Velký test tlumičů BnR | nr. 1 – RockShox, DVO…

#VelkyTestTlumicuRnRTato akce vznikla poměrně spontánně. Jdu si takhle vyzvednout nový rám RB Bandit 675, povídám si o všem možném s Petrem Heiníkem, on se najednou zamyslí a povídá: „Hele, nechám ti tam zatím Monarch Plus, mám tu pak jeden na ložiskách, vy máte objednané DVO na vzduchu, já s pružinou… Nechceš udělat srovnání, jak který tlumič funguje?“

Co jsem mu na to měl říct? ANO! Bylo mi sice hned zkraje jasné, že to bude pořádná fuška ojezdit a porovnat celý zástup tlumičů, ale na druhou stranu jezdit na kole mě baví, pro mě samotného to bylo hodně zajímavé srovnání a pevně věřím, že toto téma bude zajímat i široké spektrum jezdců a potenciálních, či současných majitelů RB Bandit 675.

Přitom jsme ještě s Petrem Heiníkem domluveni, že na podzim tohoto roku uděláme malé pokračování a porovnáme pro zajímavost další dva tlumiče ze základní nabídky RB konfigurátoru, tedy základní RockShox Monarch a X-Fusion. Ale to je jen takové malé namlsání, teď už pojďme na věc!

#VelkyTestTlumicuRnR

Metodika testování tlumičů na RB Bandit 675

Nebojte, bylo by sice hezké vzít si tlumiče někam do laboratoře a strašně vážně zkoumat křivky, které by z měřící mašiny vypadly, ale o to nám nešlo. My chtěli porovnat, jak se projeví výměna tlumičů na rámu RB Bandit 675, jaký má ten či onen kus charakter, zda má smysl osadit upínací oka jehličkovými ložisky, zda je lepší pružina nebo vzduch atd. Testování tedy probíhalo na „zkušebním polygonu“, přesněji na dvou místech, na dvou okruzích, abych měl to správné srovnání.

Vždy jsem postupoval tím způsobem, že jsem vzal kolo, nasadil nový tlumič, nastavil si sag 30 %, vyladil odskok, zkontroloval tlak v pláštích (jednou identickou pumpou s manometrem), zkontroloval vidlici a vyrazil do akce. S první výměnou tlumiče jsem se trochu pral a už jsem si říkal, že ho ven snad ani nedostanu, později to šlo ale jedna dvě a na konci testu už jsem prohazoval tlumiče za pár minut!

#VelkyTestTlumicuRnR

Testovací polygony

To jsem ale trochu odbočil, jelikož jsem chtěl zmínit podobu testovacích polygonů. První jízda byla na kopci kousek od mého bydliště. Jednoduše Točná, Maturita, Ho-či-min, kolem plotu dolů a zase zpět na Točnou. Plus občas něco navíc podle nálady, času a situace. Tento okruh jsem si vymyslel jako ideální pro prvotní porovnání, pro prvotní dojmy.

Druhý testovací okruh se nachází na Brdech, kde jsou moje oblíbené ilegální enduro traily. Ale pssst, nikomu to neříkejte! Zde nechávám vždy auto na kopci a pak si projedu na co mám zrovna chuť. V rámci testu tlumičů jsem přitom projel vždy minimálně dva traily a nahoru zase šlapal po svých. Kopec zde má převýšení cca 300 m, takže jde o poctivou prověrku techniky i fyzičky.

Při jedné jízdě se mi dokonce povedlo o kus buližníku přerazit drát v tehdy zcela novém výpletu kol Industry Nine Enduro, což mě docela mrzelo, naštěstí jsem měl doma náhradní dráty a výměna nebyla, díky specifickému uchycení se závitem v náboji, nakonec vůbec složitá. A to ani na zadním kole na straně kazety!

Testované tlumiče – délka 216/63 mm

Řazeno dle pořadí v testu

#VelkyTestTlumicuRnR

RockShox Monarch Plus RT3 DebonAir (klasická oka)

Celý test tlumičů začínal s kouskem, který jsme měli od RB půjčený pro začátek, než nám dorazil na www.bikestrike.com objednaný DVO Topaz Air. Respektive než se Petrovi vrátily tlumiče od Roba Trnky a já je mohl začít střídat jako ponožky 😉

RockShox Monarch Plus RT3 je poměrně osvědčená klasika, tlumič, který jsem měl vlastně vždy rád pro jeho jemný chod, rychlé zotavení (funkce Rapid Recovery), vysokou aktivitu a tak podobně. S tímto tlumičem má asi řada z vás své zkušenosti, proto jej můžeme brát jako výchozí etalon, podle kterého lze porovnávat ostatní kousky.

#VelkyTestTlumicuRnR #VelkyTestTlumicuRnR

Jízdní dojmy

Každopádně ani tak nesmíme pominout popis jeho projevu. RockShox Monarch Plus RT3 si se systémem zavěšení na RB Bandit 675, podle mého, krásně rozumí. Pokud člověk vysloveně neskáče na sedle, pak se zadek eRBéčka při šlapání zbytečně nehoupe, naopak při stylovém a plynulém záběru hezky ztuhne a jede. Přitom ale stále jemňounce a citlivě reaguje již na nejmenší kamínky a kořínky. Opora i v technických výjezdech je skutečně výtečná a zadní kolo drží spolehlivě u země.

Při jízdě po běžném hravém trailu je RB Bandit s tlumičem RockShox Monarch Plus RT3 opět příjemně živý a zadek aktivně žehlí skoro vše, co na své cestě potkáte. Vyslovené vrásky na čele mu nedělají ani ostře nasekané rolety. Při cestě vyšším tempem z kopce dolů pak máte pocit, že zadní partie, zejména ve svém středním rozsahu, maká skutečně luxusně, že to prostě chodí, jak se sluší a patří. Nadšeni budete zejména v tom případě, že podobně jako já držíte své kolo raději u země, než že byste jej v jednom kuse zvedali do vzduchu a pak čekali, nakolik jemný bude dopad.

Toto souvisí s efektem „propadání se do zdvihu“, což je jedna z mála vlastností, kterou bych tomuto tlumiči vytkl. Někdy se docela těžko hledá opora, když se chcete odrazit a někdy se zadek propadne o něco víc, než byste čekali. Třeba když se chcete pořádně opřít zadním kolem do zatáčky. V tomto směru je RockShox Monarch Plus RT3 hůře čitelný, ale jinak, jak jsem již zmínil, jde-li o schopnost žehlit, patří mezi absolutní špičku, nejen v tomto srovnání!

*Ještě o něco lepší by mohl být nový metrický tlumič RockShox Deluxe a Super Deluxe, který mě zatím při všech testech hodně bavil!

#VelkyTestTlumicuRnR

Progresivita

Speciální podkapitolu bychom mohli věnovat progresivitě, což je vlastnost, která je u RB Bandit 675 hodně sledovaná a často diskutovaná. Dle teoretických rozborů funkce samotné zadní stavby vyplývá, že by konec měl být progresivní víc než dost, což do jisté míry potvrzuje i praxe. Nebo že by ne… Každopádně Petr Heiník doporučuje automaticky tlumiče s větší komorou, u RockShoxu tedy provedení DebonAir, u Foxu EVOL a u DVO je velká komora automaticky. To vše za cenu vyšších základních tlaků.

Ohledně progresivity samotného tlumiče RockShox Monarch Plus RT3 je to tak, že mě osobně se příliš nedařilo dostat jeho gumičku až na konec pístnice. Nejsem rozhodně jezdec, který by běžně „lítal po dorazech“, na mém zkušebním okruhu je ale jedna „mega pumpa“, kde to na konec obvykle dostanu. Monarch byl ale i v tomto místě poměrně odolný, což sám za sebe neberu jako negativum. Už jen proto, že mám potvrzeno – jak od Petra Heiníka, tak i od Lukáše, který chvíli jezdil na prototypu RB Bandit 675 – že na doraz se to dá, jen záleží na jízdním stylu a způsobu zacházení s kolem.

RockShox Monarch Plus RT3 – základní údaje

  • Hmotnost – 410 g
  • Tlak (jezdec 80 kg) – 220 psi

RockShox Monarch Plus RT3 (klasická oka) – v bodech

  • Krásně citlivý začátek
  • Hodně aktivní ve středním rozsahu
  • Pocitově hluboký krok
  • Podle kroužku výraznější progrese na konci
  • Místy se propadá do zdvihu, není vždy dokonale čitelný
  • Ideální pro jízdu „kola u země“
  • Nepříjemně vysoký základní tlak (220 psi – jezdec 80 kg)
  • Při šlapání poměrně umírněný, jen někdy se hodí přepnout kompresní páčku do střední polohy

#VelkyTestTlumicuRnR

RockShox Monarch Plus DebonAir – jehličková ložiska

Druhým zkoušeným tlumičem byl de facto identický kousek, který byl ale, oproti výše popisovanému modelu, osazen jehličkovými ložisky na místě klasických kluzných pouzder. Možná vás zklamu zjištěním, že nešlo o Enduro bearings, ale na tom možná tolik nezáleží, jelikož čepy tohoto tlumiče se i tak otáčely řádově snáze a lépe než klasická kluzná pouzdra.

Dnes by se tato záležitost dala vyřešit i tím způsobem, že by se použil tlumič RockShox Super Deluxe s velkým ložiskem na postu horního oka. Jenže tlumič RS Deluxe Super je metrický, proto by se musela upravit zadní stavba, aby bylo možné použít rozměr 230/65 mm namísto aktuálně nasazeného 216/64 mm. Ale to jsem opět poněkud odbočil od tématu…

#VelkyTestTlumicuRnR #VelkyTestTlumicuRnR

Jízdní dojmy

Co se týká základního nastavení, fungovalo vše stejně jako u klasického provedení se standardními oky. Dokonce i výchozí tlak byl, dle mých poznámek, shodných 220 psi (80kg jezdec). Stačilo tedy naladit odskok, podle citu samozřejmě, a vyrazit do akce. Na prvních metrech, na lehce stoupavé cestě přes vystouplé kořeny, jsem nijak zásadní rozdíl nepociťoval, spíš jsem si říkal, že dojem o pár procent vyšší vnímavosti je více mým přáním, než realitou.

Skutečný rozdíl jsem poznal až těsně za hranou kopce. Jestli to bylo při stoupání ve stylu „přání otcem myšlenky“, pak při jízdě po rozbitých trailech plných ostrých kamenů nebylo sporu o tom, že Monarch Plus na jehličkách maká o dalších XY procent lépe, než jeho běžná sestava.

Při této konfiguraci jsem měl pocit, že se zadní kolo lepí k zemi skutečně nekompromisně, že je mé spojení s terénem stoprocentní vždy, když zrovna celý stroj záměrně tahem za řídítka nezvednu do vzduchu. Největší rozdíl a nejvyšší aktivita byla přitom cítit ve středním rozsahu, kdy Bandita s Monarchou žehlili jako bůh matek v domácnosti!

#VelkyTestTlumicuRnR

Má to i stinné stránky?

Znáte to, není všechno zlato, co se třpytí! Takto vysoce aktivní rozsah byl příjemný při nekompromisním kalupu z kopce dolů po středně až více rozbité cestě, jenže… Jenže problém nastal s tím, že takto poladěný Monarch Plus byl místy skoro až moc aktivní – divím se, že to říkám zrovna já – příliš živý a někdy celkem těžko předvídatelný.

Shodou okolností jsem s tímto set-upem objel i letošní Enduro na Ještědu, místy jsem byl nadšený a místy jsem se jen divil. Co mě kupříkladu vadilo, byla značná houbovitost, kvůli níž bylo docela těžké odlepit kolo k bunny hopu. Když jsem to zkoušel, měl jsem pocit, že se celé kolo pode mnou totálně zdeformovalo a o jistotě při odrazu nemohla být řeč! Proto jsem padlé klády a jiné překážky přejížděl tak, že jsem jen nadhodil předek a zadní kolo se snažil pouze odlehčit! Přeskakovat je se mi vůbec nedařilo!!!

Možná by pomohlo použít trochu vyšší tlak, snížit sag, který byl dle měření stejný jako u základní verze, pocitově se ale zdálo, že se tlumič více a častěji boří. Tím by se ale člověk nejspíš připravil o konec kroku, který by byl s velkou pravděpodobností ještě progresivnější než ve výchozí podobě.

#VelkyTestTlumicuRnR #VelkyTestTlumicuRnR

Progresivita a šlapání

Otázka progresivity se nese v prakticky stejném duchu jako u výše popisované základní verze RockShox Monarch Plus. Tlumič využívá aktivně velkou část zdvihu, úplný konec si ale šetří pro extrémní případy. A konečně co se stability při šlapání týká, tak v tomto případě jsem měl občas potřebu potrápit páčku tlumení RT3, přepnout ji alespoň do středního módu a takto tlumič lehce zkrotit. I když třeba na Ještědu jsem na to mnohdy zapomněl a až nahoře zjistil, že jsem celý kopec v klidu objel s odemčeným tlumičem.

RockShox Monarch Plus RT3 – základní údaje

  • Hmotnost – 425 g
  • Tlak (jezdec 80 kg) – 220 psi

RockShox Monarch Plus RT3 (na jehličkách) – v bodech

  • O pár procent citlivější než klasika na kluzných pouzdrech
  • Dokonalý ve schopnosti kopírovat terén
  • Ideálně funguje ve středním rozsahu ve středně členitém terénu
  • Místy až moc aktivní, propadá se a není moc jistý při jízdě vestoje
  • Pocitově větší sag (exaktně stejný), příjemnější by mohl být vyšší tlak
  • Nemá příliš problém se stabilitou při šlapání
  • Někdy je příjemné přepnout ve výjezdech tlumení na střední mód pro vyšší stabilitu a efektivitu
  • Poslední mód kompresního tlumení je zvláště tvrdý až nepříjemně skákavý

#VelkyTestTlumicuRnR

reklama

DVO Topaz Air

Hodnocení tlumiče DVO Topaz by mohlo vyznívat trochu účelově a předpojatě, jelikož není žádným tajemstvím, že jsme si právě tento kousek sami pořídili na naše redakční RB Bandit 675 a proto jej budeme chválit už jen proto, abychom si tuto investici sami před sebou obhájili. Já věřím, že to s námi tak hrozné nebude, samozřejmě jsem si přál, aby náš zelený kamarád DVO chodil co nejlépe, ale také jsem se k němu snažil přistupovat objektivně a potrápit jej stejně jako všechny ostatní.

Tak nebo tak musím trochu předběhnout naše další hodnocení a prozradit, že mi právě DVO Topaz sedl svým projevem k RB Bandit 675 asi ze všech zatím zkoušených tlumičů nejlépe. Jeho projev jakoby prostě dokonale seděl tomuto kolu a jeho systému, nebo jen mému jízdnímu stylu.

Co se tlumiče a jeho vzhledu a možností týká, líbí se mi jak přišel zabalený v luxusním polstrovaném kufříku a chyběla mu vlastně jen gumička na pístnici pro kontrolu sagu. Samostatně jsme si dokoupili vložky do ok pro náš rám, jinak jsme ale v balení dostali stylovou pumpu DVO, vložky pro možnost přepažit vzduchovou komoru a dalších pár drobností.

#VelkyTestTlumicuRnR

(Ne)konečné možnosti tuningu

DVO Topaz nabízí širší možnosti tuningu, než jak to na první pohled vypadá. Standardně se ladí tlak vzduchu, odskok (zelené kolečko) a tlumič lze ve třech krocích zkrotit větší zelenou páčkou na expanzní nádobce. Krom toto ale můžete snadno stáhnout vnější plášť vzduchové komory – drží jej vlastně jen větší gumový o-kroužek (video) – a tuto komoru lze pomocí přidaných vložek zmenšit. Proč bych to dělal, ptám se sám sebe, když to tak krásně chodí s maximálním objemem! Ale kdyby někdo mlátil často o dorazy!

Komu by ani toto nestačilo, může odšroubovat zelené víčko na expanzní nádobce a pomocí ventilku upravit polohu plovoucího pístu a takto jemně doladit průběh poslední fáze zdvihu. Tedy pokud jsou moje informace správné a já vše správně pochopil. Každopádně tuto možnost jsem vlastně vůbec nevyužil, ani nezkoumal, jen jsem naladil tlak, odskok a jelo se.

Jízdní dojmy

Před popisem jízdních vlastností bych rád upozornil na jednu šikovnou vychytávku. Tlumič DVO Topaz nemá na pístnici vytištěnou stupnici jako tlumiče RockShox, je zde ale malý obdélníček s logem DVO. Ten ale není jen okrasou, jelikož jeho spodní hrana určuje sag 30 %. Proto jsem tedy použil klasickou zip pásku a upravil tlak tak, aby tato páska po zasednutí kola hezky lícovala s onou hrankou!

Ještě mě vlastně napadá… DVO Topaz nemá jehličková ložiska, ale jeho oka jsou osazena fajnově vypadajícími pouzdry, na nichž se čepy, respektive vložky dokoupené zvlášť, po lehkém namazání vazelínou otáčejí krásně jemně a hladce, skoro jako ložiska. Tak jen uvidíme, jak dlouho vydrží, jestli je nebude potřeba za chvíli měnit…

Co se mi také líbilo byl podstatně nižší základní tlak než u ostatních tlumičů s velkou komorou. 180 psi pro 80 kg jezdce je stále docela dost, stále je to ale rozumnější než 220 psi u RockShoxu, nemluvě o 260 psi u Foxu!!! Nižší tlak by se měl logicky projevit vyšší vnímavostí, menším zatížením těsnění a vlastně i snazším foukáním. Což se vše potvrdilo i v praxi!

#VelkyTestTlumicuRnR#VelkyTestTlumicuRnR

Líbezná písnička

Jak už jsem naznačoval výše, tlumič DVO Topaz mě jednoznačně učaroval. Již zbrusu nový chodil krásně jemně a hladce a žehlil již na rovině a ve výjezdu vážně parádně. S jemností a citlivostí RockShoxů si rozhodně nezadal, směle by se s nimi mohl měřit, pokud by je jednoduše neporazil. Jestli chodí o 5 % víc či méně aktivně než Monarch Pus vám neřeknu, to se vážně těžko hodnotí, ale chodí prostě krásně.

Parádní je jeho projev také při cestách z kopce dolů. Jemnost, citlivost i aktivita přetrvávají, zadní stavba krásně kopíruje terén i ve značně rozbitých úsecích trailu, přitom je ale poměrně stabilní a jeho projev krásně čitelný. Žádné nečekané propady ani jiné pasti vás s DVO Topaz nečekají.

Při jízdě do kopce mi DVO Topaz přišel zprvu skoro až dost citlivý a vnímavý, proto jsem opakovaně a s oblibou sahal po zelené páčce T3. V tomto bodě mi účinek kompresního tlumícího systému opět dost připomínal RockShox. Třetí nejtužší mód byl až nepříjemně tvrdý, naopak prostřední režim je luxusně vyvážený. Tlumič je po jeho aktivaci lehce umírněn, přitom je ale stále schopen reagovat na podněty terénu. Vše výše popsané ale následně vyvrací poznatky poté, co jsem si na tlumič zvykl, trochu zklidnil své šlapání a pak už na zelenou páčku vůbec nesahal a jezdil stále režim „OPEN“.

#VelkyTestTlumicuRnR #VelkyTestTlumicuRnR

Progresivita

Zatím to vypadá, že problém s přílišnou progresí (tuhnutí kroku) mají spíše jen tlumiče RockShox Monarch Plus, jelikož u DVO Topaz jsem neměl problém dosáhnout dna. A to jsem jezdil se vzorovým sagem 30 %. I zde je patrné, že si zadní stavba/tlumič ponechávají logickou rezervu, pojistku na konci kroku, přitom když jedete dostatečně tvrdě, využijete skutečně celý krok zadní stavby. Toho si ale člověk všimne vlastně až dole pod kopcem při obhlídce kontrolního o-kroužku, jelikož se žádné tvrdé nárazy a klepání o doraz rozhodně nekoná. Alespoň já neměl ten problém!

DVO Topaz Air – základní údaje

  • Hmotnost – 415 g
  • Tlak (jezdec 80 kg) – 185 psi

DVO Topaz Air – v bodech

  • Snazší foukání díky nižšímu tlaku (180 psi – 80kg jezdec)
  • Precizně zpracovaná kluzná ložiska ok s jemným a lehkým krokem
  • Krásně citlivý na začátku
  • Aktivní, přesto o poznání stabilnější a lépe čitelný ve středním rozsahu (v porovnání s RockShox Monarch Plus)
  • Dobře zvládá těžký terén a velké rázy
  • Pocitově jistý na konci kroku
  • Dle měření snáze dosáhne dna, či se mu více přiblíží, nenechává si zbytečně velkou rezervu
  • Při silovém šlapání je DVO Topaz někdy trochu živější, snadno jej ale zkrotíte přepnutím páčky T3 do střední polohy
Toto je jen první část, každopádně můžete plynule přejít k pokračování, kde se blíže podíváme na Fox Float X EVOL (Factory) a DVO Jade Coil… Zůstaňte naladěni na naši vlnu!

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • al

    RS Monarch DebonAir (RT3 200*51 a R 200*57 oba jsou nastaveny na M/M) a vozim 280psi, sag 30% a to mam v komore 6 vlozek (s tim ze jednu asi jeste odeberu), vaha 85kg! Takze pokud 220psi beres jako moc ;). Ovsem ja to mam na maestru. Takze u toho RS me to vubec neprijde divny jit pres 200…
    DVO mi prijde uzivatelsky jak RS, komora jen na gumicce drzi, vlozky do komory taky dost podobny jak pro RS. Libi se mi ze u DVO nemusis sundavat jeden cep jak u RS jinak to na nej nedostanes, pekne delena vlozka to bych bral. Muzu poprosit o zmereni jestli by ty vlozky u
    z DVO nepadli i na RS :-)?
    A vlozky v oku DVO jsou snad 5ti dilne FOX ne? S temi bys mit problem nemel, jsou moc pekne zpracovany a me drzi uz 5tis km (pokud je tohle nejak smerodatne)

    • Teoreticky by ty vložky měly být u všech tlumičů stejné, ale jen teoreticky. Nezkoušel jsem a neměřil jsem a teď se mi to rozebírat znovu nechce…

      Jinak vložky u Foxu jsou vícedílné, ty jsem nemusel instalovat, tak nevím přesně, ale verze DVO chodí jednoznačně jemněji. Ještě když jsem si je při instalaci jemně máznul! 😉

      Jo a konkrétně 220 psi vlastně není až tak moc, to ještě jde, spíš jsem chtěl poukázat na fakt jak ty tlaky stoupají. Už jen taková blbost, když dofukuješ malou kapesní pumpou tlumič (je to dřina) a vidlici (pohoda). Ale zas je tam ten prostor na osobní tunning. I když tvých 280 psi s šesti vložkami! Hůůůů

      • al

        No me by stacilo zmerit samotnou vlozku do vzduchove komory pro to DVO pokud mas nejake venku, komoru DVO vem čert. Venek, vnitrek a vysku. Telo RS uz si zmerim kdyz ho mam. RS pouziva gumove krouzky, bych si prikoupil jeste ty DVO pokud by tam padli a nechal bych tam treba 4 RS a podle nalady bych jen vyhazoval ty delene DVO. Aspon bych nemusel rozebirat jeden čep furt. Stacilo by mi stahnout obal, otazka minutky potom.

        • Jo tahle 😉 Mám jich pár venku, tak je změřit můžu. Třeba to pasovat bude. Snad na to nezapomenu 😀

  • Luky Kuky

    Na Capře je též RS Monarch Plus a se svými 70kg vozím 150psi, Sag 35% . Doraz jsem potkal na Enduru Špičák jen na RZ4, asi někde na dropech do toho bordelu. Při běžných projížďkách téměř bez šance hitnout doraz.

  • Petr

    Jak už tu v diskusi padlo – součástí (designu) Monarchů jsou i vložky, kterými si můžeš upravit velikost komory a tím i progrese. To má vliv nejen na konec zdvihu, ale i na oporu kterou Ti tlumič poskytuje k odrazům. Zkuste si prosím ještě dodělat test s různým vyvložkováním. Já sám na Reignovi 2015 s Monarchem Plus (s expanzkou) jezdím 8 kroužků, ktery maximum co tam lze vůbec nacpat – při cca 230psi a mých 76kg. Na Reignovi to bylo ze začátku zejména otázka dorazů na těžších tratích, ale pak jsem si uvědomil, že to mělo velmi pozitivní vliv i na tu oporu ve střední části. Zkoušel jsem alternativně i méně kroužků a vyšší tlaky, cca do 280psi, ale tam už mi pocitově docházelo k významnému zhoršení citlivosti na menší nárazy (malé kořeny), což mělo jednak vliv na pohodlí v sedě, ale co hůř, vedlo to i k podstatně horší trakci při rychlé jízdě, protože kolo od těch nárazů víc odskakovalo.

    • Ahoj,
      jasně vložky do vzduchové komory jsou velkým tématem. Pravda, že jsem to v článku detailně nerozebíral, ale přijde mi, že už tak tam bylo informací víc než dost. Srovnání funkce jednoho tlumiče s různým počtem vložek by bylo jistě zajímavé, ale pokud bych to měl dělat postupně u všech, tak budu jen na tomto testu makat půl roku. Šlo mi hlavně o obecné srovnání a tajně jsem doufal, že se najde někdo, kdo v komentáři přihodí názor kterak vložky změní projev toho či onoho tlumiče. Takže díky za tvé doplnění 😉

      • Petr

        Heh – problém ale je, že pak testuješ suboptimálně nastavený tlumič (ty kroužky jsou jen jiná forma nastavení – na rozdíl od toho, když si člověk nechá vyměnit třeba celé vnitřnosti tlumiče od Avalanche Racing) a na základě toho hodnotíš vlastnosti. Což není úplně dobrá metodika srovnávacích testů. To pak má potenciálně obrovsky negativní vliv výchozí nastavení tlumiče (to je jak kdyby Ti někdo otočil kolečkem a zrušil útlum odskoku a výsledek testu byl, že kolo není stabilní a moc odskakuje…)

        Dost mne to v poslední době zlobí proto, že běžný člověk nedostane na testování 8 tlumičů, aby si z nich vybral – a pokud ty testy v mediích mají k něčemu být, tak by měly prvně pořádně zoptimalizovat nastavení těch kol a pak teprve udělat finální testování. A čtenářům napsat, jaké je to optimální nastavení a jak se k němu dobrali. Tohle jsou informace, které se blbě hledají a lidem fakt pomohou. Osobně bych řekl, že kroužky jsou ještě plně v rámci možností nastavení pro běžného uživatele a občas by nebylo špatné se i dozvědět o vlivu alternativních shim stacků – ale to už byste se asi museli vypravit na výzvědy k závodním týmům, byť by to opět ve výsledku mohlo být dost užitečné, zejména pro lidi se závodními ambicemi, kteří ale nejsou profesionálové.

        • Luky Kuky

          Doufám, že jste zadělal na další BnR tech článek 😉

        • Já s tebou v principu plně souhlasím, jen znovu opakuju, že bych na něco podobného potřeboval několik měsíců, nebo partu „zkušebních bikerů“ a navíc zkušených bikerů. Ale neříkám, že mi to nevrtá v hlavě… Asi by se dal udělat rozbor vlastností vybraných tlumičů, modelově DVO a RockShox a na nich vyzkoušet různá nastavení velikosti komor. DVO bych mohl testovat na RB Bandit, RockShox na Specialized Enduro 650b, které bude brzy druhým redakčním kolem na dlouhodobé pozorování 😁 Takže jo, něco zkusím dát postupem času dohromady!

          • Petr

            Prima – díky, budu se těšit!

            Sebrat víc aspoň zkušených bikerů by nemuselo být tak těžké – přece bikových kamarádů máš dost, ne? A průměrování přes víc lidí by bylo taky super, protože to trochu lépe pokryje rozpětí osobních preferencí.

            A k těm červíkům do hlavy: to srovnání zrovna třeba s Avalanche (případně ty shim stacky) by mohlo být taky zajímavé :-))