reklama

reklama

RockShox 2013 – nový Reverb & elektronické odpružení E:I Shock

RockShox-E-I-Shock + new ReverbJe vědecky podloženo, že s nadcházejícím létem prudce klesá pracovní morálka. Myšlenky na pohodové teplé dny a bronzová těla v bikinách lehce nahlodají i ty nejotrlejší. Borci z RockShoxu se ale umí kousnout a místo nenápadného lelkování sází na stůl jednu novinku za druhou.

A že těch novinek letos, tedy těch, které chystají na příští sezónu bylo: GripShift XX, převody 1×11, vidlice pro kola 27,5“, přehazovačky Type 2 a další. Rozšíření a mírné inovace se dočkala také řada populárních teleskopických sedlovek RockShox Reverb, špionážní snímky zase odhalily budoucnost vidlic a tlumičů. Odpružení nazvané E:I Shock, které můžeme bez zaváhání označit za inteligentní, se ke světlým zítřkům vydává za vydatné pomoci elektroniky.

Novinky v rodině Reverb

Rock Shox Reverb je bezesporu jednou z nejrozšířenějších teleskopických sedlovek vůbec. Zásluhou rozmanité škály průměrů, délek a zdvihů si z nabídky vybere každý příznivec hravějšího svezení. Paleta průměrů se nyní, na přání majitelů moderních rámů, rozšiřuje o cifru 34,9 mm, která doplňuje dvojičku 30,9 a 31,6 mm. Ve skladech prodejců se nový průměr objeví nejdříve v září, na verzi Reverb Stealth (kde je hadička dálkového ovládání vedena ze spodní části sedlovky, tedy nenápadně vnitřkem rámu) si počkáme do února 2013.
reverb-stealth + enduro colar

Kdo si nevystačí se zdvihem 100 nebo 125 mm, pro toho si RockShox připravil variantu Reverb Stealth TH disponující zdvihem zvýšeným na celých 150 mm. Podle našich informací bude tento vysokozdvihý model k dostání v září. Zajímavým doplňkem je také objímka Enduro Collar, která se jednoduše připevní na vnitřní kluzák sedlovky, kde tvoří mechanický doraz a jezdec tak využívá přesně tolik zdvihu, kolik potřebuje.
reverb100-endurocollar

Reverb Reverb Stealth
Průměry 30.9, 31.6, 34.9 mm Průměry 30.9, 31.6, 34.9 mm
Délky 355, 380, 420 mm Délky 355, 380, 420, 430 mm
Zdvih 100, 125 mm Zdvih 100, 125, 150 mm
Hmotnost 520, 535 g Hmotnost 560, 570, 580 g

E:I Shock = Inteligentní elektronické odpružení

Představte si stav, kdy odpružená vidlice předem varuje tlumič před nástrahami terénu. Říká: „Pozor, kameny, otevři se a jdi do plných, kámo.“ Nebo v jiné situaci, „ve stoupání se zamkni, dupeme!“ Podobné vize sdílí konstruktéři RockShoxu se zástupci značek Lapierre a Ghost a na celoodpružených kolech modelového roku 2013 experimentují se systémem inteligentního elektronického odpružení nazvaným E:I Shock.
RockShox E:I Shock

Čtyři kroky k elektronickému štěstí

Celý zázrak se skládá ze čtveřice základních komponentů – tlumiče RockShox Monarch RT3 s elektronickou jednotkou, řídící jednotky, alias cyklocomputeru na řídítkách, nezbytné baterie (podle obrázku baterie elektronického řazení Shimano) a množství senzorů, které snímají jak terén, tak počínání jezdce. Senzor ve středovém pouzdře hlídá aktivitu klik, akcelerometr ve vnitřních kluzácích vidlice sonduje rázy přicházející z terénu, akcelerometr na představci zase pohyby pilota, kupříkladu při sprintu a vše je pro úplnost doplněno informací o rychlosti.
RockShox E:I Shock

Když za tebe myslí jiní

Nasčítané informace vyhodnotí compjůtr „Jak se daří Kitte?“, který předá příslušné pokyn tlumiči, aby upravil míru komprese v jednom ze třech přednastavených módů. Celý proces trvá díky rychlým servomotorkům pouhou desetinu vteřiny. Tlumič pracuje v režimu plně otevřeném, polo-otevřeném (kdy je aktivní platforma zmírňující aktivitu tlumiče v závislosti na šlapání) a zcela zavřeném. Starosti s volbou jednotlivých režimů lze hodit za hlavu a nechat se rozmazlovat automatikou, anebo si jednoduše režim zvolit pomocí ovladače na řídítkách. „Kitte, teď bych to radši trochu víc na měkko.“ „Ale Majkle, mé senzory říkají, že před námi je kopec…“

*doplnění – Štěpán Hájíček
A je to zase tady. RockShox se zkrátka nemohl nechat zahanbit největším konkurentem – panem Foxem –, který uvedl svou verzi elektricky ovládaného odpružení již před pár týdny. Co z toho všeho vyplívá pro nás smrtelníky? Víc drátků, víc baterií… Jakoby nestačilo, že se pomalu ale jistě rozmáhají satelitní navigace v mobilu nebo v outdoorové variantě na řídítkách. Jen doufám, že budou výrobci tak rozumní a spojí všechna ta hejblátka nějak šikovně dohromady, respektive napojí je alespoň na jednu baterku a propojí centrální sběrnicí z optických vláken. Za chvíli pak nebudeme mít na řídítkách hromadu páček jako dnes, ale pouze sadu tlačítek. Nebo snad celou klávesnici?! Pak už je jen krok k propojení čidel s mozkem jezdce! Trošku Matrix, ale co my víme, jak to s naším sportem bude za pár let…

Jak takové elektro pérování funguje v praxi nám vysvětlí a předvedou pánové a dámy z Ghostu

*To je vážně Gol! Sleduju tohle video a lokalita, kde jezdci Ghostu jezdí, mi připadá nějak povědomá…
Je to jasné, barák s dírou na Pankráci (na horizontu) a česká SPZ na autě. Ano, je to Prokopák (Prokopské údolí).