Lapierre OverVolt FS 500 – TEST

Lapierre OverVolt FS 500O tomto stroji s elektrickým asistentem Bosch jsme toho napsali již poměrně dost, ale zatím spíše jen v obecné rovině. Kola samotného jsme se doposud příliš nedotkli. Jak se tedy jezdí právě na tomto stroji? Je to více kolo, nebo elektrická motorka? Odpoví následující test.

V předchozím článku – jak vybít Lapierre OverVolt FS 500 – jsem popisoval svůj výlet, kdy jsem se snažil na trase plné strmých kopců zjistit, zač je tomu – akumulátor Bosch Standard Battery Pack 400Wh – loket. Při té příležitosti jsem rovněž zjistil nemálo informací o kole jako takovém. On totiž motor zde není jen „přívěsek“, naopak je plně integrován do rámu, který je pro kombinaci lidského a elektrického pohonu přímo navržen.

Pohodlně se usaďte, pane řediteli!

Pojďme to vzít klasicky hezky popořadě jako u všech našich testů, tedy hezky od podlahy. Nebo spíš od posedu. Ten je u Lapíku FS 500 na poměry 140mm trail-biků spíše kratší a vyšší než byste nejspíš čekali. Je to v podstatě první z bodů, kdy vám v hlavě bleskne, že tohle kolo se v určitých aspektech přeci jen podobá motorce. Nebojte, není to vyložený styl „kancelářské křeslo“, ale i tak patří posed tohoto kola ke spíše komfortněji zaměřeným. Vlastně se ani není čemu divit. Kdo by se hrbil nad řídítky, když má „pod zadkem“ motor!

Co neuzvedneš, to neokecáš!

Pokračovat můžeme zcela plynule do kategorie ovládání, kde se zastavíme krapet déle a kde se opět budu muset ohánět srovnáním s motorkou. Začněme tím, že ač chcete nebo ne, tak celkovou hmotnost 23,16 kg prostě „neokecáte“. Nechme stranou takové věci jako jak těžko se takové kolo nakládá do auta, vytahuje ze sklepa atd., stejně tak jak těžko či zlehka se s ním stoupá. I když se budeme bavit pouze o jízdě po rovině nebo z kopce, vlivu celkové hmotnosti prostě neutečeme…

reklama

Lapierre OverVolt FS 500
Lapierre Overvolt jsme rozhodně nešetřili a protáhli jej celou řadou brodů, jak dokazuje video na konci testu. Louže, bláto, brody… Elektrika držela jako židovská víra a dokud se nevybyla baterka fungovalo vše na 100%. Kvalitně utěsněno!

Motor si žádá své

Na rovině tedy vlastně až tak zásadně velký rozdíl neodhalíte, i když už i zde je znát, že byla geometrie vyladěna krapet jinak, než u běžných „bezmotorových“ kol. Řízení je o poznání stabilnější, zřejmě aby se vám přední kolo neroztančilo pokaždé, když „přidáte plný plyn“. Na rovině je to krásné, to se člověk o řízení prakticky nemusí starat. V rámci ráznějších změn směru je ale třeba za řídítka více zatáhnout a kolo poslat do oblouku hezky pomocí pohybu celého těžiště. Odměnou vám bude velice jistý průjezd zatáčkou daný jednak vysokou tíhou, kterou se celek opře o podložku, jednak jistotou, s jakou se do hlíny zahryznou brutální pryže Michelin Wildgripper (27,5×2,35“).

Nečekejte, že s Lapierrem OverVolt FS 500 budete v lese divočit a dovádět jako na lehkém trail-biku, na to prostě tohle kolo není stavěné, spíše mu sedí klidnější jízda. Nudit se s ním ale také nemusíte, jelikož si to OverVolt vynahradí zase někde jinde. Třeba v těch rychlých zatáčkách.

Když tě tlačí tíha

Pojďme ale konečně na ty sjezdy, kde se musí s tímhle kolem ze začátku hodně opatrně. Čím rychleji totiž jedete, tím výraznější je vliv vyšší hmotnosti a tedy i vyšší odstředivé síly v rychlých zatáčkách. Jinak řečeno, občas vám prostě dojde, že je někdy v oblouku potřeba vysednout jako na plochodrážní motorce, abyste svůj stroj do zatáčky náležitě zalomili. Zprvu to může být trochu zvláštní, ale po chvíli to jednoho začne docela bavit.

Vzhledem k vyššímu předku a výrazně stabilní geometrii lze s tímto kolem zdolávat i poměrně strmé svahy, ale o tom to tady až tak úplně není. Na druhé straně je totiž třeba přiznat, že ona do nekonečna omílaná vyšší hmotnost představuje rovněž větší zátěž pro brzdy, potažmo pro vaše prsty, které tiskou brzdové páky.

Lapierre OverVolt FS 500
Šedý motor Bosh Active (48Nm) je poměrně na ráně a taky že pár ran schytal… Naštěstí bez patrné újmy. Jediné co v podzimní slotě může více trpět je maličký převodníček, který se může někdy zanést blátem a pak se na něm zasekává řetěz.

Až tě rozbolí prsty

Neříkám, že použitá Shimana Deore v kombinaci s disky průměru 180 mm neměla dost síly, spíš jde o to, že je třeba brzdy více tisknout a to jednoho po pár delších sjezdech začne trochu unavovat. Ono také prát se s větší hmotou při jízdě z kopce je zkrátka o něco větší dřina než obvykle. Ale i na to si lze zvyknout, takže není třeba panikařit. Je to zkrátka opět trochu podobné jako s tou motorkou.

Tlačí tě to dolů

A u moto tématu můžeme ještě chvíli zůstat, nebo se jej alespoň okrajově dotýkat. Ve sjezdech se totiž na tomto kole projeví ještě jeden specifický efekt, související jak jinak než s celkovou hmotností, ale také s přítomností motoru jako takového. Když totiž pustíte Lapíka směrem dolů, dostaví se občas pocit, že vás to z kopce žene víc než normálně. Jako by motor nebyl vypnutý, ale stále zabíral!? To je ale pouhý klam, jelikož se řetěz ani motor při jízdě bez šlapání netočí! Je to tedy jen a pouze o hmotnosti a snad i nízkém těžišti (jednoznačně nejtěžším prvkem je motor ve středu).

Kouzlo jménem rekuperace

Obloukem jsem se dostal k jednomu čistě elektrickému tématu, ač jsem se tomu chtěl dnes spíše vyhnout. Jde o to, že mě několikrát napadlo, jak moc by mohlo být prospěšné, kdyby motor Bosch uměl rekuperovat elektrickou energii. Při jízdě bez šlapání by dobíjel baterii. Jenže to zde není fyzicky možné, leda že byste z volnoběžky udělali furtošlap… Rekuperaci běžně zvládají systémy s motorem v zadním kole, ale…

Lapierre OverVolt FS 500
Tento pohon nelze jen tak naroubovat na běžné kolo, vyžaduje totiž specificky navržený rám s licencovaným úchytem, z něhož byste zas špatně dělali normální „šlapací bike“.

Bosch na to hází bo..

Osobně s tím nemám zkušenost, ale jeden kamarád, který se tímto tématem více zabývá mi říkal, že z jeho konzultací s čínskými vývojáři elektrokol vyplynul prostý fakt – přínos rekuperace u jízdních kol je tak malý, že se takřka nevyplatí investovat do těchto řešení a zbytečně tak zvyšovat cenu a hmotnost motoru a dalších dílů. U aut je to něco jiného, kolo je ale příliš lehké. Proto se tím u Bosche zřejmě ani neobtěžovali.

Konečně ty pružiny

Zpět ale k samotnému kolu – pojďme se podívat na téma odpružení. Když to vezmu dopředu, tak zde se žádné velké překvapení nekoná. Vidlice RockShox Sector s ocelovými vnitřními nožkami a vzduchovou pružinou SoloAir ve svém nitru není zázrakem moderních technologií, ale i tak chodí poměrně čistě a poslušně. Její tvrdost lze snadno nastavit tak, aby odpovídala celkové hmotnosti kola, díky čemuž slušně zobe, rozumně bere střední nerovnosti a co je hlavní, zbytečně se nepropadá.

Proč to dělat složitě?

Mnohem zajímavější je to ale vzadu, kde pracuje netradičně pojatý jednočep s přepákováním a vcelku vysoko umístěným bodem otáčení. Vzhledem k tomu, že se zde poloha řetězové linky nemění (neexistují zde převodníky, jen jeden maličký poháněný klikami a motorem), není nutné se trápit sofistikovanou kinematikou zadní stavby. Systém přepákování je zde proto, aby to celé ladilo a krok zadní stavby byl optimální v různých fázích zdvihu.

Stručněji řečeno, na poměry jednočepů je zadek Lapierre OverVolt FS 500 poměrně stabilní, takže se i při otevřeném tlumiči nijak radikálně nehoupe a nežere vaši energii (důkladně prověřeno za jízdy bez baterie). Přitom je ale zadní partie poměrně slušně aktivní a vnímavá, jinak řečeno vysoce komfortní.

Lapierre OverVolt FS 500
Komunikační prostřední – Intuvia Display – ukazuje přehledně všechny důležité údaje. Například bedlivě sledovaný dojez (range), který se mění v závislosti na zvoleném výkonnostním profilu (Eco, Tour, Sport a Turbo) i dle míry vytěžování baterie.

Plavmo dolů

V případě jízdy po rovině i do kopce za asistence motoru chodí skutečně krásně a vy se jen pohodlně houpete jako při plavbě zaoceánským parníkem. Přitom ale není zadní partie bezzubá, když to ohnete dolů. Jak už jsem naznačil výše, tohle kolo není vyloženě stavěné na velkou divočinu při výletech do těžkého terénu, ale pokud už to jednou pošlete do vyloženého „bordelu“, rozhodně se neroztřese jako osika. Spíš jen daný úsek proletí či propluje…

Tolik k odpružení!

Co nám tedy ještě zbývá probrat? Schopnosti akcelerace a projev ve výjezdu je zde vzhledem k přítomnosti motoru poměrně irelevantní. Nečekejte žádný extra odpich. Respektive při aktivaci motoru a zvoleném režimu Turbo to žádný louda není, bez motoru to ale až tak slavné není, ale jezdit se s tím dá. Avšak do kopců byste bez motoru jezdit ani nechtěli. Každopádně ve výjezdech vás čeká příjemné zjištění.

Jednak vám pomůže motor, i když je třeba správně roztočit kliky (viz článek „Jak vybít Lapierre Overvolt…“), podstatné ale je, že je těžiště díky motoru a baterce hezky u země a vy se ani v nejstrmějších výjezdech nemusíte bát, že by se vám přední kolo přehnaně zvedalo. Občas je třeba se trošku sklonit nad řídítka, ale to je celé.

Lapierre OverVolt FS 500
Rám bez baterie – to je najednou místa! Akumulátor představuje paradoxně pouze zlomek z celkové hmotnosti (2,4 kg z 23kg). Největším závažím je tedy zřejmě motor!

KOMPONENTY

V dnešním testu jsme snad probrali vše důležité včetně komponentů. Tedy jak vidlici, tak brzdy, nebo třeba pláště Michelin Wildgripper 27,5×2,35“, které se jen tak nevidí. Nevážil jsem je, ale hádám, že to bude podobné závaží jako Geax Goma (viz test Agang Patriot 3.0 2014). Sundat je nebylo úplně snadné, páky jsem na nich ale nezlomil. Co je důležitější, je jejich grip, který je pekelný! Je to zkrátka taková guma z traktoru! A podobně i jede… Žádná rychlost, ale když se roztočí…

Je to prostě drsná, těžká a zjevně odolná pneumatika, proto se na elektrokolo s hmotností přes 20 kg hodí více než dobře. Trnům se neubrání, ale prorazit ji by nejspíš byla slušná dřina. Rovněž se v jejím případě nedá příliš hovořit o lehkém odvalování, i když na to jak je tahle guma hrubá a těžká, nejede zas až tak špatně. Tipuju, že za to může spíše tvrdší směs. Přitom si ale nelze stěžovat za téměř žádných okolností na její přilnavost, jelikož se zde ukazuje, že vzorek je král! Slabým místem mohou být snad jen vlhké a oslizlé kameny či kořeny, kde by se hodila měkčí směs a celkově poddajnější konstrukce.

Lapierre OverVolt FS 500
Neskutečný drapák – Michelin Wildgripper 27,5×2,35“. Vzhledem k neskutečnému záběru skvělá guma do podzimního marastu.

Lapierre OverVolt FS 500 – závěr

Teď už to můžu říct naplno – Lapierre OverVolt FS 500 je taková malá elektrická motorka. Ještě si tak pořídit vyšší verzi FS 900 s motorem Bosch Performance (vyšší točivý moment 60 Nm namísto 48 Nm) a bude to totální motokros! Jízda s tímto elektrokolem se běžnému biku v máločem vyrovná – v kladném i méně kladném slova smyslu. Je to zkrátka třída sama pro sebe. Do kopce vyjedete vážně hodně, hlavně díky motoru a „traktorovým drapákům“. Na rovině už je to s Lapíkem Overvoltíkem těžší, zde se rozjede pouze tolik, kolik mu povolí motor (softwarové omezení), pak už se s ním budete spíše prát.

Ani cestou dolů nebudete mít na růžích ustláno. Ovládání tohoto kola je jiné – má blíže k motorce než ke klasickému trail-biku. Určitě to má něco do sebe, ale občas si prostě uvědomíte, že je to v jeho sedle větší „posilovna na vršek“, než byste si představovali. I tak se ale dobrovolně přiznávám, že mě jezdit na tomhle kole hodně bavilo a občas se přistihnu, že se už už těším na další elektrokolo v testu!

Více informací o tomto kole najdete na webu
www.lapierre-bike.cz
Lapierre-logo
Cenu a dostupnost si zkontrolujte na e-shopu
MojeKolo.cz
MojeKolo

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Komfortní posed – velký nadhled a jistota ovládání
K hmotnosti a charakteru kola dobře odladěná geometrie – převažuje stabilita
Vidlice pracuje více než solidně
Zadní stavba je poměrně efektivní
…a přitom i značně aktivní
…a také nabízí vysoký komfort
Pláště s krásně hrubým vzorkem
– výrazný grip zejména na hlíně
Na to jak jsou pláště hrubé a těžké tak „docela“ jedou
Těžké výjezdy s motorem – prostě paráda
Vysoká stabilita, omezená míra hravosti, pomalejší reakce řízení
Vysoká hmotnost – náročná manipulace (např. nakládání do auta)
Bez baterky po rovině OK, do kopce smrt!
Maličký převodník na motoru se za výrazně zhoršených podmínek (déšť a bláto) zasekává – přesněji řetěz na něm
Vysoká hmotnost se projeví také rychlejší únavou ve sjezdu
Vzhledem k hmotnosti jsou kladeny vysoké nároky na brzdy – doporučil bych kotouče 203 mm na obě kola
Lapierre OverVolt FS 500 může být ideálním expedičním kolem, strojem určeným k objevování nových pěšin – výjezdy do míst, z nichž to nikam dál nevede vás tolik nebolí. Je vhodný také jako stroj pro někoho, koho nohy už tak dobře nenesou, ale kdo se nechce vzdát jízdy v náročnějším terénu. Pro nás běžné smrtelníky s rozumnou kondicí zatím spíše zbytečnost, navíc hodně drahá, která přesto stojí minimálně za osobní zkušenost. Kdo ví, třeba i pro nás bude jednou kolo s elektrickým asistentem nutností!!!

Lapierre OverVolt FS 500 – cesta sta brodů from BikeAndRide.cz on Vimeo.

Lapierre OverVolt FS 500
Rám ALLOY SUPREME 6, Bosh Activ 25Km/h, Standard Battery Pack 400Wh – Intuvia Display
Zdvihy – přední/zadní 140/140 mm
Vidlice RockShox Sektor 27,5″, SoloAir, 15QR
Tlumič Lapierre LP Shock (air)
Řazení Shimano Deore 1×10
Přehazovačka/Přesmykač Shimano SLX Shadow Plus (10s)/není
Kliky MIRANDA DELTA 170mm / 15T FSA Ring
Pláště MICHELIN WILDGRIPPER REINFORCED 27.5×2.35″
Ráfky/Náboje MAVIC EN321 27,5″ 32H/Formula
Řídítka/Představec LAPIERRE Nico Vouilloz Signature (by FUNN), 6061DB (720 mm) / Truvativ Holzfeller (40 mm)
Brzdy Shimano Deore BRM506 (disky 180 mm)
Hmotnost 23,16 kg (vel. M/45cm“, bez pedálů), samostatná baterie 2,4 kg
Cena 81 999 Kč – mojekolo.cz

Lapierre OverVolt FS 500 – TEST

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Roman

    Jen ke gumám mám je v 26″ 2,1 a váha 515g se 120 tpi. Nejsem teda znalec na lehké pláště, ale když je nazuji, tak je rychlejší, než ikon ve 2,3 maxx speed.

    • Hezky! 515 gramů? To je paráda… A jsou takhle hrubé? Pokud ano tak moc nechápu, jak by mohly být rychlejší než ikon, když je to takový drapák…

      • Roman

        No na XC plášť jsou bych řekl docela hrubé, ale asi ne tak jako máte na obrázku( ale vyšší než ikon).Ikon je zase hrozný balon a je těžší o něco cca 650g. Co mám třeba DHR 2 exo 2,3 tak má oproti 2,4 taky nižší figury, takže asi bude záležet na rozměru.

  • VITA

    Zdravím všechny!
    Tak konečně je to napsané tak, jak jsem „od stolu“ očekával = sice to má zdvihy jen 140mm, slabou /32mm/ vidlici i brzdy, ale i tak je určitě potřeba se na tyto kola dívat jinak = jako na hybrida mezi motorkou a kolem. Jak už jsem psal v reakci na pův. článek, stavím podobné kolo z DH mašiny s 200 mm zdvihu – bude to mít čínský středový motor 750W/48V a baterii cca 650VA …….. samozřejmě je zde otázka, co od toho očekávat. Sám mám Husku 510 a proto pokaždé, když vlezu na kolo, jsem z kola vyděšen (hlavně že se na tom musí šlapat … :-)) tím, jak to skáče, věčně tomu někde utíká přední kolo a je to celé takové „vachrlaté“. Vím cyklisti by nesouhlasili, ti jsou zvyklí! ( a to můžu porovnávat tři kola od hardtaila, přes 140/130mm po 180/165mm – to váží 16,5kg!). Zajímalo by mne rozvinout tu diskusi směrem „odlišné jízdní vlastnosti“ bike/motorka a co z toho použít pro elektrokolo i když testované je zajisté více kolo než moto (zejména, když moto má zdvihy 300mm, výkon 60PS a váhu 120kg). Jasně, nepůjde s tím skákat „trhnutím“ za řídítka a házet to do vlásenek/klopenek jak „koloběžku“, ale na druhou stranu /jak bylo zmíněno v článku/ pokud se k tomu začne člověk chovat jak k motorce /tj. skládat pod sebou, pracovat jinak s těžištěm apod./ může to být jiné a zajímavé …….. na druhou stranu to bude mít k motorce stále daleko. Tam je totiž hodně zatížené přední kolo, dlouhá kyvka a počítá se s jízdou „štorcem pod plynem“ = zatáčí se tam spíš plynem. A to asi tyto elektrokola dlouho nenabídnou. Jenže to je zatím teoretizování od stolu, málo lidí na tom jezdilo a tak si musíme počkat (mně přišel motor s baterií předevčírem a asi to bude trvat až do jara než to dám dohromady /aby to vypadalo profi, budu asi muset navařit úchyty na baterii = jejich výroba, vaření, lak apod./). Já osobně od toho očekávám, že mně to umožní si sjet některé oblíbené kopce několikrát (přesněji si je zpátky v pohodě vyjet než dojdou baterky … :-)), ovšem styl jízdy bude v podstatě „na pohodu“, žádný DH, spíše lehké endurko ….. co by se mně strašně líbilo, kdyby to „pod plynem“ házelo zadkem, ale na to nebude výkon a rozložení hmotnosti (a odvaha!). Každopádně jsem na to zvědav, jestli to bude fungovat, rád zapůjčím k testu. Pište všichni, jaké máte zkušenosti, určitě jsme všichni zvědavi (tak a teď půjdu dolejt benzín a svézt se na „husce“ … :-)) Víťa

  • ksichtchyně

    něco jako Kenda excavator ty gumy, …ty jsou ale asi jen na 26´… nebo ještě hrubší

  • Pingback: Giant Dirt-E+ 2 – Jízda Na 500 Wh! | Svět Cyklistiky | Cycling World()