Giant Reign 27,5 1.5 LTD 2016 – TEST
Giant Reign se ve své nejnovější generační podobě během pouhého roku co je na trhu stal synonymem moderního enduro stroje. Většina uživatelských i redakčních recenzí z celého světa byla veskrze pozitivní, i proto byla moje zvědavost na toto kolo značná.
Mé nadšení bylo navíc o to větší, když jsme se domluvili, že Giant Reign 27,5 1.5 LTD bude mé osobě svěřeným kolem pro dlouhodobé testování, které vám tímto testem hodláme názorně představit!
Perličkou na okraj budiž informace, že v nedávném průzkumu serveru Pinkbike.com vyšlo dokonce najevo, že Giant Reign 27,5 zaujímá přední příčky výskytu mezi jinak čistě sjezdovými koly v legendárním kanadském bikeparku ve Whistleru.
Zpět ale na na českou hroudu!
Vesele svítivé, oranžovo-modré kolo na mě čekalo v hostivické prodejně Progress Cycle. Protože většina testovacích kol, které se mi dostaly zatím pod ruku, měla už leccos za sebou, zbrusu nový a dokonale naleštěný mazlík ve mě vzbudil téměř soucit. Zejména proto, že mě předchází pověst ničitele bikové techniky!
Znáte ten pocit, když vyjedete s úplně novým kolem do lesa a o rok a den později prodáváte hromadu kovošrotu v internetovém bazaru a doufáte, že si nikdo nevšimne praskliny rámu a louže oleje pod vidlicí? Ne? Mohl bych vyprávět, ale to sem nepatří. Naopak ještě na prodejně jsem na kolo nasadil své pedály a oblíbené tenčí gripy a spokojeně odjel (autem) zpět do civilizace.
Geometrie
Geometrie Reignu je velmi #endurospecific. Kolo má vysokou hodnotu Reach, neboli dosah (45,8 cm, vel. L), čímž se v přímém porovnání s konkurencí řadí mezi biky s největším prostorem mezi řídítky a pedály. Hodnoty úhlu vidlice (65°) a rozvoru (1217 mm, vel. L) zase s přehledem překonávají sjezdová kola pár let nazpět a ještě k tomu je střed až proklatě nízko.
Pravda, na moji výšku (srovnatelnou s Petřínskou rozhlednou, pozn. SH) bych měl mít velikost rámu XL, ale protože rád jezdím spíše pomalé a technické traily, požádal jsem o kolo ve velikosti Large, jak jsem obecně zvyklý. I tak je ovšem Reign výrazně delší než všechna kola, co jsem kdy jezdil.
Zavěšení a zpracování rámu
Rám Giantu Reign 27,5 využívá osvědčeného systému odpružení Maestro s tlumičem délky 200 mm a zdvihem zadní stavby 160 mm, který zároveň působí velmi solidním dojmem. Všechny čepy vypadají bytelně a jdou snadno rozdělat, opravit či přelisovat. To by se zrovna mně mohlo hodit! Navíc horní oko tlumiče obsahuje také ložisko, přesněji dvě, aby byl zajištěn ještě hladší chod zadní stavby.
Provedení svárů je roboticky bezchybné a propracované detaily podtrhuje solidní chránič spodní rámové trubky a zadní stavby pod řetězem. Na rámu nic nechybí ani nic nepřebývá a bovdeny jsou skryty v jeho útrobách a to velmi dobře, takže nikde nic nedře. Alespoň to tak na první pohled vypadá, praxe však ukáže své. Obecný popis bych završil tím, že na rám je možné celkem logicky namontovat i pružinový tlumič, což určitě někteří #endurospecific jezdci ocení.
Osazení
Giant Reign 27,5 je osazen standardním enduro balíčkem. Ve více než solidním základu najdete celou řadu prvků od RockShoxu, konkrétně vidlici Pike RC (160 mm), sedlovku Reverb Stealth a tlumič Monarch Plus v provedení DebonAir. Zatímco dražší verze Giant Reign 27,5 1 nabízí jedenáctirychlostní pohon SRAM, můj testovací Reign 27,5 1.5 LTD je osazen novým setem Shimano XT 2016, rovněž v sestavě 1×11.
Shimano XT 2016 je zde vlastně odshora dolů a to se vším všudy. Specifický Shimano jednopřevodník s 32 zuby doplňuje nová přehazovačka XT a kazeta s 11 rychlostmi a rozsahem převodů 11-42 zubů. Pohon je pojištěn nenápadným vodítkem řetězu MRP a bytelným bashguardem. To rozhodně oceňuji, protože se mi již párkrát povedlo zdemolovat převodník/kliky/řetěz nešťastnou trefou do kamene, navíc na moderních enduro kolech tento praktický doplněk mnohdy chybí.
Jedenáctka 11-42 zubů ala Shimano XT – vážný konkurent SRAMu?
Logo Shimano XT nesou také brzdy, mimochodem oproti předchozímu plastově vypadajícímu modelu opravdu krásně zpracované. Giant na rozdíl od mnohých jiných výrobců nezamrzl v polovině devadesátých let a na kolo namontoval monstrózní 800 mm široká řidítka Giant Contact SL DH a 50 mm dlouhý představec Truvativ. Palec jednoznačně nahoru! Vždy je lepší zkracovat, než nastavovat.
O tom, že OverDrive 2 skončil a je zde „obyčejný“ OverDrive, či běžnou řečí standardní tapered hlava, sloupek řízení i představec, se rozepisovat snad ani nemusím. Zbytek osazení tvoří převážně díly z produkce Giantu. Kupříkladu zapletená kola působí bytelně, už jen díky širokým ráfkům a nábojům na průmyslových ložiscích. A konečně, na ráfcích označených tajemnou zkratkou Giant P-AM2 jsou nasazeny pláště Schwalbe Hans Dampf 27,5×2,35“ ve verzi Performance.
Reign 27,5 1.5 LTD je osazen skoro čistou sadou Shimano XT včetně nové a lehce vylepšené podoby brzd, jejichž páka je o poznání méně „plastová“ než u předchozí generace.
První jízda
Hned druhý den poté, co mi byl Giant Reign 27,5 svěřen, jsem nafoukal vidlici a tlumič a vyrazil na své oblíbené traily. Hned na začátku mě trochu zarazilo, že tlumič vyžaduje poměrně vysoký tlak. To je, jak mi bylo vysvětleno, kvůli větší hlavní komoře tlumiče DebonAir, na níž dnes panují minimálně rozporuplné názory. Jak se ale vzápětí ukázalo, na citlivost toto provedení nemá pražádný vliv, alespoň já nic negativního nezaznamenal, jelikož tlumič šel do zdvihu už při položení ruky na sedlo!
Do kopce jede Reign 27,5 velmi klidně, s dostatkem trakce, nijak nejankovatí, ani se excesivně nepohupuje. Nemá onen tah a nekonečnou ochotu zrychlovat, kterou mají XC kola, ale to jsem od něj ani neočekával. Naopak mě příjemně překvapil. Cítil jsem se totiž po výjezdu s ním odpočatě a vyjel jsem i sekce, které se mi dříve zdolat nedařilo. To u 160mm endura nebývá rozhodně pravidlem, ovšem tuto recenzi čtete hlavně kvůli tomu, jak se Giant Reign chová ve sjezdu, že?
Už do toho hrábni!
Nejnovější Giant Reign 27,5 je dlouhé a od pohledu rychlé kolo. Čekal jsem, že jízda na něm bude v mém podání jako krocení zdivočelého brontosaura. Po intenzivním testování musím ale říct, že jsem se zásadně mýlil. Nějakým kouzelným způsobem, i přes výrazně nízkou a položenou geometrii, je Reign hravý a příjemný bike.
Při jízdě na něm máte neustále pocit, že to musíte někam vysílat. Z odpalů. Z kořenů. Z boulí. Z čehokoliv. Reign je konstrukčně tuhý a velmi stabilní a nenechá se jen tak ničím rozhodit – kam nasměrujete širokánská řidítka, tam jede, děj se co děj. Nejmodernější Reign se bez problémů skládá do klopených zatáček a umožňuje v nich jezdit výrazně vyšší stopu, než jste nejspíš zvyklí. Obecně jakékoliv manévry ve větší rychlosti na tomto kole vykazují enormní faktor zábavnosti.
Klepání o doraz! Se nekoná…
Pružící jednotky využívají dle kontrolních gumiček na pístnicích celý zdvih, ale ačkoliv jsem se úporně snažil trefovat hrany a přistávat mimo dopady, nepovedlo se mi potkat tvrdý doraz, což je zejména u mojí maličkosti co říct! Pružení i tlumení vidlice a zadní stavby působí citlivě a kultivovaně a nijak svým projevem neobtěžuje a Reign 27,5 jde i při veškeré citlivosti a aktivitě velmi dobře za pedálem.
Také na odpalech skoků jde do vzduchu velmi snadno a při samotném letu je krásně neutrální. Tohle kolo vůbec dost příjemně zkorigovalo mé časté jezdecké i skokanské nedostatky a celkově mi odpustilo hromadu chyb a drobných zaváhání.
Viklání se zuby nehty
Už dopředu mi bylo jasné, že výhody delší geometrie a extra položené vidlice budou patrné hlavně v rychlosti. Hned první trail, který jsem na Reignu zkusil, byla ovšem nešťastnou náhodou pomalá trialová záležitost, po rovině a přes viklající se kameny, na nichž jsem bojoval i se svým vlastním výrazně menším kolem.
A světe div se, Giant se po chvíli aklimatizace ve všech ohledech ukázal jako lepší nástroj. Třeba už jen proto, že se nepropadá do zdvihu, což je ovlivněno zřejmě více faktory – od volnějšího hlavového úhlu po pokročilé tlumení v Piku. Tato stabilita mi při nízkých rychlostech pomáhala udržovat hybnost a rovnováhu i v nepříjemných hlubokých dírách.
V určitých specifických situacích, většinou ve velmi nízkých rychlostech a ve velmi utažených zatáčkách, můžete pociťovat zprvu menší ochotu Reignu 27,5 se z dané sekce „vykroutit“. Stačí ale jen lehce poupravit jízdní styl a toto negativum zmizí jako pára nad hrncem. Osobně mi pomohla volba trochu jiné stopy a mírně vyšší rychlost.
Vedle toho se mi líbí také skutečnost, že se Giant Reign nechá ochotně postavit na přední i na zadní, takže když je to opravdu potřeba, můžete nejutaženější stopky odmanévrovat kombinací poskakování a odhazování kol, jak to známe z řady bikových videí. I přes položenou hlavu se řízení nezamyká, jak jsem původně čekal. To je zřejmě zapříčiněno změněným předsazením osy předního kola ve vidlici* – exkluzivní a chytrá záležitost, kterou najdeme jen na nových Reignech.
KOMPONENTY
Osazení Reignu bych téměř neměl co vytknout. Řazení Shimano XT je ostré, rychlé a příjemně pod palcem cvaká. Kazeta se svým velkým pastorkem výrazně pomůže do dlouhých kopců, platíte však daň v podobě její vyšší váhy. Oproti lehké jedenáctirychlostní SRAM kazetě ji ovšem koupíte za zhruba třetinovou cenu.
Brzdy XT byly již od prvního použití velmi příjemné a rychle se rozbrzdily. Na rozdíl od konkurenčních SRAM Guide, které podle mého názoru brzdí stylem vypnuto-zapnuto-smrt*, jsou dobře dávkovatelné a vypadají rozhodně lépe zpracované než předchozí plastově působící generace. Očekávám, že budou stejně bezproblémové a bezúdržbové jako všechny předchozí brzdy Shimano.
Pohon 1×11 s napínákem MRP. Řazení je tvrdší než u současného Shimana XT 10s, ale kdo říká, že je to špatně?
Praktické poznámky
Ke kolu bych měl jen dvě výtky. První adresuji plášťům Hans Dampf ze základní řady Performance. Ačkoliv jsou na suchu příjemné a dobře se odvalují, v mokrém podzimním terénu se chovají dosti nepředvídatelně. Ukolébaly mě vždy falešným pocitem bezpečí a pak v nestřeženou chvíli strašlivě ustřelily. Minimálně na přední kolo bych nasadil zubatější nebo měkčí pneumatiku, což jsem ihned po dopsání tohoto testu také udělal a dopředu šel Maxxis Minion DHF, který se mi válel v komoře.
Druhý detail, který mi vadil, byly drnčící bovdeny v rámu, zejména při jízdě po dlažbě apod. Toto se ale dle internetových fór dá vyřešit různými způsoby a poměrně rychle. Rozhodně si s tím tedy ještě pohraju a pak vás budeme informovat a zásobovat tipy, jak tento nešvar odstranit.
GIANT Reign 27,5 1.5 LTD – závěr
Giantu se povedlo za přijatelnou cenu vyrobit bike, který maximalizuje výhody dlouhé závodní geometrie, ale neokrade vás ani o špetku zábavy či síly při normálním ježdění. Dovolím si tvrdit, že si Reigna užijí především mírně pokročilí až značně pokročilí jezdci, kteří skutečně využijí jeho plný potenciál. Reign 27,5 1.5 LTD je kolem pro ty, kteří jezdí často a intenzivně a se svým strojem se nemazlí. Kolem pro ty, kteří chtějí být nejrychlejší na závodech, ale neplánují tomu obětovat požitek z víkendové jízdy s kamarády. Reign prostě baví a jede jako dráha!
Líbí se… | Dalo by se zlepšit… | Pro koho? |
Nápadný design (barva) Kvalita zpracování a bytelnost všech komponentů Osazení kompletní sadou Shimano XT Řazení 1×11 – v provedení Shimano XT poměrně dostupné, přesné, rychlé – hodně výrazné stupně mohou někomu vadit, v reálu je to ale spíše výhoda Univerzálnost kola jako takového (nejen pro závodní enduro) Svižnost Vyváženost Reign je v terénu velmi sebevědomý a vysoce obratný Komfort a aktivita odpružení Stabilita z kraje zdvihu a plné využití zdvihů bez „klepání o doraz“ |
Základní pláště Schwalbe Hans Dampf moc nedrží Těžší, ale bytelná kola Občas drnčí bovdeny v rámu (budeme se snažit uživatelsky napravit) |
Nenapadá mě, komu by toto enduro kolo nevyhovovalo. Reign 27,5 díky jeho bytelnosti obzvlášť ocení jezdci, co jezdí hodně často, závodí, zavítají i do bikeparků a kteří často demolují běžný materiál. Přitom se ale jedná o stroj, který vás nepřipraví o zábavu na běžných středně náročných trailech a při prostém brouzdání lesem. Každopádně pravdou zůstává, že specifickou geometrii a aktivní odladění ocení zejména mírně až značně pokročilí jezdci, kteří dokáží z tohoto stroje vytěžit maximum. |
Jaký osud čeká kolo pro dlouhodobé testování?
Jak jistě dobře víte, redakčním kolem pro dlouhodobé testy komponentů i výdrže samotného rámu je RB IQ 575, které snad již brzy „převlékne kabát“ a jeho základ nahradí rám RB Bandit 675. Vedle něj jsme si ale na dlouhodobé testování domluvili ještě zde popisovaný Giant Reign 27,5 1.5 LTD a dříve testovaný Specialized Stumpjumper FSR Expert 650b.
RB frčí dál a už se těšíme na nový rám, Specialized bude sloužit pro testování vybraných komponentů a malé „komponentové“ hrátky, Giant Reign 27,5 bude naopak hrát ústřední rolí v „příběhu jednoho kola“. Mikuláš jej má vybraný a objednaný přímo na sebe, dle svých představ a požadavků. Bude s ním jezdit v zásadě jen on, protože s jeho výškou postavy se měřit nikdo z nás nemůže. Bude si ho také postupně ladit, jako by to bylo jeho osobní kolo, což chceme podrobně mapovat a takto vám zprostředkovat onen reálný příběh.
Příběh, který pro vás může být vodítkem, či inspirací co a jak má smysl na kole měnit když něco odejde, nebo když jen budete mít touhu něco změnit. Začínáme vlastně hned teď.
První, co Mikuláš měnil byly gripy a hned na to teleskopická sedlovka RockShox Reverb, která není špatná, není ale dostatečně dlouhá pro jeho postavu a zvolenou velikost rámu L. Proto na její místo záhy putovala zbrusu nová sedlovka Giant Contact SL Switch se zdvihem 150 mm, která již plně pokryje Mikulášovy nároky. Dále se měnily pláště, budeme si hrát s bovdeny atd. Nebojte, o všem vás budeme podrobně informovat.
GIANT Reign 27,5 1.5 LTD (2016) | ||
Rám | ALUXX SL Aluminum, Maestro Suspension | |
Vidlice | RockShox Pike RC Solo Air, 160 mm, Custom 46 mm offset | |
Tlumič | RockShox Monarch Plus R DebonAir | |
Zdvihy P/Z | 160/160 mm | |
Řazení | Shimano XT(1×11) | |
Přehazovačka/Přesmykač | Shimano XT Shadow+ (new)/není | |
Kliky/Napínák | Shimano XT (32 zubů)/MRP | |
Pláště | Schwalbe Hans Dampf Performance (27,5×2,35″) | |
Náboje/Ráfky | Giant Tracker/Giant P-AM2 | |
Řídítka | Giant Contact SL DH (800 mm) | |
Představec | Truvativ | |
Brzdy | Shimano XT (disky 200/180 mm) | |
Cena | 89 999 Kč (model 2016) – www.giant-bicycles.com |
Foto: Vadym Shapoval