Lapierre Edge 327+ | v sedle HT 27,5+

Přiznám se, že mě poslední dobou skutečně baví psát první dojmy ze sedla nově testovaných kol. Je to takové příjemné, rychlé, a navíc je člověk obvykle pln emocí z první jízdy či z prvních jízd. Nejen jednu, ale hned tři solidní svezení jsem přitom absolvoval již za řídítky Lapierre Edge 327+.

Modelová řada Edge je tento rok absolutní novinkou v nabídce francouzského výrobce z Dijonu, značky Lapierre. Kousky řady Edge přitom rozhodně nejsou jednotvárné, jelikož se toto jméno prolíná skrz několik kategorií a také proto, že tyto stroje jsou domovem hned pro tři rozměry kol. Či lépe tři standardy obutí!

Lapierre Edge 327+ (2017)

Lapierre Edge 327+ (2017)

Závoďák i turista, hubeňour i otesánek

Začneme-li z vrchu, pak narazíme na sportovní modely Edge SL úrovně 8xx, 7xx a 6xx (např. 827 a 829), které v nabídce značky Lapierre představují levnější alternativu oblíbeným sportovním uhlíkovým hardtailům řady Prorace. Disponují podobnou geometrií, postaveny jsou ale na hliníkovém rámu a podobně jako řada Prorace se nabízejí jak s koly průměru 27,5“, tak i 29“ .

Vedle této výkonnostně zaměřené rodinky najdeme v nabídce Lapierre další na pohled podobné stroje Edge úrovně 5xx, 3xx, 2xx a 1xx, konstruované více na sport a turistiku, stejně tak na co největší dostupnost. *Dostupné jsou v obou případech (Edge SL i Edge) i čistě dámské modely.

Každopádně i v této střední a nižší třídě platí možnost vybrat si Edge se středními nebo velkými koly. Bonbónkem na závěr jsou modely 527+ a 327+, které se otáčí na „moderním“ parametru 27,5+ (další označení 650b Plus a tak podobně). A právě levnější variantu pluskového Edge mám nyní možnost trápit v lesích za barákem a jeden den jsem jej trápil mezi svátky i v srdci Jeseníků!

Jak dobře ty pláště řežou?!

Výjimečný vzhled, výjimečné vlastnosti!

Zatímco klasické modely Lapierre Edge lze označit za francouzsky elegantní, přitom nikterak zásadně z řady sportovních hardtailů nevybočující, Edge+ je o něčem jiném. Stačí jeden pohled na bytelně působící rám s lákavě nízkou stavbou, kterou dokresluje trojúhelníkové zesílení u sedlové trubky, kde byla zásadním způsobem potlačena loga Lapierre a zdůraznilo se jen jméno Edge+.

Druhý pohled na macaté zubaté pláště obuté na širších ráfcích s originálními logy Edge+, na čistě „jedničkovou“ konfiguraci pohonu a brzy vám bude jasné, s kým máte tu čest. Alespoň na mě toto kolo působilo již od našeho prvního osobního setkání na veletrhu Eurobike 2016 maximálně pozitivně, a tak nějak lišácky. Kategorii 27,5+ jsem zatím příliš nepropadl, ale toto kolo jako by mi již od prvních chvil chtělo naznačit, že za jeho řídítky se člověk nudit rozhodně nebude!

Při pohledu z boku je rám téměř bez nápisů, naopak velké označení Edge 327+ se nachází na vcelku netradičním místě.

Zajímavým detailem je napojení a provaření vzpěr a sedlové trubky.

Aby bylo místo pro objemnou gumu, musely být nohy zadní vidlice zúženy!

 

reklama

Co je to nuda?!

Pojďme již konečně udělat čáru za obecnými „žvásty“ a vyrazme společně do akce, na kterou se Lapierre Edge 327+ třese jako malé děcko, kterému ukážete velký kornout se zmrzlinou! I když zmrzlina, to jsem byl spíš já, když jsem se vracel ze svých cest v sedle tohoto stroje! Snad jen jednou bylo pár stupňů nad nulou, jindy tu více, tu méně mrzlo. Ale Lapík to dal a já taky a společně jsme se bavili tolik, až se to vypovědět skoro nedá!

Jak se jindy musí člověk s novým kolem určitý čas seznamovat, zde jsem měl pocit, že jsme si s Edgem padli poměrně rychle do noty. Posed na něm je na první dojem trochu zvláštní, kdy mi i včera při našem třetím „rendez vous“ přišlo, že je rám spíš lehce kratší a řídítka jsou o něco níž, než bych čekal. A to jsem nechal, zcela proti svému zvyku, víc jak jeden centimetr podložek pod představcem!

Ale neva! Stačí první kopec, kratší přesun po asfaltu a už na to nemyslím. Na co ale musím myslet mnohem víc je správný tlak v pláštích. Ten je u pluskových kol zcela zásadní nejen z hlediska komfortu, ale také ovládání. Bylo by jednoduché pláště nabušit a nedělat si s nimi hlavu, to byste ale promarnili potenciál rozměru 27,5+. Na druhou stranu se někdy stane, že tlak snižujete, snižujete, pořád je to dobré a kolo je poměrně čitelné.

Pak ale najednou překročíte určitou hranku a zejména přední guma se začne pod vyšším zatížením nepříjemně deformovat a v zatáčkách či na odkloněném svahu prapodivně žvýkat, až mnohdy člověk slušně znejistí. Je to ale celé o tom „najít si svůj optimální tlak!“ Případně vědět kdy a kolik foukat. I proto jsem si před časem koupil digitální manometr a včera třeba došel k tomu, že s tlakem cca 0,8 – 0,9 bar (přibližně 11 – 13 psi) v předním kole je mi dobře. Vzadu jsem měl, pochopitelně, o trošku víc (0,9 – 1,0 bar / 13 – 14,5 psi).

Vlastní sedlovka…

Vlastní sedlo…

Vlastní komponenty!

To kolo mě baví!

Když jsem na Lapierre Edge 327+ seděl vůbec poprvé a když jsem se temným lesem hnal za kamarádem na domluvené místo srazu, říkal jsem si, že to možná bude zase pořádná otrava honit na běžných trailech kolo s takto tlustými plášti a první úsek po lesním asfaltu skutečně nebyl nic moc.* Schwalbe u obutí Nobby Nic tvrdí něco o rozměru 27,5×2,8“, ale reálně jsme ‚okometricky‘ někde na úrovni 2,5“ – 2,6“. Faktická šíře pláště je 68,5 mm na ráfku s šířkou 40C.

Pak jsem se ale dostal na místo určení, prohodili jsme pár zdvořilostních frází, doladili výbavu, zapálili svíce v našich výkonných LED lampách a vyrazili do akce. Následně stačilo, aby asfaltový hukot mých tlustých a radikálně zubatých plášťů vystřídalo chrčení štěrku a hned na to šustění listí a v tu ránu jako by se obrátila karta! Nebo spíš, jako by mi krupiér položil na stůl s blackjackem zcela nový balíček karet! Mých vlastních, cinknutých karet!

Když totiž běžná lesní cesta přešla v úzkou pěšinu, navíc v odkloněném svahu a nad to kombinující tu lehce namrzlý, tu lehce rozmáčený podklad, měl jsem pocit, že je něco špatně! Že jsem snad začal podvádět, provádět neobvyklé kombinace a brát balíčky, které by mi jinak utekly. *Pokud jste milovníky blackjacku, neberte mě doslova, jelikož vlastně nevím, jak se tato hra hraje, jen mě začalo bavit rozvíjet dál a dál toto přirovnání).

Docela se divím, že se na řadu kol se sadou SRAM NX dávají kliky Race Face, když jsou původní „eNiXkové“ vážně povedené!

Ještě jeden pohled na zúžený profil přední části zadní stavby

Již tradičně je pro stavbu rámu využita původní slitina značky Lapierre označená Supreme 6!

To se ti to jede se stoupavostí rolby!

Možnosti tohoto kola a zejména pak jeho obutí dokonale vystihl můj společník na zmíněné noční vyjížďce, který po letmém svezení na Lapierre Edge 327+ prohlásil, že to kolo má „stoupavost rolby!“ To sedí! Míra přilnavosti plášťů Schwalbe Nobby Nic v „údajné“ (virtuální) šíři 2,8“ je vážně neskutečná.

Skvělá, a u pluska snad o to více překvapivá, je i chuť Edge 327+ zařezávat se do zatáček, či se jen zakusovat do hlíny a s jistotou obalovat kameny či kořeny i když traverzujete po značně odkloněném svahu. Pravda, pokud byste Maxxis High Roller II v rozměru 2,4“ označili, s ohledem na jeho schopnosti přesně řezat zatáčky, za skalpel, u Schwalbe Nobby Nic 2,8“ by to asi byla motorová pila! Ale sakra silná pila s čerstvě nabroušenými zuby!!!

Vidlice RockShox Sektor nabízí dostatek místa pro kola 27,5+ i 29″

Vzorek plášťů Schwalbe Nobby Nic je krásně zubatý a otevřený, ale tu šíři 2,80″ jim vážně nevěřím!!!

Ráfky jsou „obrandované“ jako Edge+, každopádně katalog říká ALEX MD 40 27,5x40C

Lapierre-Edge-

Řízení a to ostatní…

Už mám zase jednou tendence vykecat dopředu vše, co jsem s tímto kolem zažil a prožil, jenže čím bych pak naplnil finální „plnotučný“ test?! Proto již jen stručně. Krom kvality plášťů a jistoty jejich záběru, tedy jak při jízdě rovně nahoru a dolu, tak i v zatáčkách, mě u Lapierre Edge 327+ po prvním seznámení a bližším soužití začalo obrovsky bavit i jeho ovládání. Řízení zde kombinuje přiměřenou živost předního kola v nižších rychlostech s přirozenou stabilitou výrazné masy rotující gumy při vyšším tempu.

Edge 327+ je zároveň příjemně jistý a stabilní i při opatrném sjíždění strmých skalek a jiných vypečených míst, což se v podmínkách, kde jezdím nejčastěji, sakra hodí! Jako velký bonus a dnes již vlastně samozřejmost, beru teleskopickou sedlovku – zde originál Lapierre, nebo alespoň s logy Lapierre. Pozitivním a chytrým tahem bylo nasazení pohonu SRAM 1×11, výběr ráfků a gum a zlobit se nemůžu ani na „lacinější“ vidlici RockShox Recon Silver 29/27,5+ (Boost).

Snad jediným zklamáním po stránce komponentové výbavy pro mě představují brzdy SRAM Level T (představení brzd SRAM Level). Je to sice jeden ze základních modelů, i tak jsem od něj ale čekal víc. Snad vyšší model Level TL bude o něco lepší, když má, vedle jiného, i výrazně jiný třmen vycházející z původních modelů Avid Elixir. Více si ale řekneme ve velkém testu, mezitím budu Levely T ještě chvíli trápit, třeba nakonec povolí!

Ano, na sedlovce je napsáno Lapierre, v katalogu LAPIERRE YSP-12, ale podle páčky tuším, že jde o kousek původně od TranzX. Důležité je, že funguje!

Krok brzd SRAM Level T je poměrně krátký, pocit na páce příjemně tvrdý, ale silou mě zatím moc nepřesvědčily!

Absolutní závěr?!

Málem bych zapomněl… Jak nemám příliš ve zvyku křičet do světa svoje „absolutní pravdy“, tak dnes musím udělat malou výjimku. S ohledem na to, co jsem zatím zkusil a zažil v sedle kol kategorie 27,5+, převážně s plným odpružením, musím zodpovědně prohlásit, že mi koncept středně tlustých plášťů na středně velkých kolech v podobě Lapierre Edge 327+ konečně začíná dávat smysl!

Zkrátka pevné kolo, tlusté gumy, trailová geometrie, teleskopická sedlovka a pořádně ostrý vzorek skutečně dohromady fungují tak, jak nám všem výrobci kol od uvedení a masové propagace nového rozměru slibovali! Jestli má tedy parametr 27,5+ nějaký smysl, tak je to s takovýmto rámem, případně na kole s elektrickým pohonem! Pod to se vám klidně podepíšu*!!!

*jen doufám, že ten podpis nebudu muset za pár let přetírat korekčním strojkem… Ale jak říká náš milý pan prezident: „Jen blbec nemění názory!“


Lapierre Edge 327+

Cena: 43 990 Kč (mojekolo.cz)
Tlaky v pláštích: 0,85/0,95 bar | 12/14 psi (P/Z)

Více informací o tomto a dalších kolech Lapierre na webu www.lapierre-bikes.co

Foto: Květák! Díky 😀

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Josef Behounek

    Ten predstavec me od pohledu prijde lehce obslehnutej Nukeproof Warhead :o)