GT 2015 – představení

GT - 2015Před dvěma týdny jsme se byli podívat v Novém Městě na Moravě na prezentaci společnosti Aspire, kde pro nás byly klíčové novinky značek GT a Cannondale. Minulý týden jsme vám přinesli naše první postřehy ze dvou žhavých novinek (Cannondale F-Si a GT Helion), nyní je ten správný čas představit si celou kolekci GT 2015.

Dříve než začneme s koly Garyho Turnera (GT), zmiňme druhou americkou legendu – Cannondale. Samostatné a podrobné představení její kolekce aktuálně neplánujeme, jelikož zásadní novinky, spíše tradičně kanónovsky meziročního charakteru, máme v podstatě za sebou. Již jsme celkem informovali o novinkách kategorie OverMountain (Cannondale Jekyll a Trigger 27,5), Cannondale Trigger 4 27,5 jsme dokonce otestovali, samostatně jsme si představili také unikátní pevnou devětadvacítku Cannondale F-Si, na které jsme se krátce svezli právě v Novém Městě.

Cannondale F-Si
Cannondale F-Si

Schody se myjí odshora

S ohledem na klasické lidové rčení není důvod začít jinak než z vrchu nabídky, tedy v našem případě bráno primárně dle velikosti zdvihu. Již z kraje sezony jsme přinesli první informace a kusé střípky hovořící o tom, že GT kutí sjezďáka na středních kolech. V tomto případě to rozhodně nebyla žádná novinářská kachna, jelikož GT Fury 650B je nyní prostou realitou. Věc se má tak, že v katalogu na rok 2015 jsou již jen stroje parametru 27,5“!

GT - 2015
GT Fury Team 27,5 (650B)

Konkrétně se bude jednat o tři modely, GT Fury World Cup, Team a Expert. Všechny tři nabídnou plnohodnotný zadní zdvih 210 mm, již zmíněná střední kola a dvokorunky s krokem délky 200 mm (203 mm u Foxu 40). Tvar rámu i systém zadního zavěšení zůstává, až na úpravu velikosti kol, beze změny.

To znamená, že i nadále vše stojí na hliníku (o 300 g lehčí než původní Fury na karbonu) a systém zavěšení nese zažité označení Independent Drivetrain (nejvyspělejší verze řešení dříve známého jako iDrive). Zadní stavba se tedy otáčí na mohutném centrálním čepu, střed je na samostatném plovoucím prvku (v tomto případě nejde o Path Link) a kyvná vidlice je nahoře u spojení s tlumičem posílena drobným pákovým mechanizmem.

GT - 2015
GT Fury Team 27,5 (650B)

GT - 2015
GT Fury Expert 27,5 (650B)

reklama

Legenda znovu ožívá

Středními koly se to v nabídce GT pro rok 2015 doslova hemží, proto se snad nevyplatí na ně pokaždé upozorňovat. Co ale stojí za zmínku je znovu oživená řada Sanction, která dříve bývala drsnějším dvojčetem all-mounain strojů Force. Dnes se naopak jedná o „odlehčenou a enduru uzpůsobenou mutaci“, jejíž předobraz je již na první pohled zřejmý – GT Fury. Nové GT Sanction bylo navrženo a odzkoušeno za mocného přispění Dana Athertona a dalších týmových jezdců.

GT - 2015
GT Sanction Pro

Jestliže byl původní Sanction všestranným kolem na blbnutí do bike-parků, na „domácí freeride“ v lesích za městem a tak podobně, pak jeho nová podoba je čistě zaměřena na závodní pojetí endura. Sanction nové generace by měl přinést maximální efektivitu při šlapání, přesné ovládání i vysoký výkon odpružení. Takže by s ním mohla být legrace i v české kotlině (nebo spíš na jejích okrajích…).

Základní koncepce rámu vychází, jak již bylo řečeno, ze sjezďáku GT Fury. Rám má ale značně upravenou geometrii, disponuje zdvihem 165 mm, kamarádí se čistě se vzduchovými tlumiči, nevyužívá pro Fury typické přepákování nahoře v rámu, má trochu jinak konfigurované zavěšení Indendent Drivetrain atd. Jinak je to ale klasické GT se vším všudy. Těžko říct, kolik kusů se dostane do ČR, ale zkusím se zasadit o to, aby se jeden uvolnil do testovací flotily. Tohle kolo bude těžko kdy masovkou, svezení na něm by ale mohlo být sakra zajímavé!

Dodejme, že nabízeny budou jen dva modely, GT Sanction Pro a Expert. Próčko, jakožto vymazlený závodní stroj, bude na Foxu s kompletní sadou Shimano XT, teleskopem atd. Expert, coby dostupná varianta, s vidlicí Marzocchi 350 R (160 mm), komponenty Shimano Deore, SLX, XT atd. Oba modely s převody 1×10. No uvidíme, zda se pohoupeme i na téhle nádheře.

GT - 2015
GT Sanction Expert

(R)evoluce ve znamení velkého X

Postupně se dostáváme k „zavedené klasice“, respektive novince letošního roku, kterou je GT Force nové generace. Přesněji před námi stojí nově nakonfigurovaný GT Force X, slovy zástupce značky: „S novou specifikací se Force X dostává tam, kde měl od počátku být.“ Co to znamená? Z lehce nemastného, neslaného univerzálu na 150 mm vyspěl v neohrožený stroj pro skutečná horská dobrodružství. Není to jen o tom, že dostal vidlici s 10 mm zdvihu navíc (150 -> 160 mm), nové jsou i tlumiče Fox Float X (alespoň u karbonových rámů), skladba převodů 1×10 a další drobnosti posouvající GT Force do vyšší nadmořské hladiny.

GT - 2015
GT Force X Expert Carbon

S GT Force Carbon Expert (model 2014) máme již své osobní zkušenosti. Jezdilo se nám na něm vskutku krásně, ale měl ještě své mouchy. Převody 3×10 se sice občas hodily (hlavně kašpárek), ale kolu vůbec neslušely. Vidlice RockShox Revelation se svými hubenými nožkami a přísně lineárním, až spíše degresivním krokem projev celku ve skutečně náročném terénu lehce srážela. O to víc se těšíme na novou generaci. První praktické svezení máme přitom slíbené již v průběhu srpna!

GT - 2015
GT Force X Sport

Osvědčený všeuměl

Dalším pánem na holení je GT Sensor – opět velká novinka a zlomový model kolekce 2014, který se nám v rukou osvědčil coby skutečný univerzál, který dokáže jezdci nabídnout jak přiměřeně sportovní projev, tak především obrovskou porci jízdní zábavy. Dodnes vzpomínám, jak jsem v jeho sedle loni v rámci testování drtil Super Flow na Rychlebech! Pro rok 2015 se přitom Sensor posouvá ještě více k „horskému“ využití. Přesněji řečeno se nově objevuje dělicí čára mezi karbonovými a hliníkovými stroji.

GT - 2015
GT Sensor Expert

Tři karbonové varianty (GT Sensor Carbon Team, Pro a Expert) budou vyzbrojeny 150 mm zdvihu vidlice, zatímco vzadu se spokojí se současnými 130 mm kroku. K lehkosti a rychlosti karbonového rámu se tak přidá o něco stabilnější styl řízení a především pak větší odhodlání, jistota a prostupnost náročnějším terénem. Doplním, že i zde došlo k chvályhodnému posunu na postu pohonu, kdy se u karbonů objevují skladby řazení 1×11, 1×10 a 2×10, tedy v pořadí dle firemní hierarchie.

U hliníkového Sensoru se tři-krát-desítka omezila na dva nejlevnější zástupce Elite a Comp, hliníkový Expert a GT Sensor Pro budou postaveny na systému 2×10. Konečně! Hlína, jak již bylo řečeno, si vystačí se 130 mm nad oběma koly a… (na to bych nerad zapomněl) dostala nově řešenou zadní stavbu. Tedy není to nový systém, ani nic podobného, ale byla upravena zadní kyvná vidlice (z pohledu běžné konstrukce vzpěry – prostě ty trubky nahoře!). Zmizely totiž ohromné hliníkové pláty, jež byly nahrazeny decentnější a především lehčí příčnou výztuhou. Tuhost ovlivněna nebyla, hmotnost klesla, vzhled je nyní vzdušnější a čistší. Co chtít víc?

GT - 2015
GT Sensor Expert

GT - 2015
GT Sensor Carbon Expert

Inspirace přišla zespodu

Posledně zmiňovaná inovace zadní stavby má svou inspiraci ve zcela novém modelu plně odpruženého horského kola pro sportovně-závodní účely – GT Helion. O tomto kole, které bude ve vrcholné verzi Carbon Team skutečně lehké jako balonék naplněný héliem, jsme toho napsali již poměrně dost v rámci praktického představení a prvních jízdních dojmů. Nyní tedy jen skutečně krátce.

GT Helion - predstaveni + prvni dojmy
GT Helion Carbon Pro

GT Helion je zcela novou platformou, která nahrazuje současný GT Zaskar 100 (29“), není ale jeho nástupcem v poměru jedna ku jedné. Helion totiž umí vystupovat nejen jako účelně stavěný závodní stroj, takto jsou koncipovány především karbonové modely, celkově byl však navržen spíše coby „nezávodní XC hračka.“

Jednoduše řečeno jako kolo s nízkým, přitom aktivním a efektivním odpružením, které je postaveno na základu s všestrannou geometrií a určeno nikoliv nutně pro boj o každou setinu na závodní trati, jako spíš pro snahu vydolovat z každé zatáčky, z každého kořínku, schodu, výjezdu a sjezdu maximum jízdní zábavy. Soudě dle mých prvních zkušeností s hliníkovým GT Helion Expert se toho dosáhnout skutečně podařilo.

GT Helion - predstaveni + prvni dojmy
GT Helion Carbon Pro

GT Helion - predstaveni + prvni dojmy
GT Helion Expert

Detektiv 650B zasahuje

Zmínkou o GT Helion jsme se zdánlivě dostali na konec „nanejvýš zajímavých“ novinek a inovací u GT pro rok 2015. V tuto chvíli by se chtělo skončit, ale to bychom trochu ošidili „běžného zákazníka“, který se po právu domáhá poctivého pevného kola za rozumné peníze. Vězte tedy, že se nemálo změn odehrálo i mezi pevnými stroji GT.

GT - 2015
GT Zaskar Elite (27,5)

Jak naznačuje mezititulek, i zde se naplno projevuje nezadržitelná vlna tsunami parametru 650B alias 27,5“. Zatímco takový sportovně univerzální pevňák GT Karakoram zůstal na svých velkých kolech bez větších zásahů, klasický drtič lesních pěšin a cest, GT Avalanche, kompletně přezbrojil na střední kola 27,5“, k čemuž zákonitě patří i nový hliníkový rám.

GT - 2015
GT Avalanche Expert (27,5)

Zajímavý přerod se odehrál rovněž v kategorii pevných sporťáků Zaskar, které loni plnily tabulky i obchody pouze velkými obručemi. Na rok 2015 přitom zůstává průměr 29“ jen u karbonových modelů (4 verze), hliníkový Zaskar potom putuje výlučně na kola průměru 27,5“. A pro doplnění, logo 275 (650B) najdete příští rok i na dostupných strojích GT Aggressor.

GT - 2015

GT Aggressor Expert (hydro)

Asfaltová perlička nakonec!

Tato novinka se světem horských kol zdánlivě nesouvisí, i když… Silnice je skvělý tréninkový prostředek, avšak kdo z pravých bikerů by se chtěl omezovat jen a pouze na asfalt. Proto se stává cyklokros, či lépe řečeno cyklokrosová kola, takovým hitem mezi nezávodní cyklistickou populací. Sám o tom vím své, jelikož mi jeden CX speciál stojí v garáži. GT přitom přišlo s výtečnou myšlenkou postavit silničku, která není tak úplně silničkou – GT Grade.

GT - 2015
GT Grade Carbon Ultegra

GT si pro toto kolo vymyslelo vlastní kategorii, vtipně pojmenovanou EnduRoad! GT Grade je „špinavou silnicí“, kolem, které se směje pravidlům UCI, které není stavěno na Tour nebo jarní klasiky, ale pro nás zapálené sportovce. Grade v sobě snoubí lehkost a hbitost klasické silnice, zejména ve své karbonové podobě, s jistotou, komfortem a prostupností krosových kol, tedy s vlastnostmi, jaké mnohdy nenabídnou ani CX speciály.

GT - 2015
GT Grade Carbon Ultegra

Celé kouzlo je v tom postavit silnici, která má vidlici pro 15 mm pevnou osu, kotoučové brzdy, stabilnější geometrii, tuhý a přitom komfortní rám, který pojme i skutečně široké pláště, ať již hladké silniční, případně cestovní či cyklokrosové zubaté. Tohle je přesně ten typ kola, který se dokonale hodí na dojíždění do práce a na tréninky nebo jen na blbnutí, když je v lese příliš bláta.

GT - 2015
GT Grade Carbon Ultegra

Napadá mě jeden ideální příklad: jedu po silnici na silnici, je celkem sucho, vychutnám si pár kopců a pár sjezdů, avšak po pár desítkách kilometrů mě začnou svrbět ruce a začnu pokukovat po odbočkách vedoucích mimo černou stužku asfaltu. Na běžné žiletce bych měl smůlu, s GT Grade se ale můžu nechat zlákat, ohnout to na cyklostezku nebo turistickou značku do lesa, zablbnout si na hlíně a po pár kilometrech se vrátit na silnici, nebo povrch libovolně střídat. Jo, tahle představa se mi líbí!

GT Grade - 2015

Foto: Štěpán Hájíček, GT

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • tihlous

    „Převody 3×10 se sice občas hodily (hlavně kašpárek), ale kolu vůbec neslušely.“ Trochu nevím jak tomu mám rozumět… já měl za to, že kola se osazujou hlavně aby fungovaly a dobře se na nich jezdilo, a až potom aby splňovaly nějaký silně individuální estetický požadavky… Já vím, že převody 1x něco je dneska TREND, ale když to potom člověka omezeným rozsahem převodů nějak omezuje, tak to asi není dycky ta správná cesta…

    No a jinak ty X-Kingy na sjezďáku, tomu taky zcela nerozumím 🙂 Doufejme, že jenom došly vhodný gumy na prezentační kola, a v sérii tam potom bude něco „normálního“ 🙂

    • Lukáš Běhal

      S těma převodama musím souhlasit. Na svém kole mám 3 x 9 a jediné, co místo toho vezmu bude 2 x 10 (11). Já potřebuji kolo, aby mi odjelo XC závody, pak s ním zajel zablbnout do bike parku a taky dokázal předjíždět z Pradědu auta 😀 Ono ta váha není vše 😉

      • Co se týká plášťů na GT Fury – dealer book praví:

        (F) Continental Der Kaiser Projekt, Six Ply Casing

        w/Black Chili Compound, 27.5″x2.4″,

        (R) Continental Der Kaiser Projekt, Six Ply Casing

        w/Black Chili Compound, 27.5″x2.4″

    • Převody 3×10 – na kole All-Mountain ražení (GT Force) vypadá 3×10 vážně divně. Místo aby tam byl napínák, bashguard apod, tak tam řetěz lítá sem a tam. Velká pila je zbytečně velká, člověk nad tím musí furt přemýšlet…

      1×11 je samozřejmě extra luxus, 1×10 sakra těžká dřina, proto bych tam ideálně viděl 2×10 – převodníky 36/22 zubů, pak vyjedeš a sjedeš všechno na co si ukážeš.

      • Kamil

        1×11 je extra luxus, ale 1×10 přece není extra dřina, tam nechybí nic do lehka. Chybí tam naopak jeden těžký.