SRAM Boost – Tech News

SRAM Boost„Dlouhou dobu jsme hledali cestu, jak získat v oblasti okolo klik více prostoru, abychom uvolnili ruce konstruktérům rámů a odpružení. Systémy 1x™ byly prvním krokem. Nyní přichází technologie nazvaná Boost, která otevírá cestu k vyšší tuhosti, lepší ovladatelnosti a kreativnějším možnostem konstrukce.“ SRAM.

Světě, div se! SRAM není první, kdo začal koketovat s myšlenkou, že klasická rozteč nábojů a středu jednoduše nevyhovuje potřebám středních a velkých kol. Jako jeden z prvních přišel s podobným nápadem Cannondale, když rozšířil zadní i přední náboj na stroji F-Si (Cannondale F-Si představení) o 6 mm, respektive o tuto vzdálenost posunul kazetu dále od podélné osy kola, aby se okolo středu vytvořilo více místa a mohla se tak zkrátit zadní stavba.

Podobnou, avšak méně vyhraněnou cestou se vydal Trek, když primárně u strojů Remedy 29 nasadil rozšířený zadní náboj nesoucí označení Boost 148. V době představení jsme sice uznale kývali hlavou, že má takové řešení u velkých kol rozhodně svůj smysl, zároveň jsme si ale říkali, jestli to není pouhé plácnutí do vody. Nebylo, jelikož SRAM tento nový standard svým aktuálním počinem legitimizoval a navíc jej rozšířil na zcela novou úroveň.

Boost it up!

Slovník říká: „Boost {bu:st} – stupňovat, zesílit, pozvednout, podpořit, oživit…“ SRAM chce tímto počinem opět rozvířit vody MTB techniky vstupem hned několika nových standardů. Jako by jich už nebylo dost. Kde ale začít?

SRAM Boost

reklama

Boost 148 – střed a zadní náboj

SRAM BoostV první řadě je třeba poznamenat, že nový a všem zájemcům a dalším výrobcům plně otevřený standard Boost 148 je komplexním systémem, který je navržen tak, aby dokonale fungoval jako jeden celek – tedy systém zahrnující kliky a náboje Boost 148. V zadní partii kola se vše točí okolo rozměru 6 mm. O tolik se zvětšila šířka zadního náboje (ze 142 mm na 148 mm), proto také označení Boost 148. Tedy symetrický nárůst 3 mm na každé straně.

O stejné 3 mm se posouvá dále od podélné osy kola i pavouk převodníku a tedy i celá řetězová linka, nově s hodnotou 52 mm. Proč to vše? Důvod je prostý – širší náboj znamená větší základnu pro trojúhelník výpletu, tedy i tužší zadní kolo. Propagační materiály uvádějí, že 29“ kolo na náboji 12×148 mm bude stejně tuhé jako 27,5“ kolo na náboji 12×142 mm.

V případě klik se pak posunem převodníku o 3 mm dále od rámu získá malé, ale potřebné místo, které může pomoci k dalšímu zkracování zadní stavby, stejně tak i k rozšíření rozteče čepů zadní stavby. Vše pro tuhost a co nejlepší ovladatelnost.

Na co to nandám?

To je otázka… Krom Treku, který své stroje Remedy 29 již nyní osazuje náboji Bontrager Boost 148, zatím nemáme zprávy o žádném dalším výrobci. Ono se jich ale brzy pár (nebo možná pořádná kupa) najde a za nějaký rok z toho již může být slušná lavina, jelikož po vyšší tuhosti středních a velkých kol volá kdekdo. U klik, pokud to dobře chápu, by se délka osy (šířka domečku) měnit neměla, dotčený bude tedy jen pavouk s převodníky.

SRAM Boost

Co na to dám?

SRAM samozřejmě nehodlá vypustit do světa nový standard bez pořádné materiálové podpory, proto, ač se jedná o produkty modelového roku 2016, by měly být dostupné Boost kliky a náboje již někdy od května 2015.

Vybrat si bude možné Boost kliky v karbonovém provedení XX1, či v hliníku – X1 1400. Náboje pak budou k dispozici v provedení X0 a MTH 746/716 a celá kola SRAM ROAM 40 (27.5″, 29″).

SRAM Boost

SRAM_MTB_X0_Hub_Front_Red_print

SRAM_MTB_X1_Crank_1400_Black_MH

Boost 110 – nový standard přední osy a vidlice

Aby toho nebylo málo, SRAM se nesoustředil jen a pouze na zadní část kola, ale vyBoostoval i předek! Nově tedy vedle „zadního“ standardu 12×148 mm představuje též „přední standard“ 15×110 mm!“ Tedy o 10 mm širší náboj, než v případě současného mocně rozšířeného rozměru 15×100 mm!

Důvod a cíl je stejný – zvětšit úhel sklonu paprsků výpletu rozšířením jejich základy, 5 mm na každou stranu, a takto zpevnit celý výplet. V tomto případě se dokonce uvádí, že 29“ kolo s nábojem 15×110 mm bude stejně tuhé jako 26“ kolo na 15×100 mm! To by byl slušný skok.

RockShox MY16

Na co to nasadím?

SRAM BoostStejná otázka jako výše, která má ale rozdílnou odpověď. SRAM v tomto směru není žádný troškař, proto u své sesterské značky RockShox zavádí nový standard vidlic s označením Boost, do nichž se rozšířené náboje hravě vejdou. Nad to vše přichází i se staronovou myšlenkou zvětšit kontaktní plochu náboje a vidlice, přičemž tento další nový standard nese označení Torque Cap. Rozdíl je vidět nejlépe na přiloženém obrázku.

Ani tato myšlenka není nijak nová. Vzpomínám si, že podobným vylepšením svého času Specialized bojoval proti zavedení 15mm pevných os u svých sportovních vidlic, jelikož tvrdil, že 9mm rychloupínák v kombinaci s větší styčnou plochou mezi vidlicí a nábojem znamená stejně tuhé spojení při snazší manipulaci a nižší hmotnosti. Obdobné řešení aplikoval později také Gary Fisher na vidlice svých silničních kol a nejspíš by se našli i další. Zatím snad ale nikdo nepřišel z myšlenkou rozšířit styčnou plochu u vidlice s pevnou osou. Tedy pomineme-li RockShox RS1 s jeho značně unikátní konstrukcí TORQUE TUBE.

SRAM Boost

A abych nezapomněl, ne všechny vidlice RockShox 2016 budou Boost kompatibilní. Na výběr by jich ale mělo být celkem dost, zejména ve vyšších patrech nabídky, jelikož je slíbeno, že Boost konstrukce bude k dispozici u modelových řad RockShox SID, Reba a Pike.

Doplňující informací je skutečnost, že všechny 29“ Boost vidlice hravě pojmou kola 27,5+ a to až do šíře 27,5×3.0“.

Co tam dám?

Zde je odpověď prostá, stejné díly jako v případě Boost 148: Náboje X0 a MTH 746/716 a celá kola SRAM ROAM 40 (27.5″, 29″).

RockShox 2016

Klíčových novinek jsme na vás nahrnuli už dost, proto jen telegraficky. SRAM, potažmo RockShox, představil, vedle Boost komponentů, náhledy nové grafiky vidlic a tlumičů modelového roku 2016. Vylepšená a omlazená byla základní vidlice XC 30, která bude nyní základním modelem pro kola průměru 27,5 a 29“. U středních kol nabídne zdvihové varianty 80, 100 a 120 mm, u devětadvacítek budou celkem logicky k dispozici jen dvě nižší zdvihové varianty.

RockShox MY16

RockShox MY16

RockShox MY16

Tolik dnešní nášup novinek SRAM a RockShox 2016. Jsme zvědaví, jak rychle se nové standardy rozšíří. Dle mého nemá smysl polemizovat nad tím, zda „se to chytí či nikoliv“, jelikož SRAM to prostě dokáže protlačit, navíc vyšší tuhost a více prostoru v zadní stavbě se určitě hodí. Teď už jen nasadit nové vidlice a náboje, poupravit rámy a za rok už možná bude Boost 148 a Boost 110 relativně běžnou záležitostí! Schválně, jestli poznáme rozdíl…

Dostupnost vidlic
SID 29” Boost / 27.5” Plus a Reba 29” Boost / 27.5” Plus – Červen 2015
Pike 27.5” Boost a 29” Boost / 27.5” Plus – Léto 2015

Ceny RockShox 2016
30 Silver – 167 Eur
Recon Silver 245 Eur
Reba RL Boost 110 Solo Air – 647 Eur
SID RL Boost 110 Solo Air – 814 Eur

RockShox MY16
RockShox XC 30 MY16

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • maximus

    Tak nějak z nich mám pocit, že už fakt nevědí kam. Jinak Štěpáne, jako obvykle budu grammar nazi: Na výběr by jich ale mělo „bít“ celkem dost, zejména ve vyšších…… pod torque cap. Tohle už nešlo vydržet, tak sorry. 🙂

    • Zed

      Byls rychlejší než korektor, už je to opravené:-)

  • Míraa

    To se stane, že člověk přehlídne. Ale je to podstatně lepší jak dříve 😉 Takže ten progress je rozhodně pozitivní.

    • maximus

      No jasný, to každý. Taky nikoho nepeskuju, se stane a od toho jsme tady my grammar nazzis. 🙂

    • Zed

      Díky, to jsem rád. Bohužel se ke korektuře nedostanu před publikováním článku, takže se může stát – když zrovna nejsem u kompu v okamžiku publikování – že to opravím později. Není to optimální, ale jinak to asi nejde.

  • Pingback: Lapierre – MTB novinky 2017 | Svět Cyklistiky | Cycling World()