Shock Therapy – na návštěvě ve vyhlášené dílně

Každý z nás občas řeší, kam dát svého jednostopého miláčka, když se na něm něco pokazí a člověk si to zrovna není schopen opravit sám. O to hůř, když se jedná o problém s odpružením, kde se mnohdy dlouho čeká a výsledek je nejistý, či nepřiměřeně drahý. Naštěstí lze najít i jiné řešení.

Osobně jsem se nedávno vypravil na návštěvu do dílny Shock Therapy, kde Vašek a jeho kolega Tomáš řeší především to, jak kola, ale také motorky (zejména jejich odpružení) skutečně opravit nebo vylepšit, aniž by pouze měnili staré díly za nové, vyměňovali celé sady a poté si účtovali horentní sumy.

Je to dáno zřejmě i tím, že kluci sami začínali hodně skromně, v maličké dílně s pár kousky nářadí a až časem se přesunuli do trochu větších prostor. Stále zde ale není místa nazbyt, proto se musí vše přizpůsobit daným podmínkám. To ale neznamená, že by se na něčem zbytečně šetřilo. I do malé dílny se totiž vešel malý soustruh nebo zmenšené varianty vybavení pro sváření různých kovů (hliník, ocel, titan…).

Kluci z Shock Therapy jsou živým příkladem toho, jak lze z minima vykřesat maximum. Maximum také dělají pro své zákazníky, s nimiž se snaží udržet co nejbližší a pokud možno nanejvýš osobní vztah. Ono už jen heslo na jejich webu „Ozvi se kdykoliv a s čímkoliv“ hovoří za vše. Pojďme se tedy kombinovanou formou vyprávění a rozhovoru podívat na to, co vše se zde odehrává, jak to začalo, jak to pokračuje a kam to směřuje.

Současné prostory dílny Shock Therapy jsou skutečně skromné, ale aktuálně dostačující.

Při správném uspořádání se sem vejde všechno potřebné nářadí.

A místo je i na dvě brusky, protože brousit, čistit a leštit je stále co.

A tak jsem si koupil první sadu nářadí…

„Začínal jsem v roce 2012 s tím, že jsem se rozhodl dělat konečně sám na sebe. Pořídil jsem si proto první sadu nářadí na vidlice a odpružení, sehnal si jednu malou místnost, kde bych mohl pracovat, a začal tuto informaci šířit především mezi své známé. Věřil jsem, že to vyjde, ale i tak jsem byl příjemně překvapený, že zájem o moje služby rychle narůstal a já mohl, nebo spíš musel, postupně rozšiřovat zázemí.“

„Z miniaturní dílničky jsem se přesunul do současných prostor a již teď je jasné, že zde nebudeme navždy. Budeme potřebovat dále růst, aby se nám do dílny vešlo jak veškeré potřebné nářadí a vybavení, tak i kola, která čekají na servis,“ popisuje samotný počátek dílny Shock Therapy (facebook) její zakladatel Vašek Kalhaus.

Z toho, co mi dále vyprávěl, bylo zajímavé poslouchat, jak se s každou další zakázkou postupně rozrůstalo jeho dílenské vybavení, což bere jako přirozenou součást existence svojí dílny. Respektive je zde hodně znát, že se každá vydělaná koruna důsledně otáčí v ruce a ve většině případů je vrácena zpět do dílenského soukolí, ať již ve formě dalších kusů nářadí, soustruhu, různých polotovarů nebo jako úspora pro pořízení nových a větších prostor či na vývoj vlastní…*
*O tom až dále v textu!

reklama

Základem v servisu odpružení jsou hlavně kvalitní oleje a jiná mazadla…

Množství maziva je přitom potřeba přesně odměřit.

Když něco nemáš, je snazší si to vyrobit!

Drahé není jen moderní odpružení jako takové, ale také různý servisní materiál (sady těsnění, originální planžety, či spíše celé patrony apod.) a rovněž dílenská výbava. Vašek je přitom člověkem šikovným a důvtipným, proto než by spoléhal na drahé a někdy i dosti zdlouhavé dodávky originálních dílů, je schopen si spoustu věcí vyrobit sám.

„Jednou z prvních větších investic do dílny samotné byl miniaturní soustruh, který používám skoro denně. Člověk při rozebírání tlumiče nebo vidlice často narazí na nějakou věc, kterou je potřeba vyměnit, jenže originální díl je těžko dostupný, či se prodává jen v celé sadě. Proč ale utrácet za hromadu materiálu, když potřebuju jeden kousek?“

„Proto jsem si hned zkraje koupil maličký soustruh a začal s jeho pomocí vyrábět různé přípravky pro demontáž a montáž toho či onoho, i různé díly, které potřebuju pro servis. Dnes jsem schopný vyrobit si celou řadu náhradních dílů sám, a to jak z kovu, tak třeba i z plastu. Takto lze snadno, z příslušného materiálu, vytočit tokeny nebo vložky do vidlic a tlumičů, k nimž se tyto díly třeba ani nedodávají. Ladit tak lze ledacos.“

„Všechno se v našich skromných podmínkách vyrobit samozřejmě nedá, proto třeba planžety, jimiž se často řídí průtok oleje, si nechávám vyrábět externě. Je to ale stále snazší, rychlejší a levnější než shánět originální díly. Člověk jen musí znát přesné parametry. Dnes už vím, kam zavolat, když chci, aby mi vyrazili planžetu určitých vlastností. Žádné velké zdržování,“ vysvětluje svůj pohled na věc Vašek.

Zde je pár vidlic, které na stylovém věšáku čekají na „svůj okamžik“.

V Shock Therapy se rádi postarají i o vaši teleskopickou sedlovku.

„Svařuju já, svařuju rád, ocel titan umím pálit…“

Co vše dokáží spravit v Shock Therapy?

Dost mě také zajímalo, jaké všechny opravy se v Shock Therapy dělají, jestli se kluci zaměřují jen na odpružení, na jeho servis či individuální tuning, případně, zda jsou schopni vyřešit i jiné problémy. „V principu dokážeme opravit téměř cokoliv, co je na kole potřeba. Primárně se ale snažíme soustředit na odpružení, které je ústředním bodem našeho podnikání.“

„Ono je také snazší mít v dílně X vidlic, než hromadu celých kol. I když třeba v případě servisu tlumiče jsme radši, když zákazník přiveze celé kolo, aby se zjistilo, jestli není problém třeba v čepech zadní stavby. Případně, abychom věděli, jak dané kolo funguje, či abychom byli schopni přesněji nastavit vnitřní skladbu tlumení, když si to zákazník žádá. Aby prostě sedělo jedno na druhé.“

„Je zkrátka nutné znát souvislosti, než se člověk pustí do práce, jelikož strohé zadání typu ‚potřebuju zvýšit účinek kompresního tlumení‘ by ve výsledku nemuselo mít žádný efekt nebo bylo spíš ku škodě než k užitku.“

„Jinak u vidlic a tlumičů provádíme klasickou údržbu, větší i menší opravy a v zásadě se můžeme postarat i o záruční servis vzhledem k tomu, že máme poměrně dobré vztahy s jednotlivými zástupci velkých značek přítomných na našem trhu. V případě motorek, kterých se nám do ruky dostává také poměrně hodně, často předěláváme kompletní vnitřnosti vidlice, kdy se mění pružinové systémy odpružení za vzduchové. Jednak kvůli možnostem nastavení, jednak kvůli vyšší citlivosti a aktivitě.“

„Ať už se ale řeší cokoliv, vždy jsme v úzkém kontaktu se zákazníkem a vysvětlujeme mu, co se na jeho kole dělá, co se mění a proč. Jen tak se buduje úzký a trvalý vztah a takto se rodí pozitivní reference, které jsou pro nás velice důležité. Ale nejde jen o pozitivní ‚reklamu‘ mezi lidmi. Obecně si myslíme, že zákazník má právo vědět přesně co, proč a jak se s jeho kolem dělo, aby byl jednoduše v obraze.“

Jedna fotostory z Facebooku Shock Therapy (3x foto: Shock Therapy)

Prasklou titanovou pružinu z vidlice Marzocchi bylo třeba lehce zkrátit a zabrousit…

A pak mohla jít zpět, aniž by musel majitel platit X tisíc za novou! 

Další kroky? Vlastní vidlice!

Dalším z hodně zajímavých témat, rezonujícím v hlavách hochů z Shock Therapy, je práce na vlastní odpružené vidlici s plánovaným zdvihem 140 mm a určením pro „plusková“ kola, tedy rozměr 27,5+. „Je to výzva a dost nás to baví,“ uvedl celé téma Vašek. Vidlice by měla být inverzní konstrukce, tedy tzv. up-side-down (nejznámější kousek tohoto druhu v MTB je dnes asi RockShox RS-1 / RS-1 na Specialized Camber S-Works), což kluky láká z několika důvodů:

„Jednak nám přijde, že konstrukce up-side-down vypadá v kombinaci s koly standardu 27,5+ sama o sobě dobře, zároveň máme s tímto řešením bohaté zkušenosti ze světa motorek. Navíc je při našich možnostech snazší postavit inverzní vidlici než její klasickou obdobu.“

„U konvenční konstrukce je nejvhodnější cestou vykovat celé spodní nohy z jednoho kusu a ještě je udělat ideálně z magnesia. Jen tak se dosáhne potřebné tuhosti a hmotnosti. Na to jednoduše nemáme prostředky jak technické, tak ani finanční. U inverzní vidlice chceme naopak zkombinovat hliníkovou konstrukci vnějších nohou (horních), které se zabalí do karbonového kabátku. S řadou nákresů nám přitom pomáhají lidé z ČVUT.“

„Vnitřní nohy budou průměru 35 mm a patky si necháme vykovat. Tlumení bude klasické olejové s běžnými možnostmi nastavení, odpružení zase vzduchové s několika separátními komorami. Tedy pozitivní, negativní a jedna samostatná jako vzduchový doraz. Taková je alespoň prvotní idea. Nebude to nic masového, spíš jsme si chtěli něco podobného vyzkoušet a jsme sami zvědaví, jak to bude fungovat. Prototyp by se měl objevit ještě tento rok.“

Další tři momentky z Facebooku (3x foto: Shock Therapy)

S čím začít? Aneb co vše dokážeme opravit!

Člověk by tomu nevěřil, ale vážně se sem vejde i motorka!

Vylepšit či odlehčit!

Jedno z posledních témat, na které padla řeč, se týkalo různých tuningů odpružení. Je celkem běžné, že se do vidlic vkládají tokeny (vložky) a do tlumičů kroužky pro úpravu charakteru vzduchové pružiny změnou velikosti její komory. Není nic výjimečného ani na tom, když se upravuje tlumící okruh, obvykle kompresní, aby byla vidlice/tlumič aktivnější, nebo naopak stabilnější.

Poměrně běžnou úpravou je vcelku nenáročná přestavba vidlice mazané vazelínou na lehkou olejovou lázeň. Určitou specialitou je nahrazení klasické „loužičky oleje“ ve spodní části vnitřních nohou speciálním mazivem, které svou konzistencí připomíná rozpuštěný med. K tomu se používají tímto mazivem nasáklé pěnové kroužky vkládané na několik míst, konkrétně do těsné blízkosti kluzných pouzder.

Zdaleka ne posledním zajímavým projektem, na němž se kluci z Shock Therapy podíleli, byla stavba speciálních zakázkových kol pro sestavu WÜRTH MTB Racing Team. Jedním z cílů bylo kola pro závodníky co nejvíce odlehčit, přičemž Shock Therapy dostalo na starost odpružení. Konkrétně se podařilo sundat z vidlice RockShox SID XX cca 380 g! A to byl původní plán ušetřit jen něco kolem 200 g!

Hodně se uspořilo demontáží hydraulického lockoutu, své udělalo omezení množství oleje, použilo se „medové mazání“ a podobné lahůdky.

Vašek při práci! *Požádal jsem ho, ať zapne soustruh, aby byla v článku nějaká akce!

*kryt soustruhu je zvednutý jen pro účely focení 😉

Shock Therapy – budeme v kontaktu

Poslední zmíněný případ je sice hodně specifický, zároveň se ale jedná o zajímavý a názorný příklad toho, co vše kluci v Shock Therapy umí a dokáží. Díky svojí návštěvě a této reportáži jsem je měl možnost poznat osobně, i když jsme se z Vaškem už letmo znali z dřívějška, a zjistit, jak to u nich v dílně funguje.

Zároveň jsme se domluvili, že se spolu rozhodně nevidíme naposled a než jsem odešel, padlo několik návrhů na další možnosti, další články a témata. Modelově rozebrat některou dobře známou vidlici (nebo třeba brzdu) a ukázat, jak funguje, co se u ní často kazí, jaká jsou její specifika a co potřebuje k bezproblémovém chodu. O Shock Therapy proto na BikeAndRide.cz rozhodně neslyšíte naposled.


Shock Therapy – kontakty

Ostrovského 3 (Ženské domovy)
Praha 5 – Smíchov 

Tel: +420 728 696 766
E-mail: servis@shocktherapy.cz / info@shocktherapy.cz
WWW: shocktherapy.cz | Facebook

Foto: Štěpán Hájíček (Shock Therapy facebook)

Shock Therapy – reportáž z dílny

Pár kousků, které čekají na servis!

Kluci, úsměv!

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Zdenek

    Proč si Vašek při práci na soustruhu zapíná frézu? 🙂

    • Petr S

      když už, tak bych zapínal frézKu! 😉 ale soustruh je soustruh, o tom žádná! 😀

      • Sorry, já myslel, že jsem to všude opravil! Nevím proč mi tam automaticky (jakože z hlavy) skákala frézKA? Asi mi to znělo lépe něž sou(d)sruh 😛

  • Vlající Střapec

    Ha! USD vidlice… Bravo pánové, tak na to se těším. 🙂

  • Kamil Holub

    Copak asi tak ladili kluci na tom XCMku,ktery tam visi na fotce??? 😉