reklama

reklama

ROCK MACHINE Blizz 70-27+ (v sedle)

Jedno pevné plusko jsem před týdnem vrátil, druhé jsem si hned vzápětí půjčil. Tentokrát jsem sáhl po českém zástupci, další žhavé novince, modelu Rock Machine Blizz, za jehož návrh a podobu je zodpovědný Jára Spěšný, alias Spaceman.  

Vzhledem k aktuálnímu počasí se pevné plusko do testu dokonale hodí, jelikož by bylo zbytečné na sněhu a ledu trápit něco extra voňavého, plně odpruženého a hlavně hubeného. Brrr!!! Musím se totiž přiznat, že od chvíle, kdy jsem si vyzkoušel a docela dlouho drtil Lapierre Edge 327+, jsem tomuto konceptu začal přicházet na chuť, až jsem mu skoro začal propadat.

Dokonce jsem začal přemýšlet i o tom, že by se pevné plusko krásně hodilo do mojí sbírky. Už teď vlastním CX klasiku Lapierre na pláštích Maxxis Rambler 700x40c, vedle toho plně odpružené Enduro 650b a k tomu by se do party hodilo něco pevného s pořádnými balóny a zubatým vzorkem pro běžné blbnutí za barákem a méně náročné řádění na standardních hravých trailech.

Snění si nechám na jindy…

Pravda, zkusím být raději chvíli praktický, jelikož by se mi další kolo do mojí garáže nejspíš ani nevešlo s tím, jak se rozrůstá moje biková rodinka, a také bych na něj neměl pořádně čas kvůli tomu, že neustále drtím něco testovacího! Pojďme už ale k věci, teorii nechme na jindy, respektive na plnohodnotný test.

Úplně první dojem byl trochu rozpačitý, jelikož jsem se probudil dost unavený a bolavý z toho, jak jsem předchozí den proháněl přes půl města tam a zpět „extrémní Gravel Bike“ Lapierre Crosshill 300 s plášti 29×1,9“. A ještě navíc po ledu! V první chvíli jsem tak měl pocit, že je Blizz dost líný, a že se mu nechce jet ani po asfaltu! V porovnání se „skoro-silnicí“ a „skoro-hardtailem“ tomu tak skutečně bylo.

Jenže pak se naštěstí ztuhlé tělo rozhýbalo, nohy zahřály a plíce roztáhly a brzy poté, co jsem dosáhl skutečného terénu a stylem „královna koloběžka“ probruslil pár ledových skluzavek, mě to začalo bavit! Dosáhl jsem totiž míst, kde ledovku vystřídal udusaný sníh, což je pro Plusko jako:

My už se přeci známe! Schwalbe Nobby Nic 27,5×2,8″. Změřená šířka 69 mm.

Voda na mlýn!

Ze sedla Edge+ mám vyzkoušeno, že pevné Plusko rozhodně není kolem „jen na sníh“. Na sněhu a vůbec v kluzkých podmínkách se vám ale jeho sloní otisk plášťů, stoupavost sněžné rolby a žraločí zuby otevřeného vysokého vzorku zatraceně hodí. Člověk si na tu masu přilnavosti, stejně tak i na vyšší míru boční stability, rychle zvykne a rozdíl pozná snad až ve chvíli, kdy se vrátí na běžný rozměr. Nebo když potká v lese kamarády, kteří balancují tam, kde pilot Pluska jede s jednou rukou na řídítkách a druhou si jejich snažení pobaveně filmuje.

Každopádně ke kolu samotnému. Docela mě překvapilo, že je řízení tohoto biku poměrně vysoko. Vysoké mi přišlo už když jsem si jej přebíral v Cyklomaxu do testu a vysoké se mi zdálo i když jsem jej vedl ven z domu, abych si konečně vyskočil do jeho sedla. A to jsem tentokrát ani na vteřinu nezaváhal a při první možné příležitosti shodil představec až k hlavě, ačkoliv se nad ním vytvořil nevzhledný komínek.

Budu-li zase jednou předbíhat své vlastní hodnocení, můžu vám již nyní dát jednu spotřebitelskou radu:

Posuňte představec až dolů k hlavě a zařízněte krk vidlice. Okamžitě! Vracet se rozhodně nebudete!  

Zajímavým detailem je toto optické napojení spodní trubky na zadní stavu.
I v tomto případě bylo potřeba efektivně zúžit začátek zadní vidlice.
Netradiční je také napojení horních vzpěr, které nejsou navařené zezadu, ale zboku sedlové trubky.

Vysoký předek, nízký zadek

Jedním ze specifik kol Rock Machine jsou zvláštně posunuté velikosti. Třeba u Blizzardu, na němž jsem řádil v průběhu babího léta na Ještědu, jsou velikosti 17, 19 a 21“, což odpovídá konfekčním standardům S, M a L. Já, jakožto Mkař, bych přitom normálně 19“ vysoký rám nevozil, nebo s určitým odporem, zde mi to ale vyhovovalo maximálně. Větší 22“ Lko, které jsem na chvíli zkusil, už bylo vážně moc.

Blizz je v tomto směru trochu výjimka, protože zde najdete rozměry 16, 18 a 20“, opět de facto S, M a L. Na základě této logiky jsem si do testu objednal velikost M (18“), což by mělo stačit, ale k mému překvapení jsem se dostal na limit sedlovky a hodilo by se mi posunout ji ještě o kus výš. Tak jen pozor, když si budete vybírat nové kolo, aby vám velikost správně sedla.

Jinak mi ale Mko padlo jako ulité. Vyšší úchop jsem již zmiňoval, to ale neberu jako výtku, spíš jen osobité specifikum a přínos k jistému ovládání a vyššímu komfortu v sedle. Hrbit se zde rozhodně nemusíte!

Není to první Plus-bike, u kterého byla použita vidlice RockShox Reba? Není mi ale příliš jasné proč? Hmotnost? Já bych nasadil spíše RS Revelation! Už pro ten pocit a více trailový charakter.
Malým překvapením bylo také použití šroubovací osy Maxle! takže bacha, abyste doma nezapomněli nářadí!
Vzadu, naštěstí, rychloupínák najdete. Konkrétně osu Shimano 12×148 mm s očíslovaným kolečkem pro jemné doladění upínací síly.

Položený, voražený!

S posedem a pozicí za řídítky přirozeně a v tomto případě i logicky souvisí také ovládání, které si na nic nehraje a jde za jedním jasným cílem! Blizz je totiž jasný příklad „požírače trailů“! Hlava položená pod úhlem 67° dělá přesně to, co byste čekali. Rock Machine Blizz není v ovládání pomalý, je jistý, a tak nějak hezky plynulý. Člověk si nemusí zvykat na nic mimořádného, je to jako když vyskočíte do sedla dobře známého trailbiku, uchopíte řídítka, dáte dvě zatáčky a jste jako doma.

Tak jsem si alespoň s Blizzem připadal já. Někdy jsem jen přemýšlel nad zmiňovaným posedem, protože rám není nijak drasticky krátký, když jsem ale zasunul sedlovku  Kind Shock LEV Integra (125 mm), byly všechny, byť i jen drobné pochybnosti, zapomenuty. Pak už jsem si jen užíval jak to jede, jak suverénně se Blizz vrhá z kopce, jak jistě se pokládá do zatáček (na sněhu a ledu), a že se bez větších protestů nechá manévrovat z jednoho oblouku do druhého.

reklama

Zadní stavba je poměrně vzdušná a místa okolo pláště je víc než dost.
Vzpěra u levé patky zřejmě není potřeba, Direct Mount napojení třmene beru jako důkaz moderního pojetí kola!
Ráfky nesou tajemné označení DB-X40 32H, důležitá je šíře, nešizených 40 mm!

Co víc si přát?

Od pevného pluskového trailbiku snad nic, krom pár maličkostí. Beru totiž skoro jako samozřejmost, že Rock Machine Blizz 70-27+ solidně jede (na poměry své kategorie), jeho rám je krásně pevný a tuhý, tvrdost pevného rámu solidně suplují velké pláště, vidlice pruží i když venku mrzne, brzdy také odvádí svou práci a teleskopická sedlovka na sobě nenese nápis Reverb, takže funguje i v zimě.

Co mě tradičně trochu trápilo, bylo řazení kombinující přehazovačku Shimano XT RD-M8000-D GS Shadow Plus, kazetu Shimano CS-M7000-11 11-42T (na testovaném vzorku je kazeta Shimano s rozsahem 11-46 zubů), páčky Shimano SLX SL-M7000 RapidFire Plus a kliky Race Face Aeffect SL Boost 32T. Vše by bylo bez problému, až na ty SLX páčky.

Už jsem to párkrát zmiňoval… Jestli se za poslední roky něco Shimanu nepovedlo, tak je to právě toto řazení! Je měkké, nevýrazné a s poměrně dlouhým krokem. Pohyb nahoru ještě ujde, tam si užijete alespoň odezvy v podobě cvaknutí, dolů to ale nedělá nic! Páčka se bez odporu pohne od kraje ke kraji a zase se vrátí?! Kdyby vzadu neskočil řetěz o jeden pastorek dolů, budu přesvědčený, že mi snad chybí lanko!

Pokud toto kolo bude po koupi potřebovat nějaký update, pak v první řadě shánějte páčku ze sady XT pro 11 rychlostí. Ale bacha, aby nebyly za chvíli vyprodané!

Blizz patří do tzv. Edge Series, to asi znamená, že se s ním má jezdit hrana 😀
Masivní provaření hlavních trubek je základem tuhosti přední partie!
O tuhosti netřeba pochybovat ani v pojetí kokpitu, kde vládnou díly Race Face průměru 35 mm!

Těším se na další skluz!

Tolik by pro obecný úvod mohlo stačit. Celkově na mě Rock Machine Blizz 70-27+ udělal hodně dobrý dojem a už se těším, až jej zase vytáhnu do akce. Jen si tak říkám, abych pak ještě uměl jezdit na normálních gumách, až toto kolo vrátím? Nebo si pak půjčím další pevné plusko! Slíbený mám ještě Author Versus!


Rock Machine Blizz 70-27+

Cena: 48 990 Kč (rockmachine.cz)
Hmotnost: 13,15 kg (vel. 18″ bez pedálů)
Řídítka/představec: 760/45 mm 

Rock Machine Blizz – cenová osa 
Rock Machine Blizz 70-27+   48 990 Kč
Rock Machine Blizz 50-27+   39 990 Kč
Rock Machine Blizz 40-27+   28 990 Kč

Foto: Štěpán Hájíček

Zřejmě jen na zkoušku u testovaného vzorku byla nasazena kazeta Shimano CS-M8000 s rozsahem 11-46 zubů.