RB Bandit 675 – revize #1 – 9point8, Industry Nine, SRAM

Bude tomu více jak rok a půl, co je v provozu naše dobře známá „redakční mula“ – RB Bandit 675 – na které zkoušíme dlouhodobou výdrž vybavení a komponentů, nebo čas od času zkusíme i nějakou jinou perličku (např. odpružení Öhlins). S blížícím se koncem roku je přitom ideální čas na zhodnocení dlouhodobé výdrže klíčových součástí.

Vzhledem k tomu, že je výbava našeho kola poměrně pestrá, rozdělíme si toto povídání a hodnocení do vícero částí. V první bych se rád věnoval sedlovce 9point8 Fall Line, kolům Industry Nine Enduro 260 a pohonu – SRAM, Praxis, Connex a chrániči převodníku Los Banditos 675. V dalším díle se můžeme blíže zaměřit na odpružení Manitou Mattoc Pro/DVO Topaz Air, brzdy SRAM Guide RSC, případně obutí Specialized/Maxxis, no a pak uvidíme, co ještě zbude. Sedlo a pedály Chromag, řídítka Answer atd.

RB Bandit 675 v rámci testování odpružení Öhlins.

9point8 Fall Line

Sedlovka 9point8 Fall Line je na redakčním Banditu přesně od chvíle, kdy jsme toto kolo skládali, což bylo zhruba v půlce května roku 2016. Tedy skoro více jak rok a půl! Na původním tesťáku RB IQ575 jsme totiž nechávali sedlovku KS Lev Integra, jelikož jsme na nové kolo chtěli něco mimořádného, něco zajímavého, něco neotřelého a hlavně něco, co vydrží! Zatím se zdá, že to vychází!

Prvotní instalace sedlovky 9point8 Fall Line nebyla sice úplně snadná, ale v principu stačí pozorně následovat návod a dáte to v klidu sami doma bez externí pomoci „odborníků“. Nebudu ji zde popisovat krok za krokem, i když mě napadá, že bych mohl časem připravit stručný návod „jak na to“. Boj s instalací vedení jsem přitom sváděl hned dvakrát. Poprvé, když byla sedlovka nová, to šlo zcela hladce, podruhé, když jsem urval lanko! To jsem s tím pak chvíli bojoval.

Tedy alespoň v situaci, kdy jsem si myslel, že to dám sám podle oka. Pak jsem ale rezignoval, vytáhl návod, kde je přesně nakreslené a okótované umístění ovládacího prvku na lanku, načež to šlo ráz na ráz! Znáte heslo: „RTFM“ – Read The Fuc…g Manual!

Sedlovka 9point8 Fall Line má dosti unikátní řešení zámku sedlovky. Úhel sedla jistí klasické dva šrouby (vepředu/vzadu), ližiny jsou přitom stahovány jedním šroubem z boku, díky čemuž lze nezávisle nastavit sklon a posun sedla. Navíc oproti jiným sedlovkám se zde nestává, že by v zámku křupalo! Zázrak!!!

Páčka – evoluční stupeň jedna, dva a tři…

Vcelku zajímavý příběh se váže k ovládací páčce. Zprvu jsme používali standardní kousek (ThumB), který byl přibalen k sedlovce. Originální páčku přitom bylo možné upevnit na řídítka buď „na kolmo“ (pro případy kdy byste měli vlevo řazení), nebo rovnoběžně (na místo levého řazení). Samotná páčka přitom po prostém přetočení do rovnoběžné polohy docela trčela do prostoru, díky čemuž nebylo ovládání tak příjemné, jak by být mohlo.

Proto jsem po chvíli objednával adaptér pro usazení ve stylu „1x“, tedy drobný dílek, který umožní otočit objímku a páčku schovat pod řídítka do výrazně přirozenější polohy. Cena tohoto dílu je vcelku rozumných 490 Kč (www.protocycles.cz). Jedinou „morální“ nevýhodu představuje hlava šroubu na objímce, která nehezky vykukuje hned vedle objímky brzdy. Ale to je jen estetický detail.

Pokud by vás toto rozčilovalo, mohu doporučit třetí alternativu v podobě páčky 9point8 Digit, jejímž výrobcem je značka Wolf Tooth. Ovládání Digit přitom existuje jak se samostatnou objímkou, tak i v provedení pro přímou instalaci na objímku brzd Shimano, případně SRAM. Cena je zde ale trochu vyšší – 1 950/2 150 Kč (objímka nebo Shimano/SRAM), ale podle mého stojí za to. Zkusil jsem ji na jiném kole, je krásně po ruce, snadno se ovládá a dobře vypadá.

Původní vystouplé usazení páčky 9point8 ThumB

Aktuální usazení utopené více pod řídítky s adaptérem „1X“.

Esteticky se mi říliš nelíbí výrazný šroub objímky ovládací páčky.

Elegantní a hlavně příjemný upgrade – páčka 9point8 Digit od Wolf Tooth.

Co ti chybí?

Z hlediska funkcionality jsme se sedlovkou 9point8 Fall Line neměli za rok a půl jejího dosti intenzivního provozu (jaro, léto, podzim, zima / sníh, bláto, slunce, prach…) jediný vážný problém. Občas se stane, že se sevření jejího zámku povolí a ona vyjede. Nejčastěji při změně teplot, třeba když jsem s kolem nocoval v autě. K nápravě přitom stačí málo: zasunout a zasednout sedlovku; zmáčknout nadoraz ovládací páčku a vydržet takto třeba deset vteřin. Po takovémto „lehkém resetu“ se zámek obvykle zase rozhýbe a vše znovu funguje na jedničku.

Jedinou skutečnou závadou bylo, když jsem při jedné vyjížďce utrhl lanko. U původní páčky 9point8 ThumB je hlavička lanka usazená v páčce a ta se mi právě utrhla. Zbytek vyjížďky jsem proto sedlovku ovládal pomocí kombinaček!!! Doma jsem každopádně lanko vyměnil (investice v řádu desítek korun), trochu se potrápil s jeho zpětnou instalací a znovu se jezdilo a stále jezdí!

Tím výčet problémů a nedostatků končí! Ano, to je vše! O sedlovku se přitom, ruku na srdce, nějak extra dobře nestaráme. Kolo je často parkováno na pozemku pod plachtou a kolega Zed, který má za úkol Bandita trápit, jej příliš často neumývá. Jak jinak zjistit „co to skutečně vydrží“? Sedlovku vlastně jen občas prostříkne silikonem (Fork Juice), jinak nic!

I tuto slabší péči nám ale 9point8 Fall Line vrací v podobě sametově hladkého kroku za všech okolností, přesným a jistým ukotvením libovolné polohy, minimální rotační i stranovou vůlí a svou rok a půl trvající „bezmeznou“ spolehlivostí. Přitom mě vždy překvapí, když si čas od času sednu na RB Bandit 675, jak krásně sedlovka 9point8 Fall Line chodí! Zcela bez škubání, bez záseků, jemně, plynule a bez vůle. To je prostě labůžo!

9point8 Fall Line – souhrn

V provozu: od května 2016
Údržba: běžná očista, promazání
Problémy/poruchy: 1x prasklé lanko, občasné vyjíždění (stačí prostý ruční reset)
Cena nového dílu: 14 450/14 650 Kč (zdvih 75-150 mm/175-200 mm)
Doplňky
Adaptér 1X – 490 Kč | Páčka 9point8 ThumB – 1 490 Kč | Páčka 9point8 Digit 1950/2150 Kč (podle typu)
Produkty 9point8 najdete na webu: www.protocycles.cz/9point8

9point8 Fall Line

9point8 Fall Line

Kola Industry Nine Enduro 260

Set zapletených kol Industry Nine Enduro je s námi také více jak rok, jelikož jsme jej na RB Bandit 675 nasadili v červnu roku 2016. Od té doby se vesele točí, radostně a dosti hlasitě cvrká, jinak ale o těchto kolech člověk prakticky neví. Jedná se sice o „morálně zastaralý“ kousek, který nabízí vnitřní šířku ráfků „jen“ 26 mm (na dnešní enduro poměry…) a klasické náboje (šířka 100 mm vepředu / 142 mm vzadu), ale komu to vadí?!

Ráfky jsou i při tomto rozměru krásně pevné a hlavně originální výplet (individuální barevná skladba) tvořený hliníkovými dráty (zeslabováno – 2,9/2,7 mm) se závitem v náboji a nikoliv v niplu v ráfku, je základem luxusně pevného setu. Velice příjemné jsou i parametry těchto kol, respektive hmotnost: 810/940 g (přední/zadní kolo + XD ořech). I díky těmto kolům RB Bandit 675 krásně jede, ochotně stoupá, zároveň je ve sjezdech krásně jistý.

Zeslabované hliníkové dráty využívají originální koncepce se závitem v náboji!

Designovou perličkou je laserem vypálený název značky na všech drátech.

Za dobu provozu kol Industry Nine jsem jednou řešil nepříjemné zvuky, hlasité vrzání při silových záběrech. Po delším pátrání jsem objevil příčinu v kontaktní ploše ořechu XD a závěrné matice kazety SRAM. Stačilo toto místo pořádně namazat, nedostupná zákoutí prostříknout olejem a bylo vyřešeno.

V průběhu prvního roku se mi rovněž podařilo kamenem přerazit jeden z hliníkových drátů v zadním kole. Naštěstí jsem měl doma náhradní, přičemž výměna nebyla díky specifickému usazení drátů vůbec složitá. Jediné, co mě mrzelo, byla nutnost sundat původní bezdušovou pásku, kterou jsem pak musel nahradit novou samolepící. Jinak žádné obtěžování se sundáváním kazety apod.

Z pohledu údržby mě teď vlastně napadá, že jsem se krom prvotního hledání onoho skřípavého zvuku ani jednou nepodíval dovnitř ořechu, kde se nachází speciální skladba praporků se zdvojenými zuby. Ty dohromady nabízí 120 kontaktních bodů, tedy záběr na každé 3° potočení kazety!!! Bylo mi přitom doporučeno občas ořech máznout jemným olejíčkem, aby se praporky nezalepily. Ale nebylo to zatím potřeba. Wapkou kolo zásadně neumýváme, do potoka jej také nenamáčíme a vše ostatní evidentně v klidu zvládá poctivé utěsnění. Ale ještě se na to podívám!

Industry Nine Enduro 260

V provozu: od června 2016
Údržba: běžná očista, prvotní promazání ořechu
Problémy/poruchy: 1x přeražený drát v zadním kole, prvotní pazvuky (vyřešeno nalezením místa problému – namazání), drobné oděrky na ráfcích
Produkty Industry Nine najdete na webu: www.03probike.cz

Industry Nine Enduro 260

Industry Nine Enduro 260

Industry Nine Enduro 260 – originální bezdušový ventilek.

Industry Nine Enduro 260

Industry Nine Enduro 260

Industry Nine Enduro 260

Pohon – SRAM X01 1×11, převodník Praxis, řetěz Connex

Samotné řazení SRAM je na našem tesťáku už ani nevím kolik let. Máme jej ještě od dob RB IQ 575 a měnilo se na něm jen jednou vedení, několikrát řetěz (povětšinou SRAM, naposled Connex), experimentovali jsme s různými převodníky a skončilo to u kousku od Praxis Works. Jo a letos jsme pořizovali i novou kazetu SRAM XG 1150 (full pin), aby se neřeklo.

Samotné řazení, páčky, kliky a přehazovačka drží a fungují od začátku bez větší údržby, bez problémů, či jiných záseků. Až se člověk diví! Tedy, když se mrknu na výčet výše, tak jsme již skoro celý pohon, krom právě páček, klik a přehazovačky, postupně obměnili! Ale to lze brát jako přirozenou věc, jelikož řetězy, kazety a převodníky jsou prostě spotřební záležitostí, která nevydrží věčně.

Pokud bychom našli nějaké problémy, pak to bylo letos občasné povolování upínacího šroubu přehazovačky (na patce), což se vyřešilo teflonovou těsnící páskou vloženou do tohoto závitu! Druhý potenciální problém představuje jedno už dost opotřebené ložisko středu, ale zatím se stále točí a nevydává žádné nehezké zvuky, proto na něj vždy zapomenu! Časem by ale chtělo vyměnit, naštěstí díky závitovému středu GXP to nebude nic složitého. Také jsem vlastně před nějakým rokem měnil spodní rolničku na přehazovačce, jelikož ta původní byla zlomená?!

Jarní obměna pohonu byla poměrně komplexní…

reklama

Převodník Praxis Works DM-A

Zhruba v polovině května letošního roku jsme na Banditu měnili větší část pohonu. Již byla zmíněna kazeta SRAM XG 1150 (10-42 zubů), kterou jsme pro ozvláštnění doplnili převodníkem Praxis Works typu Direct-Mount určeným pro kliky SRAM s klasickým odsazením. Dostupná je ještě verze DM-B, kde B na konci značí Boost, tedy upravenou řetězovou linku pro Boostová kola.

Tyto převodníky využívají vcelku klasické konstrukce zubů „Narrow-Wide“, tedy střídání úzkých a širokých zubů. Cílem je, jak určitě víte, jistější usazení řetězu na jediném převodníku. Praxis Works dnes ale pomalu začíná prosazovat svou originální koncepci ozubení označenou jako Wave technologie, kdy jsou zuby střídavě osazeny mimo osu (jakoby vyhnuty do stran), podobně jako je tomu na listu ruční pily. Toto řešení se jednak nekryje s patenty SRAMu, jednak by mělo znamenat ještě jistější usazení řetězu.

Z hlediska instalace jsme nenarazili na žádnou překážku, jelikož stačilo povolit tři šrouby na klikách SRAM X0 DH, prohodit převodníky a vše zase složit. Po stránce provozu pak já osobně nemám s kombinací Praxis-Connex-SRAM jediný problém. Kolega Zdeněk si ale stěžoval, že mu řetěz z převodníku opakovaně padal, primárně v rámci závodu Enduro Trutnov Trails. Jak ale vtipně poznamenal jeden kamarád, „tam padal řetěz snad všem, kdo neměli vodítka a napínáky!“

Možná to bylo jen náročností tamního terénu, jelikož jinak si Zed na padání řetězu, krom této trutnovské anabáze, nestěžoval.

Praxis Works DM-A 30T

Cena: 1 750 Kč
V provozu: od května 2017
Údržba: běžná očista
Problémy/poruchy: Opakované padání řetězu na Enduro Trutnov Trails, jinak ale nic!
Produkty Praxis Works najdete na webu: www.protocycles.cz/praxisworks

Řešení přímé montáže na kliky SRAM je krásně prosté díky trojici jistících šroubů

Zde je perfektně vidět konstrukce zubů typu „Narrow-Wide.“

Stará sestava s unašečem SRAM a nový Praxis DM-A 30T.

Praxis Works DM-A 30T – ještě čisté zuby.

Praxis Works DM-A 30T

Praxis Works DM-A 30T

V provozu od května 2017.

Opotřebení zubů není nijak zásadní.

Řetěz Connex 11so

Svého času jsem na svém kole vozil výlučně řetězy Connex, ale to už je slušných pár let. Nyní mě potěšilo, že se tato značka znovu objevuje i u nás díky společnosti Protocycles. Proto, když už jsme dělali v květnu větší upgrade pohonu na RB Bandit 675, byl Connex vcelku jasnou volbou, přestože jsme byli s doposud provozovanými řetězy SRAM naprosto spokojeni.

Co k tomuto komponentu napsat? Koupíte jej, vybalíte, oměříte, zkrátíte, nasadíte, občas umyjete a namažete, jinak jen jezdíte! Specialitou Connexu je jejich originální rychlospojka, která využívá rafinovaného výřezu ve spojovacím článku, který při správném natočení vypadá jako úsměv. Články rychlospojky jsou o něco větší než obvykle, o to lépe se s nimi pracuje. Především když potřebujete řetěz rozpojit.

Tam, kde je u řetězů SRAM často potřeba použít nářadí a články stisknout k sobě nebo je uchopit křížem a jejich spojení silou odblokovat, tam vám u Connexu stačí ruce. Prostě jen uvolníte napětí řetězu, spojku otočíte kolmo k zemi a snadno ji rozpojíte. Jak prosté a účinné. V jednu chvíli mi Zed hlásil, že pár článků chytilo trochu zvláštní barvu, ale jestli to není tím, jak nedbale kolo skladuje! Jinak ale řetěz drží a točí se, přitom se o něj zrovna moc nestaráme. Vlastně jej pereme jen v blátě, otíráme hadrem a mažeme…

Cena: 1 120 Kč
V provozu: od května 2017
Údržba: běžná očista, mazání
Problémy/poruchy: Opakované padání řetězu na Trutnov Trails Enduro, jeden čas pár článků chytilo nezvyklou barvu
Produkty Connex najdete na webu: www.protocycles.cz/connex

Nezapomeňte kouknout do návodu, jelikož rychlospojka Connex je jednostranná. Je-li dole pod zadní stavbou, měl by výřez tvořit stříšku, nad zadní vidlicí úsměv.

Connex 11so – zkrácený na provozní délku.

Connex 11so na kazetě SRAM XG 1150.

Chránič Los Banditos 675

Poslední dnešní zastávku věnujme chrániči převodníku od českého malovýrobce, který své produkty označuje jako Los Banditos 675. RB Bandit 675 totiž, světe div se, nemá návarky ISCG! Proto jeden šikovný člověk přišel s nápadem vyrobit na CNC fréze originální chránič převodníku, který se chytí pod misku středového složení a zajistí se šroubem, který vede skrz přední čep dolního vahadla zadní stavby.

Instalace tohoto prvku přitom byla poměrně snadná. Sundat kliky, sundat pravou misku, usadit chránič a vrátit zpět misku. K tomu bylo ještě potřeba vyndat osičku jistící přední čep dolního vahadla, tuto nahradit novým dílem, který je součástí krytu Los Banditos 675 a k němu chytit stabilizační šroubek. Pak už stačilo vše zase podotahovat a znovu složit. Ve finále proces na patnáct minut, ani ne.

Chránič převodníku, který je vyráběn v různých rozměrech pro různě velké převodníky, přitom poctivě drží na svém místě a kolega Zed se už na něm párkrát podepsal. Menšími i většími záseky! Ale to je vlastně dobře, jelikož je to důkaz, že tento prvek funguje a že něco vydrží!

Náš kousek je „téměř finální“ produkční verzí, proto má ještě malé mušky. Vystouplý oblouček vzadu dole se při plném roztažení tlumiče dotýká zadní stavby. Faktické problémy jsme s tím ale neměli, jen to tu možná bude trochu podřené. Při pohledu seshora si lze všimnout drobné nesouososti, tedy nepatrného vyklonění mezi místem, kde chránič sedí pod středovou miskou a jistícím šroubem na čepu dolního vahadla. Ale ani tento detail nemá na reálnou funkci žádný vliv. Los Banditos 675 přitom krásně funguje, drží a již nám několikrát ochránil převodník Praxis Works! DÍKY!

Los Banditos 675

Cena: *není pevně stanovena
V provozu: od května 2017
Údržba: prakticky žádné, jen občasná kontrola utažení jistícího šroubu
Problémy/poruchy: Kontakt v jednom místě se zadní stavbou při jejím plném roztažení, nepatrné vyosení úchytu
Chrániče Los Banditos 675 mají svou stránku na „fejsu“: www.facebook.com/LosBanditos675

Foto: Štěpán Hájíček

Los Banditos 675 – základní sada

Los Banditos 675 + již demontovaný čep spodního vahadla

Nejprve je potřeba demontovat kliky a pravou misku.

Pod misku se nasadí chránič Los Banditos 675.

Nyní je třeba upevnit jistící šroub.

Nakonec stačí zase vše zkompletovat.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Ondra Kropáč

    Adaptér za cenu plnohodnotné sedlovky. Stále mezi námi žijí lidi s platem 15000 – 20000 korun. Nevěříte …?
    Enduro není pro mladý, aneb nevěř nikomu pod dvacet.

    • Gabriel Gabbo Bischof

      Je fakt, ze ja sedlovku kupoval za jinaci cenu v USA, ale pokud by to jinak neslo koupil bych ji i za ty ceske ceny, protoze ta sedlovka za to stoji – funguje perfektne, a jak servis staji jednou za cas promaznout tou jejich vazelinou.. to je vse.. Jeste bych si rad chtel vyzkouset Bikeyoke Revive jen tak ze zvedavosti ale jinou sedlovku uz opravdu nechci..

      • Ano, cena za tuto sedlovku není malá a cena lepší páčky je také mazec, ale když se člověk koukne kolem (Fox Transfer, RS Reverb, ale vlastně i nový KS Lev apod.) tak to zase takový úlet mimo není. Ale jasné, dají se sehnat i levnější kousky a většinou funkční. Dnes už je naštěstí slušný výběr, ale musím uznat, že lepší sedlovku s takto jistou funkcí jsem snad nejezdil!

        • Gabriel Gabbo Bischof

          Navic koukam, ze uz i v cechach pri koupi nove sedlovky lze za priplatek 500kc vzit lepsi packu rovnou, coz mi pride hodne rozumny priplatek..

          • Určitě lepší koupit hned ten kit s lepší páčkou. Originlní ThumB není špatný, ale… 😀

      • Jan Marek

        Rozhoduju se mezi BikeYoke Revive a Fall Line. (Protože normální hydraulickou bych nechtěl.) Nějaký názor na to, která z těch dvou je lepší?

        • Gabriel Gabbo Bischof

          bohuzel jsem jeste s BikeYoke Revive nemel tu cest, nicmene vypada hodne zajmave, cena je taky perfektni. Rozhodovat se mezi 9point8 za 15k a BikeYoke za 10k tak bych asi tomu Revivu sanci dal..

          • Kluci díky za tip! Bike Yoke mě dost zaujalo a zkusím si ji vyžádat na dlouhodobý test. Stejně jsem přemýšlel jakou sedlovku nasadím na svoje nové kolo. Jeden kousek od 9point8 už máme, tak ať je nějaká změna 😉

    • Josef Behounek

      Ondro, ze ses malo ucil neni nas problem, tak laskave nebrec!

      • Iceman

        Kolik ti je? Dvanáct?

  • Vladimír Komárek

    Podobný chránič převodníku jsem si dělal na Enduro.