AUTHOR 2016 – novinky
O zběsilém tempu každoročních prezentací si můžeme myslet co chceme, ale tak už to prostě chodí. Jen co se jedna sezóna začne pořádně roztáčet, začínají mnohé značky předvádět své produkty na sezónu budoucí. Z modelového roku 2016 jsme si představili již řadu komponentů, nyní přichází čas na celá kola. Prvním je přitom domácí Author!
Reportáž z loňské předváděčky nových modelů poněkud zastínil fakt, že byl oznámen konec samostatné značky AGang a začlenění její produkce zpět pod křídla mateřského Authoru. Tento krok vyvolal vcelku divoké vášně, ale co se nakonec stalo? Nic! Stroje z rodiny Author AG Lab vedené Járou Spěšným (Spacemanem) jsou stále stejné, nikoliv tedy z pohledu vývoje, ale z pohledu image a péče, jež jim jejich vývojáři věnují, s ohledem na jejich styl a zaměření.
Letos už prostě bereme jako fakt, že se Ninja, Patriot a další biky z této skupinky jmenují Author a prostě to zkrátka neřešíme. Tato kola fungují a to je tím hlavním! Koukněte například na test letošního Patriotu Evo!
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)
Author Patriot AM 2.0
Historicky první 27,5+ full v Česku!
Ač se v kolekci Author 2016 skrývá řada různých novinek, nemůžu začít jinak, než u středně tlustého fullu Author Patriot AM, který je vůbec prvním českým strojem na kolech parametru 27,5+ a to navíc v plně odpruženém provedení. Mnozí si sice myslí, že je tato kategorie zcela uměle vytvořenou, že je to dílo „zoufalých pracovníků marketingu“, kteří se nám zákazníkům a jezdcům snaží vnutit neustále něco nového, nový druh kol, nový průměr a novou dimenzi plášťů, abychom více a více utráceli. Možná je to i z části pravda, mě ale fenomén 27,5+ docela fascinuje.
Nemyslím si totiž, že by to byl úplný nesmysl. Na jednom plusku jsem se už svezl (pevný Specialized Fuse) a musím uznat, že jsem se v jeho sedle náramně bavil. Pevné plusko se zdvihem kolem 120 mm, zábavnou trailovou geometrií a patřičnou výbavou (teleskop bych zde viděl jako nutnost) mi prostě dává smysl. Kolo co projede a objede vše a lze jej používat vskutku celoročně. Pro někoho doplněk, pro druhého jediné kolo, které potřebuje.
To jsem ale slušně odbočil od tématu Patriot AM. Tento stroj v sobě totiž zahrnuje hned několik základních faktorů, několik témat k zamyšlení. Kluci z AG Lab si nemyslí, že by z toho byl prodejní trhák, ale kdo ví, o Author Su-Mo je obrovský zájem. Spíše jde o to ukázat, co tato česká firma umí a dokáže, demonstrovat, že platforma Patriot je natolik všestranná, že lze na jejích základech snadno postavit kdejaký koncept. A Patriot AM je zkrátka takový koncept uvedený do praxe.
Author Patriot AM 2.0 a pláště Maxxis Chronical 27,5×3.0″
Je to vlastně cesta, jak postavit odpruženou a zábavnou devětadvacítku, jelikož vnější průměr kol 27,5+ je téměř rovný 29“. Vlastně by stačilo nasadit hubenější vidlici, místo kol s širokými ráfky použít hubenější 29“ a máte všestrannou hračku na klasických velkých obručích. Ale proč to vlastně dělat, když vás kombinace zdvihu 140 mm vepředu, 120 mm vzadu a 3.0“ širokých plášťů Maxxis Chronical pošle do zcela nové úrovně jízdní zábavy!
Nevím jak vy, ale já se na osobní zkušenost s tímto novým konceptem těším. Je mi předem jasné, že Patriot AM nebude až tak super obratný a hravý jako originální Patriot na 140 mm nebo současný Patriot Trail na 120 mm, přitom by to ale mohla být zajímavá a maximálně všestranná hračka, která zaplní mezeru právě mezi spíše sportovním trailem a až moc HC Evíčkem. Jedno kolo na vše, tedy hlavně na zábavu. Jak ostatně praví heslo na hlavové trubce #FunRulesAll
Author Patriot AM 2.0 a vidlice RST Rouge (standardně RST F1RST 27,5+)
Author Patriot AM – fakta
Dost obecných tlachů! Říkám sám sobě!!! Patriot AM, jak již bylo zmíněno, bude doplňkem, vsuvkou mezi Patriotem Trail a Patriotem Evo. S sebou ale přináší i další změny, které ovlivní obě dvě současné rodiny Patriotů. Vedle specifické širší vidlice RST F1RST 27,5+ (Patriot AM 1.0 – MOC 56 990 Kč), popřípadě RockShox Yari RL 27,5+ (Patriot AM 2.0 – MOC 75 990 Kč), obě s širší osou Boost 110, širší zadní stavby a rozšířených klik Boost 148 (osa 12×148 mm), přináší AM také upravenou základní geometrii nazvanou AFG.
Advanced Frame Geometry – AFG
Tato tajemná zkratka se váže ke všem Patriotům roku 2016. „Moderní kola na středních a velkých či tlustých kolech jsou fakticky rychlejší, proto je potřeba zajistit více stability ve vyšších rychlostech, ideálně tak, aby nebyla dotčena ovladatelnost a posed,“ popisoval AFG Jára Spěšný. Jednoduše jde o to, že se u všech Patriotů o něco protáhla horní trubka, tedy i rozvor a o tu samou hodnotu se zkrátil představec. Konkrétně zde hovoříme o hodnotách 10-15 mm, což jen potvrzuje trend, který je ve světě delší dobu patrný a Author jej minimálně u svých fullů rozhodně neignoroval, jen nyní tento efekt ještě více posílil.
Kupříkladu Patrioty Evo se dostanou na délku představce 35/45 mm (dle velikosti). A abych nezapomněl k tomu plusku… Patriot AM nabízený ve dvou verzích (2.0 a 1.0) bude postaven na kolech Author s vlastními ráfky, které ctí poměrně rozumnou šířku – 38 vnější / 32,8 mm vnitřní šířka ráfku.
Author Elevation
Jednou z pro nás „core bikery“ možná méně zajímavou, přesto ale těžko opomenutelnou novinkou, je e-bike Author Elevation (MOC 67 990 Kč). Tedy první horské kolo Author s elektrickým asistentem (doposud byla v nabídce pouze cestovní elektrická kola). Již dle rychlého pohledu je vidět, že se nejedná o pouhé doplnění motoru do stávajícího rámu, ale o skutečně svébytný stroj s náležitě posílenou rámovou konstrukcí i čistě pro tento účel stvořenou geometrií.
Bez zajímavosti rozhodně není elektrické pohonné ústrojí od Shimana – model Steps s výkonem 250 W a kapacitou 36V baterie (akumulátoru) 418 Wh. Elektrokola jsou velkým fenoménem dneška, i my již jedno důkladně vyzkoušeli (Lapierre OverVolt FS 500) a nutno říct, že i tahle sranda má něco do sebe. Pro případy, kdy člověk sílu prostě nemá, brání mu zdravotní potíže nebo jen věk…
Author Elevation
Author King Kong 20 a 24
Již na jarním veletrhu For Bikes 2015 byl k vidění prototyp dětského fatbiku Author King Kong 20 (MOC 10 990 Kč). K němu mezitím v katalogu přibyl ještě o čtyři palce větší King Kong 24 (MOC 12 990 Kč). Filosofie těchto kol je přitom poměrně jasná. Současná dětská kola nejčastěji reagují na otázku rodičů: „Kolik kilometrů po cyklostezce na tom můj kluk (holka) zvládne?“ Proto jsou kola pro začínající cyklisty obvykle osazena až nesmyslně úzkými plášti.
Vezměte to ale z opačné strany. Když se na dětské kolo nasadí širší plášť – King Kong 20 i 24 mají poměrně rozumné obutí v šířce 2,5“ – z chrta se najednou stane stroj, který je v terénu stabilní, přejede a projede toho o dost víc a dítě se na něm cítí jistěji. Tak to alespoň vyznívá z rozhovorů s tvůrci „krále opičáka“. Čtyři palce na dětském kole by byly už asi opravdu moc, dva a půl palce ale již od pohledu nevypadá zle. Je to prostě taková pohledná motorka, která by mohla přilákat srdce mladých riderů. A o co nám všem jde? O vavříny z maratonů? Doufám že ne, kolo nás baví, kolem se bavíme, proč tedy chtít od našich dětí něco jiného???
Author King Kong 20
Jen si tak říkám…
Pokud ale naše děti naučíme na kola typu Author King Kong, pak vlastně až vyrostou, nebudou chápat naše hubené old-school obutí v šíři maximálně 2,4“ na hubeném 27,5“ ráfku. Již přirozeně budou chtít alespoň plusko se třemi palci. No uvidíme, kam se to celé posune…
Author King Kong 24
Author Ronin
Ronin (může být pro někoho šokem, pro jiného ne. Koncept „špinavé silnice“ (dirt bike, nebo dirt road) s názvem Ronin (samuraj bez pána, 47 Róninů), byl představen jako koncept již loni na Eurobiku. Nyní byl uveden do ostrého prodeje, přesněji zařazen do katalogu. O co se jedná? Je to vlastně takový silniční fatbike s plášti v šíři 42 mm. Mutant, kolo na pomezí klasické silnice, cyklokrosu a expedičního stroje.
Author Ronin
I proto je Author Ronin postaven na ocelovém rámu s krásnými detaily očouzených svárů (nebo spíš letování) krytých čirým lakem s jemným zbarvením. Ronin je českou obdobou GT Grade, zatím asi nejznámějšího dirt biku, je ale stavěn více prakticky. Grade je dost sportovní, Ronin by měl být pohodlnější a hlavně připraven pobrat veškeré myslitelné nosiče. I proto najdete na jeho rámu hromady montážních bodů a úchytů.
Každopádně kotoučové brzdy jsou tím, co tento druh kola osvobodilo od úzkých plášťů a když se tu tak nad tím rozplývám, napadá mě, jestli nevyměnit svou cyklokrosku Lapierre a nekoupit právě Ronina! Pro tahání dětského vozíku, sedačky apod. ideální stroj. Stejně jako pro občasné tréninky a rozptýlení na asfaltu i mimo něj, když zrovna není co testovat… Při ceně 29 990 Kč by to mohla být zajímavá a všestranná hračka.
Author Ronin – celá armáda úchytů na nosiče a jiné příslušenství
Author 2016 – více Shimana
Co se týká další produkce Author 2016, tak i zde se najde řada změn, úprav či vylepšení, ale popisovat je všechny rozhodně nehodlám. To nejzásadnější jsme si již prošli, ostatní nechme, s dovolením, stranou. Jedna zajímavá okrajová záležitost mě ale ještě vytanula na mysli. V úvodu prezentace bylo také zmíněno, jak agresivní cenovou politiku nasadilo japonské Shimano, které bude v příštím roce nejspíš krutě válcovat SRAM doposud hojně přítomný na nových kolech.
Důsledkem je kupříkladu to, že Author Patriot Evo Team již nebude dále na jedenáctce od SRAMu, ale nově zde najdeme Shimano XT 1×11 (kazeta 11-42 z). Základní Patriot Evo pak vystartuje s kombinací Shimano 2×10 Deore/XT. Podobně na tom bude Patriot Trail (vyšší verze 1×11 XT, nižší 2×10 Deore/XT). Jedinou výjimku bude představovat pluskový Patriot AM 2.0 se sadou SRAM GX 1×11, Patriot AM 1.0 opět 2×10 Shimano Deore/XT.
Surový rám krytý bezbarvým lakem – nádhera!
Author Patriot AM 2.0 – rám 27,5+
Foto: Štěpán Hájíček / Author (katalog)