Velký test tlumičů BnR | nr. 2 – Fox, DVO Coil

#VelkyTestTlumicuRnRNáš velký test tlumičů je skutečně velký, proto jsme jej rozdělili na dvě části, abyste si studium jízdních vlastností jednotlivých tlumičů mohli lépe rozložit a lépe je strávit. V úvodní části jsme si představili metodiku testování a také tlumiče RockShox a DVO, nyní se pojďme blíže podívat na Fox a DVO Jade s pružinou a celou tuto základní část uzavřít.

Testované tlumiče – délka 216/63 mm

Řazeno dle pořadí v testu

#VelkyTestTlumicuRnR

Fox Float X EVOL Factory Kashima (horní ložisko na jehličkách)

Nebudu vám nic nalhávat… Tlumiče Fox jsem měl svého času rád, považoval jsem je za špičku oboru, posledních několik let ale jejich filosofii příliš nechápu. Jednoduše mi jejich projev, podobně jako u posledních vidlic Fox, příliš nesedí. Vysloveně problém, a to notoricky opakující se na mnoha kolech, mám s tlumiči řady EVOL s rozšířenou vzduchovou komorou. Fox řady EVOL mi nevadil snad jen na stroji Yeti SB5c, kde fungoval krásně, i když to možná bylo jen sofistikovanou konstrukcí zadní stavby.

Uznávám, že tento začátek není příliš pozitivní a to i s přihlédnutím k faktu, že zmíněný tlumič Fox Float X je osobním majetkem Petra Heiníka. Petr ale není žádný suchar a rozhodně mu nevadí, když má někdo jiný názor. Navíc jak už jsem psal několikrát u tlumičů či vidlic Fox – nejsou vysloveně špatné, jen mně osobně nesedí. Chápu a uznávám, že někdo jiný může jejich projev považovat za to pravé ořechové!

K obecnému úvodu dodám snad jen tolik, že tento konkrétní tlumič si Petr Heiník osadil jehličkovým ložiskem, pouze jedním a logicky umístěným v horním oku, které se v průběhu zdvihu otáčí výrazně více než spodní. Krok je to jistě smysluplný a je třeba uznat, že když jsem tento tlumič usadil do rámu, nafoukal a prostříkl olejem Fork Juice, byl jeho chod zkoušený „na sucho“ rukou na parkovišti až neskutečně máslový. Až tak tomu ale bohužel nebylo za jízdy, nebo alespoň ne vždy.

#VelkyTestTlumicuRnR

Foukáš až praskne(š)!

Filosofii extra velkých vzduchových komor na jedné straně chápu – jedním z argumentů je i skutečnost, že velká komora se dá snadno zmenšit a tak vyladit dle individuálních požadavků. Na straně druhé mi to, co předvádí zrovna Fox, hlava nebere! Mně prostě nepřijde normální foukat 260 psi při mých cca 80 kg hmotnosti s tím, že těžší jezdci si musí koupit extra pumpičku, jelikož běžné kousky končí na hodnotě 300 Psi*. Ano, Fox DYAD na stroji Cannondale Jekyll se fouká ještě víc, ale tam to člověk tak nějak pochopí díky specifické konstrukci tlumiče. Ale tady! No nic, nebudu už dále brblat, jde se jezdit!

*Ostatně Fox EVOL i RockShox DebonAir mají posunutou hodnotu maximálního tlaku z běžných 300 psi na 350 psi.

V první části zdvihu, a to se musí Foxu nechat, byl tento konkrétní kousek s jehličkami hezky aktivní a citlivý. V otázce vnímavosti by i on mohl soutěžit s DVO a RockShoxem a bylo by to asi dost vyrovnané. V tomto směru palec nahoru i z mého pohledu milovníka stylu „cadillac“.

#VelkyTestTlumicuRnR

Tvrdě, ale od srdce!

Dále už se ale pohybujeme v režimu „klasika Fox posledních let“. Tlumič Float X EVOL je ve svém projevu ve středním rozsahu znatelně tužší a méně aktivní než vzduchová konkurence DVO či RockShox. Já vlastně neříkám, že je to špatně, jelikož je Fox na druhé straně zkraje, uprostřed i na konci kroku výrazně stabilnější, dokonale čitelný a vždy jistý. Žádné žvýkání, žádné zbytečné propady, jen pevná opora v nohách a akce jen tehdy, kdy je to skutečně potřeba.

Tím je myšleno, když se zadním kolem mlátíte hlava nehlava o kořeny, kameny a jiné lesní atrakce. Fox Float X, s jehličkami i bez nich, má zkrátka rád tvrdou jízdu, ostrou akci a nesmlouvavé nasazení. Pokud jste jezdci, kteří z kopce létají rychle a pilotují tvrdě, budete spokojeni. Stejně tak si myslím, že vás Fox potěší, máte-li rádi vzdušnou akrobacii a požadujete jistou oporu při odrazu a také při dopadu. Vyhovuje-li vám tužší kancelářská žide, budete zde jako doma, naopak pokud vás vždy zláká babiččin klasický ušák, nalaďte se na vlnu DVO nebo RockShox.

#VelkyTestTlumicuRnR

Progrese co to snese!

Nejmenší problém nemá Fox Float X ani s tvrdými dopady a jinými velkými nárazy. I v tomto směru je hodně jistý, tuhý a pevný. Velké rázy zvládá skutečně bravurně, avšak k tomu, abyste u něj dosáhli skutečného dna, budete potřebovat poctivé terénní výzvy, nebo výrazněji zvýšit hodnotu sagu. Respektive ani měkčí nastavení v tomto směru moc nepomáhá, jak jsem zkoušel vybaven velkým batohem s fotovýbavou a nezměněným tlakem. Pak se jen začátek stane víc houbovitým a na konec kroku to nebude mít žádný zásadní vliv.

Naopak při vhodném tlaku je zadní partie s Foxem Float X poměrně umírněná, proto není třeba dlouze spekulovat nad páčkou ProPedalu, či jak tomu vlastně dnes Fox říká, navíc s počtem téměř 3×3 kombinací. Stačí nechat výchozí jedničku, v delších výjezdech občas cvaknout střední mód a nebo na tuto páčku vůbec nesahat.

Poslední zmínka, čistě praktická. Co se Foxu moc nepovedlo, je zapuštění kolečka odskoku pod horní oko tlumiče. U RB Bandit se k němu člověk ještě docela dostane, i tak ale bylo snazší otáčet s ním pomocí delšího tenkého imbusu. Když si ale vzpomenu na Rocky Mountain Altitude, zde jsem musel vymýšlet různé zapeklité fígle, nebo tlumič prostě povolit a přední oko vysunout z jeho běžné polohy, což je při ladění tlumení dost nepraktické!

FOX Float X EVOL Factory – základní údaje

  • Hmotnost – 440 g
  • Tlak (jezdec 80 kg) – 260 psi

FOX Float X EVOL Factory – v bodech

  • Nesmyslně vysoký základní tlak (260 psi – 80kg jezdec)
  • Při zkoušce nasucho luxusně jemný krok
  • Základní citlivost dobrá, stejně jako prvotní akce v terénu
  • Ve středním rozsahu je akce o poznání slabší, tlumič je ale zase o poznání jistější a stabilnější než DVO a RockShox
  • Nepropadá se do zdvihu, nikdy!
  • Má rád hodně, hodně tvrdou akci!!
  • Dobře zvládá tvrdé dopady, působí jistě, dorazu ale hned tak nedosáhne
  • Dobrá volba pro jezdce s ostrým jízdním stylem, kteří chtějí kolo více cítit, nebo kteří často skáčou
  • Hodně nepraktické zapuštění kolečka odskoku
  • Vzhledem k funkci zbytečně mnoho možností nastavení tlumení komprese (páčka)

#VelkyTestTlumicuRnR

reklama

DVO Jade Coil (pružina Fox 500 liber)

Poslední zkoušený tlumič, alespoň v této první sérii, byl ze zcela jiného těsta, než všechny ostatní, jelikož se jednalo o „brutální“ pružinový kousek DVO Jade. První, co mě šokovalo, když jsem jej dostal do ruky, byla hmotnost. Později zváženo 910 g! Je to dvojnásobek oproti skoro všem ostatním vzduchovým kouskům v našem přehledu.

Samozřejmě si jsem vědom faktu, že jsou na trhu i lehčí pružiny jako takové, titanové, nebo moderní „superocelové“ od Foxu či Cane Creeku a také, že právě zmíněný Cane Creek nově nabízí tlumič DB Inline Coil s hmotností okolo 500 g.

To je vše hezké a zajímavé, i když pružinový tlumič bez expanzní nádobky, dle mého, ve své podstatě postrádá smysl. Každopádně o co mi šlo především, bylo vyzkoušet, alespoň modelově, jak se bude RB Bandit 675 chovat s pružinou a jak velký to bude rozdíl proti běžně používanému vzduchu. Navíc, když jsou dnes pružiny na enduro kolech opět v kurzu!

#VelkyTestTlumicuRnR

Když ti chybí pérko

Nebudu chodit dlouho okolo horké kaše a hned přiznám, že jízda s pružinou byla mimořádným zážitkem. Nejprve ale ještě trochu praktických poznatků před jízdou. Pružinový tlumič je na jedné straně hezká a lákavá věc, na straně druhé ale potřebujete mít na výběr z několika tvrdostí pružin, abyste si odpružení nastavili dle své fyzické stavby a jízdního stylu.

Petr Heiník, který si toto DVO Jade pořídil pro sebe na testování, si postěžoval, že s dostupností pružin v daném rozměru je to bída, že aktuálně sehnal jen variantu 500 liber a to ještě od Foxu, nikoliv originál DVO. I když v tomto směru jde o problém kosmetický (výrobce). Horší je ten faktický s tvrdostí. Pro něj osobně se zdála být pětistovka až moc měkká, mně se ale zdálo, že s ní mám při lehkém dotažení předpětí sag na optimální hodnotě cca 30 %.

#VelkyTestTlumicuRnR

Točím sem, točím tam

Nastavení sagu zde může být výrazně snazší, když vám sedne pružina, nebo naopak o dost složitější než u vzduchu, když vám pružina nesedne, vy musíte shánět novou a ještě ji pak relativně pracně měnit. Tímto úkonem ale ladění funkce u DVO Jade Coil teprve začíná. Dále zde máme tlumení odskoku, ale také komprese ve dvou krocích (Low/High Speed).

V mém případě jsem si odskok nastavil dle citu, vysokorychlostní kompresi nechal víceméně zcela otevřenou a pak jsem si hrál už jen s nízkorychlostním tlumením stlačení. Zde máte k dispozici dohromady 4,5 otáček ovládacího kolečka, přičemž jsem se postupem času dobral ke zjištění, že po zhruba dvou otáčkách je tlumič příjemně jistý na začátku, přitom vysoce vnímavý a aktivní. Tedy na poměry pružiny.

Když jsem ale potřeboval někde skutečně jezdit, nejen z kopce, dobral jsem s k hodnotě tří až čtyř otáček, aby zadek nebyl jako žvýkačka nalepená na podrážce vaší boty. Tímto ale zase člověk přišel o trochu mechového začátku, jaký umí naservírovat jenom vinutá pružina.

#VelkyTestTlumicuRnR

Vzduchový, pardon, ocelový polštář!

Tolik předstartovní přípravy a ladění chodu samotného tlumiče, kterému by se hodila páčka T3 jako je na DVO Topaz Air. Tedy v případě, že by se mělo jednat o enduro variantu, ideálně s podstatně sníženou hmotností. Jakože jinak za páčky zamykání rozhodně neoroduju, ale tady by to sakra bodlo!

S ohledem na jízdní projev to byla úplně jiná písnička než se vzduchem. Tlumič DVO Jade je neskutečně citlivý a aktivní již na samotném začátku. Vzduchové tlumiče se mohou snažit jak chtějí, ale tohoto asi nikdy nedosáhnou. Zároveň je DVO až neskutečně aktivní a snaživý ve vyšších rychlostech na výrazně rozbitých trailech. Skoro bych chtěl zopakovat větu o dva řádky výš. A ještě k tomu se úžasně chová, když vletíte do pořádného „bordelu“ nebo když tu a tam zadní kolo schytá pořádnou pecku.

Ve výsledku jsem byl překvapený, jak často jsem rukou posouval kontrolní kroužek od spodního gumového dorazu! Na druhé straně je to vlastně logické a očekávatelné. Vinuté pružiny jsou prostě lineární a v tomto případě to krásně dokazuje, že to s progresivitou zadního zavěšení RB Bandit není až tak žhavé, jak se píše na diskusních fórech! Hodně záleží na tlumiči.

K tomu všemu ale musím dodat i tolik, že přestože jsem dle „exaktního měření“ dosahoval konce kroku mnohem častěji než s kterýmkoliv vzducháčem, neměl jsem pocit, že bych nějak často fakticky narážel na doraz, až by to třískalo do samotného rámu. Letci a skokani by asi měli sáhnout po tvrdší pružině, případně by se pro ně nabízela ještě možnost pohrát si s vysokorychlostní kompresí.

#VelkyTestTlumicuRnR

Měkký až stabilní

Co mě překvapilo, byl fakt, že když si člověk na projev pružiny zvykl, neměl pocit, že by se zadek při manévrování s kolem nepříjemně propadal, či byl hůře čitelný jako v určitých fázích s RockShoxem Monarch Plus. Bylo potřeba si na projev pružiny zvyknout, dát jí co potřebovala, ideálně plynulou jízdu, vyšší rychlost a obecně tvrdší zacházení, pak si člověk připadal jako v sedmém nebi. Naopak pomalé trialové sekce jí moc neseděly.

Ač jsem byl z projevu pružiny na DVO Jade unesen a ačkoliv se mi líbil projev tohoto tlumiče v náročném terénu, nevyváží to v mých očích nedostatky, které s sebou takovéto řešení přináší. Předně je zde hmotnost přes 900 g, což je vážně hodně a to nejsem žádný gramhonič. Navíc je zde komplikace s případným doladěním tuhosti, které lze řešit vlastně jen výměnou pružiny za jiný kus. A nakonec nelze pominout ani fakt nepříjemného pohupování ve výjezdech a na přejezdech.

Stále tvrdím, že je RB Bandit 675 sám o sobě dost efektivní, přesto při jízdě s pružinou se nelze ubránit neustálému pocitu houpání se jako na mořské hladině. Trochu pomohlo utažení nízkorychlostní komprese, pak se s DVO Jade daly zvládnout i delší přejezdy a delší stoupání na mých oblíbených brdských trailech. Člověk si ale musel dávat sakra pozor, aby seděl naprosto v klidu a šlapal strojově do kruhu. Prohřešky proti cyklistickému bontonu se zde netolerují!

DVO Jade Coil – základní údaje

  • Hmotnost – 910 g (s pružinou Fox, tabulková „suchá“ hmotnost 425 g)
  • Tvrdost pružiny (jezdec 80 kg) – 500 liber

DVO Jade Coil – v bodech

  • Citlivost zkraje je skutečně úžasná
  • Luxusní je akce ve středním rozsahu a ještě lepší v náročném terénu
  • Střední, velké i gigantické překážky mizí jako mávnutím kouzelného proutku – tohle musíte zažít!
  • Vcelku jisté jsou i dopady, přestože se tlumič snadno zhoupne až konec kroku (dala by se použít tvrdší pružina nebo utáhnout High-Speed komprese)
  • Tlumiči hodně sedí rychlá a tvrdá jízda
  • Nepříjemný je ale při šlapání na silnici – dost se houpe
  • V terénu naopak měkčí projev nevadí
  • Při technické pomalejší jízdě je aktivita někdy na obtíž
  • Občas je cítit nesouhra se vzduchem vepředu, proto by se hodila pružina na obou frontách
  • Účinné a praktické je tlumení LSC, celkem 4,5 otáček
  • Dvě jsou akorát pro běžnou jízdu, 3-4 otáčky pro jistější odezvu při šlapání do kopce
  • Luxusní by bylo mít páčku a tři režimy jako u Topazu
  • Váha 900 g! Stojí to za to?
  • Pocitové žvýkání a jiný rytmus při šlapání jsou otázkou zvyku a priorit

#VelkyTestTlumicuRnR#VelkyTestTlumicuRnR

#VelkyTestTlumicuBnR – závěr

„…Jdeme do finále a poslední tóny zní!“ Sakryš, to je zase jednou elaborát jako blázen, ale stručnější jsem to napsat asi nemohl, i když jsem si chvíli říkal, že budou stačit jen odrážky 😀 Každopádně poznatků bylo více než dost, jelikož každý tlumič má svůj jasně daný charakter a rozhodně nelze říci, že by byly dnešní produkty v tomto směru uniformní a dělané jako přes kopírák. Tak tomu rozhodně není!

Pokud bych to měl shrnout, pak mě osobně nejvíce sedělo DVO Topaz Air a rozhodně to není proto, že tento tlumič na našem kole zůstane! Je to tím, že Topaz nabízí vysokou citlivost, poctivou akci, nebojí se proběhnout se až ke dnu, přitom je ve středním rozsahu dostatečně stabilní a poskytuje jezdci dostatečnou odezvu. Oproti tomu třeba kousky RockShox Monarch Plus nejsou špatné, jen nejsou ve středním rozsahu až tak jisté, zato ale možná o něco lépe kopírují povrch při rychlé jízdě po špičatých kamenech apod.

RockShox Monarch Plus je ideální varianta pro jezdce, kteří se rádi drží u země a se svým kolem příliš neskáčou. Naopak pokud chcete jezdit hodně tvrdě a pokud chcete skákat, létat a tvrdě i měkce přistávat, doporučil bych vám Fox Float X. Mám k němu sice sám za sebe řadu výhrad, co se mu ale musí nechat, je jeho stabilita, jasná odezva a velká jistota při tvrdých dopadech.

A konečně pokud chcete zkusit něco úplně jiného, pokud vás více lákají bikeparky s lanovkou, než nekonečné bušení do pedálů s vidinou desetiminutové jízdy dolů z kopce, pak určitě vyzkoušejte pružinu. Třeba zkoušené DVO Jade Coil. K ní si ideálně pořiďte i pružinovou vidlici, klidně na 170 mm. Třeba Fox 36 Vanilla, RockShox Lyrik Coil, nebo něco od Marzocchi! Jestli se ještě něco takového dá vůbec sehnat 😉

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • jan

    Dakujem velmi pekne za Vaše postrehy !
    Uvažoval som nad foxom, ale kedže vôbec neskáčem, ale o to viac milujem zjazdy poriešim v budúcnosti ten rock shox.
    Mimochodom jazdím na spešli pitch pro 2010, myslíte že to bude dobrý upgrade ? Doterajší fox RP2 je dobrý ale predsa to chce už väčšiu komoru a ten corset vorsprung tu ani nezoženiem.

    • Petr

      Mám Pitch 2008 taky s RP2 a myslím, že problém nebude
      velikostí komory (naopak) ale s nastaveným kompresním útlumem tlumiče na
      střední hodnotu. Pitch je poměrně hbité kolo co jde za pedálem a je to myslím
      právě tím implicitně nastaveným kompresním útlumem. Nevýhoda je, že zadní
      stavba je poněkud tupá a ze začátku zdvihu méně vnímavá. Probudí se až na
      větších rázech. Trochu mi to vadilo, tak jsem při servisu tlumiče nechal snížit
      kompr.útlum na nízkou hodnotu a byl to velký rozdíl, najednou se to chovalo
      daleko citlivěji. Začal jsem ale chodit k dorazu (sem tam nějaký skok si
      neodpustím). Musel jsem proto do komory dodělat vložku pro zmenšení jejího
      objemu, tu největší co Fox do RP2 povoluje. Výsledek byl výbornej, zadní stavba
      citlivá a zvýšením progresivity jsem předešel dorazům. Bohužel s tím snížením
      komprese se sníží také účinek Propedalu, kterej přestane mít prakticky vliv.
      Jelikož jezdím dost i do kopce, tak mě to štvalo. Kolo bylo do kopce znatelně
      línější. Vrátil jsem se proto na střední kompresní útlum. Teď mě ale zase
      začíná mrzet ta snížená citlivost, takže zvažuju návrat k nízkému kompr.útlum.
      Respektive uvažuji o tlumiči, kterej bude v otevřeném módu citlivej (a
      progresivnější) a půjde u něj zapnout účinné kompresní tlumení pro výjezdy.
      Zvažoval jsem tedy Monarch Plus. Zas je mi líto dávat ty peníze když RP2jka funguje
      :-/

    • Ahoj, obsáhlou odpověď na svou otázku najdeš v dalším příspěvku od jednoho z čtenářů (díky za něj). Každopádně pokud si chceš udělat radost zkusil bych to. Jen pozor na to tovární nastavení u nového tlumiče, i když i to se dá nechat přenastavit. Každopádně možnost užít si plnou aktivitu cestou dolů, případně pořešit vložky do hlavní komory a výjezdy realizovat s páčkou komprese přepnutou na druhou polohu je také cesta. Takhle třeba funguje Kona Process 153 a sám jsem překvapen, že mi to vlastně nevadí. Ve střídajícím se terénu nechávám tlumič otevřený, na sdlouhé výjezdy ho přivřu, dolů zase otevřu a užívám si jeho aktivitu!

      • jan

        A ten Dvo by pasoval do môjho rámu ?
        Píšeš že je super nastavitelný. Nehúpe sa do kopca ? Pretože fox rp2 je v tom výborný ale dole kopcom ak ho otvorím a povolím rebound tak ma vyhadzuje zo sedla pri velkých jamách a ked ho naopak pritvrdím tak moc nežehlí terén.
        Proste je Dvo lepšie ako fox rp2 ?

        • To je těžké zhodnotit jelikož si na projev RP2 na Pitchi nepamatuju. Obecně platí, že by se moderní tlumič měl dát snáze nastavit podle charakteru daného kola a jak už jsem psal, nechat ho třeba více aktivní, užívat si z kopce a na delší výjezdy zamknout nebo přivřít. Toto by splnil jak DVO tak RockShox a ještě si můžeš hrát s objemem komory 😉

        • Petr

          Dovolám si ještě přidat svůj názor. U RP2 jsem vypozoroval stejné chování. Problém je, že ač by to tak nemělo být, tak nastavení odskoku bohužel ovlivňuje i kompresní útlum. Tj. když přidáš rebound tak tlumič ztrácí citlivost. Podle mě to je tím, že cesta oleje využívá při kompresi i částečně cestu oleje při reboundu. Je to zvláštní, protože ze schématu tlumiče to vypadá, že při kompresi by měla být rebound cesta kompletně uzavřena. Ale nevím jak to je ve skutečnosti. V Bikelive mi potvrzovali, že to vliv má, ale prý minimální. S tím ale úplně nesouhlasím, vliv je dost znatelný. A docela to vadí.
          Nicméně problém u těchto „inline“ tlumičů je zřejmě omezený vnitřní prostor pro zástavbu kompresního i expanzního okruhu a z toho plynoucí omezení v možnosti nastavení a nezávislosti obou okruhů. U tlumičů, které mají externí expanzku by tyto okruhy měly být lépe odděleny (víc prostoru) a být snad nezávislé. Aspoň jsme to někde vyčetl 🙂 Ví o tom někdo více? Kvůli tomuto chování pořízení tlumiče s ext.expanzkou zvažuji a nerad bych se sekl. Dík.

          • jan

            Dík za tvoj postreh, ja si myslím že aj ten corset vorsprung by nám určite pomohol. Keby tu bol aspoň dostupný.
            Napr. na pinkbike ho testovali a zaznamenali obrovský rozdiel medzi pôvodnou komorou a corsetom v prospech samozrejme corsetu. Spomínam to tu preto lebo by to bolo pre nás oveľa lacnejšie riešenie ako kúpa nového tlmiča. Navyše, keď nás nasilu tlačia do 27,5.

          • Petr

            Já ten přínos Corsertu vidím hlavně v možnosti zvětšení objemu komory a tím možnosti zvýšení linearity. Dále ve snadnějším ladění linearity/progresivity pomocí vložek. S tímto ale u Pitche probém nemám. Komora RP2 se dá vložkovat snadno a takřka zadarmo. Možná to nižší tření bude mít jakýsi efekt. Hlavně ale ten Corset neudělá nic s kompresním tlumením a v tom vidím hlavní problém jeho necitlivosti. Ty pozitivní zkušenosti s Corsetem budou podle mne záviset na čem to testovali jak byl ten tlumič nastaven v tlumicí části. Je to ale jen můj laický pohled.

          • Dle mého selského rozumu a zkušeností bych řekl, že v tomto by se tlumiče s a bez expanzky zrovna lišit neměly. Základnu konstrukce vnitřního „toku oleje“ by měla být v principu stejná. Rozdíl je třeba u tlumičů jako je Fox Float X2, který má zcela specifické řešení toku oleje. Každopádně problém může být v konkrétním tlumiči (daném modelu) i třeba v tom

          • Petr

            V tom případě chápu přítomnost externí expanzky zejména jako možnost použít větší množství oleje a oddálit jeho nežádoucí zahřívání při dlouhých sjezdech. Je to tak? No vlastně bývají na expanzce i nějaká kroutítka navíc (bottom out apod.), takže i toto bude asi benefit. Jak to prosím vnímáš ty?
            No a ještě jsem tě chtěl poprosit – jelikož máš značné zkušenosti s různými tlumiči, tak by mne zajímalo zda jsi pozoroval vliv nastavování reboundu i na kompresní útlum tlumiče, tak jak jsem to psal výše u RP2. Nebo to je problém jen u RP2, případně jen u mého kusu? Dík.

          • Petr

            …abych se přesněji vyjádřil – zda jsi toto pozoroval i jiných tlumičů…

          • S tou větou o zahřívání oleje jsi to přesně vystihl. Respektive jde o to, aby měl olej kam utéct, když se tlumič stlačí, aby měl více místa. V expanzce je obvykle plovoucí píst, který hlídá, aby olej nepěnil, přitom měl prostor pro to cestovat sem a tam. Jinak efekt, že by mělo nastavení odskoku výrazný vliv na citlivost tlumiče, jsem zatím nikde nezaznamenal.

          • Petr

            Dovolím se dát odkaz na článek kde zástupci od Foxe i od Rockshoxe poukazují na rozdíly v provedení tlumicích okruhů u tlumičů s/bez expanzky:

            http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/trail-tech-what-type-of-rear-shock-is-right-for-you-39180/

            Fox: „The Float X has more oil volume than the standard Float CTD and distributes the damping loads between two valve circuits“

            RS: “The Monarch Plus damper has two compression circuits (one on the shaft and one in front of the internal floating piston)…“

            Rozdíly tam tedy nějaké budou. I když ne třeba zrovna v oddělení kompresní a expanzní části.

          • Zajímavé, díky za doplnění 😉

  • Roman

    Nejezdil jsem RB s jiným tlumičem, ale s monarch + mě přijde, že kolo lítá dost dobře. Narozdíl od jiných kol na něm můžu skákat i vyloženě trailsové skoky bez dřiny, tak by mě zajímalo proč vlastně není vhodný pro letce? Dík

    • Jestli ti takto sedí, tak super! Spíš jsem chtěl poukázat na to, že třeba s Foxem to bude pro skokany lepší varianta. Ale na druhou stranu jak zaznělo v diskuzi, pomocí vložek do vzduchové komory lze i Monarch vyladit a jeho chod dost změnit!

  • Jiří

    Náhodou nepřibude srovnání s CC DB Air?

    • Hlavně ne CC DB Inline Air! Ten vážně nemám rád. To už radši CC DB Inline Coil… CC DB Air by byl zajímavý, nemáme ale žádný kousek k dispozici, leda, že by se něco objevilo u Petra Heinika.

  • Tomáš

    Škoda, že jste nepřidali nynější etalon vzduchových tlumičů fox float x2. Na většine rámů pry funguje parádně (třeba VPP biky konečně dostanou oporu uprostřed zdvihu) a je to velký pokrok oproti standardním tlumičům jako je monarch apod.

    • Jo, uznávám, že by to bylo zajímavé, pokud by se mi podařilo jej naladit 😀 Ale je to jako u Cane Creeku, testovali jsme co bylo k dispozici. Pokud se mě nebo Petrovi z RB dostane do ruky i Float X2, tak si myslím, že jeho hodnocení můžeme ještě dodělat 😉