koženým povrchem, ale to už je jen otázka preferencí! Jinak za nás palec jednoznačně nahoru. (Aktuálně se Trailmaster vyrábí bez kevlarových boků, což osobně vnímám pozitivně, protože se tak eliminovalo jeho nejslabší místo, a to právě spoj kevlaru s potahem – pozn. Zed) Vždy jsem měl slabost třeba pro sedla SDG (můj milovaný model je Bel Air), Chromag a zejména pak Trailmaster je dle mého modelem, který mojí osobní ikonu pohodlí strčí docela slušně do kapsy!

CHROMAG Trailmaster DT

V provozu od: prehistorie – od doby, kdy jsme složili RB IQ 575!
Údržba: NIC – maximálně voda, kartáč, hadr
Problémy/poruchy: kdyby se neroztrhlo při pádu tak NIC, překvapivě už roky drží i natržený kus, stačila jen kapka lepidla
Cena nového dílu: 2 190 Kč

Sedla Chromag najdete na webu: protocycles.cz

Chromag Trailmaster DT
Natržený kousek stále drží!

reklama

CHROMAG Contact

Pedály Chromag Contact jsou také klasickým itinerářem našich redakčních kol, počínaje RB IQ 575, konče aktuálním RB Bandit 675. Já sám dávám přednost trochu větší ploše konkurenčních modelů, více mi rovněž sedí pedály, které jsou zcela rovné, nikoliv vybrané (prohnuté dovnitř) jako Chromag. Vím ale, že zrovna v tomto se s většinou lidí, kteří ploché pedály více řeší, neshodnu. Konec konců každý má dnes na výběr, takže si stačí rozmyslet, co kdo chce.

Na pedálech Chromag Contact se mi každopádně líbí použité piny. Ty nejsou vysloveně ostré, hlavně jsou ale šroubované z vnitřní strany. Navíc jsou pedály jako takové vybaveny větším počtem otvorů, proto si přesné rozložení pinů můžete doladit sami dle vlastní chuti.

 

Nedávno se mi u jiných pedálů stalo, že jsem potřeboval vyšroubovat nějaký pin, který je montovaný napřímo (pin v podobě červíku s otvorem pro imbus přímo ve svém těle) a to byl boj! Boj, který jsem nakonec vzdal! Osekané, obroušené piny nejde vytočit skoro ani kleštěmi (má na to někdo účinný trik?). Proto volám halelůja za všechny pedály, kde je velká hlavička z druhé strany, tedy krásně chráněná před vnějšími vlivy.

Na závěr doplňme rychlou zmínku k údržbě, které je potřeba jen malinko. V principu zatím stačilo, když jsme jednou za rok pedály rozebrali, vyčistili, nanesli novou vazelínu a vše zase složili. Přístup k matici, která drží pedál na ose, je přes šroubovací kovovou zátku z vnější strany. Ta jistě drží na svém místě a nedělá problémy, když ji chcete povolit. Tento servisní zákrok přitom zabere středně zkušenému mechanikovi maximálně deset či patnáct minut pro oba pedály, proto pokud by si Chromag Contact řekl o domazání i dvakrát za sezónu, nic se neděje!

CHROMAG Contact

V provozu od: prehistorie – od doby, kdy jsme skládali RB IQ 575!

Údržba: přibližně jednou za rok rozborka, vnitřní očista a domazání (nejpozději ve chvíli, kdy se pedál otáčí až moc volně, až při roztočení na volno „zvoní“)
Problémy/poruchy: pouze údržba (viz předchozí bod)
Cena nového dílu: 3 390 Kč

Pedály Chromag najdete na webu: protocycles.cz

Servis pedálů s návodem a s malou pomocnicí!
Zůstala jen osa!

MAXXIS Aggressor 27,5×2,3“ TR DD

Aggressor ve verzi s téměř DH ochranou, tedy DD (Double Down), je pláštěm, který se na RB Bandit hřeje již dobře rok. Vzhledem k jeho vzhledu a celkové povaze jsme jej obuli na zadní kolo, kde také zůstal až doposud. Z hlediska jízdních vlastností jsme s tímto obutím maximálně spokojeni. Na zadním kole má krásně jistý záběr, za sucha, za mokra i v kamení a na kořenech. Ostřejší boční výstupky zase zajišťují jisté vedení v zatáčkách.

Valivý odpor této gumy je vcelku přijatelný, poněkud vyšší je ale jeho hmotnost 1040 g, která je daní za vyšší míru ochrany. Z celkového pohledu je tato guma krásně pevná, jistá a stabilní i při použití bez duše. Rovněž lze říct, že toho vydrží vážně dost, přesto je třeba přiznat nevyhnutelný fakt, že „zničit lze všechno“. Kolegovi se totiž bohužel i na tomto Maxxisu podařilo chytit pár defektů a jednou jej říznout z boku.

Ke cti tomuto plášti, i Zedovi, který jej říznul a zalepil, slouží, že po opravě podlepením guma nadále drží a stále jezdí. Nadále bez duše jen s těsnícím mlékem! Co víc dodávat? Snad jen, že více by se nám líbila šíře 2,4“, nebo pokud bude v nabídce třeba verze WT 2,5“. To už ale na širších ráfcích! Takto na kolech Industry Nine Enduro 260 s vnitřní šířkou 26 mm je Aggressor 2,3“ docela hubený. Jeden kamarád jej také obul, v jeho případě na ráfky Spank Oozy Trail 345 – tam je vnitřní šířka více jak 30 mm – a v této sestavě už působí i 2,3“ široká guma vážně sympaticky a dostatečně široce.

MAXXIS Aggressor 27,5×2,3“ DD TR

V provozu od: březen 2017
Údržba: kontrola tlaku, doplnění mléka, opravy defektů
Problémy/poruchy: jednou proříznutý bok, opraveno podlepením; jednou klasický defekt o hřebík
Cena nového dílu: 1 699 Kč / 899 Kč (DD TR / EXO TR)

Pláště Maxxis najdete na webu: www.bikecentrum.cz

Maxxis Aggressor 27,5×2,3″ DD TR
Maxxis Aggressor 27,5×2,3″ DD TR

Specialized Butcher S-Works 27,5×2,3“ (prototyp)

Zapomenout bychom neměli ani na přední plášť Specialized Butcher v provedení S-Works se směsí Gripton. Nasazený kousek je prototypem, který shodou okolností zůstal na našem kole i po první testovací periodě. Ostatně Zed, který na RB Bandit 675 tráví většinu času, mi téměř zakázal tento plášť sundat! Je pravda, že to není žádný drobeček, reálná hmotnost je nějakých 1300 g, což je takřka o 300 g víc, než kolik navážíte u verze Butcher Grid ve stejném rozměru (1030 g), ale baví nás!

K tomuto plášti lze říct v kostce tolik: drží za sucha, za mokra, na hlíně, v kamení i na kořenech jako King Kong na Empire State Building. Překvapivě slušně jede, dobře se čistí a skoro nemizí. Ano, na předním kole není obvykle úbytek vzorku obecně příliš patrný, ale stejně. Při troše fantazie vypadá přední guma i po více jak roce provozu skoro jako nová. Tedy když se umyje!

Pokud mě paměť nešálí, tak jsme na ní neměli ani jeden defekt! Jediné, co řešíme, je občasná kontrola tlaku a jednou za delší čas doplnění těsnícího mléka. Ale to spíš jen ze zvyku, než že by to byla vyslovená nutnost!

Specialized Butcher S-Works 27,5×2,3“ (prototyp)

V provozu od: zaří 2016
Údržba: pouze kontrola tlaku a výjimečně doplnění těsnícího mléka
Problémy/poruchy: NIC!
Cena nového dílu: 1 199 Kč (Butcher GRID 2Bliss Ready)

Pláště Specialized najdete na webu: www.specialized.com

Specialized S-Works Butcher Gripton 650Bx2,3″ – prototyp
Dle nabídky na webu Specialized verze S-Works v prodeji stále není :-/

SRAM Guide RSC

Další letitý inventář našeho RB představují brzdy SRAM Guide RSC v krásném stříbrném leštěném provedení, které se parádně hodí k našemu rámu v provedení „Brutal Finish“. I tento díl je poměrně nenáročný, spolehlivý a pracovitý. O samotné funkci brzdy SRAM Guide již bylo popsáno víc než dost. Hodně zkušeností máme také se základní verzí Guide R, kterou jsem měl rok na svém osobním kole a byl s ní povětšinou spokojený.

Guide RSC je ale trochu někde jinde. Zaprvé je znát, že je zde použit mechanizmus, který přenáší pohyb ovládací páky na řídící píst (SwingLink™), u verze Guide R je pouze přímé spojení (DirectLink™). Sofistikovanější SwingLink™ zjemňuje krok brzdy (přispívá i usazení páky na kuličkových ložiscích), rovněž pomáhá při dlouhodobém zatížení. Díky „přepákování“ SwingLink™ je dosaženo lepšího převodového poměru, a tedy i menší síly potřebné k vyvolání stejně velkého výkonu jako u Guide R.

Když nyní píšu toto shrnutí, dochází mi, že jsme u Guidů RSC na RB Bandit 675 zatím ani jednou neměnili brzdovou kapalinu, což by se správně mělo dělat jednou za rok, nejhůře jednou za dvě sezóny. Ale zase ono mnohdy u MTB brzd platí, u těch od SRAMu a dříve Avidu obzvlášť, že je lepší do nich nesahat, pokud fungují. Každopádně o výměně brzdové kapaliny ještě popřemýšlím, přeci jen Guidy s námi otevírají již třetí sezónu! *V Shock Therapy z nás budou mít radost!

Brzdovka je tedy jediné, co jsme poněkud zanedbali, jinak se o brzdy staráme tak, že na ně nesaháme! Párkrát jsme měnili destičky, párkrát jsme experimentovali s disky, jinak nic. Klasickým neduhem, který je ale patrný spíš u levnějších modelů Guide R, je postupné vysouvání pístků na straně u výpletu kola. Tento efekt znamená potřebu třmen v průběhu životního cyklu jedněch destiček párkrát doseřídit, jinak totiž začne páka výrazně měknout.

U Guidů RSC se ale tento efekt vlastně skoro neprojevuje, za což vděčíme… Bůh ví čemu?! Co je pro mě u verze Guide RSC rovněž příjemné je kolečko nastavující délku kroku – kontaktní bod destiček. Už jen proto, že Zed má radši brzdy měkčí, blíže u řídítek, já mám radši tvrdší a kratší krok s pákami dále – větší ruce! U verze RSC stačí přitom pár otočení koleček a je přenastaveno.

Poslední drobnost, co mě napadá, se týká drobného kolečka pro nastavení vzdálenosti páky od řídítek. Na RB Bandit se nachází starší generace Guidů, které mají dost titěrné a nepříliš dobře ovladatelné kolečko. Novější generace brzd této rodiny, třeba Guide R na Specialized Enduro 650b či na Ghost FRAMR 6 již mají tento prvek vylepšený. Na první pohled v něm nepoznáte zásadní rozdíl, ale stačí sáhnout, otočit a víte okamžitě, co se změnilo!

SRAM Guide RSC

V provozu od: únor 2016
Údržba: NIC, pouze výměna destiček po opotřebení; výměna brzdové kapaliny nás čeká!
Problémy/poruchy: NIC!
Cena nového dílu: 2 590 Kč (přibližná cena)

Brzdy SRAM Guide najdete na webu: www.sram.com

SRAM Guide RSC
SRAM Guide RSC

Co tam ještě máme(dáme)?

Tolik k našim rozborům komponentů použitých na RB Bandit 675. Ve dvou dílech naší posezónní rozborky jsme snad prošli celé kolo. Jediné, co jsme lehce pominuli je kokpit od Answer, tedy řídítka ProTaper SL (délka 780 mm) a představec A*TAC AME (délka 50 mm) – představení. Tyto díly, přestože je vozíme již od července 2015, stále drží a není třeba u nich nic řešit.

I když se tedy přiznám, že jsem párkrát přemýšlel o jejich výměně, jelikož Zed na Banditu vícekrát spadl a víte co se říká o řídítkách obecně a o těch karbonových především… Je lepší je vyměnit dřív, než za jízdy prasknou!

K tomu se ale snad ještě dostaneme. Už teď mi z tohoto článku vyšel poměrně dlouhý seznam úkolů, které by bylo potřeba na našem RB Bandit vyřešit! Tedy pravidelný servis vidlice Manitou Mattoc, stejně tak i tlumiče DVO Topaz, zamyslet se nad výměnou kapaliny v brzdách SRAM Guide, jedno ložisko středu by také sneslo výměnu, na čase už má pomalu i celý kokpit! Tak to abychom letos pořádně zatopili do nových dílů a servisních prací!

Krom toho zvažujeme i pár obměn na pozici výbavy. Dopředu mám napůl slíbená nová kola od Sun Ringlé a otazník se vznáší nad vidlicí Manitou Mattoc. Nebylo by totiž špatné nahradit současnou verzi za nejnovější kousek se zesíleným můstkem a hlavně v Boost provedení vhodném pro širší ráfky a širší obutí! Na tom bude potřeba ještě zapracovat, poladit a nakopnout naše kolo pár novými díly do sezóny 2018!

Nebojte, jakmile se něco z toho upeče, budeme vás informovat!

Foto: Štěpán Hájíček

Při testování jednotek Öhlins…